• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Moet Mercedes Aston Martin volledig overnemen?

Auteur: sir_smokalot, gepost 17 maart 2014 om 08:14 – 40 Reacties

Aston Martin DB9 Carbon Black


Een samenwerking tussen Mercedes-Benz en Aston Martin is al een feit, maar de geruchten dat Mercedes de Britse autobouwer helemaal wil hebben zwellen aan.

Aston Martin is een mooi merk, dat steevast de wenslijstjes van menig petrolhead bevolkt. Het is echter ook een klein merk in een steeds groter wordende wereld. Waar elke luxefabrikant wel een groot concern achter zich heeft, moet AM het na het losmaken van Ford grotendeels alleen rooien. Geen geweldig uitgangspunt, met een totale jaarlijkse verkoop van zo’n 4.000 auto’s.

Enkele maanden geleden werd bekend dat Mercedes-Benz ze gaat helpen met motorleveranties. Datzelfde Mercedes-Benz drukte Maybach enkele jaren geleden een kussen over het hoofd (soort van..), dus je zou zeggen dat er plek is voor een nieuw kroonjuweel.

Mercedes is druk bezig allerlei niet-autogerelateerde activiteiten af te stoten. Zo verkocht moederbedrijf Daimler haar niet onaanzienlijke aandeel in Airbus en vorige week verkocht het zijn 50% aandeel in Rolls-Royce Power Systems. Beide verkopen leverden het concern miljarden op, geld dat prima gebruikt kan worden om Aston Martin in te lijven, nietwaar?

Onlangs stapte ex-Ducati-eigenaar Investindustrial in het bedrijf, dat gewaardeerd wordt op om en nabij de 1 miljard euro. Andere eigenaren zijn het Koeweitse Investment Dar en enkele individuele partijen. Ook Daimler heeft een klein percentage van de automaker in handen.

De vraag is nu: als Mercedes ze toch al gaat helpen met motoren en elektrische systemen, waarom dan niet groter denken? Dat is, als Aston Martin (Lagonda) in te passen valt binnen de 4 platforms in de toekomstige strategie. De Britse pers loopt er in ieder geval al warm voor, maar Daimler zelf houdt de kaken op elkaar.

Zou het er goed aan doen om de Britse automaker van de markt te plukken? Of is de huidige samenwerking voorlopig even voldoende en doet het Duitse concern er goed aan zich de komende tijd op de eigen zaken te concentreren?

Ook interessant!

  • Video: Aston Martin DBX met Mercedes zescilinder
    Video: Aston Martin DBX met Mercedes zescilinder
  • Aston Martin hypercar
    Aston Martin hypercar krijgt Mercedes motor
  • Aston Martin kaapt aerodynamica-baas weg bij Mercedes
  • Dit is de Aston Martin Valhalla, tóch met V8!

Nieuwste artikelen

  • Deze iconische auto’s brachten dit weekend miljoenen op
  • Heeft deze occasion het record ‘snel kilometers maken’ in de pocket?
  • Staat de toekomst van de eigen auto op het spel?
  • Max Verstappen staat er voortaan alleen voor
FacebookTweetPinLinkedIn

Aston Martin, daimler, investindustrial, Mercedes

Vorig bericht: « Mercedes droomt alweer van een nieuwe S-klasse
Volgend bericht: Smog teistert Parijs, vanaf vandaag restricties op auto’s »

Lees Interacties

Reacties

  1. Hubert zegt

    17 maart 2014 om 08:24

    Een Lagonda als opvolger van de Maybach.
    Dan hoeft de S-klasse niet zo extreem uitgerekt te worden.

    Login om te reageren
  2. cargeeksnl zegt

    17 maart 2014 om 08:27

    Ja ik ben voor, kan alleen maar goed uitpakken voor AM

    Login om te reageren
    • exotic zegt

      17 maart 2014 om 09:39

      @cargeeksnl: Inderdaad,

      Als je kijkt wat VAG voor Bentley en BMW voor Rolls-Royce, Mini heeft kunnen betekenen hoop ik dat dit zal gebeuren.

