• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Miljoenenclaim drijft Spyker richting faillissement

Auteur: robbie, gepost 4 februari 2014 om 08:06 – 41 Reacties

Spyker productie Zeewolde


Jongens en meisjes, het is weer eens zover! Spyker dreigt wederom ten onder te gaan. Ditmaal vanwege een miljoenenclaim uit Letland die ze niet op kunnen hoesten. Personeel van de autobouwer zou ook al maanden geen loon krijgen, of in elk geval te laat betaald worden. Zouden de miljoenen uit China soms nooit gearriveerd zijn?

Spyker is volgens financieel directeur Arjen Dikken onlangs veroordeeld tot betalen van een schadeclaim van 2,3 miljoen euro aan een Letse bank (SIA LKB Lîzings). Deze bank behoorde ooit tot het imperium van Vladimir Antonov.

Hoe is deze schuld ontstaan? In 2010 ging Spyker een leaseovereenkomst aan met deze bank uit Letland voor de financiering van de ‘productielijn’ en middelen die benodigd waren voor de productie van de C8 Aileron. Die productie zou plaatsvinden bij Coventry Prototype Panels (CPP) in Engeland, maar door het ineenstorten van het imperium van Vladimir Antonov ging CPP begin 2012 failliet zonder dat er ooit een Aileron gebouwd was.

Vervolgens ontstond het probleem dat Spyker wel de verplichting had om €2,3 miljoen te betalen aan LKB, maar ze waren niet in het bezit van alle tools om de Aileron te bouwen. Spyker claimt nu dat ze de Aileron ‘handmatig’ bouwen in Zeewolde, maar dat nemen we met een flinke schep zout. Volgens Victor Muller is de claim -uiteraard- onzin en komt het allemaal goed:

“Ze zijn in Letland stiekem naar een arbitragecommissie gestapt, waarna wij bij verstek zijn veroordeeld. Nu proberen ze met die uitspraak het geld op ons te verhalen.”

Voormalig juridisch manager Joest Straat van Spyker heeft zijn voormalig werkgever inmiddels aangeklaagd omdat hij nog steeds op salaris wacht dat nooit is betaald. Gisteren bleek tijdens die rechtszaak dat Spyker juist een claim neerlegt bij Joest Straat. Volgens Spyker is hij verantwoordelijk voor de schadeclaim uit Letland en daarom wil Spyker €2,3 miljoen van hem hebben. Aanstaande vrijdag doet de rechter uitspraak in deze zaak. (via: telegraaf.nl)

Met betrekking tot de deal tussen Spyker, Conventry Prototype Panels en SIA LKB Lîzings hebben we nog het volgende boven water kunnen krijgen uit (oude) persberichten.

November 2009, Spyker geeft aan de productie naar CPP in Coventry te verhuizen.

Maart 2012, ‘productie’ verplaatst weer naar Zeewolde:

Unfortunately on January 10, 2012, Spyker’s Tier One supplier of its aluminium bodies-in-white, CPP, went into administration. Spyker has reached agreement on 2 March 2012 with the administrators to buy certain tools, work in progress and (body) parts for its Spyker C8 Aileron production.

As a result of the situation which arose due to CPP’s administration it has been decided to assemble Spyker C8 Ailerons in the Works facility in Zeewolde, Netherlands (where the production of Spyker’s C8 Spyders and Laviolettes continued in the past two years) rather than in the UK.

Augustus 2013, details over de overeenkomst worden bekend:

On 12 February 2010 and 17 December 2010 Spyker (as lessee) entered into financial lease agreements with SIA LKB Lîzings (as lessor) and CPP (Manufacturing) Limited (as seller) in respect of the development, sale and lease of the tooling for the production the Spyker C8 Aileron. The total purchase price of the tooling amounts to €2.3 million and is financed by financial lease agreements with a maturity date of 28 January 2015. The floating annual interest rates consist of a fixed part of 10.0% and a floating part of 6-month interbank credit interest rate index LIBOR EUR.

The Group would under the contractual arrangements provide the tooling as collateral for the lease commitments. The Group is presently disputing the Lease Commitments with LKB as due to the bankruptcy of CPP, the Company will need to incur additional costs to receive the remainder part of the tooling. Spyker does not consider the tools as its property.

The Company has, given this unforeseen situation, started discussions with LKB, to settle upon its remaining lease obligations. Although the Company is positive that it will be able to renegotiate the lease, LKB has so far declined the Company’s offer. The Company has accordingly maintained the notional, i.e. contractual lease obligations in its balance sheet.

