• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Moet Bentley ’n 700 pk lichtgewicht Continental maken?

Auteur: sir_smokalot, gepost 5 oktober 2012 om 08:17 – 30 Reacties

De spoiler van de Continental GT3


Het was een van de leukere nieuwtjes op de verder vrij saaie Autosalon van Parijs: een fors bebumperde en bespoilerde Bentley Continental GT3 Concept. Zou Bentley er goed aan doen om in de toekomst een straat-afgeleide (zeg maar een Continental GT Superleggera) hiervan te maken?

Nieuwe onthullingen op autoshows zijn essentieel voor de geruchtenmolen om zichzelf in stand te houden. Met name autoblaadjes varen wel bij de onvermijdelijke nieuwsmakerij die na een show volgt. Even een interviewtje doen, natuurlijk wel de juiste vragen stellen, en voilà: je hebt weer een paar pagina’s volgeschreven over een eventuele toekomstige variant van een model dat er nog niet is.

Maar goed, het is natuurlijk altijd interessant om te speculeren. Bentley is zo ongeveer het laatste merk dat in je opkomt wanneer je het over lichtgewicht hebt. Het minst zware model uit Crewe weegt nog steeds ver over de 2 ton, want in een Bentley draait het in eerste instantie om comfort, en dat gewicht wordt wel gecompenseerd door een superkrachtige W12 of, sinds kort, bijzonder geraffineerde V8.

Het Continental GT3 Concept doet voor het eerst een licht windje waaien door de Bentley-stal, wat natuurlijk meteen de vraag oproept of er ook een lichtgewicht afgeleide straatauto moet komen van deze racer, die we vanaf eind 2013 op het circuit gaan zien.

Ja, dixit Autocar, dat het over zo’n 300 stuks in 2014-2015 heeft, en uit gaat van een vermogen van rond de 700 pk. Hierbij zou de AWD-layout en de W12 wel behouden blijven, wat de auto natuurlijk meteen een stuk minder licht en hardcore zou maken.

Bentley zou kunnen profiteren van de lichtgewicht-kennis van zijn concerngenoten, maar de vraag is of we wel zitten te wachten op een Continental Superleggera? Moet het bedrijf zich niet gewoon richten op zware SUV’s en luxe GT’s?

Bentley merkt ondertussen overigens weinig van de crisis. Gisteren maakte het bekend in de eerste drie kwartalen met 5.969 verkopen een plus van 25% te hebben gerealiseerd.


Ook interessant!

  • Bentley Continental GT Gymkhana
    Bentley Continental GT Gymkhana video is ongepast
  • De Bentley Continental GT Speed is terug
  • Urban Bentley Continental is subtiel bruut
  • Bentley Continental is officieel geen ouwelullenbak meer

Nieuwste artikelen

  • Video: en daarom bezuinig je niet op banden en remmen
  • Deze optie heb je nog niet eerder gezien op een Porsche
  • Koop een Brabus SLS AMG op Marktplaats
  • Gespot – Deze Ferrari 512 TR is om te smullen
FacebookTweetPinLinkedIn

autoverkoop, Bentley, continental-gt, GT3

Vorig bericht: « Vlammen in een Alfa Romeo klassieker van 4 miljoen
Volgend bericht: Dit is de Novitec 430 Scuderia 777 Final Edition [video] »

Lees Interacties

Reacties

  1. mrvporsche zegt

    5 oktober 2012 om 08:34

    Ja

    Login om te reageren
  2. bullgod76 zegt

    5 oktober 2012 om 08:34

    Het zou geweldig zijn als Bentley er 1 kan bouwen met een geweicht van rond de 1500kg.
    Dat is voor hen pas extreem Superleggera.

    Het hoeft uiteindelijk geen hardcore sportwagen te zijn. Maar zelfs een luxe GT rijdt stukken beter als het gewicht zo laag mogelijk is.

    Login om te reageren
    • kaasboerin zegt

      5 oktober 2012 om 08:46

      @bullgod76: Ja, alleen kan je helaas niet het ene hebben zonder het andere te hebben.

