• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

GM moet Opel alsnog van de hand doen?

Auteur: ricardo, gepost 8 september 2012 om 10:06 – 67 Reacties

Exemplarisch


Het lijkt een alsmaar terugkerende vraag, maar nu analisten van Morgan Stanley zich behoorlijk negatief hebben uitgelaten over de status van Opel wordt het tijd om ‘m te herhalen: zou GM er niet verstandig aan doen het verlieslatende Opel in de etalage te zetten? Opnieuw?

Het Amerikaanse moederbedrijf van Opel heeft van zakenbank Morgan Stanley het advies gekregen om Opel niet langer in leven te houden. Volgens een drietal analisten hebben de Duitsers General Motors in de afgelopen twaalf jaar 12,6 miljard euro gekost. Geen kattenpis, zeker niet voor een bedrijf dat zomaar eens op een tweede bail out zou kunnen afstevenen. En de geldmensen bij Morgan Stanley rekende GM voor dat het verlies over de komende twaalf jaren nog wel eens groter zou kunnen uitvallen. Opel (deels) in de verkoop doen zou echter ook geen goedkope klus worden, aangezien de MS-rekensom voorschrijft dat het 7 tot 13 miljard dollar – onder meer aan pensioenkosten- kost om de Duitse fabrikant te verkopen.

GM heeft al gereageerd op de uitspraken van de analisten, en zegt als een blok achter Opel te staan en het in leven te willen houden. Uiteraard is dit de enige uitspraak mogelijk, in de openbaarheid een slechtdraaiende tak afbranden kweekt immers geen vertrouwen.

We zijn benieuwd wat er nu daadwerkelijk achter de schermen bij GM wordt bekokstoofd. Analisten die menen dat de aandelenkoers met 50% zou kunnen stijgen zodra Opel geen blok meer aan GM’s been is, zet natuurlijk extra druk op de ketel. En laten we niet vergeten dat de overheid in de VS nog voor 32% aandeelhouder is sinds ze in 2009 een zak geld richting Detroit gooide, en dus een flinke vinger in de pap heeft. Echter, in crisistijd een geschikte overnamekandidaat vinden voor een autobedrijf dat voornamelijk in Europa opereert (maar wel plannen heeft in Rusland uit te breiden) kan ook nog wel eens lastig worden. Of zou Magna nog interesse hebben?

Ook interessant!

  • Opel is binnen een paar jaar compleet anders
    Opel is binnen een paar jaar compleet anders
  • Irmscher Opel Insignia iS3
    Irmscher Opel Insignia iS3 heeft bijzondere inspiratiebron
  • Opel maakt de prijs van de vernieuwde Grandland bekend
    Ingrijpende facelift doet Opel Grandland veel goeds
  • Opel Astra Stationwagon
    Opel Astra Stationwagon maakt crossovers overbodig

Nieuwste artikelen

  • Dikste diesel van Marktplaats kan er maar één zijn
  • Wordt klussen aan je auto dan toch weer makkelijker?
  • Gespot – Extreem foute Mansory Urus
  • Officieel: GEEN ban op verbrandingsmotor na 2035!
FacebookTweetPinLinkedIn

Carmageddon, GM, Opel

Vorig bericht: « Fototopic: MINI Countryman John Cooper Works
Volgend bericht: Drift eens met je pickup door een mensenmassa [video] »

Lees Interacties

Reacties

  1. sir_smokalot zegt

    8 september 2012 om 10:43

    Eigenlijk hetzelfde riedeltje als anderhalve maand geleden, toen de koppen ‘GM seen by analysts as a step away from giving up on Opel’ luidden.

    Ik verwacht niet dat ze Opel nu laten vallen, we moeten eerst maar eens zien hoe hard ze kunnen snijden in Europa. Daarnaast staat GM niet bepaald bekend om het maken van goede, verstandige keuzes de laatste jaren. Ze zullen hier dus ook nog wel even hun verlies nemen.

    Er is per slot van rekening niet beknibbeld op R&D en nieuwe modellen, zoals dat wel bij Fiat het geval is, dus de uitgangspositie is minder dramatisch.

    Login om te reageren
    • mout zegt

      8 september 2012 om 11:00

      @sir_smokalot: Helemaal mee eens.
      Verder houd ik het gevoel dat ze op het hoofdkantoor trucjes hebben om te kiezen waar ze hun onkosten maken. En ze hebben het voor de American Dream nodig dat de merken in Amerika nu succesvol zijn. Dan is een label om de rekening neer te leggen wel zo lekker.