      Aston Martin’s zijn in mijn ogen(en vele anderen) altijd al gruwelijk mooie auto’s geweest. Maar ze missen meestal iets op het gebied van technologie en degelijkheid, termen waar Mercedes-Benz erg goed in is.

      Login om te reageren
  3. utr1984 zegt

    17 maart 2014 om 08:44

    Aston Martin is een beetje als de Volvo V70/S80/XC90. Nog steeds prima auto’s maar na diverse updates en facelifts begint hetzelfde design wel steeds meer te vervelen. Alleen zorgt Volvo wél voor concurrerende prijzen en aandrijflijnen…

    Login om te reageren
  4. jrk68 zegt

    17 maart 2014 om 08:53

    Van mij mogen ze, Mercedes lijkt mij een prima kandidaat die de waarden van AM op een goede manier kan bewaren.

    Login om te reageren
  5. Alfarobert zegt

    17 maart 2014 om 08:59

    Moet alles dan Duits worden? Rolls Royce en Bentley,zelfs Mini is al Duits. Ik vindt het al een minpunt dat er mercedesmotoren in komen.

    Login om te reageren
    • lambo4all zegt

      17 maart 2014 om 09:12

      @Alfarobert: nu liggen er ford motoren in, dus ze gaan er zeker niet op achteruit.

      Login om te reageren
    • oxymoron zegt

      17 maart 2014 om 09:35

      @Alfarobert: Ze kunnen er op motorgebied alleen maar op vooruit gaan. Ford heeft tot eind 2013 motoren voor AM gebouwd waar ze zelf niets aan hadden en er dus ook weinig aan deden. Vanaf nu komen de motoren van AMG die wel nog voortdurend grote motoren voor Mercedes en de sport ontwikkelt. Goede overstap dus. Doe daar dan de overige steun van Mercedes als moederbedrijf bij marketing en onderhoud bij en je hebt ineens veel meer mogelijkheden. 4000 units per jaar is volkomen onrendabel.

      Login om te reageren
  6. roppp zegt

    17 maart 2014 om 09:01

    Dat zou het definitieve failliet van de Engelse autoindustrie zijn. …
    Bentley van VAAG;
    Rolls Royce van BMW;
    Jaguar/Range&Land Rover van Tata;
    Aston Martin van Daimler Benz……
    Wat is er nog over op Morgan en een handvol van die halfbakken bouwpakkettenbouwers na?

    Login om te reageren
    • JamesBond007 zegt

      17 maart 2014 om 09:30

      @roppp: Maar dat zegt ook wel wat over de Britse auto industrie dat ze dat blijkbaar nodig hadden.

      Login om te reageren
      • Design_Driven zegt

        17 maart 2014 om 10:44

        @JamesBond007: Clarkson’s Car Years – Who Killed The British Motor Industry?
        http://www.youtube.com/watch?v=b9ztUlve9jc

        Login om te reageren
  7. celicatwincam zegt

    17 maart 2014 om 09:01

    Ik denk dat AM hun vaste fanschare toch wel zullen blijven houden, nu nog de nieuwe technieken van Mercedes erin en wellicht een kleine vernieuwing op designgebied, dan denk ik dat er nog aanzienlijke groei te behalen valt. Mijn zegen hebben ze!

    Login om te reageren
  8. sls63amg zegt

    17 maart 2014 om 09:14

    Ja doen!

    Login om te reageren
  9. MAB zegt

    17 maart 2014 om 09:14

    Zeker goed plan

    Login om te reageren
  10. c350cdi zegt

    17 maart 2014 om 09:40

    -edit: nutteloze bijdrage-

    Login om te reageren
    • c350cdi zegt

      17 maart 2014 om 10:35

      @c350cdi: Grappig: “Ja doen”is een nuttige bijdrage, alleen “doen” niet. Maar goed, om wat meer argument bij te plaatsen: De looks van een AM met de techniek van een MB is de perfecte combinatie. Er zijn meer merken die de techniek van MB/AMG gebruiken, tot volle tevredenheid.

      Volgens mij is voor zowel MB/AMG als AM hier veel te winnen 1+1=3.

      Login om te reageren
      • redbeams zegt

        17 maart 2014 om 12:09

        @c350cdi:

        Ja inderdaad net als renault…of was t andersom?

