De complete middenklasse kan geen auto betalen, als de ontwikkelingen zich in dit tempo opvolgen.
Het zal je wel zijn opgevallen dat auto’s niet meer zo ‘betaalbaar’ waren als vroeger. Nu zijn daar uiteraard meerdere reden voor te bedenken. Evolutie van de modellen, inflatie, auto’s worden complexer, flink wat belastingen, transitie naar EV’s en tegenwoordig ook een beetje extra marge nu auto’s ineens zeldzaam blijken te zijn.
Vorige week namen @Bart en @Wouter de goedkoopste nieuwe auto’s van 2022 (in Nederland) door en ten opzichte van de voorgaande jaren betaal je voor exact dezelfde auto nu een hele hoop meer. Enkele jaren geleden kocht je voor 9.000 euro nog een kleine A-segment hatchback. Tegenwoordig betaal je voor dezelfde auto ineens 14 mille. Au.
Telkens minder goedkope auto’s
Maar is nog een probleem. Er zijn telkens minder goedkope auto’s. Dankzij al deze factoren laten een hoop fabrikanten de goedkopere segmenten voor wat het is.
Er valt immers geen droog brood te verdienen. Volgens Stellantis CEO Carlos Tavares is dit een zeer zorgelijke situatie. Dat laat hij weten aan The Detroit Bureau.
Tavares is bang dat aspirant-kopers uit de markt worden gedrukt vanwege de hoge prijzen. In de VS is dat nog eens extra erg. Daar hebben ze te maken met de zogenaamde MSRP’s, de Manufacters Suggested Retail Price.
Zeg maar de ‘consumentenadviesprijs’. Maar vanwege de schaarste van veel auto’s, betalen klanten (flink) meer dan de vraagprijs. Het zou gaan om 8 op de 10 auto’s waarbij de klanten veel te veel betalen. Er is slechts een derde van de reguliere voorraad op het moment. De dealers kunnen het dus gewoon vragen.
Middenklasse geen auto betalen
Volgens Tavares gaat het ook alleen nog maar erger worden. De prijzen van grondstoffen is ook explosief aan het stijgen de laatste dagen. De oorlog in Oekraïne is daar verantwoordelijk voor.
Ten slotte zit de Stellantis CEO ook nog eens met het eisen uit de EU (alles elektrisch in 2030) en de VS (2035). Dat drijft de prijs nog verder op. Volgens hem gaan auto’s dusdanig duur worden, dat de gehele middenklasse géén nieuwe auto meer kan veroorloven.
Stellantis is wel aan het onderzoeken waar het de kosten kan drukken. Met name op het gebied van marketing- en distributiekosten valt er veel winst te behalen, bij elkaar zo’n 30%.
Kijk, dat is dan een goede vooruitziende blik van Tesla geweest door de marketingcampagne onder te brengen bij het Twitteraccount van E. Musk.
Via: Motor1.com.
Meer lezen? Dit zijn de 10 duurste auto’s die in Nederland op kenteken zijn gezet!
rutgerg zegt
De middenklasse kan ook geen huis meer kopen, en geen boodschappen meer doen, en al helemaal geen dagje meer naar de efteling…
petitelima zegt
Maar misschien wel een tweedehands auto, meeste afschrijving is toch altijd aan het begin als je showroom uit rijdt… of een oudere auto die er goed uitziet, dat kan nu wel als je 8 jaar terug gaat.
Huis kopen is een risico dus dat moeten ze niet doen, tenzij de huur zo hoog is maar waarschijnlijk een huis niet kunnen kopen ondanks lagere maandlasten, maar het blijft een risico. Boodschappen, Gewoon doen, hint. Efteling, vast wel maar dan iets later in het jaar of volgend jaar.
karhengst zegt
Het probleem met huren is dat je er in de maand net zoveel, zo niet meer aan kwijt bent dan aan een hypotheek. Dat laatste krijg je niet omdat de lasten zo hoog zijn, maar de instap op een niveau is dat je enkel met oud geld in kunt stappen.
Wat dat betreft verwacht ik des te meer dat huizenbezit dezelfde trend gaat volgen als autobezit. En op den duur worden enkel de grote maatschappijen er beter van.