      Login om te reageren
      • lincoln zegt

        8 september 2012 om 11:53

        @mout:

        zou ook kunnen zijn dat het echt niet zo goed gaat bij Opel de laatste 12 jaar ..

        Login om te reageren
    • awesome zegt

      8 september 2012 om 12:00

      @sir_smokalot: ik vraag me af hoe bijvoorbeeld Buick er voor zou staan wanneer GM de R&D kosten zou verdelen over alle merken die er baat bij hebben. De Astra en Insignia als voorbeeld nemend…

      Login om te reageren
  2. norge zegt

    8 september 2012 om 10:44

    Rustig victor ,rustig blijven …

    Login om te reageren
    • bsxc2 zegt

      8 september 2012 om 10:50

      @norge: Victor maakt het niks uit die krijgt zijn jaarsalaris toch wel,hij is nu bezig om Spyker omhoog te werken met het geld van GM.

      Login om te reageren
  3. CL65 zegt

    8 september 2012 om 10:45

    It`s a good thing, misschien gaan ze dan opeens mooie auto`s maken.

    Login om te reageren
  4. Hupke zegt

    8 september 2012 om 11:10

    Opel of Opel/Vauxhall?

    Login om te reageren
    • ricardo zegt

      8 september 2012 om 11:17

      @Hupke: Opel/Vauxhall.

      Login om te reageren
  5. pokerface zegt

    8 september 2012 om 11:31

    Slopel afstoten dat merk. Niet eens in etalage zetten, maar gewoon van de hand doen en geen Slopels meer bouwen. Levert meer op dan een eventuele verkoop van Slopel.

    Login om te reageren
    • jeffreym3 zegt

      8 september 2012 om 12:04

      @pokerface: Jij bent zeker de slimste thuis?

      Login om te reageren
      • Volvo_440_turbo zegt

        8 september 2012 om 12:41

        @jeffreym3: Hij heeft wel een punt, na enkele opels hier in het bedrijf gehad te hebben en een saab 900 turbo met opel onderdelen kan ik maar 1 ding concluderen, nooit meer opel, ik spreek over drie kapotte versnellingsbakken, eentje bij een 50000 km, rijcomfort ondermaats, maar is naar het schijnt wel gebeterd, gloeibougies en injecteurs die regelmatig kapot gingen…

        Login om te reageren
        • ej20g zegt

          8 september 2012 om 13:59

          @Volvo_440_turbo: zal wel ongeluk zijn. Hier (nouja, vaders kant van de familie), verschillende Ascona’s, Kadett’s, Omega’s, Astra’s, Commodore’s en Admiral’s zonder ook maar één mankement. Opels zijn technisch zeker niet perfect, maar gemiddeld zeker niet minder betrouwbaar dan de rest.

          Login om te reageren
        • lincoln zegt

          8 september 2012 om 15:36

          @Volvo_440_turbo:

          Opel dieseltjes waren best wel bullitproof hoor ..
          weet je zeker dat het geen Fiat blokkie was ??

          Login om te reageren
          • Volvo_440_turbo zegt

            9 september 2012 om 09:29

            @lincoln:

            Geen idee, ik weet wel dat het blok in de astra zat :p en op die astra stond opel ;)
            De combo was ook geen toonbeeld van betrouwbaarheid, toen dat ding een 100000 km had ben ik er eens mee naar munchen gereden, dat ding heeft van hier tot ginder constant geschokt, nooit voorgehad met mijn volvo’s, mazda of nissan, die auto’s hebben het tot meer dan 230000 racekilometers vrij probleemloos uitgehouden. Van de opels uit polen is trouwens geweten dat ze olie zuipen, en bij opel zeggen ze dat dit normaal is. Een vriend van me rijdt met een corsa, recent model, ding zuipt ook olie, en ik heb er mee gereden,dat is echt een speelgoedauto…

            Login om te reageren
      • ej20g zegt

        8 september 2012 om 13:59

        @jeffreym3: zou het blinde haat zijn?

        Login om te reageren
  6. lincoln zegt

    8 september 2012 om 11:48

    Ford Europa kost ook jaarlijks een miljard dollar ..

    Login om te reageren
    • W115 zegt

      8 september 2012 om 12:00

      @lincoln: Door dezelfde modellen wereldwijd te verkopen kunnen ze verschillende afdelingen schrappen.

