• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

NL Overheid koopt mobiele flitspalen om jou te pakken

Auteur: willeme, gepost 14 april 2022 om 10:02 – 39 Reacties

Mobiele flitspalen

Er komen 50 extra mobiele flitspalen omhardrijders keihard aan te pakken

In Nederland is hardrijden in de auto niet toegestaan. Wegens wat schuine rapportjes is de snelheid verlaagd naar 100 km/u op de autowegen. Dus wat krijg je dan? Inderdaad, hardrijders. Wie weleens in een ander land geweest is (Duitsland of België zijn al meer dan prima), zal hebben ervaren dat daar de limieten niet 20-40 km/u te laag liggen.

Maar hey, de grens is de grens en als je eroverheen gaat, zul je daarvoor moeten betalen. De EU is al bezig met kastjes die alles al bijhouden, maar tot die tijd heeft het openbaar ministerie een tussenoplossing in de vorm van mobiele flitspalen.

50 stuks

Daar zijn er 50 van aangeschaft. Het is in principe gewoon een aanhanger met een flitspaal erop. Het OM heeft er al een mee getest en met groot succes. Daar waar de mobiele flitspalen geplaatst waren, was de snelheid een stuk lager.

De mobiele flitspalen zitten een beetje tussen de radarcontroles en vaste palen in. Bij de radarcontrole wordt er voor een paar uur tot een dag gecontroleerd, terwijl de vaste paal permanent aanwezig is. De mobiele flitspalen staan dan ongeveer een paar weken op een locatie tot een paar maanden.

Doel mobiele flitspalen

Eerlijk is eerlijk, het doel met de flitspalen is nobel. Het is niet zozeer om ordinair geld binnen te harken van de hardwerkende (en 105 km/u rijdende) Nederlander. Het is écht bedoeld om de snelheid op bepaalde locaties naar beneden te krijgen om de veiligheid te bevorderen.

Op dit moment is het OM druk bezig om de risicokaders te bepalen. Er worden criteria vastgesteld om te bepalen wat nu een veiligheidsrisico is en wanneer het gebruik van een mobiele flitspaal te billijken is.

Via: Nu.nl

Met dank aan Yonnick voor het tippen!

Ook interessant!

  • Autoblog-lezer koopt op z'n 29ste een Bentley
  • Jouw auto gaat straks data doorspelen aan de Nederlandse overheid
  • Franse overheid gaat autoreclames compleet verpesten
  • Autoverzamelaar koopt Bugatti met Dogecoin winst

Nieuwste artikelen

  • Nieuw automerk uit controversieel land, maar het is geen Chinees!
  • Is de dieselauto dood en begraven?
  • Doemscenario: komende jaren meer verkeersdoden
  • Video: Dit ongeluk zie je van een kilometer ver aankomen
FacebookTweetPinLinkedIn

boetes, flitsen, snelheid

Vorig bericht: « Eindelijk, er is een mooie elektrische premium auto
Volgend bericht: Nieuwe 992 GT3 RS klinkt goddelijk [plus video!] »

Lees Interacties

Reacties

  1. tjorque zegt

    14 april 2022 om 10:12

    Ai ai ai van “de snelheidslimieten zullen aan m’n r€€t roesten” naar “de boetes bezorgen me een “jeukende @nus” door 50 shades of popo…

    Dat wordt afkicken van het doorknallen.
    Hier in België gaan de zgn. toleranties op het flitsen er ook uit… 😨😱

    Login om te reageren
  2. leefvrij zegt

    14 april 2022 om 10:19

    Top! En lekker allemaal binnen de bebouwde kom op 30 en 50 wegen. Ik ken binnen Den Haag al 10 plekken, waar veel te hard wordt gereden en waar ook gewoon kinderen oversteken.

    Login om te reageren
    • baardmijt zegt

      14 april 2022 om 13:46

      @leefvrij: Precies, die overstekende kinderen zijn me ook al jaren een doorn in het oog. Maar ik zie niet in hoe die binnen gaan blijven door het plaatsen van een flitspaal?

      Login om te reageren
    • rogerzz zegt

      14 april 2022 om 19:01

      En dan hoe in de werkelijkheid de flitsers ingezet worden, die staan gewoon op snelwegen arbeiders te flitsen die in de linker 105-km/u stroom de boomers/vrachtwagens van de 95 km/u file inhalen.

