• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Welbekende ‘Ring-goeroe stopt met passagiers meenemen

Auteur: Loek, gepost 27 juni 2025 om 17:59 – 3 Reacties

Waarschijnlijk de bekendste Nürburgring-expert van het moment gaat voortaan enkel zonder passagiers nog de baan op.

Er blijft een magie hangen rondom de Nürburgring. Niet alleen omdat de Nordschleife het langste circuit ter wereld is, ook omdat het in Duitsland erkend wordt als openbare weg. En dus mag je tijdens Touristenfahrten er gewoon op. Daar komen wel steeds meer regels bij, want als een jekko over het circuit razen is niet compleet zonder gevaar.

Misha Charoudin

Wie zich daar erg bewust van is: Misha Charoudin, de welbekende Nürburgring-goeroe. Hij kent de baan op zijn duimpje en doet daarom ook allerlei randzaken. Zo heeft hij een werkplaats net buiten het circuit waar hij auto’s klaar maakt voor een rondje ‘Ring, beheert hij een taxidienst voor tijdens circuitdagen met serieus snel spul en biedt hij aan om in jouw auto te rijden. Op het YouTube-kanaal van Misha staat een arsenaal aan filmpjes waar hij in de gekste auto’s een rondje ‘Ring doet. Het idee is dus dat jij je auto beschikbaar stelt, maar Misha rijdt. Vervolgens mag jij in de passagiersstoel zitten om mee te rijden.

Zonder passagiers

Dat gaat veranderen, zo heeft Misha besloten. De ritjes die gefilmd worden tijdens Touristenfahrten zijn voortaan zonder passagiers. Misha wil met alle liefde een rondje in jouw auto doen om te kijken hoe hard ‘ie echt gaat over de ‘Ring, maar jij mag er niet meer naast zitten. Dat heeft meerdere redenen, maar de hoofdredenen zijn simpel: veiligheid en aansprakelijkheid. Veiligheid omdat het soms echt heftig mis kan gaan, wat zelfs Misha wel eens overkomt.

Maar ook wat niet fout gaat, zit er soms erg dichtbij. De combinatie van snel willen rijden en de soms onvoorspelbare andere circuitgebruikers wil nog wel eens voor close calls zorgen. Om die reden was er al eens een petitie om Misha van de ‘Ring te verbannen, al nam hij die vanwege gekke bijzaken in die petitie niet zo serieus. Misha gaat ook zeker niet stoppen met lekker over de Nürburgring beunen, maar wil gewoon dat de veiligheid gewaarborgd wordt en er geen groot risico wordt gelopen door zijn rijgedrag. Zoals Misha het zelf zegt: “als ik een auto stuk rijd, kan ik de schade wel vergoeden. Maar of het mij lukt om iemands heftige verwondingen, missende ledematen of zelfs leven vergoeden: dat wordt een stuk lastiger.” Ook zegt Misha dat passagiers die minder ervaren zijn met circuitrijden niet altijd weten hoe je jezelf voorbereidt op een crash en dus armen en benen gevaarlijk uitsteken als reflex om zich vast te houden.

Ringtaxi

Omdat de filmpjes altijd plaatsvinden tijdens Touristenfahrten, geldt qua aansprakelijkheid de Duitse wet. En die beschrijft dat de bestuurder verantwoordelijk is voor de overige inzittenden. Bij een ongeluk is Misha dus altijd de verantwoordelijke, ook al is het iemand anders zijn auto. Daarom heeft Misha nog wel een alternatief: tijdens circuitdagen biedt zijn Ringtaxi-service nog wel passagierritjes aan. Mocht jij dus echt graag naast Misha willen zitten, dan gebeurt het in zijn auto’s en moet je een formuliertje tekenen om je verantwoordelijkheid in eigen handen te hebben. Dan is het voor Misha meer te overzien.

Andere prioriteiten

Misha hoopte ook dat het aantal aanvragen voor rondjes in eigen auto’s zo een beetje afnam, maar dat blijkt tegen te vallen. Iedereen heeft begrip voor de beslissing en bijna niemand wilde om deze reden afzeggen. Mocht jij je auto aanbieden, dan staat Misha nog steeds toe dat je je eigen camera mag monteren, ook ter controle dat hij netjes om gaat met je auto. Maar Misha hoopt eigenlijk dat hij iets meer tijd heeft voor zijn eigen leven. Als kersverse vader wil hij ook tijd hebben voor zijn partner en kind en af en toe aan zijn eigen auto’s sleutelen. Dat laatste zou ook zeker in combinatie met YouTube-video’s kunnen plaatsvinden.

Toekijken hoe Misha jouw auto met volle kracht over de ‘Ring smijt moet dus vanaf nu op afstand. Overigens zegt hij dat er nog genoeg beelden zijn van rondjes mét passagier, dus er zullen nog filmpjes komen met mensen ernaast. Langzaam maar zeker zullen meer solo-filmpjes komen.

Ook interessant!

  • Gespot - Clio V6 brengt een bezoekje aan de 'Ring
  • Ford stopt per direct met woke zijn
  • Nürburgring Touristenfahrten 2025: de prijzen en veranderingen!
  • Domeinen stopt met het veilen van auto's

Nieuwste artikelen

  • Deze iconische auto’s brachten dit weekend miljoenen op
  • Heeft deze occasion het record ‘snel kilometers maken’ in de pocket?
  • Staat de toekomst van de eigen auto op het spel?
  • Max Verstappen staat er voortaan alleen voor
FacebookTweetPinLinkedIn

misha-charoudin, nurburgring

Vorig bericht: « Omstreden F1-figuur wil van oud automerk een nieuwe Ferrari-concurrent maken
Volgend bericht: Oei: BMW M3 wordt net als M5 een zwaargewicht »

Lees Interacties

Reacties

  1. Edge zegt

    27 juni 2025 om 19:35

    Eigenlijk is daar geen speld tussen te krijgen. Gewoon een hele verstandige keuze van Charoudin.

    Alleen bij die laatste twee alinea’s zie ik het probleem niet zo. Als hij graag meer tijd met zijn familie wil doorbrengen kan dat toch gewoon? Het lijkt mij niet dat hij verplicht is om elke auto die wordt aangemeld over de ‘Ring te jagen. Gewoon een aantal dagen en tijdslots ter beschikking stellen en dan de auto’s uitkiezen die je zelf het meest aanspreken.

    Login om te reageren
    • Stefje zegt

      28 juni 2025 om 20:21

      En niemand die hem zijn auto mee geeft zonder zelf mee te mogen. Dit is een overschatting waar hij binnen een jaar op terug komt.

      Login om te reageren
  2. HZW zegt

    28 juni 2025 om 14:51

    Meer dan logisch, soms heeft hij passagiers die moord en brand schreeuwen, of in hun broek schijten, tijdens een rondje Nordschleife.
    Verder wil je gewoon niet aansprakelijk zijn mocht het goed mis gaan.
    in Nederland zijn er ook nog steeds heel veel automobilisten die geen aansprakelijkheid verzekering hebben op hun straat auto, want ook daar ben je als bestuurder verantwoordelijk voor je inzittende, als je in een aanrijding/ongeluk betrokken raakt.
    Dus raakt er iemand zwaar gewoond of overlijd bij jou zin de auto, en je heb geen aansprakelijk verzekering, dan heb een serieuze uitdaging, die ook jou leven kan verwoesten als “JIJ” aansprakelijk gesteld wordt, waarbij je al je bezittingen kan verliezen die je hebt om aan de verplichte aansprakelijk te gaan voldoen.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North