Waarom je deze Pajero Evolution (280+ pk) wil hebben

Auteur: , 28 Reacties

Een oude Mitsubishi met overdreven veel plastic? Lees dan even verder en ook jij wil deze bijzondere homologatiespecial.

Pajero Evolution

Tussen 1985 en 2007 wint Mitsubishi liefst twaalf keer de Dakar Rally, waarmee ze nog altijd het succesvolste automerk in de Dakar zijn, terwijl ze toch al weer zeven jaar niet meer meedoen. De auto die al die twaalf zeges mogelijk maakte was de Pajero. Werd in 1985 nog gewonnen met een behoorlijk standaard Pajero, in ’92 en ’93 werd de auto voorzien van een buggy-achtige achterkant (foto onder) en kwam men uit in de snelle T3-klasse. Vanaf eind jaren ’80 wordt de rally gedomineerd door speciale creaties, die enkel van een afstandje nog enigszins lijken op de auto’s die je bij de dealers in de showroom vindt. Winnen met een auto uit de T2-klasse, de zogenaamde Stock-klasse, lijkt uitgesloten.

Pajero Dakar 1993

Na winst met een ogenschijnlijk behoorlijk standaard Pajero in 1997, komt Mitsubishi met de ultieme truc om in 1998 met een monsterlijke wagen aan de T2-klasse mee te doen: een homologatiespecial. Ze lanceren de Pajero Evolution, waarvan ze precies de gevraagde 2500 exemplaren bouwen. En zo kon onderstaande Pajero in 1998 gewoon in de T2-klasse uitkomen.

Mitsubishi Pajero Evolution

Dat je met iets bijzonders te maken hebt zie je direct. De Pajero is voorzien van een zeer dikke bodykit, een flinke hood scoop, een enorme bodemvrijheid en een epische spoiler die op een batmobile niet zou misstaan. Onder de kap een dikke 3,5 liter V6 met variabele kleppentiming, goed voor 280 paarden. Op papier dan -want gentlements agreement– maar in de praktijk lag het werkelijke aantal vaak een stukje hoger. In het interieur gaat het er allemaal wat minder spannend aan toe, verder dan een setje Recaro’s en een racy pookje voor de automaathendel rijken de aanpassingen niet. Overigens kun je de sportief afgestelde automaatbak ook handmatig bedienen en deze schijnt nog heel behoorlijk te reageren op menselijke input.

Pajero Evolution

Ten opzichte van een gewone Pajero is ongeveer alles anders qua techniek. Denk aan dubbele wishbones voor en multi-link ophanging achter, daar waar de gewone Pajero een veel conventionelere setup had. Verder beschikt de auto zowel voor als achter over Torsen-diffs en kun je naar wens ook lekker driften door enkel de achterwielaandrijving in te schakelen. Dankzij de korte wielbasis is het ook helemaal niet zo moeilijk om de auto vlot een bocht om te gooien en schijn je het menig Impreza of Lancer Evolution lastig te kunnen maken op onverharde wegen.

Pajero Evolution

Terwijl homologatiespecials als de BMW M3 (E30), Delta HF Integrale en Mercedes 190 2.5-16 Evo I en II schier onbetaalbaar zijn geworden, is deze Pajero Evolution nog relatief schappelijk geprijsd. Dit nette exemplaar is de jouwe voor 17.000 euro. Hou er wel rekening mee dat veel onderdelen specifiek voor de Evolution zijn en dus duur zijn om te vervangen. Oh, en natuurlijk won de Pajero Evo in 1998 niet alleen in zijn klasse, maar ook overall de Dakar.

Pajero Evolution



28 reacties

Vette bak hoor!
Koopje !
@desjonnies: Een rechts gestuurde auto is nooit een koopje.
@bofkont: 17 mille voor een homologatiespecial waarvan niet eens linksgestuurde varianten zijn is zeker een koopje.

Als een auto gewoon in NL is geleverd met het stuur links is het wat anders (alhoewel die altijd goedkoper zijn).

