• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Naakt: Tesla’s truck is gesnapt door de camera

Auteur: jaapiyo, gepost 3 oktober 2017 om 16:52 – 53 Reacties

Tesla-truck


Met de vlam in de accu, scheur ik door de Brennerpas…

Vanochtend meldden we nog dat de productie van de vorige ‘new hotness’ van Tesla, de iPhone 8 Model 3, maar langzaam op gang komt. Maar intussen klopt het volgende nieuwe product van de Amerikaanse stekkerkoning alweer op de deur. Later deze maand, op de 26ste om precies te zijn, staat de onthulling van Tesla’s eerste truck op de planning. We hebben het dan niet over wat de Amerikanen verstaan onder een truck, namelijk een pickup, maar een heuse joekel van een vrachtbak. Je weet wel, zo’n moloch die zorgt dat je maar 84 kan rijden op de linkerbaan.

De verwachtingen zijn uiteraard hoog gespannen voor Tesla’s nieuwe truck, maar de vraag is of Elon en zijn mannen het wel waar kunnen maken. Voor vrachtvervoer is een prettige actieradius natuurlijk bijzonder belangrijk. In het beste geval rijdt Aleksy zo’n ding in een ruk door van Rotterdam naar Berlijn waarna Janusz, die stiekem Aleksy is met een plaksnor, even de tanks volplempt met diesel en direct doorkachelt naar Warschau. In het geval van de Tesla Truck wordt er echter gesproken over een actieradius van slechts 200 tot 300 mijlen. Dat zou dus een keer of drie véél te lang wachten bij een supercharger station betekenen onderweg.

Maar gelukkig zijn de looks episch, toch? Mwah, ik heb persoonlijk een dubbel gevoel bij wat ik zie op dit plaatje, dat naar boven kwam drijven op reddit en inmiddels verwijderd is. Aan de ene kant ziet de truck er modern uit, aan de andere kant zou ik het ook geloven als het een concept uit 1995 betrof. Voor Amerikanen is het opvallend dat de truck geen ‘neus’ heeft, maar in Europa zijn we dat juist gewend. Zelfs de ‘spoiler’ die vermoedelijk op het dak geplaatst kan worden ziet er vrij conventioneel uit.

Tesla-truck-spyshot-spoiler

Enfin, we laten het aan Elon over om ons ongelijk te bewijzen op 26 oktober, door ons te verassen met de enorm vernieuwende features van de truck en vervolgens ‘sliep uit’ te zeggen op Twitter.

Ook interessant!

  • Video - Poging tot oplichting, Tesla camera zegt NEE!
  • Productiestart Duitse Tesla Gigafactory uitgesteld
  • Stichting Tesla Claim verliest eerste rechtszaak tegen Tesla
  • Officieel: Tesla Cybertruck is uitgesteld
    Officieel: Tesla Cybertruck is uitgesteld

Nieuwste artikelen

  • Nieuw automerk uit controversieel land, maar het is geen Chinees!
  • Is de dieselauto dood en begraven?
  • Doemscenario: komende jaren meer verkeersdoden
  • Video: Dit ongeluk zie je van een kilometer ver aankomen
FacebookTweetPinLinkedIn

Elektrisch, spyshot, Tesla, trucks

Vorig bericht: « Hé kijk, het is de nieuwe Audi A7
Volgend bericht: De Rezvani Tank is een 500 pk sterk beest »

Lees Interacties

Reacties

  1. Jochempie zegt

    3 oktober 2017 om 17:03

    Mwah, het is denk ik nog een mock-up. De kleur ziet er uit als 3M di-noc (wrap dat op kleimodellen wordt gebruikt) en de ruiten zijn ondoorschijnend. Grote kans dat er nog niet gekozen is voor het uiteindelijke design.

    Login om te reageren
  2. rwracing zegt

    3 oktober 2017 om 17:03

    Het scheelt dat een truck niet mooi hoeft te zijn, want dat ding ziet er echt niet uit

    Login om te reageren
  3. aaron500 zegt

    3 oktober 2017 om 17:12

    Tja… voordat transporteurs overstappen van hun vertrouwde truckmerk(en) naar een onervaren fabrikant moet er wel een hele dikke subsidie komen..
    Daf, Scania en Volvo zijn al veel verder in het ontwikkelen van trucks en o.a alternative brandstoffen.

    Ps: was Nikola

    Login om te reageren
    • flutterby zegt

      3 oktober 2017 om 18:14

      @aaron500: het is jou misschien ontgaan, maar de runningcost van een BEV zijn aanzienlijk lager als een diesel. Helemaal in de stad of korte tripjes.