Ook interessant!

  • BREEK! Spyker komt terug in 2022
    BREEK! Spyker keert terug in 2022
  • hoogtepunten uit Spyker historie
    Deadline voor Victor Muller: betalen of Spyker definitief kwijt
  • Wie haalt deze brute Spyker weer terug naar Nederland?
  • Spyker-saga duurt voort: voorbereiding verkoop kost meer tijd

Nieuwste artikelen

  • Documentaire over auto’s spotten op NPO 3
  • Maak je eigen hardcore Temerario voordat Lambo het doet
  • Maserati sloopt viercilinder uit instapmodel
  • Benzineprijs op laagste niveau sinds maanden
    Grote verschillen tussen het goedkoopste en duurste tankstation van Nederland
FacebookTweetPinLinkedIn

aileron, cpp, Spyker, victor-muller

Vorig bericht: « Lapo Elkann skiet achter een Ferrari FF
Volgend bericht: Reisinformatie langs de snelweg nog steeds verstoord »

Lees Interacties

Reacties

  1. jaguarjunk zegt

    4 februari 2014 om 08:18

    Vind het eeuwig zonde, maar het wordt wel een beetje aan een dood paard trekken zo Viktor..

    Login om te reageren
  2. lawrence-william zegt

    4 februari 2014 om 08:36

    Stekker eruit en wegwezen. Ik ben al het spyker nieuw helemaal zat.

    Login om te reageren
  3. Alfarobert zegt

    4 februari 2014 om 08:36

    Het zijn prachtige auto’s maar de verkopen stagneren blijkbaar. jammer dat het het allemaal niet wil. Donkervoort misschien om raad vragen?

    Login om te reageren
    • motoragent zegt

      4 februari 2014 om 09:03

      @Alfarobert: Oh nee, laat Victor alsjeblieft zo ver mogelijk van Donkervoort vandaan blijven.

      Bovendien slaat Joop hem gegarandeerd de deur voor zijn neus dicht, om er daarna nog even met de bezem overheen te gaan, die moet daar helemaal niets van hebben.

      Login om te reageren
    • Vincegail zegt

      4 februari 2014 om 13:29

      @Alfarobert: Inderdaad. Het feit dat Spyker en Donkervoort minder dan 30 km bij elkaar vandaan liggen is al erg genoeg! Laat Joop maar lekker onder de radar blijven, dat gaat goed zo. Waarom zou ie zich tegen Spyker gaan aanbemoeien?

      Login om te reageren
  4. xenonlampje zegt

    4 februari 2014 om 09:12

    Verkoop het aan iemand die WEL weet hoe je een (auto)merk tot een succes kan maken!

    Login om te reageren
    • desjonnies zegt

      4 februari 2014 om 10:00

      @xenonlampje:
      Die moet nog geboren worden.
      Alleen wij in Nederland weten dat Spyker een oude naam is en een roemruchte geschiedenis heeft, maar als nieuwe miljonair uit het buut’nland zegt de naam Spyker je weinig tot niets, staat er geen organisatie achter en zijn er genoeg andere merken in dit segment waar je uit kunt kiezen.
      Zeker als je naar het recente track record van Spyker kijkt, zal dat alleen maar clientéle wegjagen.

      Vraag nummer 1 van zo’n merk zou moeten zijn : “Waarom zou iemand mijn auto willen kopen?”
      Antwoord :
      – Hij is mooier
      – Hij is sneller
      – Hij is beter bruikbaar
      – Hij is beter gemaakt
      – Hij is mooier gemaakt
      – Hij wint alles op de circuits.

      Login om te reageren
      • Hupke zegt

        4 februari 2014 om 12:01

        @desjonnies:

        Hij is beter gemaakt?
        Spykers zijn niet snel, mooi, …
        Maar met de bouwkwaliteit zat het toch wel goed niet?

        (langst de andere kant dat was een wiesman ook wel en die dingen waren een stuk voordeliger in de aankoop)

        Login om te reageren
        • gregorius zegt

          4 februari 2014 om 12:43

          @Hupke: Spykers zijn exclusief en unique door de combinatie van gebruikte materialen van binnen. Dat is een aardige USP. Daarnaast zijn de prestaties voldoende; het geluid is er ook naar.

