
Daarnaast is de VW Golf niet langer de bestverkochte occasion.
Iedere maand kunnen we melden dat Nederlanders die een nieuwe auto kopen liever in een EV stappen dan in een benzineauto. Dat geldt ook voor de afgelopen maand, mei 2025. Maar op de tweedehandsmarkt lopen de elektrificeerde modellen ver achter op de benzineauto.
De Bovag geeft naast de lijsten met verkoopcijfers van nieuwe modellen ook de informatie over hoeveel occasions er in Nederland zijn verkocht. Dat zijn er in 2025 tot nu toe 902.621. Een jaar geleden waren dat er in dezelfde periode nog 862.973; een plus van 4,6 procent. De maand mei draagt bij een de verkoopplus. Afgelopen maand vonden 188.619 tweedehandsjes een nieuw thuis, terwijl dat er in mei 2024 nog 177.641 waren. Dat is een stijging van 6,2 procent.
Tweedehands EV-markt
Van alle verkochte Nederlandse occasion in 2025 heeft bijna driekwart alleen een benzinemotor. Op plaats twee staat de hybride gevolgd door de dieselauto en dan pas de tweedehands EV. Daar zijn er op dit moment ruim 37.000 van verkocht in 2025, goed voor een marktaandeel van 4,1 procent.
Wat gebeurt er dan met alle nieuwe EV’s? Nou, de auto’s willen weleens naar het buitenland vertrekken. Na de VW Golf en Polo was de Tesla Model 3 het populairste model om te exporteren in 2024. En dat heeft jou en mij geld gekost.
Verdeling occasionverkoop naar aandrijving in 2025
- Benzine: 667.375 stuks – (73,9% marktaandeel)
- Hybride: 136.469 stuks – (15,1% marktaandeel)
- Diesel: 51.508 stuks – (5,7% marktaandeel)
- Full EV: 37.406 stuks – (4,1% marktaandeel)
- LPG: 8.595 stuks – (0,9% marktaandeel)
- CNG: 818 stuks – (0,1% marktaandeel)
- BioBrandstof: 340 stuks – (0,04% marktaandeel)
- Waterstof 106 stuks – (0,01% marktaandeel)
Top 5 gebruikte auto’s naar model
Doorgaans voert de Volkswagen Golf trots de lijst met bestverkochte occasion van Nederland aan, maar over het hele jaar wordt de C-segmenter geklopt. En niet door een onbekende. Van zijn bloedeigen broertje, de Polo, wisselden 288 meer eigenaren. De rest van de top vijf zijn ook hatchbacks waaruit nog maar eens blijkt dat het segment nog lang niet uitgestorven is in Nederland.
- Volkswagen Polo – 29.856
- Volkswagen Golf – 29.568
- Opel Corsa – 18.937
- Ford Fiesta – 15.135
- Toyota Aygo -14.698
Top 5 occasionverkoop naar merk
Mede dankzij het succes van de Golf en Polo op de tweedehandsmarkt is Volkswagen nog altijd de baas in ons landje. Ondanks dat Peugeot niet geweldig scoort bij de nieuwverkoop (Peugeot verkoopt slechter dan Tesla) wordt het merk nog wel gevonden door kopers van tweedehandsjes.
- Volkswagen – 114.435
- Peugeot – 63.031
- Opel – 58.514
- Toyota – 56.067
- Ford – 54.462
Foto: Porsche Taycan Turbo S Sport Turismo gespot door @ecnerualcars





Moet je niet eerst kijken naar het gehele marktaandeel van EV’s op de tweedehands markt voordat je kunt zeggen dat het verkoop marktaandeel van EV’s niet hoog is?
En/of is het getoonde “marktaandeel” van tweedehands EV’s van 4,1% het aandeel in de verkopen of het aandeel op de totale markt van beschikbare occasions?
In alle gevallen lijkt dit bericht vooral stemmingmakerij.
Mwoa ik denk dat een hoop EV’s op de 2ehands markt niet aantrekkelijk zijn hoor. Een 10 jaar oude Yaris is een prima auto, een 10 jaar oude Nissan Leaf? Heb je helemaal niets aan. Enkel de EV’s van de laatste 5-6 jaar zijn daadwerkelijk goed bruikbaar.
Hoezo heb je niks aan een 10 jr oude leaf? Wat is dr mis met die dingen dan?
Nou de accu’s zijn maar 24kwh, en de meesten waren van slechte kwaliteit. Ze komen met moeite nog 100km ver. Origineel/nieuw was het overigens niet bijzonder veel meer.