      Vergeet ook niet dat remmen veel minder slijten bij one-pedal driving.

      Login om te reageren
      • awesome zegt

        3 oktober 2017 om 22:15

        @flutterby: ik denk dat transporteurs eerder gaan voor bewezen betrouwbaarheid.
        Ze verdienen immers het meeste geld als de vracht ook aan komt.
        Wellicht dat grote vervoerders er een aanschaffen om te testen, maar voor het gemeengoed is zijn we al een paar series verder…

        Login om te reageren
        • flutterby zegt

          4 oktober 2017 om 09:00

          @awesome: je bedoelt de bewezen betrouwbaarheid van een elektro motor versus een diesel blok?;)

          Login om te reageren
          • SimonMc zegt

            4 oktober 2017 om 12:10

            @flutterby: Goed punt. De elektromotor bestaat al een heel stuk langer dan de dieselmotor.

            Login om te reageren
  4. aaron500 zegt

    3 oktober 2017 om 17:13

    * was Nikola niet bezig met iets dergelijks?

    Login om te reageren
    • jaapiyo zegt

      3 oktober 2017 om 17:16

      @aaron500: ja en Cummins ook. Maar dat is hetzelfde als zeggen dat Samsung ook telefoons maakt.

      Login om te reageren
  5. galverink zegt

    3 oktober 2017 om 17:15

    Daar staat-ie, achterop zijn grote vijand. Een dieseltruck die door de sterke transportlobby geen enkele vorm van uitlaatreiniging heeft. En waarmee het lastig concurreren is, zeker op de interstates.

    Login om te reageren
    • trustmeiamanengineer zegt

      3 oktober 2017 om 17:38

      @galverink: De DAF diesel vinden hun weg inmiddels ook naar de Amerikaanse concerngenoten, dus daar wordt nog behoorlijk wat vooruitgang geboekt.

      Login om te reageren
    • robert110 zegt

      3 oktober 2017 om 17:42

      @galverink: Die nieuwe vrachtwagens worden gewoon met een SCR systeem geleverd, ook in America.

      Login om te reageren
      • galverink zegt

        3 oktober 2017 om 23:03

        @robert110: nieuw wel. Vanaf 2007 gelden er regels van de EPA, daarvoor niks. Ongelofelijk toch? Hier kreeg je al in de jaren ‘80 emissie-eisen, daar hebben ze dat nog 20 jaar tegen gehouden. Voor 2007 heeft iedereen nog wagens gekocht en daarna kwam de crisis er overheen.

        Je kan online informatie vinden over ‘pre emissions’ motoren. Je kan er een glider kopen, een gloednieuwe truck die zonder motor uit de fabriek komt. Daar gaat dan een gereviseerde oude motor in. De EPA gaat dat wel aanpakken, maar er blijven veel oude wagens rondrijden met structureel lagere bedrijfskosten.

        Login om te reageren
    • flutterby zegt

      3 oktober 2017 om 18:16

      @galverink: een stap tegelijk. Tesla pakt hiermee zeer rap de korte tripjes. Lange ritten (1000+ km) gebeurt in de VS veel vaker via diesel treinen.

      Login om te reageren
  6. Elja zegt

    3 oktober 2017 om 17:32

    Voor grote stukken op de snelweg zal de Tesla Semi waarschijnlijk niet zo interessant zijn, maar een heerlijke stille en uitstootvrije vrachtwagen in het stadsverkeer is wel prettig natuurlijk.

    Het grote voordeel voor bedrijven zal waarschijnlijk de vele lagere onderhoud- en brandstofkosten zijn. Dat is al zo bij een elektrische auto en nog belangrijker bij een vrachtwagen. De Total Cost of Ownership is waarschijnlijk extreem veel lager, ondanks een waarschijnlijk hogere aanschafprijs.

    Login om te reageren
    • peug206 zegt

      4 oktober 2017 om 07:40

      @Elja: nu zijn de kosten van een EV nog lager. Waarom? We weten wat de onderdelen van een 5 serie of E klasse kosten over een paar jaar als het gros ze kan betalen. Maar over een paar jaar dan zijn de EV’s denk ik aan de beurt. Kortsluiting hier, kortsluiting daar. En probeer dan maar de goeie stekker te vinden… zeg niet dat het voor hedendaagse auto’s met verbrandingsmotoren niet geldt, maar ik zie het wel als potentieel risico.