      Login om te reageren
      • lincoln zegt

        8 september 2012 om 13:15

        @W115:

        iedereen probeert de T-Ford opnieuw uit te vinden ..

        al 100 jaar lang ..

        Login om te reageren
    • pokerface zegt

      8 september 2012 om 12:25

      @lincoln: Ford moeten ze dan ook maar van de hand doen.

      @jeffreym3 De slimste thuis? Over de lange termijn levert het afstoten en stoppen met productie meer op dan als GM telkens maar opnieuw Slopel/Vauxhall in de etalage blijft zetten.

      Login om te reageren
      • JMWPvG zegt

        8 september 2012 om 12:53

        @pokerface: oohh, Ik wist niet dat Opel ook Ford onderhanden had.

        Login om te reageren
        • JMWPvG zegt

          8 september 2012 om 12:54

          @Dreumeltje: Opel/GM

          Login om te reageren
      • lincoln zegt

        8 september 2012 om 13:10

        @pokerface:

        volk dat het woord “slopel” gebruikt neemt niemand serieus ..

        Login om te reageren
        • ej20g zegt

          8 september 2012 om 14:01

          @lincoln: ik neem dat soort mensen, betreffende Opel in ieder geval, al lang niet meer serieus. Niks persoonlijks, het is gewoon te vermoeiend.

          Login om te reageren
    • w0o0dy zegt

      8 september 2012 om 12:55

      Ligt net als bij Opel ook aan waar de R&D investeringen worden gedaan en de relatief dure productie. Met een andere verdeling zou Ford europa ook gewoon winst draaien.

      Login om te reageren
    • mout zegt

      8 september 2012 om 15:41

      @lincoln: Is dat zo?

      Login om te reageren
      • lincoln zegt

        8 september 2012 om 15:47

        @mout:

        laatste kwartaal moest er een kwart miljard bij iig ..
        de laatste 3 jaar is het rond het nulpunt ..

        niet onoverkomelijk allemaal ..

        Login om te reageren
  7. w0o0dy zegt

    8 september 2012 om 12:52

    Iedereen met verstand van bedrijfseconomie weet… profit is an opinion.. GM laat kosten bij Opel liggen en schuift winst /inkomsten naar de amerikaanse merken. Dat is deels politiek (look how well we americans are doing things now after going bankrupt) en deels strategisch. De afgelopen jaren heeft bovendien de dure euro veel winst gekost voor GM. Productie in de VS is veel goedkoper dan in Duitsland en nu gebruikt GM de situatie om met name de bonden onder druk te zetten/houden. Kan iemand even de cash_flow van Opel door de jaren opzoeken? En de R&D uitgaven?

    Login om te reageren
    • lincoln zegt

      8 september 2012 om 13:13

      @w0o0dy:

      o,joh ..
      doen ze dat ook bij de Koreaanse/Chinese/Zuid-Amerikaanse chapters dan ??

      Login om te reageren
      • w0o0dy zegt

        8 september 2012 om 13:23

        Doen die iets aan R&D dan?

        Login om te reageren
  8. heidekonijn zegt

    8 september 2012 om 12:53

    Euhm, ze bedoelen dit niet echt hoor. Dit is gewoon management dat in het snotje heeft dat politici uit schrik en onkunde de banken nog steeds geld aan het geven is, en zelf ook in de rij willen staan. Hallo Merkel, als je geld hebt voor het ecb en de grieken dan kun je ook wat aan ons geven, anders gaat de toko dicht en verlies je de verkiezingen. Beetje zoals het gedoe rond de mondeo en ford genk. Afpersen is dat. En wat doe je best met afpersers? Juist, de korte pijn. Opzouten.

    Login om te reageren
    • lincoln zegt

      8 september 2012 om 13:14

      @heidekonijn:

      hoeveel mensen ken jij die de laatste 12 jaar een Opel hebben gekocht ??

      Login om te reageren
      • w0o0dy zegt

        8 september 2012 om 13:29

        @lincoln: in ieder geval een aantal. Meest recent: mijn baas. Rijdt een Insignia en dat is een prima wagen, ik zou zefs zeggen net zo goed als de Buick Regal en de Pontiac Mks/z?

