Formule 1: nog drie coureurs over, maar twee plekken vrij

Auteur: , 39 Reacties

Hoogst waarschijnlijk een stoeltje voor 'n DTM coureur, wie de andere plek inneemt heeft vooral met de diepte van zijn buidel te maken.

Rio Haryanto GP2

Terwijl Max net als zijn meeste collega’s al klaarstaat om te gaan testen, worden de zetels bij Manor nog even verdeeld. Vanwege wat gezeik tussen sponsors en Maldonado, werd hij gedwongen zijn zitje bij Renault in te leveren. Plekje vrij bij Renault en dus werd besloten Magnussen in te vliegen. En dat is goed nieuws voor Pascal Wehrlein, want Magnussen maakte net als hij een grote kans om bij Manor te gaan rijden dit seizoen. Nu dus niet meer.

Wehrlein mag dan nog niet officieel zijn geplaatst, maar het is simpelweg voor 85% duidelijk dat hij erin zit, aldus Motorsport.com. Dat heeft hij vooral te danken aan Mercedes, die hem graag de F1 in helpt na zijn DTM succes in 2015. Voor de plek op het tweede stoeltje wordt nu gevochten door Alexander Rossi en Rio Haryanto. De laatste van de twee zou overigens met 15 miljoen gesteund worden door vaderland Indonesië. Dat wordt dus nog spannend wie de diepste zakken heeft. De tests beginnen overigens op 22 februari.

Dat Wehrlein nu hoogst waarschijnlijk plaatsneemt in de F1 is hem absoluut gegund. Helemaal na het relletje van vorig jaar waarbij hij samen met zijn teamgenoot door Timo van de baan werd gebeukt. Opzettelijk.



39 reacties

Ik hoop dat Haryanto mee mag doen. En ja, ik ben bevoordeeld ^^
@toyotafortuner: Als dat gebeurt kan ik straks met de hele schoonfamilie kijken. Ach, als ze maar makan hebben en stil zijn is het eigenlijk ook wel best.
@awesome: wel lekker tjappen!!
@toyotafortuner: Stoeltjeskopers mogen van mij thuis blijven. Zet dan een talent in die wagen. Ocon?
@clarkson: Dus volgens jou hadden Lauda, Schumacher and Alonso allemaal geen stoeltje moeten krijgen? Deze drie zijn allemaal als ‘pay driver’ begonnen…
@kazaluna: haha nee natuurlijk niet. Maar het zit nu wel even anders in elkaar.
@toyotafortuner: bevoordeeld ben je niet, want dan had je wel bevooroordeeld geschreven.
ik kan me geen DTM coureur herinneren die succesvol werd in de F1, andersom trouwens ook niet.
Ik begrijp niet dat Mercedes die tak van sport ziet als opstapje naar de F1..
@awesome: ik wel, Bernd Mayländer. Die rijdt altijd vooraan ;-)
@str8six: afgelopen jaar heb ik em anders bar weinig gezien, en in het spel f1 2015 komt ie helemaal nooit voor (barrelslecht klote spel is dat trouwens, daar gaat 70 euro uit de pre-order…)
@gwnbmw: hoppa, wat een KUTeditie is dit inderdaad. Ook last van Gebeuk door Npc op het rechte stuk?
@str8six: verdedigt zijn p1 positie altijd met verve. Zoveel mindere auto en met beperkte middelen toch vooraan rijden👌🏻
@awesome: Jean Alesi
@flashevan: succesvol?
@awesome: Michael Schumacher reed in de DTM voordat hij in 1991 de F1 werd ingehaald 😉
@maikelschennink: nee, die reed in het world sportscar championship…
@awesome: Christiaan Albers….oh nee wacht.
@sketcher: was hij in 2003 niet gewoon 2e in de DTM?
@dymf: ja maar niet succesvol in de F1 en dat was precies de opmerking hier boven. DTM coureurs die succesvol in de F1 werden
“Dat wordt nog spannend wie de diepste zakken heeft.” Erg jammer dat het zo moet gaan. Is eindelijk de grootste pay-driver die niets in de F1 te zoeken heeft weg komt er een knaapje uit Indonesië zijn plaats “vervangen” achteraan als veldvulling.
@str8six: ik denk dat maldonado diepere zakken heeft, geruchten gaan over 40 miljoen per jaar bij renaultje…
@gwnbmw: Precies dat, geruchten. Niets meer.
@Stefje: Nou, dat zijn geen geruchten hoor. In zijn Williams tijd nam hij al bijna 40 miljoen euro mee. Hoe we dat weten? Simpel, iemand heeft het factuurtje van Williams naar PDVSA gelekt. http://4.bp.blogspot.com/-5H2Hvttw9Bg/TzJJibJ9ICI/AAAAAAAAB1U/j6wwymKUE-k/s1600/maldonado-2012.png
@Edge: de reden dat hij geschopt is bij Renault is omdat zijn sponsor geen 40 miljoen heeft betaald.
Haryanto is een groot talent, zou hem graag in de f1 zien, maar dan wel bij een beter team als Manor. Misschien eens bij Force India of vergelijkbaar. Voor Manor lijkt me Rossi de beste keuze, wat ervaring naast de centen van Mercedes lijkt me geen verkeerde zet
@tkoote: Je moet ergens beginnen, waarom niet bij Manor?
@tkoote: Hebben we dezelfde Haryanto bekeken de afgelopen jaren? Als ik het mij goed herinner heeft hij welgeteld drie races gewonnen in vier volledige seizoenen GP2. Ik heb hem nooit echt indrukwekkend zien rijden. Nu in zijn vierde seizoen GP2 begint hij pas in de subtop mee te doen. Sorry, maar dan ben je absoluut geen groot talent. Hij verdient wat mij betreft geen stoeltje in de F1, en al helemaal niet bij een team als Force India. Als hij het Manor zitje krijgt mag hij god op zijn blote knieën bedanken dat hij het zover heeft geschopt, want zonder de staatssteun lukt het hem niet om een stoeltje te bemachtigen.
Oke, ik ben ook geen fan van de meeste paydrivers, maar bekijk het eens van de andere kant.