      Login om te reageren
      • Elja zegt

        4 oktober 2017 om 10:01

        @peug206: Er zitten veel minder bewegende onderdelen in een elektrische auto dan in een benzine/diesel. Dat zorgt er in elk geval voor dat er veel minder onderhoud nodig is in verband met slijtage. Op basis van elektrische auto’s die al 5+ jaar rond rijden blijkt dat vooralsnog de onderhoudskosten lager zijn dan bij auto’s met verbrandingsmotoren in dezelfde periode.

        Het zou inderdaad kunnen dat er straks bij auto’s die tien of vijftien jaar ouder zijn wel meer onderhoud komt kijken. Dat weten we nu nog niet met zekerheid te zeggen, maar als het net zoals de eerste vijf jaar in verhouding is kunnen we er toch bijna vanuit gaan dat dit mee zal vallen.

        Login om te reageren
        • peug206 zegt

          4 oktober 2017 om 16:31

          @Elja: jup, maar ik probeer te zeggen is dat een verbrandingsmotor met kortsluiting in de kachel wel zal rijden, maar een EV met kortsluiting in de kachel misschien niet. Dat is afhankelijk van welke groepen en welke accu’s dan gebruikt worden.

          Login om te reageren
  7. trustmeiamanengineer zegt

    3 oktober 2017 om 17:36

    Die neus lijkt wel conform de komende eisen in Europa waarbij er iets meer lengte mag zijn ten behoeven van de aerodynamica. Maar een elektrische long haul truck is gewoonweg nog niet rendabel nu. DAF had jaren geleden al een elektrische, én een hybride variant. Geen hond kocht het. In principe wel geschikt voor regionaal vervoer, en zeer lokaal vervoer, maar die markt is weer (te) klein. Schone diesel, eventueel aangevuld met hybride voor beetje elektrisch rijden in en nabij een stad is voorlopig het maximaal haalbare denk ik.

    Login om te reageren
    • flutterby zegt

      3 oktober 2017 om 18:20

      @trustmeiamanengineer: ik snap wel dat hybride niet verkoopt. De nadelen van beide combineren voor minimaal minder uitstoot.

      Een elektrisch vrachtwagen is inderdaad niet nieuw, maar bij Tesla hebben ze toch net even meer verstand van batterijen.

      Login om te reageren
    • dunhozzie zegt

      3 oktober 2017 om 21:05

      @trustmeiamanengineer: met de stappen die gemaakt zijn in de accu tech, zou zo’n Electra DAF potentieel best een goede concurrent kunnen zijn….

      Login om te reageren
  8. pindakoning zegt

    3 oktober 2017 om 17:50

    Om de hoeveel uur moet een vrachtwagenchauffeur eigenlijk pauzeren (in NL)?
    Is een actieradius van 320km tot 480km dan niet voldoende?

    Login om te reageren
    • desjonnies zegt

      3 oktober 2017 om 18:08

      @pindakoning:
      Als je van bedorven voedsel houdt is het een uitstekend alternatief.

      Login om te reageren
      • flutterby zegt

        3 oktober 2017 om 18:11

        @desjonnies: ja want alle vrachtwagens rijden met voedsel.

        Over voedsel gesproken.. de AH en Jumbo zouden 75% van de supermarkten elektrisch kunnen bedienen met een bereik van 300 km.

        Login om te reageren
        • mashell zegt

          3 oktober 2017 om 18:41

          @flutterby: hebben die niet beide meerdere distributie centra? En zouden ze dus zonder problemen heel het land kunnen bedienen? Als ze bij het distributie centrum tijdens het beladen ook kunnen laden dan is het zelfs interessant om te overwegen voor een supermarktketen.

          Login om te reageren
          • w0o0dy zegt

            3 oktober 2017 om 18:55

            @mashell: komt nog bij dat de koeling op de normale accu’s kan werken en er dus geen diesel gestookte unit (met enorm veel herrie) meer hoeft te staan reutelen (voor die dingen tanken ze zelfs aparte diesel meen ik) met alle uitstoot en kosten die daarbij horen.

            Login om te reageren
            • Nemus zegt

              4 oktober 2017 om 14:52

              @w0o0dy: Ze tanken aparte diesel, in België ook wel Rode mazout of rode diesel genoemd. Dat is net dezelfde diesel als de gewone, alleen heeft ie een ander kleurtje waardoor fraude opspoorbaar is. Qua uitstoot dus geen verschil met ‘gewone’ diesel.

              Login om te reageren
        • desjonnies zegt

          3 oktober 2017 om 21:33

          @flutterby:
          Nee, 98% rijdt een beetje doelloos leeg rond, op zoek naar, nou nix eigenlijk.

