• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Nederland heeft nog steeds de veiligste wegen van Europa

Auteur: sir_smokalot, gepost 19 maart 2013 om 14:02 – 35 Reacties

Actieve veiligheid


Qua autoverkoop mogen we dan achter alles en iedereen aanhobbelen, als het gaat om de verkeersveiligheid is Nederland Europees koploper. Het aantal verkeersdoden is relatief zeer gering, en dat hebben we natuurlijk allemaal te danken aan flitspalen, -teams en trajectcontroles.

Elk jaar publiceert de Europese Commissie een vooruitgangsrapport over het aantal verkeersdoden in de lidstaten, en Nederland staat steevast bij de beste scoorders. Ook over 2012 hoeven we slechts Zweden en het Verenigd Koninkrijk voor ons te dulden. Malta trouwens ook, maar dat is zo klein dat de cijfers wat minder representatief zijn.

Gemiddeld sterven zo’n 55 mensen per miljoen inwoners in een verkeersongeval, Nederland zat in 2012 op 32. Hoogste scoorder is toekomstig lid Kroatië, met een sterftecijfer van 120. Bekijk een overzicht in de grafiek hieronder, het volledige rapport vind je HIER.

Verkeersdoden EU

Ook interessant!

  • laadpalen
    Nergens vind je zo vreselijk veel laadpalen als in Nederland
  • Autoverkoop Europa op een dramatisch dieptepunt
    Autoverkoop Europa op een dramatisch dieptepunt
  • Europese autoverkoop in mineur
  • Nederland wil een einddatum voor benzine- en dieselauto's

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Steven Bergwijn in zijn Ferrari Purosangue
  • Video: Toch wel eng, zo’n auto op jouw weghelft
  • Stem op de Autoblog Auto van het Jaar 2025!
  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
FacebookTweetPinLinkedIn

europa-eu, Verkeer

Vorig bericht: « De evolutie van de Mercedes-Benz S-Klasse in foto’s
Volgend bericht: Lyonheart K is behoorlijk aan de prijs [updated] »

Lees Interacties

Reacties

  1. Robbert89 zegt

    19 maart 2013 om 14:03

    Wat is dat nou weer voor debiele foto? Zal mijn werkgever waarderen……

    Login om te reageren
    • sacha zegt

      19 maart 2013 om 14:07

      @Robbert89: niks onoorbaar te zien toch?

      Login om te reageren
    • sir_smokalot zegt

      19 maart 2013 om 14:12

      @Robbert89: Dat je onder werktijd privé zit te internetten? Tsja..

      Login om te reageren
      • lxfx zegt

        19 maart 2013 om 14:22

        @sir_smokalot: daar is dacht ik niets mis mee, zolang het je werk niet beïnvloed

        Login om te reageren
        • betonstaal zegt

          19 maart 2013 om 14:24

          @lxfx: 3 flessen bier gaat ook nog wel.

          Login om te reageren
        • darkpluisje zegt

          19 maart 2013 om 14:48

          @lxfx: hoe kan prive internetten, wat er dus voor zorgt dat je niet voor je werk bezig bent, je werk nou niet beinvloedden ? :p

          Login om te reageren
    • mout zegt

      19 maart 2013 om 14:21

      @Robbert89: Tsja, als ik de reacties van de redactie zie, is het (voor hen) een kwestie van smaak. Ik denk dat mijn smaak meer lijkt op die van je werkgever…

      Login om te reageren
    • darkpluisje zegt

      19 maart 2013 om 14:25

      @Robbert89: wat doe je onder het werken op autoblog dan?

      Login om te reageren
      • Robbert89 zegt

        19 maart 2013 om 14:45

        @darkpluisje: ik heb wel eens koffiepauze.

        Login om te reageren
        • darkpluisje zegt

          19 maart 2013 om 14:47

          @Robbert89: in je eigen tijd zou je mogen internetten wat je wilt, het is niet alsof er naakte op de foto te zien is..

