
De Nederlandse prijs van de Mitsubishi Eclipse Cross is bekend en de grote vraag is natuurlijk direct: hoe veel goedkoper is ‘ie dan de Renault Scénic waarop hij gebaseerd is?
De naam Mitsubishi Eclipse staat sinds 2016 niet meer voor de compacte sportauto van het merk. Het Japanse merk recyclede de naam voor een kleine crossover die eigenlijk helemaal niks met de oude versie te maken heeft. Goed, dankzij de toevoeging Cross is het ietsje anders, maar dan nog. Bij het nieuwe Mitsubishi wordt zo duidelijk dat er geen ruimte meer is voor een compacte coupé.
Nieuwe Eclipse Cross
Maar goed, in ieder geval was het een echte Mitsubishi. Want inmiddels is duidelijk dat de Eclipse Cross een tweede generatie krijgt en deze maakt uiteraard gebruik van dezelfde strategie als andere Mitsu’s. Namelijk dat het gewoon een iets hertekend frontje is op een Renault. De Scénic E-Tech in dit geval. Dat model lijkt voor Renault te scoren, maar de vraag is of dat overgezet kan worden in de Mitsubishi-versie ervan.


Prijs Eclipse Cross
En daarvoor is één ding belangrijk: de prijs. Je moet immers een reden geven om men niet naar Renault, maar naar Mitsubishi te laten komen. Een lagere prijs is een goede zet in de rug. En de prijs van de Mitsubishi Eclipse Cross is: 45.690 euro. Dus. Hoe veel duurder is een Scénic? Goeie vraag: een Renault Scénic E-Tech is 6.200 euro… goedkoper.

Nou moet daar gelijk bij gezegd worden dat het vergelijk mank loopt. De goedkoopste versie van de Mitsubishi Eclipse Cross is de 220 pk sterke versie met de 87 kWh accu. De Scénic kun je nog krijgen met 170 pk en 60 kWh, dat is die goedkope versie. Uiteraard kan je de Scénic dus ook krijgen met dezelfde specs als de Eclipse. Dan liggen de prijzen een stuk dichter bij elkaar, maar met 45.290 euro is de Scénic alsnog goedkoper. Mensen motiveren om een omweg te maken voor jouw vreemde rebadge door ze meer geld uit te laten geven: werkt dat?

Normaliter zou Mitsubishi dan bijvoorbeeld hoger scoren qua voorwaarden of garantie. En aangezien het merk 8 jaar (en 160.000 km) garantie biedt, inclusief het accupakket, is dat inderdaad een mooie deal. Alleen dat doet Renault dus ook. Ook dat is geen reden om Mitsubishi te kiezen. Het design misschien? Ach, de ene is niet mooier of lelijker dan de andere, laten we wel wezen. Zoals altijd moet je het dus maar laten afhangen van wie betere koffie zet in de showroom.

Officieel is de Mitsubishi Eclipse Cross natuurlijk al in productie in het Franse Douai als Scénic, al worden de Mitsubishi-bumpers er pas vanaf eind dit jaar op geschroefd. Daarmee zouden de eerste Eclipses dit jaar nog bij Nederlandse dealers staan.





En de Renault is dan ook nog veel minder lelijk…
Ik blijf het wonderlijk vinden waarom dit soort namen met een sportieve herritage misbruikt worden voor (verder prima) SUV’s. Gebrek aan orginaliteit en fantasie of gewoon gebrek aan smaak ?
Mustang, Eclipse zijn twee voorbeelden… om maar te zwijgen van alle M- S- R- AMG- GT- QV- etc.. ‘line’ modellen 🙄
Ik blijf het wonderlijk vinden dat mensen waarde hechten aan namen en zwijmelig van worden en er lege woorden als sportieve heritage aan knopen. De wagen met de meest sportieve heritage heet negenhonderdenelf…. De naam van de meest geliefde wagen met sportieve heritage is helemaal bout, letterlijk. Dat ding heet M3, net als de bout.
Juist omdat mensen allerlei sentimentele waarde aan zulke nonsens hechten en verschrikkelijk gemakkelijk beïnvloedbaar zijn wordt het gedaan. Wat sportief heeft een positieve imago. De fabrikanten hebben de mensen wijsgemaakt dat black packs sportief zijn. Dus bestellen de mensen voor veel geld black packs op hun Tiguan, voor de sportieve looks. Maar het is nog steeds een Tiguan! Dus sportief sells ook als we niks sportiefs aan is.
Je kan ook discussieren dat de wagen met meest sportieve heritage mustang heet.
Weet je trouwens nog wat de Lada sport een sportwagen maakte?
De tennisbal op de trekhaak.
Als je de laadpaal aan de buiten muur van de garage hangt en de eclipse voor de flinke garage parkeert dan vraag je jezelf toch af wat er in die garage staat.