Die elektrische hokken zijn bijna allemaal leasewagens.
Op het moment dat deze terug komen gaan ze, om belasting terug te krijgen, linea recta naar een land buiten de EU
De cijfers zoals gepresenteerd laten maar een deel van de markt zien. Alle modellen worden met alle bouwjaren op 1 hoop geveegd waardoor je een scheef beeld krijgt. Als je kijkt naar specifiekere cijfers zie je de Lynk & Co 01 bovenaan staan vanaf bouwjaar 2022. Zoals zo vaak heeft de Polo het voordeel al lang geleverd te worden en dus lekker mee te tellen.
Als ik een opvolger voor mijn huidige daily (uit 2011) zoek, is bouwjaar 2020 al te duur. Voor de occasionmarkt pas vanaf 2022 kijken is dus ‘wat eigenaardig’ en voelt als suggestie wereldvreemd aan.
Dat zeg ik toch ook helemaal niet?
De elektrische auto’s doen het overigens ook prima als je verder kijkt dan alleen merk model..
Er staan 12 Jaguar I-pace auto’s te koop voor minder dan 20k die groot zijn, luxe, ooit een godsvermogen hebben gekost, relatief snel, en toch durft en gaat niemand daar zijn (of haar) handen aan branden. Ik sla vanzelfsprekend ook even over. De rest is al geëxporteerd, zullen er veel zijn. En zo zijn er nog wel meer EV’s die keihard zijn afgeschreven en toch niemand (meer) hoeft.
De EV’s die je echt wil zijn nog net een toefje te duur, maar een Taycan, i4 of A6-etron zijn echt wel prima om voor het huis te zetten hoor.
Ik ben zeer tevreden over de gebruikte model 3 Dual motor die we voor mijn vrouw hebben gekozen. En je rijdt echt spotgoedkoop zeg met zo’n auto.
Ik durf het niet. Accu’s hebben toch al wat ladingen meegemaakt. Capaciteit rolt achteruit. Kosten voor reconditineren van acuupakketen rete duur laat staan een nieuw pakket. Daarbij komt nog eens de wispelturigheid bij van de Nederlandse regering. Belasting wel / niet, laden van extra belasten wel / niet. EV zijn niet bepaald een lichtgewicht.
Nee ik blijf bij de plofmotor zolang ik kan.
Mee eens! Ik zoek een gezinsauto met relatief veel ruimte in de kofferbak (kampeer hobby), ik investeer graag in groenere oplossingen maar vind het lastig te bepalen of ik het voor mijzelf voor de komende jaren onnodig duur en lastig maak door een EV te kiezen….
Het verval van de accucapaciteit is juist niet een probleem gebleken. De meeste accu’s verliezen in de eerste drie jaar het meeste maar dan blijft het heel erg stabiel.
Wij hebben zelf een Model 3 Dual Motor uit 2020 genomen en ik heb geen idee wat het percentage is van de accu. Is ook niet relevant. Wat wel relevant is, is dat hij op 100% lading 500km kan rijden. Was dat ooit wellicht 550km? Geen idee, misschien wel. Maar waar wij deze auto voor gebruiken is dit ruimschoots voldoende. Er wordt gemiddeld 50km per dag met die auto gereden dus zelfs met lladen tot 80% komen we ruim voldoende uit.
Hetzelfde bij mijn ouders met een Kona EV uit 2019 voor mijn moeder. De auto haalt met een volle accu nog makkelijk de 400km maar omdat m’n moeder 30km per dag gemiddeld rijdt doet dat er eigenlijk niet toe. Ze laden tot 80% en eens in de week hangen ze ‘m thuis aan de lader.
Inmiddels hebben ze die auto bijna twee jaar en hebben ze alleen jaarlijks het beurtje van €130,- aan kosten gehad
Al zouden deze auto’s straks wat duurder worden in de wegenbelasting dan nog rijden ze veel goedkoper dan de benzineauto’s die we hiervoor reden.
@basleesberg wat een slechte journalistiek zeg. Natuurlijk is het aandeel EV’s op de totale occasion markt nog heel klein. Eigenlijk nog best bijzonder dat de Model 3 dan al als 3e best verkochte auto in het lijstje staat. Doet het kennelijk beter dan een 3-serie die al decennia wordt verkocht.
Die conclusie is toch complete onzin? Als in 2024 14% van het totale wagenpark hybride of EV was en van de volledige occasionverkoop nu 4,1% EV is, is dat toch relatief gigantisch?