      Login om te reageren
      • bullgod76 zegt

        5 oktober 2012 om 08:53

        @kaasboerin: En waarom zou het niet mogelijk zijn om een lichtgewicht luxe GT te bouwen?
        Dan ligt daar dus een leuke uitdaging voor de engineers, want zeker het chassis en koestwerk kunnen qua gewicht nog stukken lichter gemaakt worden door gebruik te maken van allerlei andere materialen, terwijl het nog steeds stevig genoeg is.

        Login om te reageren
        • lambo4all zegt

          5 oktober 2012 om 10:27

          @bullgod76: het zou kunnen, maar of het winstgevend gaat worden is een ander verhaal. en DAT is watuitmaakt in het VAG groepje. dus reken maar op een special edition a la gestripte supersports (1900pk). en geen hardcore race wagen, dat durven ze bij lamborghini namelijk nieteens aan.

          Login om te reageren
          • stanny zegt

            5 oktober 2012 om 10:59

            @lambo4all: DAT is wat belangrijk is in ELK autoconcern. Anders eindig je zoals Saab… Uitzondering is dan Bugatti (maar hier zit dan weer een sterk concern achter)

            Login om te reageren
            • kaasboerin zegt

              5 oktober 2012 om 11:02

              @stanny: Je kan het die knul wel 100x uitleggen maar werken zal het niet helaas.

              Login om te reageren
  3. jens28 zegt

    5 oktober 2012 om 08:38

    Gwn doen. Racen en voor de openbare wag

    Login om te reageren
  4. jerry zegt

    5 oktober 2012 om 08:42

    Mooi fietsenrek achterop…

    Login om te reageren
  5. jrk68 zegt

    5 oktober 2012 om 08:47

    Het klinkt allemaal heel erg leuk en ik zou het mooi vinden als ze het doen.

    Ik zie het niet snel gebeuren daar om er echt een sportwagen van te maken, moet er toch een kilootje of 500 van af en of dat te realiseren valt met het huidige platform waag ik te betwijfelen. Zeker als ze vast houden aan AWD.
    Gooien ze dat overboord en gaan ze uit van de V8 dan heb je zo’n 200kg te pakken maar waar halen ze de rest vaandaan?

    Login om te reageren
    • sjaakk zegt

      5 oktober 2012 om 16:46

      @jrk68: Alle luxe er uit, geen achterbank, lichte kuip stoeltjes, geen vloerbedeking, geen radio, geen boxen, airco eruit, geen ramen maar plexiglas achtig iets aan de zijkanten, carbonnen motorkap, carbonnen voorzijpanelen, carbonnen deuren en een carbonnen aandrijf as naar achteren. Dat scheelt allemaal ook al erg veel, dat daar weer kosten aan verbonden zijn maakt niet heel veel uit, een standaart bentley is ook niet goedkoop.

      Login om te reageren
  6. 964rs zegt

    5 oktober 2012 om 08:49

    Ben benieuwd hoor. Hopelijk lossen ze de AWD. Want dat scheelt wel wat kilo\’s.

    Daarbuiten kunnen ze nog heel veel kilo\’s winnen. Interieur etc etc

    Login om te reageren
  7. mashell zegt

    5 oktober 2012 om 09:03

    Nee. Wat voor zin heeft een Bentley zonder luxe? Aan de andere kant zien we bij de 911 GT3 dat die relatief goed wordt verkocht, mensen met teveel geld betalen gek genoeg graag meer voor minder auto.

    Login om te reageren
    • kaasboerin zegt

      5 oktober 2012 om 09:16

      @mashell: Dat is persoonlijk hè. Dat hoeft niet per sè ‘minder’ te zijn voor iemand.

      Login om te reageren
      • jrk68 zegt

        5 oktober 2012 om 09:20

        @kaasboerin:
        Yep, de minder is meer fylosofie.
        Ik ben daar een groot aanhanger van, liever veel rijplezier dan veel gewicht (lees zinloze luxe).