      Er wordt niet geflitst in 30-zones, alleen op 50 wegen en daarboven, weet niet waarom. En de 50 wegen waar ik geflitst ben staan ze 30 meter voor het ‘einde 50’ bordje om 80 te mogen kunnen, echt enorm kansloos.. het is toch echt een verkapte inkomstenbron. Helemaal mee eens, zet ze op gevaarlijke plekken of op ‘flaneer’ plekken waar tokkies te hard rijden voor de pops and bangs, maar dat doen ze helaas niet..

      Login om te reageren
  3. bernoulli zegt

    14 april 2022 om 10:20

    Prima als ze dit gaan doen bij werkzaamheden. Of bij scholen. Als je af en toe ziet hoe mensen daar langs jakkeren.

    Maar niet op een of andere lullige locatie zonder gevaar om maar zoveel mogelijk binnen te harken.

    Login om te reageren
    • dedokter zegt

      14 april 2022 om 10:40

      @bernoulli: dit dus exact.

      Login om te reageren
    • mashell zegt

      14 april 2022 om 10:56

      Mensen moet op elke locatie zich aan de limiet houden. Daarom leren we ze dat door overal te controleren. Omdat controles op een gevaarlijke plek extra gevaar brengen (van die idioten die een noodstop maken als ze een flitspaal zien) doen we dat op plekken waar het zonder gevaar kan, op van die plekken waar mensen lekker doorrijden.

      Login om te reageren
      • Pascal zegt

        14 april 2022 om 15:14

        #moraalridder. Op een lege, zonnige snelweg waar je altijd gewoon 120 mocht even 110 rijden ipv 100 en dan op de foto gaan? Dat is gewoon schatkistvulling en daar zullen ze mijn begrip nooit voor krijgen. (m’n auto stoot niet eens stikstof uit, maar dat terzijde)

        Waar ik zie dat men handhaaft op plekken waar asociaal of gevaarlijk gedrag wordt vertoond, of wanneer men de excessen eruit haalt, dan is men bezig met veiligheid en kan men wel altijd op mijn aanmoediging rekenen.

        Login om te reageren
  4. rwdftw zegt

    14 april 2022 om 10:21

    Toch wel gek dat ze een paar miljoen (flitskasten kosten zo een ton of meer) besteden om AUTOMOBILISTEN te pakken terwijl de meeste verkeersslachtoffers (we doen het voor de veiligheid uiteraard) vallen onder fietsers, bromfietsers, voetgangers een scootmobielers.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      14 april 2022 om 11:00

      Je hebt de statistiek wel correct gelezen maar niet helemaal begrepen. Als een fietser wordt aangereden door een te snel rijdende auto, die dus niet meer op tijd kan remmen, dan overleeft de automobilist gemakkelijk maar kan de fietser zomaar in de verkeersslachtofferstatistiek terecht komen. Daarom is het voor de fietsers noodzakelijk dat afgedwongen wordt dat automobilisten zich aan de limieten houden. Dat doen we door controle.

      Login om te reageren
      • karhengst zegt

        14 april 2022 om 11:55

        Maar als grofweg de helft van de slachtoffers valt door eenzijdige ongelukken, is het te hard rijden van een auto daarin dus al geen factor. Voor de andere helft van de ongevallen was naar ik meen niet bekend of de andere partij een automobilist, andere fietser, voetganger of divers verkeersdeelnemer was.

        Het is dus inderdaad wel frappant dat de handhaving dus wederom naar het bekende low hanging fruit grijpt. Ondanks dat het lovenswaardig is dat men deze flitsers nu dus wel op de juiste plekken in wil zetten.

        Login om te reageren
      • rrk147 zegt

        14 april 2022 om 12:39

        @mashell: ja dat klopt wat je schrijft, echter zullen deze mobiele flitsers toch vooral langs de snelweg staan, daar heb ik ze afgelopen tenminste vooral zien staan. Op meerdere plekken langs de A2 bijvoorbeeld, daar komen weinig fietsers.

