• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Nederland bouwt ’s werelds eerste circulaire viaduct

Auteur: Loek, gepost 18 januari 2019 om 19:05 – 9 Reacties

Circulair viaduct


We mogen een mooie milieuvriendelijke primeur op ’s lands naam zetten.

Voor wie nu denkt: circulair viaduct? Het gaat niet om een soort opgehoogde rotonde, maar om het bouwproces. Aannemer Van Hattum en Blankevoort, prefab-bouwer Consolis Spanbeton en Rijkswaterstaat sloegen hun handen ineen om een nieuwe manier van viaducten bouwen uit te proberen. Er wordt daarbij vooral gekeken naar de houdbaarheidsdatum. Normaal versterkt beton moet het zo’n 30 tot 50 jaar volhouden. Een flinke tijdsspanne, maar het kan langer. Tevens moeten er veel grondstoffen gebruikt worden voor beton, die na gebruik allemaal weer afgebroken worden. Dat is slecht voor het milieu en ook nog eens duur.

De nieuwe circulaire manier van viaducten bouwen heeft veel voordelen. Zo is het beton sterker (het houdt zich 200 jaar goed) en bovendien wordt het viaduct zo gebouwd dat het makkelijk te demonteren is. Mocht er dus een nieuw viaduct geplaatst worden, dan kan het oude viaduct hergebruikt worden op een andere plek. Dat scheelt in de sloop van de viaducten. Met duurzaam asfalt erop kan het niet milieuvriendelijker!

Afgelopen week heeft staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat (Stientje van Veldhoven) het eerste betonnen circulaire viaduct van Nederland geopend. De komende maanden wordt dit eerste prototype van het circulaire viaduct getest op een werkterrein tussen Kampen en Dronten. Werkverkeer maakt daar gebruik van het viaduct. Met uitgebreide monitoring wordt in de gaten gehouden hoe het viaduct zich gedraagt, de testgegevens worden meegenomen bij de doorontwikkeling.

Er is de laatste tijd ook een hoop te doen rondom betonnen bruggen, onder andere vanwege de brugramp in Genua is het belangrijker dan ooit om duurzaam beton te hebben. Als je niet op tijd ingrijpt, gebeuren er nare dingen. De Merwedebrug kroop door het oog van de naald.

Ook interessant!

  • Zou je met deze camper onder een viaduct door kunnen?
  • Goedkoopste benzine van Nederland
    Goedkoopste benzine van Nederland
  • Video: niet duurzaam plastic zakje in duurzaam Nederland
  • Bugatti Chiron Pur Sport aangekomen in Nederland

Nieuwste artikelen

  • Autoblog-lezer showt z’n dikke Fiesta
  • Video: BMW X5 koppen voelt zo
  • Deze Bentley is de beste wintersportbeuker, hier is het bewijs
  • Europese specs Tesla Model Y L bekend, dit moet je weten
FacebookTweetPinLinkedIn

brug, duurzaam, milieu, rijkswaterstaat, stientje-van-veldhoven, Techniek, viaduct

Vorig bericht: « De GM-fabriek kampt wederom met racisme
Volgend bericht: Digitale Radio (DAB+) moet zo snel mogelijk standaard worden »

Lees Interacties

Reacties

  1. smoked zegt

    18 januari 2019 om 19:46

    Klinkt best wel interessant! Als RWS nu ook de conditie van de bruggen beter bijhouden dan kan het misschien 200 jaar mee.

    Login om te reageren
  2. ontploffer zegt

    18 januari 2019 om 19:47

    Wanneer kan ik de eerste duurzame burn-out uitvoeren op het milieu bewuste viaduct met duurzaam asfalt in kampen?

    Login om te reageren
    • joostie zegt

      18 januari 2019 om 19:51

      @ontploffer: Burn-outs zijn met jou nickname nogal gevaarlijk, vriend…

      Login om te reageren
      • joostie zegt

        18 januari 2019 om 19:51

        @joostie: *jouw… Tering, wat slecht

        Login om te reageren
  3. Dutchdriftking zegt

    18 januari 2019 om 19:50

    Klinkt op papier heel goed. Nu de praktijk nog.

    Login om te reageren
  4. potver7 zegt

    18 januari 2019 om 19:52

    Interessante techniek. Al vraag ik me bij dit soort berichten altijd af hoe ze bepaald hebben dat de levensduur 200 jaar is. Uiteraard zijn er allerlei manieren om een verouderingsproces te simuleren en te versnellen, maar 200 jaar is best een poosje, dus hoe betrouwbaar is zo’n simulatie en zijn er geen variabelen over het hoofd gezien?

    Login om te reageren
    • BaRa zegt

      19 januari 2019 om 13:59

      @potver7: als je je daarin wilt verdiepen, kan ik je een studie “betoningenieur” aanraden. Kan onder andere hier. http://www.concrete.ugent.be/

      Login om te reageren
  5. ghost zegt

    18 januari 2019 om 20:59

    Ik vind helemaal mooi!

    Login om te reageren
  6. SanS zegt

    18 januari 2019 om 21:17

    Het is een prototype hè. Fantastisch concept dat nu uitgerold moet gaan worden. Ook in Zweden is men vrij ver met dit concept meen ik.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North