          Login om te reageren
          • StijnB zegt

            19 maart 2013 om 14:50

            @darkpluisje:
            Alhoewel,uitgedrukt in vierkante meter bloot vlees is er bij menig naaktmodel (gelukkig) minder te zien!

            Login om te reageren
        • jrk68 zegt

          19 maart 2013 om 14:50

          @Robbert89:
          Koffiepauzes van een uur? Jij bent vast ambtenaar….

          Login om te reageren
          • TimoBac zegt

            20 maart 2013 om 07:41

            @jrk68: haha +1

            Login om te reageren
  2. notsobig zegt

    19 maart 2013 om 14:20

    Van Kroatië sta ik niet van te kijken, die rijden echt als debielen…

    Login om te reageren
  3. betonstaal zegt

    19 maart 2013 om 14:24

    Ach ja, wat voor ongelukken kunnen er gebeuren als het hele land de hele dag in de file staat.

    Login om te reageren
  4. rnej zegt

    19 maart 2013 om 14:24

    en dat is dus waarom ik wel in NL motor rijd, maar mensen die op motorvakantie naar oost-europa en rusland gaan voor gek verklaar :P

    Login om te reageren
  5. MLTB zegt

    19 maart 2013 om 14:34

    Motorboaten!!!

    Login om te reageren
    • StijnB zegt

      19 maart 2013 om 14:51

      @MLTB: Titanicen…

      Login om te reageren
  6. SJ zegt

    19 maart 2013 om 14:34

    Je moet dan ook kijken naar het aantal doden per x gereden kilometer. Dan zal Nederland een aardig aantal plaatsen zakken.

    Login om te reageren
    • flutterby zegt

      19 maart 2013 om 15:24

      @SJ: Ja en als we naar verkeersdoden per Prius kijken dan zakt Nederland ook gelijk en is net zo logisch als per km. Meer verkeer betekend juist meer ongelukken..

      Login om te reageren
      • SJ zegt

        19 maart 2013 om 22:23

        @flutterby: Ja, dat is dus precies het hele idee. Het aantal ongelukken (en dus verkeersdoden) is evenredig met het aantal gereden kilometers, niet met het aantal inwoners in een land.

        Login om te reageren
    • potver7 zegt

      19 maart 2013 om 22:14

      @SJ: Aantallen reizigerskilometers zegt ook niet alles. Dan moet je ook meerekenen op wat voor wegen die kilometers worden gemaakt (snelwegen zijn veel veiliger dan binnenwegen bijvoorbeeld) en met welk vervoersmiddel – benenwagen, fiets, scooter, auto, motor.

      Login om te reageren
      • SJ zegt

        19 maart 2013 om 22:41

        @potver7: Het soort wegen scheelt een hoop inderdaad. Dat verklaart waarom Oostenrijk relatief laag staat, en (ten dele) de laatste plaats van Kroatië. Verder zou je alle ongelukken met gemotoriseerd verkeer samen kunnen nemen (waardoor iedere dode fietser en voetganger daar ook automatisch onder terug te vinden is), maar ik had eigenlijk begrepen dat dit onderzoek sowieso al op alleen gemotoriseerd verkeer gebaseerd was.

        Login om te reageren
  7. potver7 zegt

    19 maart 2013 om 14:40

    Even in het rapport gekeken, en daarin het bewijs gevonden wat ik al dacht toen ik naar bovenstaand grafiekje keek: die grafiek klopt niet!

    Er loopt een blauwe lijn doorheen (volgens de legenda: EU) die het EU gemiddelde voor 2012 aangeeft (zou handig zijn als ze het jaartal erbij zetten…)
    Dan is er ook nog een grijze lijn, en daarvan zou je logischerwijs mogen aannemen dat dat het EU gemiddelde voor 2011 is aangezien per land ook 2011 en 2012 vergeleken wordt. Maar dat is dus niet zo.
    Het EU gemiddelde voor 2011 was 60 en het lijntje zit toch wel ruim boven de 60. Lijkt er meer op dat het lijntje een EU gemiddelde van 2010 aangeeft (62) maar helaas was het te moeilijk om een fatsoenlijke legenda in elkaar te zetten dus we zullen het nooit weten.

