
Riskante claims.
Oké, we gaan dit stuk niet opnieuw beginnen met ‘na een periode van twijfelachtige productie rollen er dan toch in grote getale Model 3’s van de band’. We moeten bij deze gewoon erkennen dat Musk zijn zaakjes op orde heeft en dat die grootschalige productie van betaalbare elektrische auto’s helemaal goed gaat komen. Hoe goed? Dat zette Musk deze week op Twitter.
Very much so. There are 2.5B cars & trucks on Earth. Even replacing 1% of that fleet would require making 25M vehicles per year. Tesla will make over 500k cars in next 12 months, but that’s a mere 2% of 25M or 0.02% of global vehicle fleet. Car industry slow -> demand >> supply.
— Elon Musk (@elonmusk) April 14, 2019
Er wordt door de Tesla-oprichter gesproken over 500.000 auto’s per jaar. Reëel, maar het is de context wat telt. Hij floept het er namelijk even uit in een relatieve zin, Tesla vergeleken met de rest van de autowereld. Musk heeft namelijk een afspraak gemaakt met de SEC, nadat laatstgenoemde hem aanklaagde voor beursmanipulatie. Vanaf nu privé en werk gescheiden, of in Musks geval mag hij Twitter niet meer gebruiken voor uitlatingen over het businessmodel van Tesla.
Daarom had de SEC problemen met de tweet van Musk. Ook je productieverwachtingen noemen in een tweet valt onder deze regeling. De advocaten van Elon hadden er echter over te zeggen dat hij enkel refereert aan zaken die door analisten al lang de wereld in zijn gebracht. Puur voor de context, zoals eerder gezegd.
Enfin, 500.000 auto’s dus. Dat was vorig jaar ook al de verwachting, met de huidige productiecapaciteit is het niet onmogelijk. We gaan zien hoeveel elektromobielen binnenkort op de wegen te zien zijn. Er is namelijk al een verrassend hoog aantal Model 3’s met gele platen te spotten.
Zekers! Nog wel eens te verwarren met een S als ze snel voorbij flitsen, ze lijken dan best wel op elkaar. Vorige week een testritje in een 3 gemaakt. Daarna toevallig nog 3 keer een 3 gezien! Levertijd is nu nog 1,5 maand is mij verteld. MB, Volvo, Renault PSA Fiat en VAG: Aan de slag!
@pomoek: best nog wel alles even in de juiste context plaatsen hoor, VW group en Toyota, beiden + 10 milj. p.j. ..met “winst” en zelfs na de afschrijving van de boetes in de Usa voor VW.
@dwfc: I love context! Zo stelt VW ambitieuze doelen voor het produceren van elektrische auto’s! Ze willen er graag 150.000 gaan produceren. In 2020. Audi heeft 20.000 orders voor de E-tron staan voor dit jaar. Productie loopt echter nog niet lekker. Porsche hoopt in 2019 de eerste elektrische auto te produceren. Seat en Skoda? 2020. Bentley: nixey. Lambo: 2022. Misschien. Bugatti? 2024. Kortom. Terwijl Tesla De komende 2 jaar wel een kans maakt om 1 miljoen auto’s te produceren blijft VAG steken op misschien 2 ton.
Begrijp me niet verkeerd. Ik ben geen Tesla early adopter fan of zoiets. Ik zou graag zien dat VAG nu al een hele sloot elektrische auto’s zou produceren. Maar ze liggen achter. En ver.
@pomoek: Ze duwen bewust niet op de pedaal om hun businessmodel en de ( eerder hun afzetmarkt ) markten niet te ontregelen, dat kost hun teveel winst. Het is eerder een zachte horizontale integratie dan een harde verticale integratie. Maar ze zullen het marktaandeel snel ophalen. Anyway, ere wie ere toekomt, voor mezelf Musk is toch wel de grote game changer in deze sector, of je zijn product nu apprecieert of niet, doet er voor me niet toe.
@pomoek: Mhwua de vraag naar Tesla zakt echt wel flink terug de komende termijnen verwacht ik. Panasonic heeft zich niet voor niets “teruggetrokken” uit verdere investeringen in die gigatoko die Model 3 batterijen maakt. oftewel Panasonic zegt uitbereiding is onnodig, behalve als je auto’s wil bouwen just to show nice numbers.
@dakarbemo: Daar heb je een punt, maar dan nog zijn ze voorlopig the team to beat.