        Login om te reageren
        • lincoln zegt

          8 september 2012 om 13:41

          @w0o0dy:

          is een Regal niet gewoon een Insignia ??
          en Pontiac .. bestaat dat nog ??

          Login om te reageren
          • w0o0dy zegt

            8 september 2012 om 16:28

            @lincoln: ja die Regal is idd een Insignia met wat aanpassingen (cosmetisch) maar wat denk je: op wiens conto staan de ontwikkelingskosten van dat onderstel, de motoren etc? Alle turbo-motoren die de milieuvriendelijke modellen van GM aandrijven zijn europees in de basis.

            Onderaan de streep maakt het natuurlijk niets maar het is veel slimmer voor GM om die kosten bij Opel te laten dan dat ze toe moeten geven dat die nieuwe jeugd van GM in feite niet veel meer is dan succesvol rebadgen van Opels technologie en dan tegen (*&%€# wisselkoersen aftikken van winst. Nu lijkt het alsof de US-tak het prima doet en hebben ze een stok om de europese/duitse tak mee te slaan. Verdeel je alles eerlijk blijft de US-tak middelmatig, de europese tak middelmatig en moet je de winst van Opel overhevelen tegen een slechte koers… Politiek en strategisch allemaal niet handig.

            Ford US vs Ford europa is vergelijkbaar: veel europees bloed in de Focus en die Fusion, maar denk je dat Ford USA die techniek tegen een reele prijs afrekent met de europese tak? What good would it do? Ik denk dat Ford Eu best winst zou draaien als de techniek “ingekocht” werd voor de US-focus en Fusion (lees Mondeo).

            Login om te reageren
            • lincoln zegt

              8 september 2012 om 17:27

              @w0o0dy:

              o,joh .. de Chevy Volt dan ook zeker ..

              Login om te reageren
              • w0o0dy zegt

                8 september 2012 om 17:58

                @lincoln: van de Volt/Ampera weet ik niet wie er eerst was…

              • potver7 zegt

                8 september 2012 om 18:56

                @w0o0dy: De Volt is ontwikkeld door GM US, maar wel op basis van het Delta-II platform dat in handen is van GM Europe (Opel/Vauxhall dus).

                http://www.autoblog.nl/archive/2007/05/08/gm-maakt-haast-met-de-chevrolet-volt

                Qua officiele onthulling zat er niet veel tijd tussen: eerst de Volt (september 2008) en daarna de Ampera (februari 2009). Ze zijn dus eigenlijk gewoon gelijktijdig ontwikkeld.

                http://www.autoblog.nl/archive/2008/09/08/officieel-chevrolet-volt-inclusief-lelijke-mensen

                http://www.autoblog.nl/archive/2009/02/18/dit-wordt-de-opel-ampera

              • w0o0dy zegt

                9 september 2012 om 00:14

                @lincoln: de Volt is een “Bob Lutz-project” dus daar heeft GM zelf meer aan de kar getrokken. Al is de 1,4 onder de motorkap natuurlijk wel een Opel-motor..

      • heidekonijn zegt

        8 september 2012 om 16:19

        @lincoln: Een handvol. Stuk voor stuk shoppers die voor een zacht prijsje een a-naar-b toestel wilden. Hadden net zo goed een Fiat, Renault of Kia gekocht. Dat is nu eenmaal de markt waarin opel zich wil zetten.

        Login om te reageren
    • pokerface zegt

      8 september 2012 om 13:14

      @heidekonijn: En wat doe je best met afpersers? Juist, de korte pijn. Opzouten.

      Bekijk eens deze docu op http://www.youtube.com/watch?v=lEV5AFFcZ-s

      Login om te reageren
      • heidekonijn zegt

        8 september 2012 om 16:22

        @pokerface: Ik krijg plots zin om een aluminiumfolie hoedje te maken. Ze hebben hier en daar een punt, maar dat hebben er wel meer.

        Login om te reageren
    • w0o0dy zegt

      8 september 2012 om 13:22

      @heidekonijn: Niet schrikken, we zijn het eens! Al denk ik dat het bij Opel meer draait om het afpersen van de bonden/het personeel dan de overheid.

