
De compacte SUV, maar dan nog iets compacter.
Een paar maanden geleden mocht @Wouter al eens plaatsnemen in de nieuwe Audi Q3. De derde generatie van het verkoopwondertje krijgt een boel nieuwe technologie, fraaie verlichting en mooi doorlopende lijnen, met ook nog eens voldoende ruimte. Zoals dat bij de Q-modellen van Audi gaat kon een iets krappere, duurdere maar ook mooiere Sportback niet uitblijven. Bij de SQ6 e-tron gaven we je het advies om de Sportback te verkiezen boven de SUV. Geldt dat ook voor zijn broertje?
Als we de twee nieuwe Q3’s naast elkaar zetten, zie je goed het verschil tussen de SUV- en coupéachtige daklijn. Kijk ook maar naar het achterste raampje aan de zijkant. Door de schuinere lijn naar beneden is het plafond van de Sportback 29 millimeter lager dan de SUV. Daardoor oogt de Sportback wat minder log naar mijn idee. Daar lever je echter wel wat voor in.


Op die aflopende daklijn na verandert er niet veel aan de Sportback ten opzichte van de gewone Q3. Er zit nog steeds de plattere singleframe grille op, de nieuwe (o)led-lampjes zijn aanwezig, de stuurkolom is opgeruimd dankzij nieuwe stengels en je kunt kiezen voor een sportiever onderstel en slimme adaptieve cruise control. De Sportback staat wel standaard op 18-inch wielen in plaats van 17-inch onder de SUV. Optioneel groeien de velgen naar 20-inch dankzij Audi Sport.
Waar lever je dan op in? Nou, op drie zaken die behoorlijk belangrijk zijn voor de gemiddelde Nederlander. Punt één: de kofferbakruimte. Als vakantieauto is de SUV meer geschikt. In de Q3 Sportback past 1.289 liter aan spullen met de bank plat, wat 97 liter minder is dan in de SUV.







PHEV-specs
Net als de gewone Q3 komt de Sportback alleen als plug-in hybride naar Nederland. De aandrijflijn produceert 272 pk aan vermogen en 400 Nm aan koppel. Dankzij dezelfde 25,7-kWh batterij als in de SUV kom je maximaal 118 kilometer ver op elektriciteit.
Je zult het nooit merken, maar dat is 1 km minder dan de SUV. Je zou zeggen dat die coupélijn zorgt voor betere aero en dus meer elektrisch rijbereik net als bij de eerdergenoemde SQ6, maar dat is dus niet het geval. Ook bij de Sportback kun je opladen met maximaal 50 kW DC zodat je binnen een half uurtje van 10 naar 80 procent kunt opladen.

Tot slot één van de belangrijkste aspecten voor de Nederlander: de prijs. In oktober lanceert Audi de Q3 Sportback, maar je kunt nu wel al aan Audi laten weten dat je er eentje wilt hebben. In Duitsland vraagt het merk € 51.150 voor de Q3 Sportback e-hybrid. Dat is € 1.850 meer dan de SUV. Oftewel: wie mooi wil zijn, moet op meerdere manieren pijn lijden.





Foto 5, wat zijn auto’s onaantrekkelijk tegenwoordig zeg.
Wat een vreselijk lelijke grove auto, daar wil je toch niet in gezien worden.
Poeh hee! Poeh hee! Die is lelijk!
Dronken Chinees aan de designtafel gehad?
Al die zwarte vlakken in de bumpers maken hem niet eleganter.. En dat VW ID3 dashboard is het ook niet..
Ik hoop dat Audi de software bij dit model wel voor elkaar heeft. Bij mijn Audi A5 is het een drama, 3x weggesleept binnen 25k km. Pas in week 40 een update om dit te verhelpen.
Doe mij maar de nieuwe BMW X2! Wat een absolute schoonheid van een wagen is dat vergeleken met dit gedrocht op wielen.
Nou omdat je het zo stellig zegt heb ik nog meer eens een foto opgezocht van de X2… deze Q3 vind ik niet moeders mooiste maar in mijn ogen spant de X2 toch echt nog wel de kroon qua lelijkheid.
Niet op reageren. Zijn reacties zijn samen te vatten met: BMW is geweldig. That’s it.
Wel op zo’n absurde wijze dat het grappig is. Maar het kan ook zijn dat hij het serieus meent en in werkelijkheid Adrian van Hooydonk heet…
@Neymar is een BMW-robot…
Dit is toch gewoon een grap. Dit is nog lelijker dan de gemiddelde Sang Yong uit jaren 90..
Vorig jaar een nieuwe Q3 Sportback bij de dealer opgehaald. Die is toch echt aanzienlijk knapper dan dit gekke model. Gaan we lekker oprijden de aankomende 10 jaar. Dit overtuigt ons namelijk absoluut niet om hem na een paar jaar in te ruilen op wat anders.
Onbegrijpelijk wat Audi zichzelf aandoet. Ze hadden de mooiste auto’s van de Duitse Drie, muv de Q5 Hunch ehh Sportback na, en het fijnste interieur. Het is dat ik de Mercedes’ gewoon niet fijn vind rijden, want die maakt toch eigenlijk de mooiste auto’s nu.
Alles weg in 1 generatie omschakeling. Zonde. Dood en doodzonde.
Ik ben benieuwd of ik bij de nieuwe Q3 met mijn 1m98 wel in de Sportback pas? Ben tijdje terug wezen kijken voor een RS Q3 – waarbij ik er gaandeweg achter kwam dat de sportback (met pano) geen succes is, de stoel is vrij hoog en zit dus met m’n hoofd tegen de hemel aan. In de normale variant is dit overigens niet het geval..;-)
De nieuwe is ook Audi éénheidsworst geworden, gewoon ook weer een lelijk ding.
De vorige Q3 had nog een beetje karakter, verder is het ook gedaan met een RS Q3 met 5 cilinder motor.
Dat gaat volgens zeggen een 2.0 liter PHEV worden met ergens tussen de 380-400+ pk.
In dit geval is de stationwagon SUV een stuk mooier.