B00G1E zegt
Als we lijn van het artikel even doortrekken en in de VS blijven. Jonge 2e hands autos worden hier voor meer verkocht dan nieuw (want direct beschikbaar). Je moet dus wel echt een oude auto kopen maar de markt is hier echt gestoord. Mijn Sportage uit 2015 met 75k op de teller is bijna 20k waard en was nieuw 30k. Kijk voor de grap even op carvana dot com.
rutgerg zegt
@B00G1E: jonge gebruikte auto’s gaan hier in NL ook voor meer dan nieuw… door de huidige leveringsproblemen
potver7 zegt
Dan moet er eerst iemand zijn om die auto’s nieuw te kopen. De middenklasse kan dat steeds minder, dus op de tweedehandsmarkt is steeds minder aanbod. Gevolg: ook daar stijgen de prijzen,
KiraLight zegt
Tip:
Boodschappen doen bij de Albert Heijn voor Efteling zegels.
bikevscar zegt
@KiraLight: haha.
Dutchdriftking zegt
@rutgerg: tanken en je kachel aanzetten zijn ook geen goedkope hobby’s meer.
arias zegt
Sterker nog, het is nu al het geval.
GH zegt
Puur naar de auto kijkend: een dashboard met digitale tellers en de Navi welke erin verwerkt is leuk in een Mercedes of BMW, maar is in de gemiddelde Golf, Picanto of Captur toch alleen maar prijs opdrijven.
Veiligheidsnormen zijn ook een dingetje met alle digitale snufjes etc, al is het met een Dacia ook gewoon prima.
Een auto is sowieso een luxe product (je hoeft niet per se verder dan 30km weg van huis te werken, dat kies je) en als de auto an sich ook luxer wordt met alle digitale meuk is dat logisch dat het onbetaalbaar wordt.
dalmore zegt
Auto’s worden inderdaad steeds luxer en luxer. Zelfs de allerkleinste modellen met standaard ingebouwde navigatie etc. Waar komt die vraag vandaan? Wat nou als ik een écht basic auto wil waar ik zelf nog de radio in moet zetten? Zonder Climate Controle, elektrische ramen of goede geluidsisolatie. Waarbij een Dacia nog veel te luxe is. Dat zou voor een prima prijs te maken zijn maar ze worden niet meer aangeboden..
karhengst zegt
Dat noemt men “upmarket”, iets wat iedere fabrikant heeft nagestreefd, want meer marge, meer winst. Maar wat heb nu dus in de eigen voeten schiet, omdat men de opgestuwde prijzen niet meer kan of wil veroorloven.
Ik geloof niet dat er een markt is voor een auto zonder airco, maar je ziet dus dat de genoemde basismodellen hier nooit uitkomen. Fiat Tipo, Citroën sedannetjes. De reden: ze komen met een motor uit het jaar kruik die op papier evenveel uitstoot als een Mustang.
fisto zegt
Analoge klokken zijn een stuk duurder om te produceren en installeren dan een schermpje, dus dat punt gaat niet op. Of je navigatie in een auto nodig hebt is een tweede. Ik heb bewust een auto zonder ingebouwde navigatie gekocht. Een ingebouwd systeem is binnen no time achterhaald, en je telefoon werkt sowieso beter als je het mij vraagt.
O plaat zegt
Had het WEF dit niet aangemoedigd? Je weet wel you will own nothing and be happy.
Cuprafan123 zegt
Dat klopt, onze grote vriend Klaus schwab heeft dat aangemoedigd. The great reset komt er aan…
kalesander zegt
@shiva: sowieso, alles wat er nu gebeurt past precies in dit plaatje. Helaas is iedereen te erg afgeleid door alle ellende die over ons heen wordt gegooid om het te zien. En er is geleerd dat je een ‘wappie’ bent als je zo denkt..
Robert zegt
De transitie naar EV’s heeft ook tot flinke prijsstijgingen geleid, niet in de laatste plaats omdat alleen een fatsoenlijk accupakket al gauw 10-15 mille kost.
Er zijn wel alternatieven, zoals de (waterstof)brandstofcel, maar op een of andere manier lijken die toch vanuit verschillende hoeken nog veel tegenwind te moeten overwinnen. Dit zou over vier, vijf jaar mogelijk wel een serieuze game changer kunnen worden: https://h2rijders.nl/blogs/doorbraak-brandstofcel-dankzij-volkswagen
Rick-dos zegt
Titel moet zijn: “Middenklasse kan MOGELIJK geen NIEUWE auto betalen binnenkort.”
Er is ook nog zoiets als een tweedehandsmarkt en carsharing wordt ook steeds populairder.
