
Mogelijk staat Lewis Hamilton weer een zwaar weekend te wachten.
Afgezien van de start en de show die de Mexicanen opvoerden, was de GP van Mexico niet het grootste spektakel van het jaar. Toch was het voor veel mensen genieten. In het bijzonder voor de vader van Checo Perez, maar ook voor alle Max- en Red Bull-fans. Tegen de verwachtingen in, deed Red Bull uitstekende zaken in het thuisland van Checo.
Gaat Red Bull dit weekend in Brazilië opnieuw uitstekende zaken doen? Het expertpanel van Autoblog denkt van wel. En als we het geruchtencircuit moeten geloven staat Red Bull nog een flinke meevaller te wachten.
Wat is er aan de hand? De Braziliaanse F1-verslaggeefster Julianne Cerasoli weet te melden Mercedes dit weekend de motor van Hamilton gaat vervangen. Volgens haar dachten ze bij Mercedes dat ze het probleem hadden opgelost, maar merkten ze toch een daling van de waterdruk tijdens de race in Mexico.
Dit zou dus betekenen dat Hamilton een motorwissel moet doen en wederom een gridstraf moet incasseren. Net als vorige maand in Turkije dus, toen hij van de tiende plek moest starten. Voor nu zou het echter gaan om een straf van vijf plekken. Dit verandert overigens niets aan de sprintkwalificatie, want de gridstraf geldt pas tijdens de race op zondag.
In Turkije eindige Hamilton met zijn tien plekken gridstraf uiteindelijk vijfde. De eerlijkheid gebied te zeggen dat er wellicht meer in gezeten had, als Mercedes het strategisch ietsje anders had aangepakt. Daar is Hamilton in ieder geval zelf van overtuigd.
Enfin, mogelijk krijgt Mercedes dit weekend de kans om het nog een keer over te doen. Als Lewis inderdaad weer een gridstraf moet incasseren zal hij er flink de pest in hebben. Hij moest in Mexico al alle zeilen bij zetten, dus met een gridstraf gaat het helemaal lastig worden om de achterstand van 19 punten te verkleinen.
UPDATE: Het gerucht is inmiddels geen gerucht meer. Hamilton krijgt dit weekend definitief een motorwissel! De consequentie is dat hij vijf plekken gridstraf moet incasseren.
“Als Lewis inderdaad weer een gridstraf moet incasseren zal hij er flink de pest in hebben.”
Ja of juist niet. Dan kunnen ze de resterende vier races die motoren zo ver opendraaien dat hij Verstappen geen kans laat. Bovendien kan Hamilton “gewoon” winnen in Brazilië, de straf voor een extra verbrandingsmotor is maar vijf plekken.
Als Verstappen deze race wint is de kans nogal aamwezig dat ie nog maar 2x 2e en 1x 3 hoeft te worden, want dan verliest ie zonder snelste rondes meegerekend 24 punten, 27 punten met snelste rondes meegerekend. Dat doet ie met gemak mits er geen uitvalbeurt is, maar met uitvalbeurt is het hoe dan ook over.
Nou… Dat is allemaal heel leuk en aardig, maar ik houd wel even een slag om de arm. Op het moment dat Verstappen zo’n voorsprong heeft, betekent dat ook dat Mercedes niks meer te verliezen heeft. Wat weerhoudt ze ervan om dan de komende drie races drie keer met een nieuwe ICE te rijden en dat ding zo ver open te draaien dat ‘ie na een raceweekend alweer bij het grof vuil kan?
Je kunt je motor wel helemaal opendraaien maar als je daardoor in de grindbak terechtkomt raak je van de regen in de drup.
Wat Let Red Bull om niet hetzelfde te doen als dat de strategie van Mercedes wordt?
@sportabgasanlage: dat vroeg ik me ook al af. Dat zou een interessante race en tactiek opleveren!
Mercedes heeft een probleem met de pneumatische kleppen, waardoor ze naar verloop van tijd (gebruik) power verliezen. Zij hebben dus veel voordeel van een nieuwe tor.
Red Bull kan hetzelfde weliswaar doen, maar heeft daar minder voordeel bij.
@Johanneke: als mijn tante een piemol had dan was het m’n oom. En als Max van de baan wordt gereden in de eerste bocht kan Hamilton rustig naar de eerste plek rijden en ze we terug bij af. Wacht eerst rustig de race af voordat je jezelf rijk rekent
Je tante kan zich natuurlijk ook zonder piemol als jouw oom identificeren. Of zoals als Raven van Dorst oom en tante tegelijkertijd zijn.
Ben je in staat om te lezen? Ik zeg toch, uitvalbeurt, over.