        Login om te reageren
      • rwdftw zegt

        14 april 2022 om 13:08

        @mashell : je kan de statistieken uitleggen zoals je wilt. Bijna de helft van de ongelukken met een fietser zijn eenzijdig. De andere helft is gewoon niet bekend.

        Wat we wel weten is dat de politie het laaghangende fruit pakt. Dus lekker op A wegen flitsen, of op N wegen met een apart fietspad. Ze staan amper op plekken waar het wél uitmaakt voor de verkeersveiligheid. Denk aan scholen, drukke oversteekplaatsen etc.

        Login om te reageren
        • mashell zegt

          14 april 2022 om 13:57

          Jawel, hoewel het niet in het artikel van gisteren vermeld zijn er wel degelijk statistieken over de niet eenzijdige ongelukken. Bijvoorbeeld hier: https://swov.nl/nl/publicatie/monitor-verkeersveiligheid-2018
          En nee ze kunnen niet op plekken staan waar “het uitmaakt”. Dat maakt die plekken nog gevaarlijker omdat sommigen de gekste capriolen uithalen als ze een flitser zien. Bovendien hoeft het ook helemaal niet, want overal geldt een maximum snelheid, het maakt dus overal uit. Als je op de snelweg of N weg degenen die pakt die “20 te snel kan wel” hanteren heb je ook degenen te pakken die met 50 door een 30 zone crossen en zo het gevaar veroorzaken.

          Login om te reageren
          • timberleek zegt

            15 april 2022 om 09:20

            Je hebt wel een hele mooie roze bril op.

            Handhaven op de plek waar het grote probleem niet zit, heeft natuurlijk geen zin.
            Je gaat geen tassencontrole doen bij het tankstation omdat er gejat wordt bij de appie.

            Ze hebben alle recht om te flitsen op de snelweg overigens, ook daar is de maximumsnelheid gewoon geldig.
            Maar als het argument “verkeersveiligheid” is, dan moet je gaan staan op de plekken waar verkeersveiligheid in het geding is.

            En het “gevaar” van remmende auto’s is wel heel ver gezocht. Zullen we dan ook alle bestaande controles in de bebouwde kom verbieden? Het is immers supergevaarlijk. Als verkeersveiligheid zo belangrijk was, hadden ze ook kunnen kijken naar minder zichtbare controles. Een geparkeerde auto met een flitser erin valt amper op (zeker als het niet een eeuwig donkergrijze transporter is). Een agent (zeker in burger) met laser op de hoek van de straat tijdens de spits kan het “rotte fruit” er haast onzichtbaar uitpakken.

            Login om te reageren
    • svdv zegt

      14 april 2022 om 11:34

      @rwdftw: zou het misschien komen doordat fietsers en brommers worden aangereden door auto’s? Of is dat veel te vergezocht?

      Login om te reageren
      • rwdftw zegt

        14 april 2022 om 12:58

        @svdv : zoals je in eerdere berichtgeving op Autoblog kon lezen is bijna de helft van die ongevallen eenzijdig. Er is geen auto bij betrokken. Bij de andere helft is er uiteraard sprake van een andere partij maar het is niet bekend of die andere partij een automobilist is, of een andere fietser, of misschien een voetganger.

        Login om te reageren
    • heckblende zegt

      14 april 2022 om 11:50

      door wie wordt een fietser aangereden

      Login om te reageren
      • retsok zegt

        14 april 2022 om 14:48

        @heckblende: door een melkkoe?

        Login om te reageren
        • heckblende zegt

          14 april 2022 om 15:55

          #victim

          Login om te reageren
  5. boriske zegt

    14 april 2022 om 10:24

    Dus in Nederland is het even erg als in Belgie. Vind het wel raar dat we volgens GDPR overal moeten gewaarschuwd worden wanneer we getracked worden maar onze privacy geldt niet als er geld in het laadje van overheid moet komen.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      14 april 2022 om 11:02

      Privacy dient natuurlijk niet om de wet te kunnen overtreden. Overigens wordt je privacy ook niet geschonden als je niet te snel rijdt. Als privacy je lief is moet je je aan de snelheid houden, dan krijg je ook geen brieven thuis met daarop een locatie waarvan je partner kan vragen waarom was je daar? Werkt voor mij erg goed.

