Mitsubishi haalt iconisch model uit Nederlands gamma

Auteur: , 37 Reacties

We moeten afscheid nemen van een alleskunner.

Mitsubishi haalt iconisch model uit Nederlands gamma

Mitsubishi Motors heeft bekendgemaakt dat het gaat stoppen met de levering van de Pajero in Nederland. Hoewel het model inmiddels is uitgegroeid tot een icoon van het merk, is de Pajero in ons land geen kraker. Net als de Toyota Land Cruiser, zijn zandbakken als de Verenigde Arabische Emiraten een belangrijke afzetmarkt.

De Pajero werd in 1982 geïntroduceerd en heeft twaalf keer de Dakar gewonnen. Wereldwijd zijn er meer dan drie miljoen exemplaren verkocht. De nieuwe WLPT-cyclus was vermoedelijk de doodsteek voor de Pajero in Nederland. Met steeds strenger wordende milieuregels heeft de offroader met de 3.2 liter sterke turbodiesel geen bestaansrecht meer. Eerder maakte Toyota al bekend de stekker uit diverse diesels te trekken voor de Nederlandse markt en ook Honda gaat kappen met de brandstof in Europa.

Met het afscheid van de Pajero blijven de Space Star, ASX, Eclipse Cross, Outlander en L200 als enige modellen van Mitsubishi in ons land over.



37 reacties

Ik zou graag een lijstje willen zien van alle auto’s die er niet meer zijn of totaal onrendabel zijn vanwegen de Nederlandse wetgeving.
@kennone: alles met meer inhoud dan een pak melk en/of 4 cilinders.
@romeoalfa: 4! Jij milieuverkrachter.
@kennone: nieuwe Discovery en xc90 kunnen het werk van de pajero prima overnemen. Te vinden op elke straat hoek, kwestie van goede marketing, design en technologie.
@lckies: De XC90? Ik zie nog niet voor me hoe je daarmee een aanhanger van 3500kg met 50 marktkramen gaat meenemen.
@kennone:

De onrendabel-top-850?
Jammer, Mitsubishi gaat rap de kant van Daihatsu op…wie kent dat merk nog. Hier in Azië rijden ze nog genoeg rond maar eerlijkheidshalve moet ik zeggen dat de meeste modellen die ze leveren voor Europa totaal ongeschikt zijn. Afwerkingsniveau en rijeigenschappen zijn bij veel van hun auto’s niet op het niveau van hun Europese concurrenten.
@mopar: Hier is een verstokte Daihatsu-fan
@mopar: Bijna net zo veel modellen als de gemiddelde Fiat dealer tegenwoordig in de showroom heeft staan als het “complete” programma.
Alleen de L200 maakt Mitsubishi de moeite waard. Voor de rest van het gamma zal je er geen autoliefhebber in de showroom vinden.
@rd1991: vergeet de Outlander PHEV niet ;)
@bennyyy: ook niet meer anders werd die wel verkocht zónder de voordelen. Nu poept iedereen er op.
@rd1991: En die is godsgruwelijk lelijk.
@rd1991: L200 zijn meestal / alleen maar diesels. Die zal dus binnenkort ook niet meer geleverd worden.
@lacker: grijs kenteken is nog altijd voornamelijk diesel
Tsja, ook een vrij nutteloze auto in Nederland. Offroad kan hier nou eenmaal niet.
@baklava: Met een beetje goed zoeken kan je prima off road in Nederland hoor.
De laatste generatie was al niet zo’n best meer, de Land Cruiser was een veel betere keuzen. Ik ben toch wel verbaasd dat Mitsubishi het zo lang nog heeft geprobeerd.
Ik moet eerlijk zeggen, dat ik niemand ken die uberhaupt een Pajero heeft gekocht. Ik dacht dat hij al uitgestorven was.
@lacker: klopt. In Azië daarentegen struikel je er over.
@baklava: Kennis van mij heeft eentje van jaar of 10 oud. een zwarte met zwart leer geblindeerde ramen en van die verchroomde spiegelkappen. Op geel kenteken. Ik vind hem geweldig. Best wel grote auto. Gewoon als 2de auto :)
@lacker: plaatselijke visboer, paardevolk, marktvolk, zie ze nog wel eens rijden.
@lacker: wij hebben er 1 staan…
In NL is deze Smart 4×4 goed genoeg, toch? https://www.youtube.com/watch?v=PqGJgLuPZhM
Wij hebben er nog 1 staan, met 3.8 V6, iemand intresse? 😉
@spykerboy: Denk het niet, die dingen lopen 1 op 1.
@evdw: overdrijven kan je goed he… wij rijden gewoon 1 op 9 met onze gemiddeld
Ze hebben dezelfde fout als Toyota gemaakt alle beetje sportieve modellen de nek omgedraaid de Eclipse de 3000gt de Galant en uiteraard de lancer evo lijn
@rob5nismo: Pajero Evo ook niet verkeerd
@rob5nismo: Gelukkig is de Eclipse wel weer terug.
@ikleesookoverautos: niet het model wat ik graag zou zien.Maar dat kan persoonlijke smaak zijn
Logisch. Voor zoveel ‘leuke’ auto’s (in heel veel verschillende vormen van ‘leuk’) is Nederland geen rendabel land meer. De onwerkelijke belastingen, voor verkeerde reden op gedroomd door mensen zonder enig verstand van zaken, maken dat soort auto’s allemaal onbetaalbaar. En zo word het straatbeeld in Nederland alleen maar saaier. Phev’s, Hybrides en vol Elektrisch is het enige wat we straks nog zien. Reden te meer om mijn V8 keurig bij te blijven houden en lekker lang te blijven rijden. Dit jaar word ze officieel ‘Young Timer’, dus dat is alvast weer een plus. Ik draag de Pajero niet een bijzonder warm hart toe, maar vind het wél een spijtig feit dat er weer zo één uit de verkoop folders verdwijnt.
De fik moet heel snel in die WLTP test!!!! En wel NU!!!!!! Klote wetgeving is het. En defensie kan wel gewoon de Land Cruiser 4.5 V8 diesel bestellen. Ga toch weg man.
Wow 12 keer de Dakar gewonnen. Dat is toch een hele prestatie op zich. En die Pajero Evo zou ik toch ook wel eens willen bezitten.
@RubenPriest: Deze zin houdt geen steek: “Net als de Toyota Land Cruiser, zijn zandbakken als de Verenigde Arabische Emiraten een belangrijke afzetmarkt.” Ik zou er ergens een “voor” tussen moffelen.
Er moet eigenlijk staan: Overheid haalt iconisch model uit Nederlandse markt. Vele modellen zullen sneuvelen

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).