        Login om te reageren
  11. mout zegt

    17 maart 2014 om 09:44

    Ik ben niet zo’n fan van amg. Hun v8s klinken mij te Amerikaans. Nou hingen de AM motoren ook wel wat aan die kant, maar ik zieze liever opschuiven richting Jag LR, BMW of Maserati.

    Login om te reageren
    • rosstrop zegt

      17 maart 2014 om 10:00

      @mout: Gelukkig maakt AMG niet alleen V8’s. Ze leveren ook de motoren voor Pagani om maar een dwarsstraat te noemen..

      Login om te reageren
      • imba zegt

        17 maart 2014 om 15:35

        @rosstrop: Ja, en Pagani bepaald wat ze met die geleverde motoren doen. (Zonda).
        Ik zie dit Mercedes zelf niet snel doen.

        Login om te reageren
  12. Freewarefreak zegt

    17 maart 2014 om 09:45

    Zeker doen! Mercedes heeft dan weer zijn eigen luxemerk. Maybach was geen succes en AM kan dan mooi concurreren tegen Bentley e.d. En als concurrent voor de grote sedans van Bentley en de Ghost e.d. een nieuwe Lagonda powered and built by MB. Lijkt mij een goed plan.

    Login om te reageren
  13. ivomx5 zegt

    17 maart 2014 om 10:10

    Lijkt mij als liefhebber geen goede ontwikkeling.
    Kwa continuïteit van het merk natuurlijk goed, maar er zal wel een groot gedeelte van de charme verdwijnen..

    Login om te reageren
  14. Brum zegt

    17 maart 2014 om 10:17

    Ik snap niet waarom Maybach aangehaald wordt in de text. Dat is een merknaam die door Daimler zelf nieuw leven is ingeblazen, maar het heeft nooit goed uitgepakt. Aston Martin is al jaren een merk dat van hand tot hand gaat en af en toe, met de juiste partner/eigenaar, weer even opbloeit. Gezien de toegevoegde waarde van Mercedes aan Pagani kunnen ze kennelijk heel goed een merk ondersteunen. Eerder slikte de klanten een peper dure Aston met Ford en Mazda onderdelen, dat zal dus zeker ook lukken met Mercedes en AMG onderdelen. Kortom; goeie zaak wanneer Mercedes zich meer gaat bemoeien met Aston Martin!

    Login om te reageren
  15. reggie-boy_rood zegt

    17 maart 2014 om 10:47

    Ik zeg doen! Laat Aston z’n design maar houden. En een vette v12 van amg er in..!

    Login om te reageren
  16. baasbas zegt

    17 maart 2014 om 11:45

    Wat moet Daimler nou met Aston Martin. Hun modellijn loopt op zijn laatste benen. Daar moet een smak geld in. Bovendien is het design niet eeuwig houdbaar, maar tegelijk mag je er niet teveel aan zitten anders staan de liefhebbers op hun achterste poten.

    Ze doen er imho verstandig aan om lekker de onderdelen te leveren en Aston Martin zelf de risico’s te laten lopen. Ik zie niet hoe ze met een overname waarde kunnen creëren.

    Login om te reageren
    • agera zegt

      17 maart 2014 om 12:10

      @baasbas: Je hebt een punt, maar iedereen was ook sceptisch toen de nieuwe Jaguar XJ uitkwam, volgens velen had Jaguar zijn charme verloren. Het eindresultaat was echter anders, Jaguar werd weer een hip merk en groeide zeer snel in populariteit en kwam daarna snel met de nieuwe XF doordat er vraag was. Het kan ook leiden tot nieuwe (potentiële) kopers.

      Login om te reageren
      • notoir zegt

        17 maart 2014 om 14:33

        @agera: volgens mij kwam eerst de Jaguar XF (2008) en pas daarna de nieuwe XJ (2009)?

        Login om te reageren
        • agera zegt

          17 maart 2014 om 15:36

          @notoir: Klopt daar heb je gelijk in, mijn punt was dat uiteindelijk de nieuwe designrichting Jaguar goed heeft gedaan bij zowel de XF als de XJ. Je kunt vasthouden aan traditie, maar zie je dat ook terug in de verkopen? Het was een riskante gok van Jaguar om een nieuwe weg in te slaan, maar het werkte wel. Aston Martin heeft ook iets vernieuwends nodig je kunt niet eeuwig blijven teren op je design.