      Login om te reageren
    • berlinetta zegt

      14 april 2022 om 11:06

      De AVG schrijft dan ook een paar grondslagen voor op basis waarvan persoonsgegevens verwerkt mogen worden. Laat verkeersveiligheid er nou een van zijn.

      Login om te reageren
      • jaapiyo zegt

        14 april 2022 om 21:26

        Als de AVG dat voorschrijft is het legaal maar daarmee niet per se legitiem.

        Login om te reageren
  6. tweetyv6 zegt

    14 april 2022 om 10:33

    Veiligheid my ass.

    Dan kom maar eens met duidelijke cijfers wat de cijfers vóór en ná het plaatsen van een flitspaal/mobiele controle waren. Vooral op snelwegen waar je uitsluitend in 1 richting rijdt zonder kruisend ongemotoriseerd verkeer.

    Het is gewoon een cashcow. Anders zou het niet gedaan worden.

    @willeme … dat jullie hier überhaupt in meegaan…. zo triest.
    Strookt overigens ook helemaal niet met dit verhaal: https://www.autoblog.nl/nieuws/verkeersdoden-laagste-in-7-jaar-toch-zijn-er-zorgen-3335555

    Login om te reageren
  7. dawwg zegt

    14 april 2022 om 10:37

    “Eerlijk is eerlijk, het doel met de flitspalen is nobel. Het is niet zozeer om ordinair geld binnen te harken van de hardwerkende (en 105 km/u rijdende) Nederlander. Het is écht bedoeld om de snelheid op bepaalde locaties naar beneden te krijgen om de veiligheid te bevorderen.”

    Ja, heel nobel op papier; in de praktijk veroorzaken ze echter soms zelf files en ongelukken door op ‘onhandige’ plaatsen te flitsen …. Het mobiel-in-de-hand aanpakken zou veel effectiever zijn dan snelheidsflitsen; of b.v. voor 65plussers een jaarlijks e-bike examen; want daar liggen de echte pijnpunten in het verkeer volgens de overheidsstatistieken :/

    Login om te reageren
  8. petroldrinker zegt

    14 april 2022 om 10:39

    “Het is écht bedoeld om de snelheid op bepaalde locaties naar beneden te krijgen om de veiligheid te bevorderen.” zal ik ook zeggen als overheid en politie zijnde, uiteindelijk draaid het ze alleen om de pegels te jatten vd hardwerkenden,

    Als het ze zo om de veiligheid gaat, zouden ze fietsende bejaarden en kinderen moeten hebben als doel, is gister wel bekend geworden dat de fietsers de meest gevaarlijke zijn, niet de autos.

    Maar AB blijf vooral geloven dat ze dit om veiligheid doen XD

    Login om te reageren
  9. ukbob zegt

    14 april 2022 om 10:51

    Gros van de gevaarlijkste situaties en ongelukken met levensgevaar gebeurd niet op de snelweg, maar op 30, 50 en mss ook de 80-100 wegen waar wél verkeer in een andere richting, wandelaars en fietsers bij elkaar komen. Ga maar eens druk flitsen in woonwijken, gevaarlijke 50 wegen, etc.
    Durf te wedden dat dan het aantal verkeersslachtoffers daalt. Blijkbaar is dat echter niet helemaal het einddoel.

    Login om te reageren
  10. Dutchdriftking zegt

    14 april 2022 om 11:09

    Zoals hier boven al aangegeven, zet deze karretjes binnen de bebouwde kom op plaatsen waar veel ongelukken gebeuren. Niet langs een lege A6/A7 om brave burgers geld afhandig te maken…

    Login om te reageren
  11. sjeemsbond zegt

    14 april 2022 om 11:21

    De staatskas is behoorlijk leeg vanwege dat wanbeleid wat dat zooitje in Den Haag voert. Dit is een prima investering. Automobilist, betalen zult u!

    Login om te reageren
  12. gregorius zegt

    14 april 2022 om 11:39

    De woordvoerder van het OM liegt hier gewoon.
    Het is levert geld op; dat voornamelijk.
    En als iedereen altijd overal langzamer rijdt, is er vast statistiek die verklaart dat het veiliger is.

