Man, wat is zo’n Mitsubishi 3000GT Spyder toch een tof apparaat!
Het is zaterdagavond, u kunt gaan kant meer up, wegclicken is zinloos! We gaan even lekker over auto’s keuvelen, gewoon omdat het kan! Het is weekend en de hoeveelheid nieuws is iets minder dan normaal, dus toevallig zaten we net ietsje teveel op de occasion-websites te koekeloeren. Vanochtend vond @Loek deze geweldige exemplaren van de Audi RS4 B7 op Marktplaats.
Op basis daarvan ging ondergetekende op zoek naar iets obscuurders op Bring-A-Trailer. Dat is een soort Amerikaanse variant van The Collectables. Naast de gebruikelijke Porsches, BMW’s en Ferrari’s kwamen we deze Mitsubishi tegen. Het is niet zomaar eentje maar een 3000GT. En van de 3000GT’s is het ook nog eens de meest bijzondere. Het betreft namelijk een heuse cabriolet, Spyder genaamd. Die zie je niet elke dag.
Vergeten Japanse sportauto
De Mitsubishi 3000GT is een beetje de vergeten Japanse sportauto. Waar de Nissan Skyline GT-R, Maza RX-7 en Honda NSX in waarde stijgen, lukt dat nog niet echt met de 3000GT. De reden daarvoor is simpel, de basis van de auto is een Eclipse.
De 3000GT heeft zijn motor dan ook overdwars voorin liggen. De 3000GT was daarbij ook nog eens vrij zwaar en behoorlijk complex, zonder dat het een pure rijbeleving biedt. Ook een heldenrol in een natuurkundig onmogelijke straatrace-film bleef uit. Ergo: de liefhebbers blijven weg.
Dat de 3000GT minder liefde verdient dan de Skyline, wil niet zeggen dat de auto géén liefde verdient. Het is namelijk alsnog een bijzondere auto met een 3.0 V6 DHOC biturbo-motor. Een hele mond vol en anno 1991 (toen de auto op de markt kwam) echt geen gemeengoed. De 3000GT kreeg een paar keer een facelift, waarbij de eerste in 1994 de meest significante is. Toen vervielen de kenmerkende klapkoplampen.
Mitsubishi 3000GT Spyder
De Mitsubishi 3000GT is een van de weinige auto’s die minder features kreeg per modeljaar. Deze Spyder is van 1996 en heeft dus géén actieve sportuitlaat, géén actieve dempers en géén actieve aerodynamica. Wat dan wel lekker is: de motor is krachtiger met 320 pk en 425 Nm dan de eerste serie die het met 280 pk moet doen.
Mitsubishi bouwde de Spyder overigens niet zelf. Dat lieten ze over aan ASC, ofwel American Sunroof Company. Dit bedrijf bouwde (en bouwt) meer aparte open versies van leuke auto’s. Je kon de auto gewoon bij Mitsubishi bestellen, die het dan verder met ASC voor je regelden. Je kon kiezen uit een 3.0 V6 zonder turbo’s (met 220 pk) en automaat, of de biturbo-versie met zesbak van Getrag. Deze Mitsubishi 3000GT Spyder exemplaar is de laatste van die twee.
Alleen in de VS
De meeste 3000GT Spyders zijn dan ook in de Verenigde Staten te vinden. Het is dan ook geen verrassing dat deze auto in de VS staat, alleen dan wel in de staat die je pas het allerlaatste zou verwachten: Alaska!
Dit exemplaar heeft er slechts 46.700 km op de teller staan en kan er dus nog een hele tijd tegenaan. Want ondanks dat de latere 3000GT’s niet het meest gewild zijn, zijn ze wel erg betrouwbaar. Al die actieve noviteiten gingen namelijk ook als eerste kapot.
Mitsubishi 3000GT Spyder te veil
En ja, de Spyder is ietsje zwaarder dan de standaard 3000GT, maar toch valt er wat voor deze versie te zeggen. In een klasse met auto’s als de RX-7, Skyline GT-R en NSX is de 3000GT juist de relaxte snelle GT geweest. Een cabrio-versie past daar wel bij.
Op dit moment staat deze witte Mitsubishi 3000GT te veil. Op het moment van schrijven was het hoogste bod 7.500 dollar. Natuurlijk, dat gaat flink hoger uitvallen, maar het zal alsnog minder zijn dan de prijzen van die andere JDM-sportauto’s. En hoe tof die ook zijn, zo obscuur als de Mitsubishi 3000GT Spyder zijn die niet. Interesse? De advertentie kun je hier bekijken!
Check hieronder de video waar je het dakmechanisme kunt aanschouwen:
Meer lezen? Check hier onze uitgebreide special over de Mitsubishi 3000GT!
Johanneke zegt
Gewoon een toffe wagen, maar 1 van de redenen dat bijvoorbeeld de Skyline gewilder is, is dat de 3000gt twin turbo enkel voor hoge toeren was, niet hoog en laag. Dit maakte het voor je gevoel de snelste auto op de weg binnen het bereik van de turbo’s, daarbuiten viel het tegen.
In Nederland rijden er ook nog best wat rond, mijn gepensioneerde garagist was een specialist, had er zelf 1, en meerdere in onderhoud. Vaak stond er ook een Dodge Stealth ofzo voor onderdelen.
Overigens was die Eclipse wel weer een monster in zijn klasse, als je de 4g63t met 4wd had. Met een beetje tuning waren dat bijna evo’s. En de Eclipse had best een tof uiterlijk.
Davion zegt
Motorcompartiment zit goed vol, lijkt me niet makkelijk om aan te werken :)
ouwedibbes83 zegt
Hij staat wel hoog op z’n pootjes, dat oogt niet zo sportief. Het klapdak verbreekt de vloeiende lijnen, daarin is de coupé meer geslaagd. En de kleur heeft weinig uitstraling, ik ken m ook in het donkerpaars (aubergine) en dat staat veel beter.
Met andere woorden, deze 3000GT heeft niet mijn voorkeur, ook al ligt er een krachtig blok in gekoppeld aan de handbak en 4WD.
sportevo zegt
Ik neem aan dat die ‘heldenrol’ in 2 Fast 2
Furious was maar dat was toch een Eclipse Spyder die daarin meedeed?
shalomleon zegt
Klopt, in 2f2f zit in het voorstukje een 3000gt en thats it
Who_carez zegt
Samen met de Z32 300zx is de 3000gt mijn favoriete jaren 90 Japanse sport auto. De coupe versie oogt wel mooier dan de cabrio versie waardoor ik dan eerder voor een Z32 zou gaan. Targa en alsnog de mooie lijnen :-)
De koplampen van de facelift vind ik trouwens mooier dan de originele klap lichtjes. Dit oogt net even specialer dan de klap lichtjes. En dan liefst in het blauw :-) Damn ik heb meer plaats nodig en meer geld! Misschien ooit is een eerste generatie Eclipse zoeken. Die zijn ook leuk en iets goedkoper.
tortuga zegt
Toen ik zelf nog maar een jaar of 15 was heb ik voor een zwarte coupe gestaan en toen al vond ik buiten het vermogen er eigenlijk weinig spannends aan. Maaar! Wist niet dat er spyder versie van bestond. 1 of andere manier lijkt het dat deze er beter mee weg komt zo. Chrome velgjes er af 3cm zakken en goed onderhouden zou deze mooie zomer cruiser zijn.
mc96 zegt
Toen deze auto net uit was vond ik het een “net niet” auto. Nog steeds niet mijn smaak, maar hij is zeker niet slecht ouder geworden.