          Login om te reageren
    • jaguarjunk zegt

      4 februari 2014 om 10:13

      @xenonlampje: niemad wil in deze tijd in Spyker investeren. VAG heeft er niks aan, Chinezen lukken het kennelijk niet, FIAT heeft het al druk zat en GM idem dito. Ik zou geen enkel concern kunnen bedenken waarvoor Spyker interessant is.

      Login om te reageren
      • timberleek zegt

        4 februari 2014 om 10:47

        @jaguarjunk:

        Geen concern nee. Ik verwacht eerder een rijke verveelde sjeik of andere Chinese miljonair die een hobby zoekt

        Login om te reageren
  5. 645ci zegt

    4 februari 2014 om 09:55

    Wat?!?? Een bedrijf van Victor Muller wat in de problemen zit?!? Dat had ik nooooooooooooit verwacht.

    I am disappoint!

    Login om te reageren
    • bredaas zegt

      4 februari 2014 om 10:27

      @645ci: In jouw geval is de juiste Engelse zin: “I am a disappointment!”

      Login om te reageren
      • 645ci zegt

        4 februari 2014 om 10:51

        @bredaas: dank je wel. Ik ben blij met deze inhoudelijke reactie.

        Wees nou even een brave knul en zoek op google de term ‘I am disappoint’.
        Ik verwacht niet dat je de term kende, maar ik verwacht wel dat je beseft dat onwetendheid nooit een excuus is om andere mensen af te fakkelen.

        Login om te reageren
        • bredaas zegt

          4 februari 2014 om 11:39

          @645ci: Uiteindelijk moet iedereen zelf weten of zij/hij te koop loopt met kennis over nutteloze internet memes, of liever goed taalgebruik ten toon spreid

          Login om te reageren
          • bredaas zegt

            4 februari 2014 om 11:40

            @bredaas: spreidt zelfreflectie is ook een nuttige hobby ;)

            Login om te reageren
          • 645ci zegt

            4 februari 2014 om 12:00

            @bredaas: Klopt, dat moet ik ook zelf weten. Maar het is niet aan jou om daarover te oordelen.

            Login om te reageren
  6. sir_smokalot zegt

    4 februari 2014 om 09:57

    Misschien kunnen ze zich in het KvK-register laten omdopen van automaker naar juridisch bedrijf?

    Er wordt meer geclaimd en geprocedeerd dan gebouwd in ieder geval.

    Core business: consultancy en juridisch advies, en als hobby auto’s maken. Muller komt toch al uit de eerste hoek..

    Login om te reageren
  7. MrSkyline zegt

    4 februari 2014 om 10:03

    Ik vind spyker een dom bedrijf met domme mensen aan het roer. De een na de andere slechte beslissing. De gemiddelde vakkenvuller bij de AH had waarschijnlijk commercieel nog betere keuzes gemaakt.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      4 februari 2014 om 11:01

      @MrSkyline: dat is wat gemakkelijk gezegd. Je kunt het ook zo zien, Spyker bestaat nog steeds, komt regelmatig in het nieuws maar al jaren niet meer met een werkelijk geproduceerde auto, dat is ergens toch wel bijzonder knap.

      Login om te reageren
    • gregorius zegt

      4 februari 2014 om 12:50

      @MrSkyline: ben ik niet met je eens. Spyker is een bedrijf met een business man aan het roer van een uit de hand gelopen hobby proeject. Uiteindelijk zal dhr Muller er zo zeker zijn centjes aan hebben verdiend. Het is ene opeenschakeling van full-risk ondernemen. Bij elke transactie zullen verschillende partijen een leuke bonus in eigen zak hebben kunnen steken.
      Elke transactie waar wij van hebben gehoord, had ook zomaar positief kunnen uitpakken; maar ja, t deed t niet.
      Jammer voor de werknemers met passie. Maar waar rook is, is vuur. En op het moment je je salaris niet uit betaalt krijgt is er maar 1 ding wat je moet doen: full time naar een andere baan zoeken.
      Spyker was een leuke idee met een mooi product op de achtergrond. Maar uiteindelijk zullen er een aantal mensen rijker van zijn geworden en er zal ook een groep zijn van mensen die er zeker armer van zijn geworden. Maar er was toch al zeer snel duidelijk dat ‘we are here to stay’ niet een van core plannen waren.

      Login om te reageren
  8. eklasse zegt

    4 februari 2014 om 10:05

    Altijd gezellig: Spyker en Muller afzeiken op autoblog, net als De jochies op de autoweeksite.

