Het blijkt dat mobiele apps voor elektrische auto’s veel beter zijn dan de apps van auto’s met een verbrandingsmotor.
Lekker je kachel op afstand aanzetten als het vriest, zeker met de temperaturen van dit moment gewoon een handige toepassing. Maar mobiele telefoon-apps voor ICE-voertuigen lopen nog steeds ver achter op apps voor EV’s.
Mobiele apps elektrische auto’s
De meeste elektrische auto’s zitten ramvol met de laatste technologieën. Dit omdat de ontwikkelingen hard gaan en de ‘normale’ auto’s hierin lijken achter te lopen. De EV’s lopen tevens voor op het gebied van apps van fabrikanten voor smartphones. Veel apps die aan deze auto’s gekoppeld zijn doen nog steeds niet wat eigenaren willen. Dit blijkt uit een onderzoek, genaamd OEM ICE App Benchmark Study. Dit onderzoek kijkt naar de algehele tevredenheid van deze nieuwe technologieën en met name de uitkomst bij de ICE-voertuigen is opvallend te noemen.
De uitkomst is niet heel positief. Veel apps missen basisfunctionaliteiten, waar gebruikers wel op zitten te wachten. Enkele van deze apps maken het wel mogelijk om je voertuig op afstand te vergrendelen, maar het geeft niet de status door (open of dicht). Daarom gebruiken veel eigenaren de app minder of niet.
Dit komt ook doordat de apps onvolledig zijn. Slechts 34 procent van de apps biedt geavanceerde functies, denk aan de mogelijkheid de stoelverwarming aan te zetten of de climate control op afstand bedienen.
De algehele tevredenheid over deze nieuwe technologieën is slechts 699, op een schaal van 1000 punten.
Wat we willen
Natuurlijk willen we allemaal de auto kunnen ontgrendelen met de app. Sommige merken doen het best redelijk. Mercedes bijvoorbeeld. Maar geen enkele app presteert zo goed als een app van een EV. De reden hiertoe blijft onduidelijk. Misschien omdat de doelgroep anders is: kopers van EV’s verwachten absoluut de laatste tech. Anders gaan ze wel naar een andere fabrikant die wel het totale plaatje aan kan bieden.
Schokkend is dat maar 16 procent van de apps voor een auto met een verbrandingsmotor de sleuteltechnolgie heeft. Dat is echt bedroevend laag. Zeker als je een nieuwe auto koopt zou je denken dat dit er toch wel bij zit. Maar sommige gebruikers zweren (blijkbaar) nog gewoon bij een ouderwetse sleutel met handige knopjes.
In welke categorie val jij? Zijn apps echt je ding of voldoet de sleutel met extra toepassingen nog prima?
cloverleaf zegt
De vooruit en de auto verwarmen kan ik inkomen. Maar vaak zijn apps onzinnig.
Zo heb ik een inbouw koffiezetapparaat waarbij je per app je cappucino, ristretto of machiato kan zetten. Alleen is er geen dwerg bijgeleverd die de kopjes eronder zet. Volkomen nutteloos!
cossiekiller zegt
Dat woord mag je niet meer zeggen. Dat is nu een ‘in de lengte beperkt persoon’.
(ooo--V--ooo) zegt
DWERG: Device Wat Espressokopjes Regulier Gebruikt
Gewoon blijven denken in oploskoffie
dailydriver zegt
Wel een kabouter??
Habanero zegt
Waarom een merk zoals VW bijvoorbeeld jarenlang applicaties uit een ver en voorbij software-tijdperk blijven gebruiken is, is een raadsel. Waarbij essentiële componenten ontbraken of ook nog eens betalend als zeer flinke optie.. Zoals bv GPS-systemen met astronomische prijzen, die eens afgeleverd, nauwelijks de gestripte basisfunctionaliteit bleken te hebben van losse Garmin’s of Tomtom’s. Allemaal symptomen van de verkeerde visie: elk extraatje moest de winst nog wat meer opkrikken. Met electrische auto’s kan men niet zonder, of liever, durft men niet meer zonder dit alles, anders geraken ze niet verkocht. De integratie met Google en Apple worden ook alsmaar meer als een standaard gezien.
melcon zegt
Bij een EV kan ik er nog wel in komen dat een app handig is, even kijken of de auto al opgeladen is en je de laadpaal kan vrij maken voor iemand anders bijvoorbeeld. Of de auto even voorverwarmen als die thuis op de oprit aan de lader staat zodat het opwarmen van de auto geen range kost en de auto al warm is op het moment dat je weg gaat. Maar wat moet je in godsnaam met een app bij een auto met een verbrandingsmotor? Even kijken of de tank nog vol zit? 😂
b00st zegt
Er zijn nog wel meer handige functionaliteiten die ook voor een niet EV handig zijn :
* exacte locatie bekijken (handig wanneer iemand anders laatst geparkeerd heeft zodat je niet moet vragen “waar staat hij?”)
* als sleutel/afstandsbediening
* vanop afstand ruiten tikje openzetten in de zomer
* openen/sluiten vanop afstand
* ontdooien (ja dan moet mss de motor aan, kan evengoed zolang hij maar niet in een garage staat (maar dan moet je ook niet ontdooien :))
* meldingen van alarm en camera’s bekijken wanneer melding van alarm binnenkomt
* meldingen voor onderhoud of storingen
sprankel zegt
Je snapt het niet, voor de fabrikant gaat het niet om wat “handig” is, het gaat om waar jij bereid bent om voor te betalen.