Krijg het gevoel dat we elkaar een beetje een depressie proberen aan te praten. Ik zal niet ontkennen dat dingen duurder zijn geworden maar tegelijk wordt het duurder omdat we het blijkbaar nog steeds kunnen betalen. Misschien is het wel eens een keer goed dat we een harde reality check krijgen van overconsumptie.
Daarnaast denk ik dat het ook wel weer over gaat. De wereldeconomie moet na de pandemie weer in balans komen. Die is even helemaal uit het lood geslagen door de verschillende maatregelen. Daarnaast is Poetin nu zijn idioterie in de praktijk aan het brengen dus dat heeft ook een schok veroorzaakt wat weer tot rust moet komen en als dat gebeurt dan gaan we weer terug naar relatieve normaliteit.
Ik heb nu al genoeg zogenaamde crises meegemaakt dat ik hier niet wakker van lig. Zo’n 14 jaar geleden (kan niet geloven dat het alweer 14 jaar geleden is) riep men ook dat de wereldeconomie helemaal in elkaar zal storten en dat de dollar niks meer waard is en nu klagen we over schaarste. Het zijn van die golfbewegingen en deze zal ook weer over gaan.
sportabgasanlage zegt
Om tweedehands te kunnen kopen moet iemand wel die auto nieuw kunnen kopen. Of kun je tegenwoordig een tweedehandsje uit de fabriek kopen?
Rick-dos zegt
@sportabgasanlage Waar denk je dat leaseauto’s naartoe gaan als het einde contract is? Waar denk je dat tweedehandsautohandelaren hun auto’s vandaan halen? Je denkt toch niet dat ze allemaal van Nederlandse particulieren komen?
sportabgasanlage zegt
@rick-dos dat snap ik ook wel, maar dat aanbod is veel te mager om de in het artikel genoemde “middenklasse” te bedienen. Wanneer er alleen nog maar zakelijk nieuw gekocht wordt (door leasemaatschappijen) droogt het aanbod betaalbare, eenvoudige jonge auto’s met lage kms vanzelf op.
rulefollower zegt
Huren, het nieuwe bezitten.
Je bezit geen auto meer, maar je bent wel gelukkig.
petroldrinker zegt
@rulefollower: en het is nog duurder ook, no thx ik koop mn autos gewoon
flutterby zegt
@petroldrinker: de ene kost 540 p/m en de ander 350 p/m. Beide goed voor 15d p/j. Alleen nog brandstof maar met name stroom tegen 21ct/kWh, ideaal.
mpc007 zegt
Wat heb je daarvoor? Een Niro en een Polo? Mij niet gezien..
flutterby zegt
@maarten_zoutendijk: beide een segment groter, met een stekker m, automaat, ACC en (draadloos) CarPlay. Alleen de duurdere heeft ook een camera, panaromadak, lane assist, trekhaak, stoelverwarming en is nog maandelijks opzegbaar ook.
Jeffrey zegt
Lync &co voor 500 pm
Is een mooie SUV met ongeveer 80km elektrische hybride
KiraLight zegt
Ga ergens anders je Great Reset onzin uitkramen.
karhengst zegt
Beetje kansloos ja. Zeker 10 jaar geleden was al duidelijk dat het deze kant op ging. Spotify ipv CD’s, lease ipv koop, Netflix ipv dvd, games as a service ipv eenmalige koop. En het gros van de mensen vindt het ook best, want makkelijk. U vraagt, de markt draait.
Als t niet zo vermoeiend zou zijn was het schattig geweest, die mensen die nu denken het wiel uitgevonden te hebben.
kalesander zegt
@KiraLight: en het is onzin omdat….? Alleen goede argumenten doen mee!
techniekmeneer zegt
@rulefollower: Ik ben niet gelukkig als ik iets moet huren of leasen.