Dus tenzij je elke dag door de McDrive moet rijden heeft @desjonnies gewoon gelijk en is het een koopje.
@willeme: de relatief lage vraagprijs zegt al voldoende lijkt me , hier moet he echt een liefhebber voor vinden, nogmaals rechts gestuurd krijg je bijna geen mensen voor .
Ge-wel-dig. Wat een bruut!
Geen geld! Ziet er ook gaaf uit!
Motor uit de 350Z?
@nopetrolnofun: ik hoop niet dat dit serieus bedoeld was?
Je weet dat de 350z een Nissan is en dit een Mitsubishi…….
@sjonnie82: zeker, maar het kan zijn dat er een ander blok ingekomen is. De cilinderinhoud en het aantal pk’s komt precies overeen met de 350Z. En ik ken geen blok uit de schappen van Mitsubshi.
@nopetrolnofun: Heb je de boring en de slag ook bekeken dan?
@nopetrolnofun: The 6G74 is a 24-valve unit available with either SOHC, DOHC, or MIVEC DOHC. Output for the SOHC version varies from 139 kW (189 PS; 186 hp) at 4,750 rpm with 306 N·m (226 lbf·ft) of torque at 3,750 rpm in the Pajero to the highest output of 163 kW (222 PS; 219 hp) at 5,250 rpm with 317 N·m (234 lbf·ft) of torque at 4,500 rpm in the Australian-made Magna Sports, VR-X and Verada GTV/GTVi and 180 kW (240 PS; 240 hp) at 5,500 rpm with 333 N·m (246 lbf·ft) of torque at 4,000 rpm in the Magna Ralliart. For the MIVEC, only available in the Mitsubishi Pajero Evolution, the output is 194 kW (264 PS; 260 hp) at 6,000 and 324 N·m (239 lbf·ft) at 4,500 rpm. It uses MFI fuel injection and uses forged steel connecting rods.

The gasoline direct injection version of the 6G74 was launched in April 1997 as the first GDI V6 engine ever produced. It differed from the basic 6G74 in many ways apart from its unique fuel injection system — it had a crown-curved rather than flat combustion chamber, upright intake ports rather than angled, and a 10.4:1 rather than 10.0:1 compression ratio. Mitsubishi claimed 30 percent better fuel economy, a 30 percent reduction in emissions, and higher power outputs than diesels.

Applications

1992–1998 Mitsubishi Debonair (Japan) (256HP)1993–present Mitsubishi Pajero (a.k.a. Montero/Shogun)(Only available in GCC area now)1997–2004 Mitsubishi Diamante1999-2001 Mitsubishi Proudia1999–2005 Mitsubishi Magna/Verada1999–present Mitsubishi Pajero Sport/Mitsubishi Challenger2005–present L200/L200 Sportero (Japan, General Countries)2008–present Mitsubishi Triton (Japan Domestic, Thailand, Brazil and Middle East).
Info vanop Wikipedia
@trolle: Nerd :p
Super brute bak! zie ze wel eens voorbij komen op van die Japanse veilingen.
Niet duur voor zo’n gave bak
Wat een gaaf ding. Wat zullen de BMW bestuurders raar opkijken als ze verslagen worden bij het stoplicht.
Nope zelfs gratis niet.
Spijtig van dat rechtse stuur…
Nog best veel geld voor een rechtsgestuurde auto. Ik heb er niet zo heel veel mee.
Zo’n typische auto die alleen @willeme kent.
@dutchdriftking: Hij is eens héél bondig omschreven:

http://www.autoblog.nl/nieuws/15-power-suvs-die-hun-tijd-vooruit-waren-88129

Gelukkig heeft @dizono deze auto het podium gegeven dat ‘ie verdiend. Als er een G-klasse Rally AMG uitvoering was, kostte die nu 5 ton ofzo
Typisch Japans, de Japanner is een echte patriot en wil graag gezien worden in straatversies van befaamde wedstrijdwagens. Is de Japanse auto cultuur ten top. De mooiste en best onderhouden Delta Integrales komen uit Japan, net zoals de meeste EVO’s en Impreza’s. Om maar niet te spreken over de GT-R van Nissan of die hele dikke Toyota’s Perfect onderhouden en voorzien van de allerduurste accessoires.
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Nog nooit gezien, vet hoor!
Fantastische wagen, precies zoals een EVO moet zijn. Bruut, spartaans en het liefst de enige in z’n soort.
Nee dan toch maar een ML 63 AMG.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).