BMW i3 krijgt alsnog een tweede kans

Auteur: , 29 Reacties

Het kleine elektrische BMW'tje wil ons maar niet verlaten.

BMW

De BMW i3 is een gevalletje ‘net niet’. Het is net niet een 1 Serie waarmee het formaat net niet binnen de ‘echte’ BMW-range valt. Het is net niet een normaal ontworpen auto, maar door de toch ietwat futuristische styling is het ook net niet een echt mooie auto. Zelfs qua configuratie is het net niet een vierdeurs auto, maar ook net niet zo groot dat er meer in kon dan de twee ‘excuusdeurtjes’ die de auto wel als achterdeuren krijgt. Ook de actieradius (250 km) is net niet enorm en de prijs (42.200 euro) is net niet laag genoeg. Kortom: de i3 kwam toen de elektrische auto nog in de kinderschoenen stond en dat blijkt wel. Een kleine update veranderde daar niet zoveel aan.

Het zou vrij ironisch zijn als BMW de i3 nu de laan uit stuurt: daar iedereen alles op alles zet om zo snel mogelijk een betaalbare EV op de markt te brengen, doet BMW juist hun enige en relatief goedkope EV de das om. In 2020 en 2021 zouden we dan weer kunnen genieten van een elektrische BMW omdat dan de iX3, i4 en iNEXT op de markt komen. Maar de i3 lijkt met zijn ‘tussen-wal-en-schip-positie’ niet de auto te zijn die BMW van de ondergang gaat redden.

Toch wil BMW de auto niet direct afschieten. De nieuwe CEO van het merk Oliver Zipse ziet er juist wel brood in om de auto nog een paar jaar langer op de markt te houden. Het potentieel is er, het moet er met een laatste update nog even uitgepeuterd worden. Zoals gezegd, je hebt een voordelige EV in de markt, waarom zou je daar niet van profiteren? Bovendien bewijst bijvoorbeeld Renault dat het gewoon kan. De ZOE is misschien wel de dinosauriër van de compacte EV, toch is dat door de laatste update de meest potente EV in zijn prijsklasse.

BMW I8 / I3

Ook nieuwe concurrenten zouden er iets mee te maken kunnen hebben. BMWBlog denkt dat de oorzaak deels ligt bij de nieuwe Volkswagen ID.3. Op papier een zeer vergelijkbare auto, ware het niet dat de ID.3 groter, goedkoper en ruimer bedeeld qua actieradius is. Als je de vergelijking wil maken tussen een VW en een BMW, delft in dit geval de i3 het onderspit. Daar is reden voor rectificatie.

Zipse durft de i3 zelfs al een icoon te noemen. “En dat al na zes jaar!” Die claim durven wij nog niet zo direct te bevestigen, maar het is een feit dat de i3 al sinds het begin erbij was. Dat heeft voordelen, maar zoals je kunt zien aan de kleine BMW in de praktijk heeft het ook een paar prominente nadelen. BMW moet het rijbereik opkrikken naar minstens 300-330 km en dan zien we wel weer verder. (via Frankfurter Allgemeine Zeitung)



29 reacties

Waarom je de nieuwe Astra nu wilt configureren bekijk het hier!.
Geweldig karretje. Ik zou iedere lezer aanraden er 1 te kopen.


En dat gezegd hebbende, die van mij staat te koop. Ik zou het wel weten! 😉
@nicolasr: karretje… je zegt het zelf al!
@autodidact: ik noem een Bentley ook karretje…
@nicolasr: waarom staat hij in de verkoop?
@nicolasr: ja erg bijzondere auto. Better dan de rest van de elektro meuk.
@sonnybonds: hoezo is die “Better” dan?
@oneeeeeschade: ik vind de Model 3 veel “Better”. Sneller in de optrek, sneller met laden, meer actieradius, betere wegligging en software updates. Ben benieuwd naar je reactie..
@nicolasr: Zeker weten. Ik heb er nu een jaartje een. Met alle opties belachelijk duur (maar dat heeft de eerste eigenaar gelukkig afgeschreven) maar voor mij nu des te leuker.

Rijd plezierig. Is van binnen een BMW en je kunt hem overal kwijt!
@nicolasr: Van achteren doet ie smal aan. Zet de achterlichten zoals ze op een Fiat Punto of Volvo zitten, en dan doet ie breder aan.
@nicolasr: inclusief “50€ per maand voor unlimited stroom” deal Nicolas? Dan is t best een mooie deal voor de potentiële koper!
Ik heb ook het idee dat ik ze steeds vaker zie rijden. Met de juiste velgen toch best een mooie bak.
Iemand idee van de ontwikkeling v/d verkoopcijfers?
De i3 is voor BMW wat de A2 voor Audi was, geen succes maar wel een mijlpaal die achteraf enorm gewaardeerd zal worden.
@mashell: je hebt zeker een punt. Als je ziet wat men nu nog durft te vragen (en betalen) voor een 15 jaar oude A2, wordt het interessant om te zien hoe de prijzen van i3 occasions zich gaan ontwikkelen.

