De Tesla Model Y is een klap goedkoper geworden met een nieuwe instapper. Dit wordt geheid een verkooptopper.
Een Tesla rijden, dat wil iedereen wel. Oké, niet iedereen, maar wel een groot deel van leaserijdend Nederland. Het zou alleen zomaar kunnen dat de Model Y niet in je leasebudget valt en een Model 3 wel. Dat is jammer, want de Model Y is een cross-over. En dat wil je.
Nieuwe instapper
Gelukkig is er goed nieuws voor iedereen die een Model 3 te laag vindt. Vanaf vandaag is er nieuwe instapper van de Model Y. Die was voorheen alleen met twee elektromotoren te krijgen, wat betekende dat de prijs begon bij €65.990.
Rear-Wheel Drive
Tesla lanceert nu echter een instapversie van de Tesla Model Y, met alleen een elektromotor op de achterwielen. Waar de Long Range een actieradius heeft van 533 km, heeft de Model Y Rear-Wheel Drive een actieradius van 455 km.
Kleinste actieradius
Daarmee is het de Tesla met de kleinste actieradius, maar daarmee kun je alsnog prima uit de voeten. Om die actieradius te krijgen moet je trouwens wel de 19 inch velgen hebben. Als je voor 20 inch gaat lever je 25 km aan range in. Wie mooi wil zijn…
Snelladen
De achterwielaangedreven Model Y is ook de langzaamste Tesla, maar hier geldt wederom: dat zegt niet zoveel. 0-100 km/u in 6,9 seconden is namelijk niet echt traag te noemen. Het snelladen gaat overigens ook minder snel, met 170 kW in plaats van 250 kW.
Goedkoopste Tesla
Je hebt dus de langzaamste Tesla met de kleinste actieradius, maar het goede nieuws is: het is ook de goedkoopste Tesla. De Tesla Model Y instapper is er namelijk vanaf €49.990. Daarmee is hij 2 mille goedkoper dan de krappere Model 3. Waarschijnlijk gaat iedereen nu dus massaal voor de Model Y.
Leaseprijs
Belangrijker dan de aanschafprijs is natuurlijk de leaseprijs. Die kunnen we er ook meteen bij vertellen, met dank aan onze vrienden van Mobility Service. Op basis van 60 maanden en 10.000 km per jaar betaal je per maand €641. Ter vergelijking: met een Model Y Long Range zit je op €801.
Concurrentie
Om alles in het juist perspectief te plaatsen, pakken we ook de rivalen erbij. De Model Y is niet de goedkoopste auto in zijn segment, maar het scheelt maar weinig met de concurrentie. Terwijl de specificaties wel een stuk beter zijn. Alleen de ID.4 77 kWh heeft meer range, maar die is wel een stuk minder vlot en kan ook minder snel laden. De Model Y is dus gewoon een goede deal.
- Hyundai Ioniq 5 (384 km range): €45.300
- Volvo XC40 Recharge (425 km range): €46.200
- Kia EV6 58 kWh (394 km range): €48.095
- Volkswagen ID.4 77 kWh (513 km range): €48.190
- Skoda Enyaq iV 60 (397 km range): €48.690
- Tesla Model Y RWD (445 km range): €49.990
- Audi Q4 e-tron 35 (341 km range): €51.865
De instapversie van de Tesla Model Y staat nu in de configurator en wordt naar verwachting tussen december en februari geleverd. Tip van de dag: als je de trekhaak aanvinkt is de verwachte leverdatum opeens een maand eerder.
kniesoor zegt
Voor de terzake kundigen hier : wat zou je in de winter met voornamelijk snelwegkilometers (@ 100 km/u) als praktijk-range mogen verwachten voor zo’n basisversie ?
jcjc zegt
Denk aan zo’n 300-330km.
TheMaster zegt
Hangt er vanaf, waarschijnlijk LFP batterij, dus tot 100% opladen is geen probleem. Als je deze aan de oplader heb zitten ’s nachts en dan voorverwarmd in de winter, is zowel je auto als je accu warm. Vanwege de zeer slimme warmte management, zoals de warmte uit de accu halen en daarna gebruiken voor in de auto, zou ik eerder 350-375km verwachten.
Dit is iets waar een i4 en een ID3/ID4 zowel met koeling en verwarming grote problemen hebben en daardoor een hoog verbruik, slechte range hebben en langzaam snelladen. Maarja, dat is ook techniek van paar jaar oud wat niet wordt geupdate.
flutterby zegt
Dagelijks tot 100% opladen is geen probleem. Bij de LR modellen moet je dit beperken maar een paar keer kan echt geen kwaad, meestal maak je toch niet dagelijks lange roadtrips.