Bij een EV is die app eigenlijk verplicht zodat je kan warm stoken terwijl je aan de paal hangt (kost gigantisch veel energie die anders uit je batterij gaat) maar ook om je laadstatus te controleren. EV’s komen ook vaak met autonome rij functies gezien hun prijsklasse, die ingebouwde GPS kan je maar beter up to date houden want zonder correcte kaartinfo schiet er niet veel over van het autonoom verhaal. Dat wilt zeggen dat jij verplicht bent minstens 3 betalende services af te nemen voor de gehele levensduur van de auto. (uiteraard hebben ze die 3 functies in een ander service ding gestoken)
Wie gaat er betalen voor meldingen over storingen en auto openen op afstand? Niemand, is geen geld mee te verdienen. En ontdooien op afstand met een ICE mag niet, altijd wel een idioot die het gaat aanzetten terwijl de auto in de garage staat om vervolgens dood te vallen door een CO2 vergiftiging.
dailydriver zegt
Track & trace
Of uw ingestelde max snelheid wordt overschreden ( max 160 km/u)
Om maar iets te noemen.
mashell zegt
Bestemmingen naar de auto sturen doe ik ook vaak en dat is ook voor een verbrandingsmotorauto handig.
tortuga zegt
Geef mij maar gewoon een sleutel. Mag “draadloos”, maar mort niet. Vooral zonder automatisch openen!! Maar een APP voor de auto? Zie het alleen voor de autodelen of dergelijke autos als nuttig.
audirs3 zegt
De app van de Ioniq 5 is echt top, op afstand de deur ontgrendelen of op slot doen (dus ook voor iemand die er iets in wil leggen of uit wil halen), met de app de auto een stukje naar voren of achteren laten rijden, het interieur opwarmen en ramen ontdooien, natuurlijk GPS tracker waar je geparkeerd staat. Je kan zelfs iemand een tijdje volledige toegang tot de auto geven, via de app (moet die persoon ook even de app installeren) dus als je op vakantie bent in het verre oosten kan alsnog iemand de auto lenen zonder sleutel. Al dat soort dingen zijn gewoon geniaal.
En trouwens, auto voorverwarmen hoeft hij niet aan een laadpaal te staan, en kost ook geen range want anders verwarm je hem 5 minuten later alsnog op.
okdoei zegt
Ik lees zo een hoop features die leuk klinken maar ik in de praktijk nooit ga gebruiken.
Enige wat ik gebruik is het ramen ontdooien en interieur opwarmen (vanmorgen nog gedaan, ideaal) maar ook daarvan vergeet ik vaak dat t kan.
b00st zegt
Denk je vaak tot het een gewoonte wordt om te gebruiken. Ik dacht vroeger ook dat ik geen mobiel zou gebruiken, of dat stoelverwarming compleet nutteloos is.
audirs3 zegt
Ja eens, je gebruikt die andere features niet heel vaak. Maar toch zou ik het missen als het opeens niet meer zou kunnen.
Overigens krijg ik ook een alert als de auto 5 minuten stil staat zonder deurvergrendeling. Best handig, op de een of andere manier vergeet mijn vrouw echt super vaak om de deur op slot te doen… Maar druk op de knop via de app en hij is alsnog op slot :D
rutgerg zegt
Ha zo 1 heb ik er ook thuis, haar auto staat nooit op slot. En als ik er dan wat van zeg zegt ze o ja nou wat willen ze eruit halen… zucht.
flatsix010 zegt
Exact, deze innovaties zijn juist een van de weinige dingen die het gebruiksgemak echt hebben verbeterd. Het op afstand verwarmen/koelen is veruit de meest gebruikte functionaliteit en zou ik echt niet meer zonder willen. De rest gebruik je niet super vaak maar kan soms enorm hulpzaam zijn. Zo is mijn telefoon (en tevens dus autosleutel) waterdicht, de ‘echte’ sleutel niet.
M240i zegt
Goed om te weten, ik zal de RS6 die ik op het oog had toch maar laten staan en ga daarvoor in de plaats toch maar voor de KIA EV6.
audirs3 zegt
De KIA EV6 GT zou geen moederfiguur slaan naast een RS6 ;)
flyerbunch zegt
De We Connect app voor ID van VW is echt geen hoogvlieger. Buiten de laadtoestand en laden (aan/uit) bekijken en de klimatisering aanzetten kun je niks op afstand doen met de app. Super!
rutgerg zegt
Klopt. Vanaf software 3.0 in de auto wordt dit eindelijk. Dan kun je o.a. Ook locatie auto zien, status deurvergrendeling, reisdoelen naar auto sturen etc. Zeg maar wat ‘normale’ VW’s al 6 jaar kunnen.
mashell zegt
Zelfs al langer. De eUp! en de VS markt waren al eerder. Overigens is het nogal een complex verhaal om dit voor elkaar te krijgen. De App is maar een relatief simpele frontend maar er zit ook een backend en een zeer complexe voertuig implementatie met allerlei beveiligingslagen achter.
rutgerg zegt
Is een app wel zo simpel? Kijk eens hoelang ze hier bezig zijn bij autoblog met de app ;-)