@pomoek: dr zijn 3 verschillende dingen. De techniek, die is grotendeels toppie. Het product als geheel, die is wat matig voor de prijs. En als laatste die sprookjesmachine van Muskje en die irritante fanbois :)
Het cijfervergelijkinkje klopt, maw: het is nog altijd weinig.
Om geen problemen met de SEC te krijgen had hij beter gezegd: If Tesla makes 500k cars this year…
@Esprit_de_Flandre: Nuance toepassen en/of onderscheiden is niet het sterkste punt van mr. Elon James Musk. Gelukkig bezit hij genoeg andere kwaliteiten. Ik weet niet of hij (media)adviseurs in dienst heeft maar wellicht is het veiliger voor hem om een ander medium dan Twitter te gebruiken om zijn berichten de wereld in te sturen, bijv. WeChat (bereik; 76% van alle chinezen)
@iphonistvongates: Met de bouw van de Chinese Teslafabriek zal ie ook wel al een WeChat-account hebben zeker? Om ze daar al wat op te peppen…
@esprit_de_flandre: over die fabriek gesproken. Muskie zei laatst dat ie eind mei deels open ging… Anno nu staat pas een klein deel van de metalen frame overeind….
@dakarbemo: Constructie zal eind mei klaar zijn las ik, en ze liggen op schema om dat te halen.. dat is wat anders dan een fabriek openen
@crepito: Muskje de heiligman zei bij aanvang nochtans dat eind mei de eerste autootjes uit een deel van die fabriek zouden rollen met daarbij een leuk prikje naar VW die pas na 23 maanden een operationele fabriek hadden van vergelijkbare schaal en muskie zou t ff in 3.5 maanden voor elkaar krijgen hoor… hoogmoed komt voor de…. ;)
Graag zelfs. De milieu lobby draait momenteel op volle toeren. Dagje Amsterdam, 7,50 alstublieft! Tanken, oké dat is dan 78,- voor 48 liter. U wilt hier rechtsaf? Prima, dat kan! Wel eerst even wegenbelasting omhoog tillen. U wenst uw nieuw in 2017 aangeschafte bolide te verkopen omstreeks 2022? Dikke vinger en drie bier dat je ervoor kan krijgen, vanaf 2030 ALLES ELEKTRISCH! Des te eerder de elecktrische auto op grote schaal gemaakt wordt, des te sneller dat Jan modaal (waaronder ikzelf) er straks eentje kan aanschaffen zonder mij in de financiële puinpoeier te helpen.
@screamgt: Fok dat, ik koop binnenkort een dikke (minstens V6) en luxe diesel en ben van plan die minstens tot 2030 te rijden, tegen die tijd een collectors-item… Milieu-zone ? Prima, ga ik toch lekker mijn geld in een andere stad uitgeven. Ik werk niet mee aan die onzin zolang de industriele grootvervuilers niet aangepakt worden. En milieu-geneuzel of niet; de staatskas moet gespekt blijven worden, ook als we allemaal elektrisch rijden, dus dat wordt gewoon KM-heffing en bukken en rijd je elektrisch net zo duur als nu met een dikke benzine-bak !
@dawwg: Je hebt gelijk hoor, Dat zal ze leren!…. NOT.
Ik vrees dat je met deze koppigheid alleen jezelf maar hebt uiteindelijk.
@screamgt: wees gerust, ook vanaf 2030 zal Den Haag auto rijden duur genoeg weten te houden, of we nou allemaal elektrisch rijden of niet.
Er staan er inderdaad al veel op gele platen. Alleen de parkeerplaatsen bij de 3 tesla locaties in tilburg staan er barstensvol mee. Dus of ze krijgen er niet meer uitgeleverd wegens logistieke issues of de preorders zijn als sneeuw voor de zon verdwenen.
Leuk hoor!
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
De Muskiet ging dit jaar ook een Truck beginnen bouwen. De Muskiet had 1 maand geleden problemen om zijn stofzuigers geleverd te krijgen. De Muskiet beweerde vorige week dat de productie niet gehaald kan worden omwille van problemen met Panasonic. Vandaag beweert de Muskiet dat hij dit jaar 500.000 stofzuigers gaat bouwen. Je moet hem vooral geloven, zoals elke sekteleider.
@johnwaters: 350.000 stuks in 2018, 500.000 in de komende 12 maanden (dus niet 2019) is best reëel denk ik
@crepito: titel gelezen? “Musk: “Tesla gaat dit jaar 500.000 auto’s bouwen”
Dit jaar, in mijn tijdzone is dat 2019.