Grappig dan wel is dat de range van deze instapper met 100% batterij niet eens zoveel afwijkt van de LR op 90%.
stekkerkoning zegt
Het juiste antwoord hierop luidt ruim voldoende om twee tot drie uur te rijden. Is dit rit dan nog niet voorbij? Kwartiertje bij de Supercharger en weer door. Is het met het rijden gedaan? Even aan de gewone oplader.
porker zegt
Inderdaad. Het went.
minimoke1984 zegt
In de winter 300-350 per dag. Dus ruim voldoende voor 99% van de NL rijders. Die ene procent die Taxichauffeur of iets dergelijks is moet af en toe halfuurtje bij laden.. uiteraard wel voor Tesla prijzen, dus nog steeds no worries tov benzine of diesel..
cdlop01 zegt
Bereik is vlgs de Evangelisten geen enkel probleem zoals we weten. Ev’s bieden ook veel rijbeleving en plezier en zijn met de sobere schermen in het interieur , gezellig ingericht. Accudegradatie komt niet voor. En na 5 jr krijg je van de baas gewoon een nieuwe.
fanboy zegt
@cdlop1: Inderdaad :D
Ik heb geen Tesla, ik hoek mijn EV lekker de bocht in met plezier, en gezien ik hem niet voor vakantie gebruik is 400km dik in orde om het land te komen.
En na 5 jaar heb ik inderdaad vrijwel geen accudegradatie, minder dan 2%
Dat in particulier bezit overigens, dus ik krijg geen nieuwe.
kniesoor zegt
Dank @allen voor de input ! 👍🏻
chrisvis zegt
Kleine nuance… accudegradatie komt ALTIJD voor. Zelf reeds 4 electrische Steps gehad van Segway en na 3000km begint deze altijd vermindering in capaciteit te vertonen, electrische fiets hetzelfde verhaal. Nog iets waaraan volledig voorbij gegaan wordt is de netto/brutocapaciteit van een batterij. Sommige fabrikanten geven deze zelfs niet op, sommige rommelen hiermee om degradatie in de accu te verdoezelen enz. Stond laatst een heel interessant stuk in HLN waarin dit aangetoond werd. (Bleek zelfs dat VW eens niet sjoemelde en hun 77kwh pakket is eigenlijk 83kwh totaal)..
CYBRTRK zegt
Je kunt accudegredatie van een segway step niet vergelijken met een elektrische auto. En de degredatie valt wel mee, zo hebben de accu’s van tesla maar ongeveer 10% degradatie na 320.000 km
fanboy zegt
@chrisvis: Dat is totaal niet vergelijkbaar omdat het accamamagement totaal verschillend is. En kwaliteit van de accu cellen ook verschilt vermoedelijk.
En inderdaad, autofabrikanten houden reserves aan. Dat zorgt er al voor dat het langer mee gaat.
Er is altijd iets accudegradatie maar bij mij is het zo klein dat het na 5 jaar dus niet merkbaar is, wat je wel hebt met een elektrische fiets of een telefoon.
mattr zegt
Leuk maar waarom is deze nu goedkoper? Komt de Model Y nu uit Berlijn en de Mode 3 uit China en op de Y zit dus geen importheffing oid?
michaelras zegt
Nee, de Model Y RWD voor Europa komt uit de Gigafactory in Shanghai volgens Tesla zelf.
mattr zegt
Lijkt er toch op dat dit model uit de Berlijnse fabriek gaat rollen, met een 55kWh accupakket uit China van BYD:
https://www.electrive.com/2022/08/12/tesla-gears-up-to-build-additional-model-y-variants-in-germany/
michaelras zegt
Info komt van Tesla PR (ja die bestaat ;-) )
flutterby zegt
Van Tesla Nederland? Die krijgen namelijk vaak hun informatie via tweets..
nissanfairladyz zegt
Uitgeklede versie, China productie is goedkoper en LFP accu die veel goedkoper is. Qua uitgekleed valt het wel mee vaak. Meestal is dat het audio systeem en maar 1 motor, en geen mistlampen o.i.d. De rest valt mee.
