
De Amerikanen zijn lekker bezig de laatste tijd: nieuwe Corvette, nieuwe Viper, en natuurlijk niet te vergeten: een nieuwe, hardcore Camaro Z/28. Misschien trekt GM het enthousiasme op muscle car-gebied verder door, want er gaan geruchten over een nieuwe Chevelle.
Mensen die niets met de epische muscle cars uit het eind van de jaren ’60 hebben zal het weinig zeggen, maar de Chevelle (SS) is een ware legende, die in Yankland een vrolijk deuntje meeblies met onder andere de Pontiac GTO, om maar een andere cultheld te noemen. In 1977 rolde de laatste Chevelle van de band, maar GM Authority kwam er achter dat GM onlangs druk bezig is geweest de Chevelle-merknaam te registreren.
Uiteraard zegt dit in principe niets, maar van mij is Chevrolet meer dan welkom om een nieuwe Chevelle te maken, wellicht als model dat de huidige SS opvolgt? Hopelijk dan ook als blubberdikke coupé met Fastback-achtige styling, dat kan prima naast de Camaro. Of moeten we meer in de lijn van het 130R Concept denken? Zo lang ze er maar geen tam hok van maken…
Foto: Chevelle SS met ‘572’ (9,4 liter) engine swap. Standaard gingen ze ‘maar’ tot 454 cu. in. (7,4 liter). Via autojunk.nl.
Doe maar gewoon doen! Moar Muscle is altijd welkom, me dunkt.
Dat is geen powerdome meer maar een kathedraal op die motorkap! :)
Doen doen doen!!
Goed plan van GM, al heb ik het vermoeden dat er niet alleen Big Blocks in zullen komen helaas. Ik ben benieuwd naar wat er komt en of er wat komt.
Ook een erg mooie Chevelle op de foto. Vind ‘m persoonlijk iets te hoog op zijn poten staan en de velgen iets te bling, maar verder vind ik het een erg fraaie auto. En 650 pk is natuurlijk ook niet echt behelpen!
Ahem, de Chevelle was gewoon een Amerikaanse Kadett.
Nix meer.
Starre achteras met bladveren.
Wegligging gelijk een zwangere eend (bedoel daarmee niet de 2CV, die reed zo’n ding zoek qua wegligging dan)
De meeste survivors zijn idd de zware jongens onder de Chevelle series, maar die maken maar een klein gedeelte van de bread and butter wagen wat dit was.
Zoals er veeul meer 1.1 205’s zijn verkocht dan GTI’s
@desjonnies: maar mooi zijn ze wel…
@desjonnies: Ja natuurlijk, je moest met geen enkele muscle car uit die tijd het circuit op, tenzij je open stond voor een gruwelijke onderstuurdood.
Maar daarom mag ik toch wel een beetje nostalgisch zijn naar auto’s die van voor mijn eigen productiejaar zijn? :)
@sir_smokalot:
Tuurlijk, maar mijn tante in de VS zette die Chevelle bij wijze van spreken iedere twee jaar bij de vuilnisbak, zoals mijn oom zei. Jammer genoeg deed die tr**la het ook met een zilveren 230 SL en een Rooooooie Jag-E type Series 1…………………..
Want d’r haar was niet rood meer.
Neefje kreeg een splinternieuwe MGB bij zijn high school graduation. of zo
Ik was jong, maar strondjaloers op die lichtblauwe MGB !
Shit, oude frustraties Prof Smoke !
Never say Chevelle when deSjonnies are around !
een nieuwe maken zou echt leuk zijn!
weet alleen niet goed welke weg ze er mee moeten gaan, de huidige Camaro is ook al retro en qua performance zit het daar ook wel goed.
Een nieuw model zonder retro te gaan zou ook een leuke optie zijn.
En 650 pk in zoiets, hoop dat ze wel ook genoeg moeite gestoken hebben in de ophanging want anders is het niet te doen.
Mijn Chevy Nova heeft nu zo’n 350 pk en is al goed genoeg
@RazorHead:
pardon !! welk jaar Nova als ik zo vrij mag zijn ??
@lincoln:
1970, zie op mijn profiel naar foto’s ;)
@RazorHead:
gaaf ding ..
maar geloof dat het onmogelijk is dat iemand zo,n ding “mooi” kan vinden ..
ook in 1970 niet ..
zeg zelf .. tis geen Monte Carlo ..
sinds de film “death-race” zijn het cult auto,s geworden ..
en zie je bijna geen afgetrapte Nova,s meer ..
wel al een paar way better then new exemplaren kunnen zien op meetings ..
@lincoln:
ik vind het een mooi model, anders zou ik het niet kopen.
Oke een Chevelle enz is mooier maar die prijzen liggen al snel 4000euro hoger.
Nog een voordeel aan de Nova is, is dat hij niet ontzettend groot is (LxBxH: 4,8×1,8×1,4) dus perfect te rijden hier.
En ik kende de Nova al van voor Deathproof dus ik hoor ook niet tot die klasse.
Aan de Nova gaat de komende jaren ook veel veranderd worden natuurlijk, al ben ik nog niet 100% zeker in welke richting ik wil gaan met de auto qua uiterlijk. Maar dat zullen jullie wel zien verschijnen op autojunk uiteraard ;)
@RazorHead:
net als de oer-mini en de kever ..
er is er geen 1 “origineel” meer gebleven .. (op wat Yenko,s na dan) ..
Hahaha, gaan ze mij foto van autojunk afhalen het is mijn oom ze auto!
Muscle car of niet, wat kan ik (nog steeds) genieten van oude Amerikaanse wagens.. Never gets old.
Maar wel een goed teken het is idd een dikke wagen!
Ik zeg DOEN. Paar maten van me hebben zo’n ding met de 6 cylinder lijn motor van 4.1 Liter. Ze hebben daar gewoon een open pijp onder, van voor naar achter en dat ding klinkt net als een boot ! Leuk.
om dan met een 4-deurs Dodge Chager-achtig ding op de proppen te komen zeker ..
wel een mooie naam “Chevelle” .. dat zeker ..
@lincoln: dat heb ik nooit begrepen. Bij de oude vind ik de Charger zonder twijfel véél mooier dan de Challenger. Bij de nieuwe vind ik dat net anders om.
@ej20g: Nooit begrepen? Commercie…
Zou het direct bestellen,…I like.
waar de Camaro cool was, was de Chevelle toch net altijd iets cooler! Bouwen, met onmiddelijke ingang!
Een nieuwe muscle car hype kan ik alleen maar toejuichen!
Dik hoor zo’n Chevelle. De laatste die ik zag was in de film Drive Angry met Nicolas Cage.
@azuli: Ik zag m laatst in de film Drive Angry met Amber Heard….
Big block muscle is altijd welkom!
Chevelle is ook een geweldige band trouwens.
De band is 3 broers en noemen zich zo omdat hun vader een Chevelle had
De Chevelle is in een tijd gemaakt waarin het design van dat model paste. Zo’n model maar dan retro nu op de markt brengen zal niet begrepen worden. Denk dat je dat ook niet moet willen net zoals lava-lampen en polyester kleding moet je dat gewoon in dat tijdperk houden.
Aan de andere kant, de naam Chevelle, en dan met name de SS, gebruiken op iets anders dan zo’n auto is afbreuk doen aan de reputatie. Moet je dus ook niet doen.