    Maar ik wil graag zien met data dat een traject waar zo’n mobiele flitspaal staat ook daadwerkelijk voor een veiligere situatie zorgt. Ik meen zelfs dat het ten overgestelde is te bewijzen: een traject waar opeens zo’n ding staat, daar heb je kans dat er meer aanrijdingen zijn. Waarom: iedereen die zo’n ding ziet staan, gaat op de rem. Ongeacht of de bestuurder op dat moment te hard reed of niet. Dat zorgt voor gevaarlijke situaties.

    Mensen die weten: je kan op elk moment geflitst worden, en je zal die flitser vaak geeneens zien: die rijden bij voorbaat niet al te hard.
    Mensen die weten: ik kan een beetje te hard rijden, maar ik moet maar gewoon oppassen dat ik zo’n aanhangwagen spot en dan langzamer rijd; die rijden dus te hard en letten niet 100% op de weg.

    Overigens: in Zwitserland hebben ze voornamelijk van dit soort mobiele flitspalen. Op het traject dat ik dagelijks rijdt, zijn er zo’n 3 punten heen en 3 punten terug waar die dingen af en toe staan. Rondom de spits, weten de meeste mensen dat die dingen er staan en rijd niemand te hard. 200m later rijdt iedereen weer harder.
    Ga je langs zo’n punt (en dat ding staat er) op een weekend; wordt er een hoop geflitst.
    Wie heb je dan? Tijdens de spits heb je op een bepaald punt mensen die minder hard rijden, maar 200m later rijd iedereen weer normaal.
    En tijdens het weekend kan je mooi dagjes mensen pesten die toch niet terug komen naar dat punt.

    dus ja: VEILIGHEID ten top!

    Login om te reageren
  13. bischero zegt

    14 april 2022 om 11:46

    En dan een foto van een controle apparaat erbij dat niet mee radar werkt 🤐

    Login om te reageren
    • ukbob zegt

      14 april 2022 om 12:30

      @bischero: maar wel een 159!
      Maakt zelfs vervelend nieuws over toegenomen flitsdruk toch weer een stuk ‘luchtiger’..

      Login om te reageren
      • bischero zegt

        14 april 2022 om 19:52

        @ukbob: haha dat zeker!

        Login om te reageren
  14. karhengst zegt

    14 april 2022 om 11:59

    Bekijk het positief. Als je je nu netjes aan de snelheid houdt het je je aflaat voor je vleesconsumptie ook weer betaald. We rijden immer netjes 100 om de lokale boeren te steunen, maar dan moeten we natuurlijk ook hun producten afnemen.

    Can’t have your steak and eat it, linksvolk.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      14 april 2022 om 14:04

      We rijden 100 om de boeren te steunen? Haha. We rijden 100 omdat de rechtse regering er alleen is voor mensen met een KvK nummer is en boeren dus belangrijker vindt dan burgers. Als we de veestapel halveren dan wordt er nog steeds voldoende vlees voor de Nederlandse behoefte geproduceerd maar is er flink minder stikstofdepositie, is er geen tekort meer aan woningbouwgrond en kunnen we weer gewoon 130 rijden. Maar ja, de boeren die zijn heilig voor CDA en VVD.

      Login om te reageren
      • Pascal zegt

        14 april 2022 om 16:49

        Iedereen met een kvk nummer? Alleen de multinationals worden door VVD en consorten gepamperd, de ZZP’er en het MKB ab-so-luut niet. Veestapel halveren kan ik in meegaan maar hoe kom je in godsnaam tot de conclusie dat we dan geen tekort meer hebben aan woningbouw grond? Pfff nog zo eentje die het blijkbaar wel prima vindt om ons mooie kleine Nederland te veranderen in het Hong Kong van Europa.

        Login om te reageren
  15. frank2b zegt

    14 april 2022 om 16:26

    Ik probeer te begrijpen wat het probleem is.
    De politie houdt mobiele snelheidscontroles. Dat doet ze al sinds het begin der tijden.
    What’s up, doc?

    Login om te reageren
    • Pascal zegt

      14 april 2022 om 18:44

      Het is inderdaad van alle tijden dat er zo af en toe een nieuwsberichtje langskomt over dat de popo weer een nieuw modelletje flitsapparatuur heeft aangeschaft. Onder aan de streep verandert er meestal niet zoveel.

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North