Mot binnen Toro Rosso: ingenieur van Max is ontslagen

Auteur: , 28 Reacties

Stukje bij beetje wordt duidelijk wat er allemaal aan de hand was binnen de talentpool van Red Bull Racing.

Toro Rosso

Zo zou de overplaatsing van Max naar het team van Red Bull Racing niet louter en alleen te maken hebben met het gestuntel van cowboy Kvyat tijdens de laatste race in Rusland. Max kon al niet geweldig door één deur met teamgenoot Carlos Sainz na enkele meningsverschillen, maar er blijkt meer aan de hand te zijn.

De engineer van Verstappen, Xevi Pujolar, is afgelopen week in elk geval ontslagen, zo schrijft F1Today.net. Hij zal dus ook niet de overstap maken naar Red Bull en kan in plaats daarvan op zoek gaan naar een andere dienstbetrekking. Er zou namelijk niet alleen sprake zijn van frictie tussen de coureurs zelf, maar ook tussen hun beider engineers. Reden genoeg voor de energiedrankjesfabrikant om stevig in te grijpen en zo de rust te herstellen.

Het wegvallen van Pujolar is ongetwijfeld een aderlating voor Max, daar de relatie tussen de coureur en het technische team achter hem van essentieel belang is in de Formule 1. Aan de andere kant: Verstappen kan een potje sturen en over het algemeen zou de Red Bull de snellere auto moeten zijn, dus we maken ons vooralsnog geen zorgen.

De veelzeggende reacties van Verstappen en Pujolar check je hieronder. Dat taalfoutje van Max zien we uiteraard door de vingers.

Tweet



28 reacties

F1 is net GTST.

Maar met Max’ zegen, krijgt die spanjaard wel weer snel een nieuwe baan lijkt mij.
@martinus: alle software en afstellingen op een USB-stick en doorverkopen die hap!
@ghost: Doorverkopen aan alle F1 teams die interesse hebben in de settings van een oude, Italiaanse zwakke F1-Motor. Gaat hem niet worden denk ik.

De aero is andere teams misschien meer waard.
@ghost: Zoiets als Spygate/Stepneygate bedoel je?
@ghost: goh, waar zou je een geheimhoudingsverklaring voor ondertekenen? ;)
@martinus: omdat Max is vergeven tot een godheid?
@toniominestrone: Laat hem eerst maar eens Spa en/of Monaco winnen voor dat we het daar over kunnen hebben.
@martinus: en dan 7 wereldtitels. Of 8 om Schumacher te passeren.
-edit: wat een inhoudelijke reactie zeg-
@theyoungsaablover: maar het is wel zo…
Het is niet alleen een aderlating voor Max, maar ook voor Kvyat. Red Bull en Toro Rosso hadden namelijk al aangekondigd dat Pujolar sowieso niet zou meeverhuizen en dat de race engineer van Kvyat de nieuwe engineer van Max zou worden. Ergens ook wel logisch, want die heeft door zijn ervaring bij RBR een enorme voorsprong op Pujolar.

Kvyat zal dus degene zijn die er de meeste hinder van ondervindt. In plaats van samen te werken met een race engineer die al twee jaar bij Toro Rosso in dienst was (en hij nog moet kennen uit zijn jaar bij Toro Rosso) zal hij nu ofwel met een nieuw iemand, of met een minder ervaren iemand aan de bak moeten.
Tost is de volgende.
John Booth is niet voor de grap binnengehaald.
@awesome: Het zou mij niets verbazen, maar dan zou het ook wel écht goed mis moeten zijn. Tost is één van de sleutelfiguren binnen Toro Rosso en is tevens een van de weinigen die al sinds de oprichting (nja, overname van Minardi door Red Bull) bij is.
@Edge: eens hoor!
Maar blijkbaar was hij niet in staat om de rust te bewaren binnen zijn eigen toko.
Meerdere malen zijn er orders genegeerd, dan moet je ingrijpen als teambaas.
@awesome: Het ziet er naar uit dat French Toast voorlopig veilig is. Een Russische sponsor heeft zich aan Toro Rosso verbonden en wil in principe langetermijnsponsor zijn, op voorwaarde dat Kvyat en/of Tost aanwezig is. http://www.grandprix247.com/2016/05/07/russian-backer-shows-confidence-in-kvyat/
@Edge: Verandering van spijs doet eten.
Geen idee hoe de ‘poppetjes’ met elkaar omgaan in het team.
Maar qua performance doen ze het dit seizoen beter dan ooit.

Terwijl bij RB juist het omgekeerde aan de gang is,
Die hebben afgelopen seizoen te weinig laten zien..
En zijn nu ook.. matig bezig.
@martinus: RB heeft momenteel meer dan het dubbele aan punten tov 2015 in dit aantal races…
@awesome: In seizoen 2015 was het totaal aantal punten aan het seizoen de helft van het aantal punten in 2014…en slechts 1/3 van het aantal punten van 2013..

Dus vorig jaar was echt slecht, dit jaar gaat het minder slecht… maar ook dit jaar zullen ze niet blij zijn met het huidige puntenaantal.
Tja, het kan een factor zijn in het hele overstap gebeuren, maar de verhouding Verstappen Sainz wordt, naar mijn gevoel, echt een beetje te groot gemaakt. Er zijn denk ik weinig teams waar de teammaten niet directe concurrenten van elkaar zijn, en waar er geen sprake is van conflicten en conflictjes. Het managen van de concureurs en hun gevolg is denk ik voor een teammanager de normaalste zaak van de wereld. Verstappen promoveren en Kvyat “degraderen” vanwege conflicten is dan wel heel erg mis managen.
@pomoek: Ze hebben nog miet (voor de camera tenminste) met petjes naar elkaar staan gooien.
Als het allemaal al waar is, dan hebben ze dat allemaa wel goed onder de pet kunnen houden daar bij RB en TR.

Ik vraag me dan ook af wat er allemaal waar van is en welk deel veel te groot wordt opgeblazen door de media.
Als je het interview over dit gehele gebeuren goed leest dan zou er meer frictie zijn tussen de technische team van beide coureurs dan tussen de coureurs zelf.
Dus de samenwerking binnen het hele team was weg, John Booth is binnen gehaald om dit op te lossen.
Verder kon Kvyat de druk niet aan omdat hij die zichzelf oplegde, Kvyat is ook nog maar 22 jaar, één jaar ouder dan Sainz jr.
Max kan nu de aanval openen op de troon bij RedBull.
Eerste podium plaats in Spanje en eerste overwinning in Monaco, gelijk een moker klap uitdelen.
@HZW: precies. De teams kunnen blijkbaar elkaars bloed wel drinken. Dat stond ook in een interview dat Helmut Marko gaf. Maar voor RTL Autoblog Boulevard is dat lang niet zo interssant natuurlijk.
@HZW: monaco wordt een podiumplek, mark my words
Wat een soap is het aan worden…
Wat ik hier lees is: bla, bla, bla…en nog meer bla…

Allemaal gespeculeer, dingen opblazen en gezemel… leuk voor een roddelblad, maar hier een hoop nonsense.

Het gaat uiteindelijk maar om één ding: heel snel sturen in een zo snel mogelijke auto!
Ik wil meer nieuws over de kwestie. De tv zenders in nederland besteden er veel te weinig aandacht aan…

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).