De resultaten van het Nationaal Laadonderzoek 2022 zijn binnen: thuisladers hebben bovengemiddeld vaak zonnepanelen.
De energieprijzen rijzen de pan uit en elektriciteit is dus fors duurder geworden. Soms zelfs duurder dan het rijden in een benzineauto. Maar dat geldt natuurlijk niet voor iedereen. Want als je thuis zonnepanelen hebt en slim laadt, is dat natuurlijk veel voordeliger.
Dat weten de deelnemers aan het Nationaal Laadonderzoek ook. Van de thuisladende EV-rijders heeft namelijk 79 procent zonnepanelen op het dak liggen. Dat is fors meer dan het algemene landelijke gemiddelde, namelijk 19 procent van de Nederlandse huishoudens heeft zonnepanelen.
Dure energiecontracten
Het Nationaal Laadonderzoek 2022 is een initiatief van ElaadNL, Vereniging Elektrische Rijders (VER) en Rijkdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) en wordt uitgevoerd door Rijksuniversiteit Groningen. Het is de derde editie en er deed een recordaantal van bijna 3.000 respondenten mee aan het onderzoek. Nu de energieprijzen zo stijgen hebben de onderzoekers dit meegenomen hier extra aandacht aan gegeven.
Nu geeft 21 procent van de thuisladers al aan een duur energiecontract te hebben. Daar weer een kwart van stapt van thuisladen over naar een publiek laadpunt omdat dat op dit moment goedkoper is dan laden aan huis. Volgens Maarten van Biezen van de Vereniging Elektrische rijders zal dit leiden tot meer druk op de publieke laadpalen.
Op dit moment zijn stroomtarieven van publieke laadpunten in veel gevallen lager dan laden thuis. Maar ook de tarieven van publieke laadpunten zullen naar verwachting binnen afzienbare tijd stijgen waardoor het kostenvoordeel ten opzichte van thuisladen wegvalt. Laadkosten en tankkosten groeien naar elkaar toe, dat is zorgelijk gezien de ambities voor elektrisch rijden en het belang hiervan voor de klimaatdoelstelling.”
Publieke laadpunten
Die publieke laadpunten plaatsen gaat inmiddels wel minder snel dan voorheen. Op dit moment duurt het in de helft van de gevallen van aanvragen tot plaatsing van een publieke laadpaal zo’n 7 tot 12 maanden voordat de eerste auto staat te laden.
Overigens is de meerderheid van de EV-rijders wel tevreden over de laadinfrastructuur. Alle beschikbare manieren van laden scoren een ruime voldoende. Thuisladen wordt met een 9,3 beoordeeld, openbaar laden krijgt met een 6,8 de laagste score.
Range anxiety
Veel mensen maken zich zorgen over de actieradius van een elektrische auto. Ze zijn bang dat ze met een lege batterij komen te staan. Uit het Nationaal Laadonderzoek blijkt dat 30 procent van de volledig elektrische rijders per dag nooit meer kilometers rijdt dan de actieradius van hun EV. Die laden dus nooit onderweg.
Net geen 70 procent geeft aan maximaal twee keer per maand onderweg bij te moeten laden. Snelladen is dan wel iets waar de gebruikers positief over zijn, dat scoort een 7,8 en 65 procent van de EV-rijders geeft aan wel eens gebruik te maken van een snellader. De range anxiety zijn we dus wel een beetje voorbij.
Buitenland
Voor het buitenland is ook steeds minder angst. Zo’n 63 procent gaat gewoon voor werk of vakantie met de elektrische auto naar het buitenland. De grootste groep die dat niet doet geeft aan sowieso niet met de auto naar het buitenland te gaan. Die stappen dus gewoon in een vervuilend vliegtuig of blijven in eigen land. Een kleine groep van 6 procent kiest voor een trip naar het buitenland in een benzineauto.