B4R7 zegt
@rulefollower: You’ll own nothing and you’ll be happy :)
mpc007 zegt
Dat geldt echt maar voor een paar dingen imo, Netflix of Spotify bijv. Voor auto’s zou ik enkel de saaie daily zo willen rijden.
flutterby zegt
@maarten_zoutendijk: 10 jaar geleden zeiden ze dat ook over CDs en DVDs. Echter als je autonoom voor enkele centen per kilometer kan verplaatsen dan wil echt niemand zijn eigen auto meer. Hooguit de top van de middenstand heeft één familie auto.
petroldrinker zegt
@flutterby: nou nee hoor, die wil ik alrijd, al kost het mij mn hele salaris strook pm, ik ga niet met tante truus van verderop een auto delen, no fucking way dat zoiets ooit gebeurt
wimof zegt
En je betaald er op die manier te veel voor, je dacht toch niet dat die leasemaatschappijen dat voor de mooie kleur van je ogen doen.
petroldrinker zegt
Tja, de prijzen zijn deels oom waarom ik nog niks nieuws gekocht heb sinds de verkoop van mijn m3 in augustus, vind de prijzen bizar momenteel (vd leukere autos dan, want het reguliere/modale spul interesseert mij niet genoeg om mn geld in te steken
KiraLight zegt
Gewoon je auto blijven rijden.
Elk 3 jaar een nieuwe is nergens voor nodig.
Meestal kopen ze ook nog eens hetzelfde model.
Ik snap het niet.
kjeld zegt
Heb nu ons VW up! te koop staan voor € 6100 met 96k km uit 2013 voor een 5 deur. https://link.marktplaats.nl/m1816360884 particulier dus. Mooi zilver met getinte ramen achter. Dus maak me los ;)
r3fl3x zegt
Het aantal nieuwe modellen die ik überhaupt zou willen rijden neemt ook al jaren af. Als je ziet hoeveel nieuwe, dure, nodeloos onzuinige SUV’s er worden gekocht lijkt het ook wel mee te vallen met de economie. Tweedehands is nog steeds een prima optie en het wordt voor veel mensen steeds makkelijker om zonder (eigen) auto door het leven te gaan.
mpc007 zegt
Die worden niet gekocht, maar geleased.
mpc007 zegt
En wat dacht je van de peut? Overheid zou ASAP met een korting op brandstofaccijns of BTW op brandstof moeten komen. De woonwerkvergoeding van 19ct is inmiddels ook de grap van het jaar.
flutterby zegt
@maarten_zoutendijk: dat is de vrijgestelde vergoeding, een werkgever mag gewoon meer betalen hoor. Als ondernemer zeg ik zeker verhogen! Ik rijd toch al voor minder.
frank2b zegt
Misschien moeten we dit keer eens serieus gaan nadenken over Mywheels, Greenwheels, Drive Amber ….
Wil je tóch zelf de sores van automobieleigenaarschap over je afroepen? Samen met de bank ben je miljonair…..
flutterby zegt
@frank2b: vergeet ook het deelplatform van Lynk&Co niet.. Geen servicekosten dankzij de sponsoring van de Chinese staat maakt het erg aantrekkelijk. Plus je krijgt een erg complete auto voor weinig geld.
techniekmeneer zegt
@frank2b: Of we moeten gewoon even normaal doen met z’n allen en zorgen dat de boel weer betaalbaar word.
bernoulli zegt
Een deelauto is zelden een 1 op 1 vervanging van een eigen auto. Wel een aanvulling op een bredere mobiliteitsoplossing (OV+fiets+deelauto).
towi1989 zegt
Als je meer betaald dan de vraagprijs is er wat vreemds aan de hand.
levoi zegt
Ik ben benieuwd hoe gezinnen over tien jaar op vakantie gaan. Toch maar met het vliegtuig omdat je kleine electrische autootje voor door de week geen vier man met bagage kan bergen?
cdlop01 zegt
Wij beheren vastgoed van particuliere investeerders, huurwoningen net onder en boven liberalisatiegrens. Wij zien dat de armoede zeker oprukt onder modaal. Zeker een persoonhuishoudens met modaal inkomen hebben het moeilijk. Armoe troef wat wij zien maar wordt niet over gesproken. De inkomensgroepen die nog minder verdienen helemaal ellende, met name ouderen. Geen oog voor in onze egoïstische samenleving. En je hebt het toch over 30 a 40% van de Nederlanders.
henrie zegt
@cdlop01: Wordt niet over gesproken? Jij hebt dan waarschijnlijk de tv-programma’s van Jeroen Pauw (Scheefgroei) en Sander Schimmelpenninck (Sander en de kloof) gemist…
Variomatic zegt
Boeien, niemand heeft recht op een auto, genoeg alternatieven
dree16v zegt
Voor 1500 euro koop je en prima gebruikte Panda. Wegenbelasting, verzekering kost geen drol en verbruik is beperkt. Je past er met 4 mensen in. Tis maar net welke eisen je stelt…