      Een interessant stukje wetgeving zou kunnen zijn dat R&D kosten die niet leiden tot productie (en werkgelegenheid) en winst in een land niet debasis voor de berekening van Winstbelasting verlagen. Nu kunnen bedrijven de kosten neerleggen in landen met hoge VPB en de winsten laten vallen in landen met lage VPB. (p.s. zal de productie bij VDL van Mini’s erg winstgevnd blijken en naar een lokale entiteit vloeien om zo winst in NL tegn lagere VPB af te rekenen dan in duitsland? Just an idea)

      Login om te reageren
      • lincoln zegt

        8 september 2012 om 13:48

        @w0o0dy:

        afpersen van vakbonden !!
        dat noemen ze “onderhandelen” .. dat gebeurt in de auto-industrie al 120 jaar ..

        Login om te reageren
      • heidekonijn zegt

        8 september 2012 om 16:35

        @w0o0dy: Waah! Sorry, even wennen :-)

        Login om te reageren
    • lincoln zegt

      8 september 2012 om 13:43

      @heidekonijn:

      opzouten .. is dat hetzelfde als “verkopen” ??

      en aan wie dan ??

      Login om te reageren
      • pokerface zegt

        8 september 2012 om 14:21

        @lincoln: Aan wie?

        Spyker-Youngman of aan Geely!

        Login om te reageren
        • lincoln zegt

          8 september 2012 om 14:28

          @pokerface:

          dom lullen gaat je goed af iig ..

          Login om te reageren
          • pokerface zegt

            8 september 2012 om 14:42

            @lincoln: Tja ik noem wat opties. Jij komt met niks! Geen alternatieven waar Opel deel van zou kunnen uitmaken….

            @ej20g Fiat, waarom niet? Als dochteronderneming van GM?
            Beter dan VAG, Opel is net Saab, als het geen koper vind, dan kost het Opel simpel weg de kop!

            Login om te reageren
            • ej20g zegt

              8 september 2012 om 21:20

              @pokerface: zit misschien wel wat in. Maar ik moet eerlijk toegeven dat ik heel koppig ben op dit gebied, en het vast ook niet het best zal weten. Maar Opel naar Fiat of BMW roept bij mij een vreselijk gevoel op. Ik verlang terug naar de tijd dat Opel echt sterk stond.

              Login om te reageren
      • heidekonijn zegt

        8 september 2012 om 16:34

        @lincoln: Dat moet GM zelf maar weten. De afperser doen “opzouten” is dat politici ons geld dat ze beheren gebruiken voor wegen en scholen en niet om corrupte landen en bedrijven drijvende te houden. Bij de vorige soap om opel bleek dat ondanks het grote aantal kandidaten gm eigenlijk helemaal geen zin had om te verkopen. Waarom stelden ze dan te koop? Langs de andere kant kost het ze niets om het balonnetje op te laten. Als Merkel er in trapt -bijna verkiezingen- zijn de gratis centen weer binnen. Vraag is nu inderdaad wie nog wil kopen. Wie zou zo’n grijze muizenmerk dat verlies laat en doorworteld is van een vakbond en moegesolde werknemers nog willen. Dan kun je beter in China of Slowakije opnieuw beginnen met een schone lei. Of lotus kopen, positief geladen merknaam en technische competentie erbij.

        Login om te reageren
        • lincoln zegt

          8 september 2012 om 17:31

          @heidekonijn:

          nope ..
          Merkel had toen financiele steun toegezegd ..

          daar heeft Opel niet om hoeven vragen ..

          Login om te reageren
          • heidekonijn zegt

            8 september 2012 om 17:44

            @lincoln: Tuulijk joh. Merkel zwaait toevallig met een miljard -puur uit hobby cq verveling- waarna de Belgische fabriek sluit en alles weer rustig wordt. Niets aan het handje, doorlopen allemaal.. Dat smaakte GM wel lekker, willen ze nog wel eens proberen.

            Login om te reageren
  9. pokerface zegt

    8 september 2012 om 14:23

    Opel naar VAG! Kunnen ze in elk geval nog goedkope leas-sletten slijten…..Opel zou zomaar het nieuwe budget merk van VAG kunnen worden. Gewoon rebadge toepassen en klaar.

    Login om te reageren
    • ej20g zegt

      8 september 2012 om 14:29

      @pokerface: no way. Opel heeft tenminste mooie auto’s (mijn mening) en betrouwbare motoren. Met Volkswagen is op zich niks mis, maar ik als (nee, ben absoluut geen blinde fanboy!) Opel liefhebber zou ervan gruwelen als het naar VAG zou gaan. Maar dat geldt ook voor als ’t naar Fiat o.i.d. gaat. Opel is Opel, geen VAG of Fiat.