    Logisch want niemand hier heeft een Spyker dus minder fanboys. Kop boven het maaiveld en in nl wordt die er gegarandeerd afgehakt.

    Succes Victor en koop voor de lol Alfa, kunnen we lachen! ( nee zuurpruimen dat is niet realistisch nee)

    Login om te reageren
    • 645ci zegt

      4 februari 2014 om 10:58

      @eklasse: vewacht je dan dat we trots zijn op Victor Muller? Hij probeert geld te verdienen via procederen, niet via het runnen van een succesvol bedrijf.

      Login om te reageren
      • eklasse zegt

        4 februari 2014 om 11:57

        @645ci: Jij mag helemaal zelf bepalen op wie je trots bent. Maar van al die misplaatste emoties op autoblog, autoweek en de telegraaf word ik een beetje flauw.

        Het begint een beetje een Jantje lacht, Jantje huilt verhaal te worden. Toen hij het laatste restje SAAB probeerde te redden (het naamplaatje want de autos waren op dat moment al 10 jaar zwaar bagger) was hij een held in Zweden (en bij sommigen in NL). Botst Muller tegen het lompe GM apparaat krijgt hij vervolgens alle stront over zich heen.

        Vervolgens meent iedereen in NL die man en zijn werkwijze persoonlijk te kennen. Je hoeft niet trots te zijn op je eigen volk, economie of wat dan ook. Maar die ontoombare zelfhaat van veel Nederlanders zodra er een Nederlander een beetje succes heeft is om te kotsen.
        Dit is mijn visie in het kort. Heb nu geen tijd om mijn hele mening te ventileren.

        Login om te reageren
    • bofkont zegt

      4 februari 2014 om 11:18

      @eklasse: Volgens mij zitten er meer jochies op AB ;)

      Login om te reageren
      • 645ci zegt

        4 februari 2014 om 11:38

        @bofkont: ik heb het idee dat er hier wel iets minder fanatieke fanboys zitten en meer generieke autoliefhebbers..

        Login om te reageren
      • eklasse zegt

        4 februari 2014 om 12:01

        @bofkont: Ik ga ook niet in op alle domme reacties. Bij Autoweek staan bij elk artikel over een willekeurig automerk redelijk negatieve reacties over een vrij succesvol Duitse autoproducent. In elk geval zijn ze daar in het algemeen kinderachtiger. Reden om daar alleen te lezen en niet te reageren.

        Login om te reageren
        • bofkont zegt

          4 februari 2014 om 12:17

          @eklasse: Gedeeltelijk met je eens.

          Login om te reageren
  9. joost1990_2 zegt

    4 februari 2014 om 10:06

    Er staan meerdere rijtesten op YouTube met de Aileron. Onder meer van Autocar en MotorTrendTV. Er zijn dus weldegelijk modellen geproduceerd. http://youtu.be/6v2Ed7lKdsk

    Login om te reageren
    • robbie zegt

      4 februari 2014 om 12:27

      @joost1990_2: preproductie modellen die in principe niet voor klanten bestemd zijn.

      Login om te reageren
  10. toemaar zegt

    4 februari 2014 om 10:48

    Die Muller is gewoon een arrogant ventje die niet op eigen benen kan staan. Die heeft vage figuren en vreemd geld nodig om een nutteloos bedrijf op te bouwen. Toonbeeld van de huidige economie, alles is gebaseerd op lucht. We moeten terug naar intrinsieke waardes en bedenken wat het waard is…

    Login om te reageren
  11. ar156sw zegt

    4 februari 2014 om 10:58

    Volgens de website van Spyker is de Aileron ook gewoon te bestellen… weet niet wat er gebeurt als je dat ook echt doet, natuurlijk :P

    Ik heb altijd gemengde gevoelens bij dit soort berichten. Ik vind dat Spyker mooie auto’s heeft gemaakt (en maakt, als de Aileron idd gemaakt wordt). Ik vind het moeilijk om te oordelen over Victor Muller. Ik ken de man niet…. misschien heeft hij door verkeerde beslissingen een succesvolle ontwikkeling in de weg gestaan. Of misschien is hij de enige reden dat er uberhaupt nog iets gebeurt…

    De vraag is natuurlijk: waar gaat het mis? Smaak is subjectief, maar dat het mooi ontworpen, bijzondere auto’s zijn lijkt me toch wel objectief vast te stellen. Op uiterlijk zal de auto niet falen… Het interieur is, naar mijn mening, prachtig. Over the top, ja, maar het past bij de auto. Het geeft de auto ook karakter en het past bij de bedoelde merkbeleving.

