
Jazeker, dat kunnen we nu al zeggen van de Murray T.50 V12 motor. Er is een teken van leven.
Zoals altijd wordt de autowereld regelmatig verrijkt met nieuwe supercarmerken. Soms lijkt er geen einde te komen. Namen en badges die je niets zeggen, maar prestaties waar elke McLaren en Ferrari slechts van kunnen dromen.
Niet van de grond
Een groot verschil is dat de meeste projecten niet van de grond zullen komen, terwijl je al jarenlang Ferrari’s kunt kopen. Daarbij hebben Ferrari’s al lange tijd bewezen bijzonder waardevast te zijn (eufemisme). Kortom, waarom moeten we dan zo melancholich worden van de Gordon Murray Automotive T.50? Wederom met een badge die je waarschijnlijk niets zegt.

Ultieme auto’s voor petrolheads
Het ziet er naar uit dat de T.50 de ultieme auto voor petrolheads zal worden. Niet alleen de ultieme, maar ook de laatste der mohikanen. De T.50 krijgt namelijk een atmosferische motor. De spectaculaire supercar staat gepland voor mei. Of ze dat willen gaan halen is maar de vraag, gezien de ontwikkelingen omtrent het coronavirus. Enfin, Gordon Murray is een ‘nieuw supercarmerk’ en toevallig is de Zuid-Afrikaan ook de ontwerper en bedenker van de McLaren F1. Je weet wel, met die briljante BMW-V12. De Murray T.50 V12 motor belooft eveneens een absolute parel te worden.

Cosworth
Waarschijnlijk dat het nieuws beetje bij beetje zal binnendruppelen, want vandaag zijn de eerste ‘klanken’ bekend gemaakt. Op de website van Gordon Murray is te zien en te horen hoe Cosworth, dat de motoren gaat bouwen, een bank van drie cilinders aan het testen is. Klinkt niet verkeerd voor een driepitter.

V12
De motor zal een huzarenstukje worden. De Murray T.50 V12 motor, een 3.9 liter grote twaalfcilinder, gaat ongeveer 650 pk en 450 Nm produceren. Deze motor zal een ongelooflijk aantal toeren draaien: 12.400 per minuut! De slechts 980 kilogram zware auto gaat gebouwd worden in een nieuwe fabriek in Dunsfold, de plaats waar ook het Top Gear-circuit ligt. Productie zal aanvangen in 2021. De Gordon Murray T.50 zal 2.300.000 pond gaan kosten, voor belastingen. Er worden 125 exemplaren gebouwd: 100 straatlegale monsters, en 25 specifiek voor het circuit.
doe er maar drie voor 2300,00 pond is prima!
Ik neem er 5
@edu7: how how, er komen nog belastingen bij?
@kennone: ja dat zal wel €5 miljoen per stuk zijn (als het niet meer is).
De lijnen kwamen me inderdaad al heel erg bekend voor bij het zien van de header foto. Ik dacht dat de naam Murray een hommage zou zijn aan het origineel, maar het betreft dus dezelfde ontwerper.. Geen kritiek overigens!
@piebepost: Ik lees niets over een ontwerper?
Beter lezen… ?
@perry_snijders: ontwerper is Gordon Murray zelf !
Ik heb de man al vele malen ontmoet en gesproken over de F1 en ook zijn T50, dat gaat een absoluut meesterwerk worden. Voor mij zal ie ver boven de Pagani’s en Koenigsegg’s van deze wereld uitsteken, het technisch vernuft en het maniakale oogmerk op zo laag mogelijk gewicht gaan ver, heel ver. Desondanks vastgehouden aan een NA V12, alleen dat al rechtvaardigt de keuze voor de T50 boven de andere spelers. Ik kijk er naar uit, de eerste rit, als dat net zo speciaal is als de F1…
@arjan916: pagani is ook NA
@papa: nee, de Zonda is NA. De Huayra niet.
Erg knap als dit daadwerkelijk gaat lukken
Dat blok gaat heerlijk janken denk ik 12.000 rpm voor een V12
Hij blijft fijn op de rare ventilator na.
Dat is natuurlijk een volvette knipoog naar de Brabham-Alfa Romeo BT46 ‘fan car’, eveneens een ontwerp van deze besnorde genius.
https://www.thepaddockmagazine.com/wp-content/uploads/2018/08/the-bt46b-700×450.jpg
@Dizono: zolang het niet voor voortstuwing zorgt vind ik ‘m nep
Die motor mag naar nog wat merken. Lotus bijvoorbeeld, of Koenigegg (die v8 is ook Cool, deze is gaver imho)
Oeff… dapper gezien de marktontwikkelingen. Niet een recessie dreigt, maar een regelrechte depressie waarbij het BNP dus krimpt.
Een mix van de Brabham BT46 en de McLaren F1, succes verzekerd dus. Effe kijken of je na de crisis nog wat over hebt, anders meteen inschrijven want als l’histoire se repete dan kan je daar niet tegenop werken.
Fraaie kont. Zijn er al plaatjes van de voorzijde?
Ik neem aan dat die nieuwe fabriek een van de bestaande loodsen is op het vliegveld? (werdt vroeger o.a. de Harrier gebouwd)
Helaas gaat ie nooit op het circuit in Dunsfold rijden want daar zijn ze nu begonnen met het bouwrijp maken voor een nieuw dorp… :(