• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Motor nieuwe Huracán draait 10.000 toeren!

Auteur: willeme, gepost 19 september 2022 om 15:02 – 11 Reacties

motor nieuwe Huracán

De motor van de nieuwe Lamborghini Huracán zal zeker niet teleurstellen.

Turbomotoren zijn strikt genomen minder leuk dan atmosferische motoren. Motoren met een turbo leveren weliswaar meer vermogen, maar voor de liefhebber zijn er voornamelijk nadelen.

De reactie op het gaspedaal is minder (de turbo’s moeten opspoelen), er is minder geluid en normaal gesproken draait een turbomotor minder toeren. Ook is de vermogensopbouw minder lineair. Je krijg dus een flinke schop onder je rug bij lage toeren en vervolgens is het wat vlak.

Motor nieuwe Huracan

De Lamborghini Huracán had daar nooit last van, want die heeft namelijk een atmosferische 5.2 liter V10. De Huracán gaat alweer een een paar jaartjes mee, dus is het de hoogste tijd voor een nieuw model. Ditmaal staat de Huracán los van de Audi R8, die geheel elektrisch zal worden. Het is zelfs voor Lamborghini onmogelijk om die atmosferische V10 te behouden anno 2023.

motor nieuwe Huracán

Dankzij Motor Trend weten we nu ook iets meer over de opvolger en misschien nog wel belangrijker, over de motor van de nieuwe Huracán. Dat belooft namelijk een heel bijzondere unit te worden. Dat gaat een 4.0 V8 worden, maar daarmee is nog niet alles gezegd. Het is niet zo dat de motor uit de Lamborghini Urus erin gelepeld wordt.

Toeren. Heel veel toeren!

Nee, het wordt een heel bijzondere V8. Ja, er zitten turbo’s op, maar deze doen niet mee tot 7.000 toeren. Dat is ongeveer het moment dat de V8 uit de Urus buiten adem raakt. De begrenzer komt erin bij 6.800 bij die auto. Bij de motor van de nieuwe Huracan duurt het wat langer voordat deze stopt met toeren maken, pas bij 10.000 toeren is de koek op. 10.000!!

Voor het extra koppel (en een lagere uitstoot) zorgt een axiaal-flux-motor tussen de motor en transmissie. Inderdaad, net zoals de Ferrari SF-90 dat ook heeft (en de komende Lamborghini Aventador gaat krijgen). Net als bij de Ferrari zal de motor dusdanig geprogrammeerd worden dat het vermogen er per versnelling er bruusker inkomt. Dus niet meteen het maximale koppel in de eerste versnelling, maar wel in de zesde, bijvoorbeeld.

Lambo

Qua platform is het nog eventjes gissen. Lamborghini kan ditmaal niet met Audi samenwerken aan een platform. Onze gok is dat men de huidige Hurucán (generatie LB724) als basis neemt en daarop verder borduurt.

Dat is helemaal niet vreemd in sportauto-land. De Porsche 992 is in technisch opzicht ook gewoon een 991. En de Ferrari F8 Tributo is een doorontwikkeling van de Ferrari 488 GTB, dat op zijn beurt weer een doorontwikkeling is van de Ferrari 458 Italia. Net als de komst van de Audi RS-Q5 verwachten we de nieuwe Huracán rond 2024.

Meer lezen? Dit zijn ALLE versies van de Lamborghini Huracán!

Ook interessant!

  • Tecnica
    Alles over de Lamborghini Hurácan Tecnica
  • Lamborghini Huracán STO rijtest video
    Lamborghini Huracán STO rijtest video
  • Lamborghini Huracan Sterrato supercar concept
    Video: Lamborghini Huracán Sterrato gesnapt bij de fabriek
  • Tecnica
    Breek: Lamborghini Huracán is uitverkocht

Nieuwste artikelen

  • Nieuw automerk uit controversieel land, maar het is geen Chinees!
  • Is de dieselauto dood en begraven?
  • Doemscenario: komende jaren meer verkeersdoden
  • Video: Dit ongeluk zie je van een kilometer ver aankomen
FacebookTweetPinLinkedIn

huracan, Lamborghini, V8

Vorig bericht: « Laatste teaser C63 AMG met viercilinder. Beloofd.
Volgend bericht: Video: Brian’s Custom Audio zet zaag in Bugatti Chiron Pur Sport »

Lees Interacties

Reacties

  1. gregorius zegt

    19 september 2022 om 15:29

    Dat vind ik klinken als een hoop techniek wat misschien helemaal niet nodig is om die Huracan te verkopen. Maar ik kijk uit naar de video’s van die 10000 toeren; zou het, ondanks die turbo, dan nog steeds mooi klinken?

    Login om te reageren
    • kennone zegt

      19 september 2022 om 15:56

      Denk het wel, maar je moet waarschijnlijk wel nog langs de uitlaatboer om het wat harder te laten klinken gezien de nieuwe normen.

      Login om te reageren
      • berlinetta zegt

        19 september 2022 om 17:21

        Maar hard staat niet gelijk aan mooi.

        Login om te reageren
  2. tenaci zegt

    19 september 2022 om 16:00

    Dat zijn er 1000 meer dan de LFA, maar als V8 met turbo’s zal hij natuurlijk nooit beter klinken…

    Login om te reageren
  3. mmax zegt

    19 september 2022 om 16:19

    Ja geen V10 meer, en wel turbo’s…. Maar lambo weet menig autogek waarschijnlijk toch wel de mond te snoeren, vooral als er 10.000 toeren gedraaid worden. Ben benieuwd!

    Login om te reageren
  4. ghini zegt

    19 september 2022 om 18:39

    Zelfde motor als in hun 2024 WEC auto komt te liggen? Dat zou wel klanten trekken..

    Login om te reageren
    • Daanvk911 zegt

      19 september 2022 om 20:05

      Nu je het zegt, de motorische specs van de LMDH zijn immers net bekend gemaakt👌🏼

      Login om te reageren
  5. alpacatje zegt

    19 september 2022 om 22:39

    Dat zou dan de eerste zijn die de 10k toeren haalt in een straatauto als ik mij niet vergis, nee?

    Login om te reageren
    • ouwedibbes83 zegt

      19 september 2022 om 22:48

      De Honda S2000 kwam een heel eind, zo uit m’n hoofd. Mss nog iets exotischers? En dan doel ik niet op een Hayabusa motor in een klein bakkie, dat is geen straatauto

      Login om te reageren
      • basman147 zegt

        20 september 2022 om 10:29

        Enige auto’s die ik kan bedenken zijn de GMA’s T33, Aston Martin Valkyrie en de AMG One rond de +/- 11000 tpm, en de GMA T50 haalt zelfs 12100. Rest komt niet in de buurt, 911 GT3, 458 en de 812 Superfast halen max 9000 toeren, en de 812 Competizione 9500.
        Probleem is dat je een nogal gespecialiseerde motor nodig hebt om zoveel toeren te draaien met een hele korte slag, dit terwijl fabrikanten omwille van emissie, verbruik en een zo compact mogelijke motor liever een langeslag motor hebben voor hun normale producten. En de tijd dat een fabrikant een speciale motor voor zijn sportmodellen ontwikkelde en certificeerde ligt heel ver achter ons, dus zoiets als een Accord Type R of E46 M3 gaan we niet meer terugzien ben ik bang.

        Login om te reageren
      • Wolflow zegt

        20 september 2022 om 11:24

        Bij S2000 houdt toerenteller op bij 9.000

        Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North