          Login om te reageren
          • baasbas zegt

            17 maart 2014 om 16:01

            @agera: True. Maar waarom zou Daimler dat enorme risico lopen? Voordat er nieuwe modellen uit de fabriek komen rollen moet er eerst VEEL geld geïnvesteerd worden. En Jaguars worden altijd nog meer verkocht dan Aston Martins, dus dat vele geld moet met minder auto’s worden terugverdiend. Groot risico als je het mij vraagt. Motoren en elektronica leveren is lekker veilig. En als Aston Martin een nieuw model heeft gelanceerd wat weer volop potentie heeft kan Daimler alsnog toeslaan…. ?

            Login om te reageren
          • notoir zegt

            17 maart 2014 om 16:29

            @agera: het was ook een prima punt:) Vroeg het me alleen maar af toen ik het in je reactie zag staan

            Login om te reageren
  17. agera zegt

    17 maart 2014 om 11:52

    Duitsers laten de auto-industrie wel in leven en blazen vooral nieuw leven. Was het beter geweest dat merken als Bugatti, Rolls-Royce en Bentley failliet waren en geen auto’s meer konden bouwen. Dat Mercedes AM overneemt is alleen maar in het voordeel van AM, wie zegt dat AM anders niet hetzelfde overkomt als die andere merken die ik opnoemde. Ook Pagani is niet volbloed Italiaans, het motorblok is van AMG. De Duisters lijken overal wel een vinger in de pap te hebben, maar kijk uiteindelijk naar het eindresultaat en dat is alleen maar goed.

    Login om te reageren
  18. Carreza zegt

    17 maart 2014 om 12:24

    Dat zou zonder enige twijfel een goede zaak zijn voor beide partijen. Beter dat dan nog een paar jaar aanmodderen met duizend facelifts.

    Login om te reageren
  19. rolov zegt

    17 maart 2014 om 12:53

    Mercedes heeft nog een Luxemerk nodig. En hell waarom niet Astonmartin? ;)

    Login om te reageren
  20. Hupke zegt

    17 maart 2014 om 13:21

    Mhhh, als dat gebeurt droom ik van een lagonda op basis van de S-klasse.

    Login om te reageren
  21. berlinetta zegt

    17 maart 2014 om 14:14

    Zeker doen! Mercedes heeft genoeg ervaring met het bouwen van luxe en snelle GT’s. Ik denk dat zij AM er als geen ander bovenop kunnen helpen.

    Login om te reageren
  22. autoblaag zegt

    17 maart 2014 om 17:59

    Mooie nieuwe kans voor een Cygnet op Smart basis

    Login om te reageren
  23. norge zegt

    17 maart 2014 om 18:38

    AM AMG Maybach SLR..

    Login om te reageren
  24. exclusieviteitsfreak zegt

    17 maart 2014 om 18:46

    Het is alvast te hopen dat er ook zo’n grote Luxe Slee terug komt als de Maybach 62 S Special Edittion, en zelfs in meterslange limousine uitvoering met edelstenen- en goudinleg, ideaal voor zeer bijzondere momenten,

    Login om te reageren
  25. pkgek zegt

    17 maart 2014 om 21:06

    NEEEEEE, BMW zou Aston Martin moeten overnemen (en meteen ook Jaguar en Landrover)!!!
    3 topmerken die heerlijke aansluiting vinden bij al dan niet RR, Mini of de 12 cilinders van BMW…!!!

    Login om te reageren
    • exclusieviteitsfreak zegt

      17 maart 2014 om 23:39

      @pkgek:

      De beslissing is al gebeurt vrees ik . . . , en voorts is de zakenwereld al een tijdje razendsnel aan’t evoluëren, om vermoedelijk uiteindelijk zichzelf te vernietigen, om uiteindelijk terug vanaf 0 terug te beginnen, net zoals het met het universum al miljarden jaren bezig is.

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North