Dutchdriftking zegt
Ik ben geen fan van de ID4, maar voor minder geld veeel meer ruimte. Ik zou het wel weten.
lekkerlinksrijden zegt
Ik ook, beide niet. Ik zou bij KIA/Hyundai gaan shoppen
detroitv8 zegt
Ik had lekker een Alfa Tonale voor 45k op de kop getikt. Die 5.000 voordeel in fiscale waarde maakt hem in de bruto bijtelling redelijk gelijk met deze inspiratieloze EV’s
mashell zegt
Die zijn Tesla al ruim voorbij met een 800V batterij, betere ergonomie (wel een instrumentenpaneel!), betere afwerking, meer personalisatie mogelijk (kleuren, uitvoeringen, opties) en dat gecombineerd met sterk design. De EV6 en Ioniq5 zijn de EV toppers op de markt.
CYBRTRK zegt
Die 800 volt structuur is echt niet zo heilig, want Tesla haalt dezelfde en soms betere prestaties met de hun huidige structuur
mashell zegt
Niet heilig maar wel toekomst gericht. Een hogere spanning is gewoon efficiënter. De EV6 haalt nog niet uit de 800V wat een Taycan en e-tron GT wel halen. Tesla wil nog niet naar 800V omdat ze dan ook heel het superchargernetwerk moeten upgraden, dat kost heel veel. Ze hebben daarmee inmiddels last van de remmende voorsprong. Waar Tesla en anderen nog wel winst kunnen behalen is de laadcurve, bij veel auto’s zakt die snel en fors in waardoor de gemiddelde laadsnelheid fors onder die in het boekje vermelde maximum laadsnelheid komt, zoiets vergt een krachtigere koeling van de batterij maar zo kunnen zonder 800V systeem de laadtijden nog wel omlaag.
flutterby zegt
De meeste snelladers zijn al geschikt tot 1000v en kan mij ook herinneren dat ik z’n plaatje op een supercharger voorbij heb zien komen. De reden die Tesla zelf aangeeft is dat de winst nihil is en de kosten niet waard is. De onderdelen schijnen lastiger te krijgen te zijn waardoor ze dat niet zo maar in miljoenen auto’s per jaar kunnen leveren.
De CT en Semi zullen denk ik wel over 800v beschikken, al had ik het voor de Plaid ook verwacht.
SimonMc zegt
“De CT en Semi zullen denk ik wel over 800v beschikken, al had ik het voor de Plaid ook verwacht”.
Hoe kom je daar bij… Ze gaan toch geen volledig nieuw platform en batterijen ontwikkelen daarvoor? En wat met de laders?
100 % zeker dat dit gewoon 400 Volt is. Pepsico heeft overigens al Semi’s mogen ontvangen ( als het goed is ).
flutterby zegt
Ze hebben hun eigen batterijcel productie en maken al jaren hun eigen packs. Kwestie van meer cellen in serie plaatsen ipv parallel en je hebt een hoger voltage. Daarnaast gaat het met meer dan 100 kWh echt wel ten goede komen van het snelladen als dat opeens twee keer zo snel kan. Qua snelladers komen er ook speciale Superchargers voor Semi’s en de bottleneck om over te gaan naar 800 volt is volgens hun eigen woorden de supply chain. Voor de massa is dat dus geen optie maar de (toplevel) CT en Semi zijn geen massaproductie zoals de 3 en de Y.
nissanfairladyz zegt
Echt beschamend je comments. Mashell. Bij een EV gaat het om het totaal plaatje van een auto bij welke snelheid hij hoeveel km per kWh verbruikt. 809volt of niet. Het 800v gedoe is een commercieel praatje waar jij voor valt omdat je geen lood verstand hebt waar het om gaat.
De goedkope model Y heeft een LFP accu, geen NMC. Dit betekend dat per kilo en volume de LFP minder kWh tot zijn beschikking heeft. De LFP is echter wel spotgoedkoop.
Tesla heeft geen 800volt, grappig is wel dat het de meest efficiente EV’s zijn. ;) is een keiharde onbetwiste feit.
LFP heeft een paar nadelen, maar de voordelen zijn ook erg groot. Ze zijn beter voor het milieu qua materialen en recycling. Ze zijn goedkoper per kWh, Ze kunnen prima tot 100% geladen worden. Ze vatten minder snel vlam. En ze gaan veel langer mee, geweldige accu’s voor de tweedehands markt. De degradatie is een stuk lager dan die van de NMC.
LFP accu bevat geen nikkel en kobalt.
Nadelen LFP minder snel laden, ivm met dat het ern kleinere accu is. En gewoon kleinere energie inhoudt per kilo/volume.
Prima accu dus voor veel mensen.
TheMaster zegt
Nou willeme, ik wacht nog steeds op je reactie waarom een Model 3 veel beter zou gaan verkopen van de Model Y. Ik heb het in het vorige topic al aangegeven dat dit grote onzin is. Dit blijkt overigens wel waarom! Dat de Model Y in 2023 (en anders 2024) de best verkochte auto gaat worden, lijkt hiermee wel te kloppen.