@johnwaters: Zucht.. afgaan op een titel. Verklaart meteen hoe jij informatie interpreteert. Lees de bron eens uit dit artikel: de tweet van Musk. Of kun je geen Engels? Er staat letterlijk: ‘in de komende 12 maanden’.
@crepito: ik kan beter Engels dan dat velen hier Nederlands kunnen. En in de titel staat er letterlijk “dit jaar”. Kortom, de fake news machine draait weer op volle toeren, en dat is niet de schuld van Chiel Montagne.
@johnwaters: produceren is 1, voorraadbeheer is 2 !
Tesla is keihard van zn voetstuk gevallen nu blijkt dat ze 100en miljoenen verdienen met verkoop van CO2 emissies. Ze verdienen dus keihard aan vervuiling.
@hubert: Zo gaat het altijd. Zoals de Duitsers het zo mooi zeggen:
Erst kommt das Fressen, und dann kommt die Moral.
@hubert: Das toch net de bedoeling van die emissierechten?
Als je veel uitstoot, moet je er bijkopen en kost het je geld. Stoot je weinig uit, kan je je pakket emissierechten verkopen en brengt het op. Zo wordt investeren in schone(re) technologie interessanter. Bazen denken vooral in ROI-cijfers, niet in boomknuffelesoterie…
@esprit_de_flandre: Precies. Het gevolg van die emissierechten is dus dat een elektrische auto goedkoper wordt en een auto op benzine duurder.
Als de nieuwe Audi A3 ineens een basisprijs heeft van 40K en een Tesla Model 3 nog maar 35K, dan weet ik wel waar ik in ga stappen.
Er zijn wel weer veel mensen die moeite hebben met begrijpend lezen.
“Tesla will make over 500k cars in next 12 months” =/= “Tesla gaat dit jaar 500.000 auto’s bouwen”
Hij typte het op 14 april. Dan heeft hij heel Q1 2020 en dan nog 14 dagen extra om z’n doel te bereiken.
Met de Model Y die ook bijna van start gaat en de verkoopgolf die ik daar nog wel uit verwacht acht ik dat echt niet onhaalbaar.
@koffiekopje: begrijpend lezen is sowieso een probleem hier op Autoblog, en niet alleen door de reaguurders
@koffiekopje: Maakt niet uit, want die 500K gaat ie niet halen als het van 14 april 2019 tot 14 april 2020 is ook.
Zoals gewoonlijk, een leugen van Felon Musk om de stock van TSLA te pumpen.
@basjaski: zo knap van jou dat je dst nu al weet! Mag ik weten waar je die glazen bol kan kopen?
On topic: de enige die een goede inschatting kán maken zal dhr Musk zelf zijn, lijkt me.
@borgmonster: volgens de Muskiet zijn glazen bol ging hij dit jaar die elektrische truck op de markt brengen. T-minus 9 maanden!
@borgmonster: Maar Musk heeft dr absoluut geen belang bij om reële voorspellingen te doen nu… veel te hoog van de toren aan t blazen de gehele tijd om maar die roze bril op te houden bij beleggers. Sure tesla heeft een plekkie maar 500k units verkopen nope. Dr staan nu al velden vol Tesla’s maanden te wachten zonder eigenaar over “Unbelievable demand” gesproken…
@basjaski: En de gigafactory in Shanghai is ook een leugen? Ik ben ook benieuwd waar je die glazen bol vandaan hebt.
@basjaski: precies, al jaren kijken we naar een meesteroplichter vermomd als marketing goeroe die vooral bedreven is in het uit de zak kletsen van investeringsgeld.
Bizar met hoeveel leugens deze charlatan weg mag komen.
De echte vraag is natuurlijk niet of hij 500k auto‘s gaat produceren, de vraag is of hij er überhaupt 500k gaat verkopen en daarachter ligt de vraag of daar een $ mee verdiend gaat worden. Daar zijn een aantal argumenten voor:
– afschaffing en beperking van subsidies in tal van landen hakken er in;
– de concurrentie komt aardig op stoom en trekt de markt naar zich toe;
– de model 3 kanabaliseert de S, de Y zal hetzelfde doen met de X;
– onder druk van concurrentie vanaf de onderkant (Kona, Leaf etc) en in het premium segment (BMW, Audi, Merc en in zekere zin Volvo), heeft hij de marge op S en X al moeten prijsgeven;
– het top cq sport segment wordt door Porsche ingevuld, ook kwijt.
Kortom, het wordt een mooi jaar, Elon. Het ritje $357 naar $260 was al heerlijk. Gooi er nog wat leugens uit, dan kunnen we hopelijk weer terug naar $340+, kunnen we weer short! ;)