      Login om te reageren
  10. pinkie zegt

    8 september 2012 om 14:41

    BMW Group moet Opel kopen.
    BMW heeft al BMW als premiummerk, Mini als trendy merk en RR als luxemerk, Opel zou dan het merk voor het gewone volk kunnen worden.
    Opel komt terug in Duitse handen en de Opels worden een stuk betrouwbaarder met BMW-techniek.
    Als BMW Opel koopt, kunnen er ook een hoop nieuwe modellen komen die GM te risicovol zou vinden.
    Bovendien zou iedereen een Opel willen als het van BMW is, gewoon omdat Opel dan van BMW is.

    Login om te reageren
    • heidekonijn zegt

      8 september 2012 om 17:48

      @pinkie: Maar het gewone volk wil helemaal geen opels. Het gewone volk wil BMWs. Waarom zou BMW een andere merknaam willen dan BMW? Om autos met minder winst te kunnen verkopen?

      Login om te reageren
      • ej20g zegt

        8 september 2012 om 20:03

        @heidekonijn: Het gewone volk wil Opels. De hogere middenklasse wil BMW’s. Zo zie ik het tenminste…

        Login om te reageren
        • heidekonijn zegt

          8 september 2012 om 23:23

          @ej20g: Interessante stelling. Toch worden er te weinig opels verkocht en kan bmw amper aan de vraag voldoen. Is de hogere middelklasse dan in de meerderheid? En ook nog : als je -wie dan ook- laat kiezen tussen opel en bmw, wat denk je dan dat ze *willen* ? Hoe minder geld, hoe geiler ze staan op een beemer.

          Login om te reageren
        • lincoln zegt

          9 september 2012 om 03:15

          @ej20g:

          het gewone volk wil een BMW huren/leasen ..

          een 3-serie .. de Opel Ascona van 2012 ..

          Login om te reageren
  11. pokerface zegt

    8 september 2012 om 14:45

    Opel naar BMW dacht ik ook net aan. BMW heeft een stabiele basis, behalve dat je vaak naar de garage moet.

    Login om te reageren
  12. phantom zegt

    8 september 2012 om 21:05

    Hoe kan dit nu dan? Opel verkoopt toch hartstikke goed? of zit ik er helemaal naast?

    Login om te reageren
    • jrk68 zegt

      8 september 2012 om 22:01

      @phantom:
      Als je de cijfers van nu vergelijkt met de verkoopcijfers van Opel in de jaren 70 en 80, kan ik niet anders concluderen dat het dramatisch gaat.

      Opel was 22 jaar oprij marktleider in Nederland.
      In de jaren 80 verkochten ze 50000 Kadettjes per jaar bijvoorbeeld.

      Login om te reageren
  13. nevermind zegt

    8 september 2012 om 22:40

    Dat zou mooi zijn als er geen opels meer verkocht worden, over 5 jaar geen opels meer op de weg. Ik hou altijd afstand als ik een opel zie rijden (vreemde mensen rijden daar in), dan hoef ik daar tenminste geen rekening meer mee te houden.

    Login om te reageren
  14. biggie zegt

    9 september 2012 om 11:41

    Al die nieuwe opels die ik zie . Meer dan nieuwe vw’s en toch maken ze verlies ?? Ik denk dat gm geld vn opel wegpakt voor ontwikkeling van chevrolet en caddy’s enzo … Los van gm zuden ze het beter doen denk ik

    Login om te reageren
    • kickass zegt

      9 september 2012 om 19:17

      @biggie: Hun fabrieken hebben enorme overcapaciteit. Als ze nou eens grondig reorganiseren, zou Opel er een stuk beter uitkomen…

      Login om te reageren
  15. sebastos zegt

    10 september 2012 om 22:39

    Het probleem van Opel zit ook voor een groot deel in de merk propositie. Opel was het merk van betaalbare auto’s. Dat zijn ze tegenwoordig niet meer. Zitten mooie auto’s in hun aanbod, maar een Insignia is behoorlijk premium. Net als Adam en de Ampera. Maar beetje Astra, zeker de GTC mag je flink voor lappen. En dat is het hele probleem. Opel is geen Audi. Opel is volk, massa, goedkoop.

    Misschien ook eens “Wir leben auto’s” als slogan laten vallen, of ‘m vertalen naar taal van het land, ik word er namelijk beetje kriebelig van.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North