Ik snap overigens niet waarom die zó goedkoop is! Dit is echt een “koopje”. Het zou mij niet verbazen als dit snel naar de €55000,- gaat.
mashell zegt
Nee! Doe het niet! De Model Y oogt op foto’s veel beter dan in het echt. In het echt is het een Model 3 met obesitas die om een Renny smeekt. Wat mij betreft de lelijkste auto nu op de markt.
flutterby zegt
Achterkant is wel oke, maar voorkant wilt maar niet wennen. Helaas ben ik gevat door het cross-over virus en nu moet ik wel..
mashell zegt
Je zou je zelf kunnen wijsmaken dat de ruimte tussen wielkast en wiel bij de Model Y niet voldoende is om het een crossover te kunnen noemen, te weinig ruimte over en daarom te weinig cross. Ik vind de achterkant overigens ook niet kloppen, de verhouding tussen breedte en hoogte past niet bij het Model 3 design dat ze op die Model Y geplakt hebben. De afmetingen van een Audi Q4 sportback zijn niet eens veel anders maar daar is het design beter in balans. Tesla heeft echt dringend een goede ontwerper nodig.
flutterby zegt
Crossover heeft geen definitie, maar ik wil gewoon een strak sturende elektrische 5+2 zitter met hoge zit.
Loek zegt
@flutterby: crossover heeft wel een definitie, namelijk het zijn van een autotype buiten de bestaande definities (sedan, estate, SUV, coupé, etc). Crossover slaat op de Engelse vertaling van het woord kruising en heeft dus niks te maken met het zijn van een SUV (waar de naam ‘Cross’ snel mee geassocieerd wordt). Dat de meeste crossovers onder meer een kruising tussen een SUV zijn is puur toeval.
Maar een Mercedes CLS is officieel bijvoorbeeld ook een crossover tussen een coupé en een sedan.
mashell zegt
Niet helemaal. Hoewel de Mercedes CLS gewoon een sedan is wordt deze 4 deurs coupé genoemd maar behalve jij noemt niemand die een crossover. Een crossover is een auto die er uitziet als een SUV maar dan met huis tuin en keuken techniek en zonder terrein capaciteiten. De Volkswagen Tiguan is het ultieme voorbeeld.
flutterby zegt
De eerste generatie misschien, maar die daarna was best oke. De 3008 en 5008 zijn wat mij betreft echte cross-overs gezien het MPV’s zijn met een enkel een SUV uiterlijk.
Loek zegt
@mashell: een crossover heeft lang niet altijd per definitie iets met een SUV te maken. Dat lijkt zo omdat het woord cross erin zit en dankzij de SUV-hype zijn bijna alle crossovers een kruising tussen iets en een SUV.
@flutterby: Peugeot 3008 is één van de eerste crossovers geweest, samen met de Nissan Qashqai. De 5008 vond ik altijd nog wel duidelijk te definiëren als een MPV. MPV is trouwens ook nogal een paraplu-term: Multi Purpose Vehicle, voertuig met meerdere doeleinden. Ja, wat is dan concreet nog een MPV… Het wordt er allemaal niet overzichtelijker van ;)
flutterby zegt
Dat is precies mijn punt, de kruising kan tussen van alles zijn maar een kruising tussen een sedan en coupe is dan opeens een 4 deurs coupe of een hatchback en sedan maakt een liftback.
Loek zegt
@flutterby: zeker waar, zoals ik net al in mijn reactie hierboven zei is het allemaal erg vaag de laatste tijd. De individualistische instelling van de wereld tegenwoordig zorgt voor een antwoord op alles, ook al vraagt maar een piepklein deel ervan. Je zou maar net die twee trouwe klanten binnenhengelen die opzoek zijn naar een perfecte crossover tussen een SUV, coupé, cabrio en hatchback. Bij Land Rover en Nissan kon je dan al jaren terecht.