    Qua techniek heeft Spyker gekozen voor een “veilige” weg: niet de snelste/modernste willen zijn (dat win je niet van de gevestigde namen), maar snel genoeg om niet voor paal te staan. Dus daar zou het toch ook niet aan moeten liggen.

    Autocar schrijft eigenlijk lyrisch over de Aileron: http://www.autocar.co.uk/car-review/spyker/c8

    Waar zit het hem dan in? Gebrek aan (goede) marketing? Het imago van luchtfietserij? Natuurlijk, de naam zal buiten NL niet veel toevoegen, maar hadden Pagani en Koeniggseg een naam voordat de eerste auto’s een succes werden?

    Het is haast knap: een mooie, goede auto, ontworpen en gebouwd rondom een coherente visie… en dan niet verkopen :P Of zijn ze gewoon veel te duur?

    Login om te reageren
  12. lekkaah zegt

    4 februari 2014 om 11:14

    Victor’s still doing what he does best zo te lezen :).

    Login om te reageren
  13. bofkont zegt

    4 februari 2014 om 11:19

    Bijzondere man die Victor, deze man red zich toch al jaren en jaren, hij zal dan toch wel iets goed doen. Voor hem zelf dan tenminste ;)

    Login om te reageren
    • sydney zegt

      4 februari 2014 om 12:26

      @bofkont: Victor had lekker in de offshore moeten blijven zitten,Nederland speelt daarin al heel lang een hoofdrol en zelfs nu is daar belachelijk veel geld mee te verdienen.Al zijn projecten daarna zijn mislukt.Spyker opzetten als bedrijf zonder ruzie met Maarten de Bruijn die de auto heeft bedacht.(een mooi stuk toen van Autovisie)Spyker als fabrikant welke al meteen in het begin ruzie had met Audi om de motoren.Spyker F1 met Albers.Spyker die met een SUV komt die nooit kwam.Spyker die Saab wel even ging redden terwijl er al geen cent werd verdiend.Spyker die van de beurs gaat.Spyker die…
      And so on and so on.
      Over een paar jaar zal het materiaal voor een boek zijn.

      Het zal een bestseller worden en ik weet nu al wie de auteur zal zijn.

      Login om te reageren
      • bofkont zegt

        4 februari 2014 om 18:32

        @sydney: Heb de autovisie nog wel liggen, ken het verhaal idd ook.
        Uiteraard heb je gelijk, maar toch blijft het een bijzondere man, prive heeft hij zijn financiën volgens mij wel goed voor elkaar.

        Login om te reageren
        • sydney zegt

          4 februari 2014 om 19:16

          @bofkont: Wat een mooi blad was Autovisie toch, vanaf 91′ kocht ik om de twee weken trouw de Autovisie bij de sigarenboer op donderdag want als je abonnee was kwam hij pas op zaterdag in bus.
          De combinatie van de overname door de Telegraaf, het vertrek van hoofdredacteur Ton Roks,en internet heeft het blad helaas de das om gedaan.
          Maar dat geldt voor veel dode bomen media.

          Login om te reageren
          • jrk68 zegt

            4 februari 2014 om 19:25

            @sydney:
            Persoonlijk ben ik van mening dat de teloorgang van AV al onder Roks is begonnen.
            Onder Nico de Jong konden ze hun lijfspreuk “objectief en onafhankelijk” nog wel waar maken maar daar kwam onder Ton Roks al snel de klad in.
            Ton Roks werkt tegenwoordig niet voor niets voor Vagweek.

            Login om te reageren
          • bofkont zegt

            4 februari 2014 om 19:28

            @sydney: Absoluut eens, vroeger was AV een geweldig blad, het vertrek van Ton Roks is een zeer groot verlies voor AV, wat een geweldige redacteur en autoliefhebber is die man.
            Vooral de verhalen over zijn Alfa vond ik geweldig.

            Login om te reageren
            • sydney zegt

              4 februari 2014 om 19:40

              @bofkont: Zijn grijze Gulia.

              Login om te reageren
  14. The360box zegt

    4 februari 2014 om 16:23

    Ik heb vanaf het begin al nooit iets van de situatie gesnapt, deze toko had toch allang failliet moeten gaan?

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North