          Login om te reageren
      • boomhauwer zegt

        3 oktober 2017 om 18:20

        @desjonnies: een koelwagen is zelfvoorzienend.

        Login om te reageren
        • desjonnies zegt

          3 oktober 2017 om 18:34

          @boomhauwer:
          Op Diesel….

          Login om te reageren
          • draadloos zegt

            3 oktober 2017 om 20:48

            @desjonnies: je hebt ook electro koelers…

            Login om te reageren
            • desjonnies zegt

              3 oktober 2017 om 21:14

              @draadloos:
              Op de ferry en op het containerschip elektrisch, dit zijn al jaren hybrides, toen Elon Musk nog vloeibaar was had je ze al. Sinds 1935 toen Frederick mc kinley jones een van de grondleggers van Thermo King de koelwagen uitvond.
              Dat hele messianisme over Elon Musk staat me tegen, zeker als je het levensverhaal van Mc Kinley Jones leest.

              Login om te reageren
            • rrk147 zegt

              4 oktober 2017 om 00:45

              @draadloos: Jep, maar die draaien middels een pto of omvormer van de motor. Niet op accu’s. De motoren op accu’s moeten een bepaalde capaciteit hebben om aan de Haccp norm te voldoen, en dat lukt nog niet. Wij hebben net dergelijke auto’s aangeschaft, maar krijgen de typegoedkeuring voor de koelmotor niet rond waardoor deze nog op diesel draait, of via de motor van de vrachtwagen.

              Login om te reageren
    • sleurs zegt

      3 oktober 2017 om 18:18

      @pindakoning: Zo moet je ook denken. Tesla houdt juist rekening met dergelijke wetgeving en zeker in Europa. Daar mag een vrachtwagenchauffeur maximaal 4,5 uur achter elkaar rijden. Bij een gemiddelde van 80km/u is dat dus 360 km rijden. Dat halt de truck dus makkelijk. Vervolgens moet de chauffeur minimaal 45 min pauzeren. Ruim de tijd om op te laden bij een snellader. Vervolgend mag hij weer 4,5 uur rijden en dan zit hij aan zijn maximale dagelijkse rijtijd en moet hij een paar uur rusten. Ergo…zou te doen moeten zijn.

      Login om te reageren
      • flutterby zegt

        3 oktober 2017 om 18:22

        @sleurs: moet die snelladen wel vrij zijn. De huidige infra is niet geschikt voor zulke gigantische energie overdracht.

        Nee laat deze Tesla maar de focus op de korte ritjes houden.

        Login om te reageren
        • Edge zegt

          3 oktober 2017 om 18:47

          @flutterby: Dat is natuurlijk zo’n kip-ei situatie. Als er geen Elektrische trucks zijn, gaat er niemand investeren en als er geen infrastructuur is gaat men niet investeren in elektrische trucks. Tesla doorbreekt dat door met elektrische trucks te komen en mee te denkem (superchargers). Als straks genoeg mensen zo’n Tesla Truck voor hun bedrijf aanschaffen, zullen andere partijen vanzelf wel overstag gaan en de infrastructuur moderniseren. Daar valt dan immers wel geld mee te verdienen.

          Login om te reageren
          • flutterby zegt

            4 oktober 2017 om 07:16

            @edge: maar snelladen blijft een zware belasting op de accu. Deze moet toch minimaal 500.000 km mee..

            Login om te reageren
  9. juniorclk zegt

    3 oktober 2017 om 18:21

    Er is toch plaats zat voor accu’s?
    Gewoon achter de kabine opstapelen en tussen de banden van voor naar achter, 4 of 6 motoren, elk op een wiel.
    Zo moeilijk hoeft het niet te zijn

    Login om te reageren
    • flutterby zegt

      3 oktober 2017 om 18:24

      @juniorclk: ruimte is er, maar elke kilo accu is een kilo minder vracht.

      Login om te reageren
      • w0o0dy zegt

        3 oktober 2017 om 18:58

        @flutterby: jij denkt dat vrachtwagen diesel motoren met brandstof tanks, koeling, versnellingsbak en differentieel lichter zijn? Ik denk eigenlijk dat ze zo’n truck met vrijwel hetzelfde gewicht op de weg krijgen.

        Login om te reageren
        • SimonMc zegt

          3 oktober 2017 om 22:25

          @w0o0dy: Misschien kan het remsysteem op de schop, waardoor het ook een stuk lichter wordt? Door remenergie-recuperatie zouden de remmen een stuk kleiner ( lichter ) kunnen worden uitgevoerd.