    Je zou toch mogen verwachten dat ze daar in Brussel met een budget van bijna 1000 miljard per jaar wel een fatsoenlijk grafiekje in elkaar konden zetten, maar helaas…

    Login om te reageren
    • alassad zegt

      19 maart 2013 om 15:23

      @potver7: ik zat ook al een beetje naar die lijntjes te kijken. Apart is t wel.

      Login om te reageren
    • mastertje zegt

      19 maart 2013 om 15:42

      @potver7: Misschien is het een gemiddelde van alle landen (dus ook niet-EU).

      Login om te reageren
  8. gijsso zegt

    19 maart 2013 om 14:51

    Nederland zou het veiligste land zijn als de hoeveelheid fietsers in de andere landen hetzelfde is als hier. Dus echt een goede representatie is dit onderzoek al jaren niet.

    Login om te reageren
    • potver7 zegt

      19 maart 2013 om 15:33

      @gijsso: Dat is nog maar de vraag. Ons wegennet en onze verkeersregels zijn aangepast aan het feit dat veel mensen fietsen. Als bijvoorbeeld in Engeland net zoveel gefietst zou worden als in Nederland, met net zo’n lange fietstraditie en dus een daarop aangepast wegennet, is de kans vrij groot dat Engeland alsnog veiliger zou zijn.

      Bovendien, je moet ergens beginnen. Als je aantallen fietsers meeneemt, moet je ook kijken naar aantal scooters, aantal auto’s, dichtheid van het metronetwerk in grote steden, dichtheid van het snelwegennet, aantal reizigerskilometers per vervoerssoort, gemiddelde ritafstand per vervoerssoort – moet ik nog even doorgaan?

      Bottom line komt het erop neer dat je een genuanceerde vergelijking van verkeersveiligheid gewoon niet in één getalletje kunt vangen. En toch klopt het beeld vrij aardig: landen die als onveilig worden ervaren (qua verkeer dan) staan in de rechterhelft van de grafiek, en andersom. De rest (onderlinge verhoudingen) is nuance, en dan verwijs ik je naar m’n voorgaande opmerking ;)

      Login om te reageren
  9. gorre zegt

    19 maart 2013 om 15:46

    Hahaha , Belgie weer eens bij de slechtsten terwijl ze hier reclame maken dat het zoveel veiliger geworden is op de weg.

    Zal wel aan de staat van onze wegen liggen en het feit dat de meesten er hun botten aan vegen dat ze teveel gedronken hebben

    Login om te reageren
    • Panther zegt

      19 maart 2013 om 23:37

      @gorre: Vooral het drinken is een groot probleem. Het stond vandaag weer in de krant bij 40 % van de dodelijke ongevallen is overmatig drankgebruik de oorzaak.

      Login om te reageren
  10. renezzzz zegt

    19 maart 2013 om 17:16

    Dus de titel van dit topic klopt niet….

    Login om te reageren
  11. salberts93 zegt

    19 maart 2013 om 17:50

    komt omdat slakken in opels en peugeots hier de weg altijd blokkeren, dan kan je ook geen ongelukken krijgen

    Login om te reageren
  12. E34M5Touring zegt

    19 maart 2013 om 19:16

    Wellicht heeft het ook te maken met het feit dat de wat rijkere landen doorgaans ook een wat nieuwer (en dus veiliger) wagenpark hebben. In NL zie je toch nog nauwelijks auto’s zonder ABS en Airbags etc.

    Login om te reageren
  13. norge zegt

    19 maart 2013 om 19:50

    Veilig en saai, niets zo slaapverwekkend als de Nederlandse wegen, vandaag weer lekker door een paar haarspeld bochtjes tegen een berg opgereden. Nouja vandaag, elke dag bedoel ik.

    Login om te reageren
  14. jawi94 zegt

    19 maart 2013 om 21:07

    Haha die foto zit ook in een clipje van Hans Teeuwen: snelkookpan op youtube

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North