Als laatste concluderen de onderzoekers van het Nationaal Laadonderzoek nog dat we inmiddels het stadium van early adopters en innovators voorbij zijn. Elektrisch rijden wordt steeds gewoner en de groep van early majority groeit flink door.
jje003 zegt
Vervuilend vliegtuig.. Zo zie je toch maar dat de media in Europa net zo propagandisch is als andere plekken. Toch maar eens huiswerk doen wat de daadwerkelijke uitstoot is per km per persoon en hoe de atmosfeer werkt. Niks is zuiniger of beter voor het vervoer dan vliegtuigen, maar de ‘echte’ onderzoeken zijn nogal moeilijk te vinden omdat dit niet past in het plan dat Europa heeft. Daarnaast is luchtvaart vaak voorloper wat betreft onderzoek naar duurzaamheid en werd er begin jaren ‘90 al geconcludeerd dat elektrisch vervoer voor grotere massa’s eigenlijk weinig toekomst heeft. Daarentegen zijn ze erg ver met bio-brandstof uit algen, wat tevens ook de grootste zuurstof producent is. Maar leuk om te zien dat het media offensief succesvol is wat betreft luchtvaart en dat we serieus denken dat electrificeren geen uitstoot danwel milieuproblemen met zich meebrengt. Dikke plus voor de overheid!
none1234 zegt
Jouw benadering is toch ook maar beperkt. Ik kan me nog herinneren dat er een onderzoek was wat aantoonde dat de temperatuur een paar graden beinvloed werd toen al het vliegverkeer gestaakt werd in de VS tijdens die terreuraanslag van 11 september.
Het grootste deel van de vluchten kan geschrapt worden omdat ze allemaal nutteloos zijn. Bij die domme KLM vliegen ze ook nog steeds voor meetings met de Fransen naar Frankrijk, ipv te video conferencen.
CYBRTRK zegt
Dan wil ik toch wel eens jouw bronnen zien die dit hele verhaal ondersteunen. Want hier kloppen toch een aantal dingen niet
flutterby zegt
Dit is autoblog, wat zeur je over vliegtuigen? De EV rijders die vliegen zijn waarschijnlijk niet gaan vliegen omdat ze elektrische rijden maar deden dat ervoor ook al. Ze passen zich dus aan waar het kan. Als iedereen dat deed ipv maar dat vingerwijzen naar een ander was de wereld een stuk gezelliger en schoner.
rutgerg zegt
Ik heb 2 laadpassen om openbaar te laden en krijg van beide aanbieders de laatste maanden regelmatig een mail dat de tarieven per kwh omhoog gaan. Overigens ben ik met mijn vaste energiecontract tot zomer 2024 met een prijs van 16ct/kwh en zonnepanelen op mn dak spekkoper en rijdt er niemand voordeliger. :-)
flutterby zegt
Hier 21ct/kWh tot 2027, maar wie weet is mijn eGolf met 140 watt/km iets zuiniger ;-)
rutgerg zegt
Dat haal ik niet met de id.4 nee… zomers zo rond de 17kwh/100km swinters richting de 20. Ik rijd ongeveer 25/30 duizend per jaar. Doe jij de rekensom maar. Ik hoor wel wie er goedkoper rijdt ;-)
mc96 zegt
Het merendeel van de mensen met een elektrische auto heeft zonnepanelen. Hoe verrassend…
flutterby zegt
Wie zijn persoonlijke financiën op orde heeft zal beide inderdaad hebben.
none1234 zegt
Ben ik nu de enige dit vindt dat we een achterlijke markt / systeem hebben, dat er voor zorgt dat je moet gaan laden op een laadplaats en niet thuis vanwege prijsverschillen.
rutgerg zegt
Denk dat niemand dit had voorzien, net zoals dat mensen van 150/pmnd voor gwl nu ineens 600 euro betalen.
flutterby zegt
Openbare laadpalen worden ook per half jaar geïndexeerd. We moeten gewoon zsm naar V2G zodat we duurzame energie beter kunnen inzetten. We betalen in Nederland namelijk de energieprijs van de duurste bron. Dit is altijd al gaa geweest maar die prijs is geëxplodeerd. Hoe minder gas, hoe goedkoper de stroom.