          Login om te reageren
          • flutterby zegt

            4 oktober 2017 om 07:41

            @SimonMc: dat gaat de wetgeving nooit toestaan.

            Login om te reageren
        • rrk147 zegt

          4 oktober 2017 om 00:41

          @w0o0dy: ik weet het wel zeker. Simon loos is onlangs een proef gestart met een elektrische vrachtwagen voor Amsterdam : Het ding is te zwaar er mag Amsterdam niet in en rijdt niet if nauwelijks. Das alleen nog maar distributie, op het langere binnenland werd us het vooralsnog dus ook geen optie

          Login om te reageren
          • w0o0dy zegt

            4 oktober 2017 om 09:19

            @rrk147: Simon Loos heeft een tweede order geplaatst voor meer elektrische trucks naast de 8 die ze inzetten voor Heineken en Amstel en enkele voor Albert Heijn..
            Jij denkt dat Simon Loos wagens bijbestelt omdat ze niet de stad in mogen? Omdat ze ze niet kunnen gebruiken? Kom op zeg… Wat een kletskoek.

            Login om te reageren
            • rrk147 zegt

              4 oktober 2017 om 09:51

              @w0o0dy: Nou ik was hier niet helemaal van op de hoogte, als jij meer inside information hebt, zit ik er naast. Hoor graag het hele verhaal. Maar de 8 die jij bedoelt zijn de kleine vrachtwagens voor Heineken en Amstel? Die rijden al een jaar, wat (schijnbaar) goed werkt. Ik dacht dat degene die in mei is afgeleverd en is voorzien van een koelmotor en voor de AH gaat rijden, dat die te zwaar was. Als die ook succesvol is, biedt dat perspectieven. Zelf ben ik ook werkzaam in de logistiek, en bevoorrading van fast food in Amsterdam en voor ons is een elektrische vrachtwagen nog geen optie, omdat het qua gewicht, en koelinstallaties, en actieradius, (nog) niet voldoende is. Wat wellicht een kwestie van tijd is.

              Login om te reageren
              • w0o0dy zegt

                4 oktober 2017 om 10:02

                @rrk147: al de huidige vrachtwagens op stroom zijn bestaande trucks omgebouwd naar E-trucks. Ik sluit niet uit dat een purpose built e-truck wel op bepaalde punten efficiënter kan zijn dan die “conversies”. We wachten nog een paar weken. De accu technologie gaat hard.. check de Renault Zoë. In een paar jaar dubbele range… Projecteer dat op een truck en we rijden 300km op één keer laden. Kun je daar wat mee denk je?

              • galverink zegt

                4 oktober 2017 om 23:25

                @w0o0dy: http://fordmediacenter.nl/streetscooter-dhl/. Een Ford Transit haalt 200 km op een 90 KWh accu. Voor binnensteden ok, maar dat kan je nog niet opschalen, dan kan je bijna geen lading meer meenemen.

              • w0o0dy zegt

                4 oktober 2017 om 23:54

                @galverink: lees dit maar eens… 700kg minder laadgewicht bij een 26 tons truck met een actieradius van 200+ km…

                http://www.amt.nl/techniek/nieuws/2016/7/mercedes-lanceert-zware-elektrische-truck-10150544

                Valt behoorlijk mee qua impact op je laadgewicht.

      • juniorclk zegt

        4 oktober 2017 om 07:11

        @flutterby: en elke km is een km

        Login om te reageren
  10. pomoek zegt

    3 oktober 2017 om 19:02

    Het lijkt een beetje op de achterkant van een PT Cruiser waar ze een caravan op hebben gebouwd.

    Login om te reageren
  11. aaron500 zegt

    3 oktober 2017 om 19:32

    Ikzelf denk dat elektrische aandrijving voor stedelijk distributiewerk perfect is,
    maar dat we voor de langere nationale/internationale ritten eerst LNG/LPG voorbij gaan zien komen. Goedkoop, milieuvriendelijk, blablabla.

    Maar goed, zo zijn er nog 100 mogelijkheden.
    Zolang de prijs van fossiele brandstoffen aantrekkelijk blijft en de machtspostities niet
    verschuiven hoeven wij niet bang te zijn voor de Back to the Future ontwerpen van Tesla denk ik zo.

    Login om te reageren
  12. rolov zegt

    3 oktober 2017 om 19:36

    Ik vind het wel wat. Ik hou ook wel van die jaren 80-90 ideeen van hoe het jaar 2000 auto’s eruit zouden zien.

    Login om te reageren
  13. stfu zegt

    3 oktober 2017 om 21:45

    -edit: nutteloze bijdrage-

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North