Een samenwerking tussen Mercedes-Benz en Aston Martin is al een feit, maar de geruchten dat Mercedes de Britse autobouwer helemaal wil hebben zwellen aan.
Aston Martin is een mooi merk, dat steevast de wenslijstjes van menig petrolhead bevolkt. Het is echter ook een klein merk in een steeds groter wordende wereld. Waar elke luxefabrikant wel een groot concern achter zich heeft, moet AM het na het losmaken van Ford grotendeels alleen rooien. Geen geweldig uitgangspunt, met een totale jaarlijkse verkoop van zo’n 4.000 auto’s.
Enkele maanden geleden werd bekend dat Mercedes-Benz ze gaat helpen met motorleveranties. Datzelfde Mercedes-Benz drukte Maybach enkele jaren geleden een kussen over het hoofd (soort van..), dus je zou zeggen dat er plek is voor een nieuw kroonjuweel.
Mercedes is druk bezig allerlei niet-autogerelateerde activiteiten af te stoten. Zo verkocht moederbedrijf Daimler haar niet onaanzienlijke aandeel in Airbus en vorige week verkocht het zijn 50% aandeel in Rolls-Royce Power Systems. Beide verkopen leverden het concern miljarden op, geld dat prima gebruikt kan worden om Aston Martin in te lijven, nietwaar?
Onlangs stapte ex-Ducati-eigenaar Investindustrial in het bedrijf, dat gewaardeerd wordt op om en nabij de 1 miljard euro. Andere eigenaren zijn het Koeweitse Investment Dar en enkele individuele partijen. Ook Daimler heeft een klein percentage van de automaker in handen.
De vraag is nu: als Mercedes ze toch al gaat helpen met motoren en elektrische systemen, waarom dan niet groter denken? Dat is, als Aston Martin (Lagonda) in te passen valt binnen de 4 platforms in de toekomstige strategie. De Britse pers loopt er in ieder geval al warm voor, maar Daimler zelf houdt de kaken op elkaar.
Zou het er goed aan doen om de Britse automaker van de markt te plukken? Of is de huidige samenwerking voorlopig even voldoende en doet het Duitse concern er goed aan zich de komende tijd op de eigen zaken te concentreren?
40 reacties
Dan hoeft de S-klasse niet zo extreem uitgerekt te worden.
Als je kijkt wat VAG voor Bentley en BMW voor Rolls-Royce, Mini heeft kunnen betekenen hoop ik dat dit zal gebeuren.
Aston Martin’s zijn in mijn ogen(en vele anderen) altijd al gruwelijk mooie auto’s geweest. Maar ze missen meestal iets op het gebied van technologie en degelijkheid, termen waar Mercedes-Benz erg goed in is.
Bentley van VAAG;
Rolls Royce van BMW;
Jaguar/Range&Land Rover van Tata;
Aston Martin van Daimler Benz……
Wat is er nog over op Morgan en een handvol van die halfbakken bouwpakkettenbouwers na?
http://www.youtube.com/watch?v=b9ztUlve9jc
Volgens mij is voor zowel MB/AMG als AM hier veel te winnen 1+1=3.
Ja inderdaad net als renault…of was t andersom?
Ik zie dit Mercedes zelf niet snel doen.
Kwa continuïteit van het merk natuurlijk goed, maar er zal wel een groot gedeelte van de charme verdwijnen..
Ze doen er imho verstandig aan om lekker de onderdelen te leveren en Aston Martin zelf de risico’s te laten lopen. Ik zie niet hoe ze met een overname waarde kunnen creëren.
3 topmerken die heerlijke aansluiting vinden bij al dan niet RR, Mini of de 12 cilinders van BMW…!!!
De beslissing is al gebeurt vrees ik . . . , en voorts is de zakenwereld al een tijdje razendsnel aan’t evoluëren, om vermoedelijk uiteindelijk zichzelf te vernietigen, om uiteindelijk terug vanaf 0 terug te beginnen, net zoals het met het universum al miljarden jaren bezig is.