Gegeven het feit dat ook het gros van de i3’s na afloop van het leasecontract wordt geëxporteerd, zal er over een jaar of tien wellicht weer een enorme import van dit model op gang komen.
@rrrobert: Dat lijkt me vrij stug, de ontwikkeling van EV’s zit nog in volle gang en over 10 jaar zijn er zat alternatieven van dit formaat te krijgen met verbeterde techniek.
Collega’s verklaren me altijd voor gek, maar ik zou m’n diesel zo inruilen voor zo’n i3.
@opgooier: ik vind ze echt zó lelijk… Misschien dat ik er over tien jaar anders tegenaan kijk, dat heb ik wel met meerdere modellen, maar de meerderheid van de EV’s zijn echt te ‘onderscheidend’, wat voor mij vooral synoniem is voor ‘lelijk’.

Qua techniek, ben ik echter nog steeds zeer sceptisch tegenover de EV. De wijze waarop deze techniek ons wordt opgedrongen, terwijl er minstens zo zinvolle alternatieven zijn, maakt denk ik veel uit in de wijze waarom de acceptatiegraad zo ontzettend laag is. Want laten we eerlijk zijn, zonder de financiële prikkels die de overheid aan deze categorie auto’s heeft gegund, maken EV’s geen schijn van kans. Dat zie je telkens weer op het moment dat zo’n subsidieregeling ten einde komt; dan zijn auto’s die eerst niet aan te slepen waren, aan de straatstenen niet meer kwijt te raken.
Ik vind het al vanaf het begin de meest interessante BMW, zeker ook door het afwijkende design tegenover al die andere saaie meuk die ze maken.
Met een range extender was hij nog wel interessant, zolang er brandstof in zit kun je blijven rijden, zelfs tot zuid Frankrijk als het moet.
Een Duits bedrijf heeft ook al aangetoond dat het accu pakket het mest beperkende deel van de i3 is.
Met het accu pakket van dat bedrijf was zelfs bijna 700 km range mogelijk.
BMW moet er gewoon een veel beter en goedkoper accu pakket in hangen, met een range van 400+ km.
@HZW: ik zie ook niet in waarom deze niet nog jaren mee kan, het design is anders maar niet opzichtig, zelfs beetje tijdloos, dus wat je zegt een ander/beter accupakket erin en klaar
@lekkerlinksrijden: Hij zou ook nog een 2020 facelift gaan krijgen, was recentelijk het verhaal en een accu pakket met meer range.
Er waren zelfs verhalen dat hij verder zou gaan op een MINI EV onderstel met voorwielaandrijving.

https://66.media.tumblr.com/d7dac2e1dda9f4693d898ef54ca492cd/tumblr_pmeasewkWq1rn9xfdo1_1280.png
@HZW: dankjewel voor de info
Hij zal best goed rijden en fijn te horen dat er mensen zijn die het wel wat vinden. Ik vind het nog steeds een raar gedrocht op fietsbandjes
Geef hem 400km werkelijk reikwijdte en ik neem ‘m als volgende bedrijfswagen. Net die afwijkende design, waar je aan moet wennen, is een troef. Nooit saai, wat de VW snel zal worden.
Zo de comments lezend is het weer een typisch BMW design. Bij de introductie valt iedereen over het design maar na verloop van tijd kunnen veel mensen het design toch wel appreciëren.
@Rick-dos: Mooi hè, daarom vind ik BMW juist 1 van de leukere merken die wat gekker en gedurfder zijn uit Dld.
Rij inmiddels vijf jaar in m’n i3 (rex) en nog steeds met enorm veel plezier. Kwaliteit van het interieur is ook echt geweldig. Enige aanmerkingen die ik heb zijn de wat bedenkelijke kwaliteit van de klepjes voor laden en brandstof en de wat smalle bandjes, maar dat is met de i3s opgelost. Prima zaak dat BMW nog even door blijft gaan met de i3.
Een i3s met range extender of 450km accu zou ik wel als 2e auto willen.

Of als enige auto als er een volwaardige trekhaak en dakdragers op kunnen en snelladen mogelijk is.

Iemand 40k teveel?
Ik heb inmiddels, sinds 12-2018, mijn tweede i3. Eerst een 60Ah rex, nu een volledig elektrische 120Ah. Dat het mijn tweede is zegt al genoeg: heerlijk rijdende auto met lage gebruikskosten en een innovatief en gedurfd design. Daar houd ik juist van Zo heb ik ook een Multipla gehad, gewoon, omdat het eigenzinnige auto’s zijn die op hun manier erg doordacht zijn/waren. Goed dat BMW er nog mee doorgaat!
Toch een bijkomende opmerking: 400km bereik, maar maximum de huidige prijs en liefst wat goedkoper. En dat zie ik niet gebeuren bij BMW.
Lelijkste BMW ooit gemaakt. In de shredder er mee.
Als de volgende i3 een groter bereik krijgt, mooier is en lager geprijsd is, zal die oude i3 héél snel in waarde dalen. Je ziet het ook bij de electrische excuus-Golf, waar zomaar €6K van de nieuwprijs af gaat. Dat schrijft lekker af.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).