Misschien is dat waarom ik altijd wel fan blijf van een klassieke sedan of stationwagon. Gewoon, lekker duidelijk wat het is. Ook al was de CLS Shooting Brake een prachtige auto, ook dat is eigenlijk nogal knudde. Is het een sedan-coupé? Is het een stationwagon? Is het niks of juist een beetje van alles? Eigenlijk is de CLS Shooting Brake dus ook een crossover. Lekker duidelijk!
kevin1989 zegt
@mashell we weten nu wel dat je de Model Y niet mooi vind, goedemorgen zeg. Volgens mij ken jij het woord ‘subjectief’ niet. Je verkondigt alles als een feit. Ik ben overigens totaal oneens met je stellingen. In mijn optiek komt een Ioniq5 of EV6 nimmer nooit in de buurt van een Model Y. Heb proefgereden in een Y en EV6 (ionic5 geen ervaring mee). Het interieur van de Model Y vond ik veel hoogwaardiger (niet te vergelijken met een Model 3 2019-2021) interieur. Daarbij voelde de EV6 ietswat log en groot aan, daarintegen een Model Y direct en soepel. De interface van het scherm model Y kan gewoon niet eenvoudiger, een kind kan de was doen. Daarbij kan je alles met spraak aansturen. De EV6 vind ik verder geen verkeerde auto en voelde kwalitatief ook goed aan. Prima range ook. Opladen op papier erg snel maar in de praktijk valt dat nog wat tegen (zie ook laadtests op YouTube). Qua looks vind ik beide auto’s niet super mooi. Kofferbak en zitruimte + het tesla supercharger netwerk zijn ongevenaard in deze klasse. Zo zie je maar weer, smaken verschillen.
Lynkesoep zegt
Toch maar eens kijken of Lynkelady haar 01 wil inruilen voor een Model Y…
ronaldotour zegt
Ik vraag me af of er nog mensen in Nederland zijn die een Tesla leasen? De bijtelling is momenteel niet echt gunstig meer.
flutterby zegt
Waarschijnlijk werknemers die niet zien dat ze dik betalen voor een leaseauto en enkel naar de bijtelling kijken. Als ondernemer is het sinds dit jaar alleen interessant als je veel privé rijdt.
flatsix010 zegt
En wat is de levertijd? Een Ioniq 5 duurt tegenwoordig 1+jaar. Het gaat tegen mijn principes in om €50k te overhandigen om vervolgens niet binnen enkele maanden te kunnen rijden.
flutterby zegt
Gelukkig hoef je alleen een voorschot van €250 te betalen. De rest komt later.
CYBRTRK zegt
De levertijd is tussen december en februari
SimonMc zegt
Een goede kameraad van me heeft onlangs een Model Y aangeschaft. De levertermijn was bizar snel. In weken. Ik weet niet hoe het momenteel zit ( en voor deze uitvoering uiteraard ), maar ik geloof dat hij deze in mei had besteld, en in juni had hij hem al.
mustang750supersnake zegt
650,- per maand…..’kuch’…..voor de instapper…..’proest’…..welke idioot…….
CYBRTRK zegt
Als je bedenkt dat de instap volkswagen golf €580 per maand kost. En dan krijg je een 1.0 met 110 pk die in 10.2 sec naar de 100 gaat. En je dan nog bijna geen enkele optie hebt. Dan is die tesla best wel een goede deal
SpiderIV zegt
Tja op die manier kan je alles rechtpraten. Twee zeer slaapverwekkende vervoermiddelen.
flutterby zegt
Betaal hier 350 p/m voor een eGolf, heerlijke auto waar niets op aan te merken is. Natuurlijk komen andere auto’s verder of zijn ze groter, luxer of sneller, maar die zijn dan ook vaak snel 2x zo duur.
minimoke1984 zegt
Nu de prijs voor een nieuwe Y onder de 50k ligt doet dit hopelijk wat met de prijs van gebruikte Tesla’s want daar vragen mensen echt gewoon bizar veel geld voor. De regel was altijd na 3-4jaar is de auto 50% waard van de nieuwe waarde.. bij Tesla is dit voor de gemiddelde 3-4 jaar oude auto nog 75-90% en vragen ze voor auto’s van een jaar oud gewoon de nieuwprijs of meer soms nog!! Bizarre situatie. Ben dus benieuwd of dit de verkopen van 2e.hands Tesla’s beïnvloed. Je zou dus nu gek zijn om een gebruikte 3 te kopen, voor de prijzen die gevraagd worden
flutterby zegt
Dat komt door de korting op bijtelling. De eerste 3 jaar heb je geen tot nauwelijks afschrijving en vanaf het vierde jaar gaat het heel hard. Het feit dat Tesla geen korting geeft en er geen sprake is van een “dealermarge” van 12-15% zorgt ook dat het eerste jaar de afschrijving minimaal is in andere landen.
Bij de Model S zag je afgelopen jaren flinke afschrijving toen de korting verviel.
Batterijlikker zegt
Er komt nog wel € 1.005,- bij aan bestemmings- en documentatiekosten + recyclingbijdrage. Dus € 50.995,- op het bonnetje.