        Login om te reageren
        • kaasboerin zegt

          5 oktober 2012 om 09:32

          @jrk68: Persoonlijk hecht ik ook aardig veel waarde aan rijplezier/gedrag.
          Maar rij ook wel is in andere auto’s en dan mis je toch vaak de ‘snufjes/handigheden’ die ik in m’n eigen wel heb bijvoorbeeld.
          Typisch gevalletje van niet beter weten.
          Vind het veel ‘erger’ om in een auto te rijden die 0 sportiviteit bezit.
          Maar daar weet jij natuurlijk alles van, een Lotus lijkt me een aardige definitie van sportief rijden, erg gaaf.

          Login om te reageren
    • imdoctorbob zegt

      5 oktober 2012 om 14:26

      @mashell: De eerste (1999) GT3 was inderdaad wat spartaans, maar de huidige 997 GT3 is echt geen gestripte auto meer. Zelfs de RS versies kun je nog best lux aankleden. Verder zie je best wel veel RS’jes op het circuit. Daar is de RS versie gewoon meer geschikt voor en daar betaal je dus ook voor.

      Login om te reageren
  8. norge zegt

    5 oktober 2012 om 09:35

    Een lompe auto lichter maken kan toch niet zo moeilijk zijn?

    Login om te reageren
    • kaasboerin zegt

      5 oktober 2012 om 09:38

      @norge: Als Bentley een concurrerende racer wil maken is ’t volgens mij beter als ze helemaal van 0 beginnen.
      Maar ja, dat kost natuurlijk weer bakken met poet waardoor die dan weer (te) duur moet gaan worden.

      Login om te reageren
      • kaasboerin zegt

        5 oktober 2012 om 09:40

        @kaasboerin: Toevoeging: Daar staat tegenover: het is natuurlijk onderdeel van VAG, waardoor ze veel van bijv. Porsche kunnen gebruiken.
        En VAG kennende zullen ze dat ook zeker doen mochten ze een Bentley ‘racer’ willen maken.

        Login om te reageren
  9. HZW zegt

    5 oktober 2012 om 09:51

    Als het goed is heeft hij geen 4WD als het een GT3 racer is.
    Is niet toegestaan, daarom zijn ook alle race Audi’s achterwiel aangedreven en niet quattro.

    Login om te reageren
  10. Alfarobert zegt

    5 oktober 2012 om 10:02

    Zoiets voor de openbare weg.Dan zeg ik de luxe laten zoals het is en de buitenkant zoals deze racer.Hij ziet er supergaaf uit natuurlijk.

    Login om te reageren
  11. mrB zegt

    5 oktober 2012 om 10:35

    een tap en een paar lange krukken in de achterbak en je bent overal de leukste!

    Login om te reageren
  12. MJB zegt

    5 oktober 2012 om 11:24

    Euh, er is al een Supersports? Nog sportiever is niet nodig lijkt me, dat past totaal niet bij Bentley.

    Login om te reageren
  13. tttooommm zegt

    5 oktober 2012 om 11:58

    Ohohoho die spoilert is echt heel erg lelijk. Voorderest lijkt het me gewoon niet heel erg voor de hand liggen om zo veel werk te maken van een auto die in de basis al gewoon te groot en te zwaar is. Als deze auto echt concurrentie moet gaan bieden aan de andere gt3 klasse auto\’s dan moeten er echt wonderen verricht worden

    Login om te reageren
  14. gast zegt

    5 oktober 2012 om 11:59

    AWD gebruiken ze niet, de race Nissan GTR heeft ook AWD..
    Gewoon deze looks + buizenframe + lekkere V8 gebruiken
    Dat is pas p0rno..

    Login om te reageren
    • gast zegt

      5 oktober 2012 om 12:34

      @gast: ik bedoel RWD, Nissan GTR heeft ook RWD

      Login om te reageren
  15. mightymike zegt

    5 oktober 2012 om 13:12

    Jaaaaa!!

    Login om te reageren
  16. kickass zegt

    5 oktober 2012 om 14:30

    Sowieso, een mooie verwijzing naar de racejaren van Bentley.

    Login om te reageren
  17. benz190 zegt

    6 oktober 2012 om 21:25

    Moet McDonalds meer tartaarsaus doen op de fishfilet?

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North