Je doet net of er geen tactiek mogelijk is want ja, als je er af ligt lig je er af. Enig idee hoe dom dat klinkt?
Dat moet wel echt balen zijn voor Mercedes. Echt het alles uit die motor persen zodanig dat de motor gewoon maar een paar races meegaat om vervolgens compleet zoek te worden gereden door Max.
Misschien kan Hamilton dan meteen een brilswap in de strijd gooien. Kost ‘m – als het goed is – geen gridstraf en laat ‘m er minder uitzien als een groep 1 basisschoolleerling.
@amghans: dat is een statement, daarmee zegt hij…
ik heb werkelijk geen idee waarom je dat ding zou dragen naast Koningsdag.
Hamilton is gewoon een Verstappen fan, die kun je namelijk herkennen aan hun oranje bril… Niet zo gek ook, sinds het vertrek van Rosberg was er voor Hamilton geen uitdaging meer aan.
@amghans ik ben geen fan van LH of zijn kledingkeuze, maar wat doet in godsnaam zijn modesmaak ertoe???
Het staat Hamilton vrij om op z’n neus te zetten wat-ie wil. En mij om daar wat van te vinden. En jou dan weer om dat niet relevant te vinden. Er mag dus best nog veel in de wereld. Da’s goed nieuws.
Akkoord, maar zullen we dat dan op modeblog.nl doen?
Kan hier ook prima. QED.
@amghans: Dat dus! 🙌
Maakt me geen reet uit als het maar spannend blijft. Geen uitvallers en (grid)straffen, gewoon ouderwets racen.
BREEK: motorwissel en 5 gridstraffen voor HAM bevestigd!!!
BREEK: Max Verstappen campeão 2021!1!
Bij bottas eea getest laatste tijd, die was in laatste kwali snel, Brazil is lastig voor Mercedes dus nu incasseren, 5 plekken slechts, en dan laatste races vol open. Het wordt allemaal spannend en close. Het blijft racen, kan van alles gebeuren.
Even een voodoo op max gooien.
Zul je zien dat Max Verstappen op een onhandig moment iets als covid, chlamydia of aambeien oploopt.
Of een lekke band rijdt
Ben benieuwd of de FIA volgend jaar de gridstraffen na de 4e motor op 10 gaan houden ipv 5 nu.
Wat Mercedes nu aan het doen is, schiet dat beoogde kostenbesparende doel natuurlijk compleet voorbij.
Als het een actie van Mercedes is, waarom zouden McLaren, Aston Martin en Williams dan ook motoren moeten wisselen? Vast niet uit luxe.
Omdat ze de motor blijkbaar dusdanig moeten pushen om RB bij te houden dat de betrouwbaarheid er zwaar onder te lijden heeft.
En elk klantenteam moet met dezelfde setting rijden.
Nope, setting mogen ze kiezen. Ze moeten er alleen het hele weekend bij blijven. Tenzij er aantoonbaar problemen zijn, dan mag je de motor omlaag draaien, nooit omhoog.
Per weekend kunnen ze de settings wijzigen inderdaad.
Maar alle klantenteams moeten in dat weekend de kwalificatie en race met dezelfde setting rijden als de motorleverancier.
Dat verklaart waarom de klantenteams ook de penarie zijn en niet voor een conservatievere setting (kunnen) kiezen.
Ik moet toegeven dat ik de formule 1 niet meer helemaal volg maar ik snap iets niet helemaal.
Toen Max verstappen ergens in het seizoen een nieuwe motor en elektro eenheid kreeg, moest hij als staf als laatste vertrekken. Toen Hamilton een nieuwe elektro eenheid kreeg, kreeg hij 10 plaatsen straf. En nu krijgt hij een nieuwe motor en krijgt hij 5 plaatsen straf. Dat is uiteindelijk toch niet evenredig met de straf die Max kreeg? Of ben ik mis?
@whocarez de eerste keer straf is 10 plekken, daarna steeds 5 plekken als je weer moet wisselen:
“The FIA regulations state that a 10-place grid drop is issued for the first breach of the season allocation of three engines, with five-place drops for each subsequent breach.”
Oke, bedank voor de uitleg. En ik ga er vanuit als je ze alle 2 tegelijk laat vervangen, je gelijk achteraan kunt aanschuiven.
Wat mis ik de formule van eind de jaren 90 begin 2000…
Hamilton zn auto is niet door technische keuring gekomen? Iets met achtervleugel en DRS?
En dan nog een straf omdat z’n drs te ver open stond…..
De grote vraag is dan, hoeveel races is dit DRS verhaal al gaande.