Team X bouwt de auto, tegen aanzienlijke prijzen. Betaalt inschrijfgeld wat ook niet misselijk is. De onkosten van een seizoen rondjes draaien zijn ook serieuze knaken. Als team X vindt dat ze met bassie
@koeckenbacker: afijn, heel mn verhaal weg…

Ik was dus bij bassie EN adriaan. Als dat team denkt met hun 2 respectabele coureurs te hebben om punten te pakken, is dat hun goed recht. Ook leeftijdsbeperking vind ik naar. Als een middenmoter denkt met in dit geval max, een goede goedkope coureur te hebben moeten ze dat doen. Als het niet goed uitpakt, is hij zo weer weg.
Ook de punten in lagere raceklassen om in de f1 te rijden is natuurlijk stierenuitwerpsel in mijn ogen. Teams hebben nu geen vrije keuze meer om iemand met een beetje geld te laten rijden, om zo het team een beetje draaiende te houden. Zie het als dat ik mijn huis verhuur, en de buren bepalen wie wel en niet in mijn huis mag.

(Ik val niemand persoonlijk aan ofzo, dit is mijn visie op dit beleid)

En ik zit in maart als eerste op de bank, wachtend tot de rode lampen uitgaan ;)
Ik wil ook wel hoor
Om heel eerlijk te zijn heb ik nog nooit van die namen gehoord…
@dutchdriftking: Ook niet van Rossi? Die reed dit seizoen al.
@dutchdriftking: En ook nog nooit van Wehrlein gehoord? Hij werd afgelopen jaar DTM kampioen en was tevens het slachtoffer van het “SCHIEB IHN RAUS!” commando van de Audi-teambaas.
@Edge: @phaton Om eerlijk te zijn ben ik op gebied van Formule 1 en DTM echt een leek. Formule 1 vind ik sinds Max mee doet echt weer interessant en volg ik dus ook zeker, maar aangezien ik het jaren niet gevolgd heb loop ik op het moment een beetje achter. Komt vast wel weer goed.
En zo niet dan rijdt hij over een jaar wel in de Williams van Massa denk ik zo
Enkele maanden geleden zei Toto Wolff dat ze vier miljoen te besteden hebben om Wehrlein aan een F1 zitje te helpen en dat er geen afspraken tussen Manor en Mercedes zijn zoals die er tussen Marussia/Manor en Ferrari wel waren. Met andere woorden; de kans is klein dat Wehrlein het stoeltje krijgt. Het is ook al bekend geworden dat Manor minimaal 10 miljoen voor een zitje vraagt en dat zowel Haryanto als Rossi dat geld kan ophoesten. Zou Wehrlein dan aanvullende sponsoren hebben weten te vinden? Of zou Mercedes die zes miljoen die ze tekort komen alsnog uitgeven in de vorm van een korting op de motorenfactuur?

Hoe dan ook, ik juich het toe. Van de drie coureurs is Wehrlein degene met het meeste talent. Rossi en Haryanto zijn allebei geen supertalenten, maar als Manor zijnde zou ik dan toch voor Rossi gaan omdat hij in de opstapklassen wat beter gepresteerd heeft dan Haryanto en in zijn vijf races voor Manor in 2015 ook een hele degelijke indruk maakte.
Iemand nog even wat name dropping? Onze Ho-pin? Of Guido? Man man wat een circus weer.
Jammer dat je met geld een stoeltje kan kopen
@mrrallycross: jammer dat ik niet over de middelen beschik om dat stoeltje te kunnen kopen…

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).