
Tenminste, van de massaproducten.
De tendens is al lange tijd hetzelfde: na een stormachtig periode waarin iedereen een Tesla wilde, kwam de inkakker en keerde ineens iedereen zich tegen Tesla. Dat zagen we ook terug in de verkoopcijfers, zowel de Nederlandse als de Europese. Voor de paar Tesla-aanhangers die er nog zijn, is er goed nieuws: de nieuwverkopen in Nederland trekken weer aan.
Dat blijkt uit de cijfers over de autoverkopen van mei 2025 in Nederland. RAI Vereniging, BOVAG en RDC leveren ook deze maand de verkoopdata. In april 2025 verkocht Tesla een historische laag aantal van nieuwe auto’s in Nederland van 382 stuks. In mei 2025 zijn dat er een stuk meer.
Tesla moet het hebben van de Model Y en Model 3. Er kwamen maar drie nieuwe Model X‘en naar Nederland en slechts twee Model S‘jes. De Tesla-verkopen worden goed gemaakt door de Model 3 (404 stuks) en de Model Y (648 stuks). Daarmee staat de Y zelfs in de top vijf van meest verkochte modellen in mei 2025.
Bestverkochte auto’s van Nederland
Mei 2025 was een goede maand voor autoverkopers in Nederland. Er kwamen 30.188 nieuwe personenauto’s op kenteken wat 7,3 procent meer is dan in mei 2024. Daarmee doorbreekt de markt een reeks van vier maanden op rij waarin de cijfers daalden.


Vooral Kia is verantwoordelijk voor de groei in de verkopen. Het merk staat wederom bovenaan in het lijstje van meest geregistreerde merken. Kia verkocht 3.085 nieuwe auto’s afgelopen waarvan niet de EV3 (751 stuks), maar de Picanto (800 stuks) het topmodel was. Ook de Niro is nog steeds erg in trek met 623 verkopen in mei 2025.
Kia weer verslagen bij de modellen
Hoewel Kia de wind in de rug heeft, wordt het merk voor de tweede maand op rij verslagen. En weer is het de Skoda Elroq die de rest voorblijft. De crossover-EV is met 1.093 registraties goed voor 45 procent van de Skoda-verkopen in Nederland. Ik ben benieuwd of de nieuwe RS-versie voor nog wat extra verkopen gaat zorgen.

Meest geregistreerde merken in mei 2025
- Kia (3.085 registraties, 10,2% marktaandeel)
- Škoda (2.406 registraties, 8,0% marktaandeel)
- Toyota (2.317 registraties, 7,7% marktaandeel)
- Volkswagen (2.230 registraties, 7,4% marktaandeel)
- Volvo (1.824 registraties, 6,1% marktaandeel)
Meest geregistreerde modellen in mei 2025
- Škoda Elroq (1.093 registraties, 3,6% marktaandeel)
- Kia Picanto (800 registraties, 2,7% marktaandeel)
- Kia EV3 (751 registraties, 2,5% marktaandeel)
- Tesla Model Y (648 registraties, 2,2% marktaandeel)
- Toyota Yaris Cross (627 registraties, 2,1% marktaandeel)
Meest geregistreerde EV-modellen in mei 2025
- Škoda Elroq (1.093 registraties, 10,5% marktaandeel)
- Kia EV3 (751 registraties, 7,2% marktaandeel)
- Tesla Model Y (648 registraties, 6,2% marktaandeel)
- Volvo EX30 (442 registraties, 4,3% marktaandeel)
- Tesla Model 3 (404 registraties, 3,9% marktaandeel)
Brandstofsoort autoverkopen mei 2025
- Hybride (14.850 registraties, 49,2% marktaandeel)
- Full EV (10.440 registraties, 34,6% marktaandeel)
- Benzine (4.288 registraties, 14,2% marktaandeel)
- Diesel (510 registraties, 1,7% marktaandeel)
- LPG (100 registraties, 0,3% marktaandeel)





Ik vraag me dan af: hoeveel van deze aantallen (percentages) betreffen dan zakelijke resp. particuliere verkopen?
Dat wordt natuurlijk niet geregistreerd. Maar een gefundeerde gok is niet zo moeilijk zijn, die gebakjes als de Picanto en Aygo zijn privé aankopen en de rest is zakelijk.
Die gebakjes worden ook rijkelijk uitgedeeld om aan de voorwaarde ‘lease-auto’ te voldoen bij een arbeidscontract. Denk dat dit segment de privat-lease ook nog wel aardig doet.
Haha. Misschien in de thuiszorg en bij de dönerbezorging maar je gaat toch niet serieus als consultant naar de klant in een Picanto?
Zo jammer dat hybrides bij de registratie niet worden onderverdeeld in Mild hybrid, PHEV en EREV.
Dat is jammer maar misschien ook wel teveel gevraagd van het RDW.
Meeste nieuwe auto’s in dit segment zijn lease auto’s. De gemiddelde leaserijder laat zich bij zijn keuze niet zo leiden door principes. De model Y is nog steeds een cocurrerende auto. De nieuwe Y komt langzaam op stoom. Voor de toekomst zal Tesla zich wel zorgen moeten gaan maken lijkt mij. Want hun technische voorsprong raken ze wel kwijt en nieuwe modellen zie ik ook niet aan de horizon.
Wat mij opvalt eh, 2ehands dan, iedere auto die een beetje prima is is al 10-11k. Een 14 jaar oude mazda? Hoppa 11k. Maar voor niet eens heel veel meer, 17k ofzo, heb je auto’s uit 2019 enzo, of nog nieuwer. Zoals dit:
Kia Ceed Sportswagon 1.5 T-GDi DynamicPlusLine
€ 17.995,00
https://link.marktplaats.nl/m2257824851?utm_source=android_social&utm_content=vip&utm_medium=android_social&utm_campaign=socialbuttons
Natuurlijk is 6k niet niks, maar het verschil in leeftijd vind ik echt bijzonder, voor zo’n relatief lage meerprijs.
Inderdaad, als het met je huidige auto nog wel gaat kun je beter nog even doorsparen zodat je een jongere auto kunt kopen
Koop een Volvo EX30 Europa Super Sport, een Polestar 3 of 4, de DS4 EV, een Scenic E-Tech Alpine, een dikke Elroq of toch die iX1 20 of 30. Of zelfs de A390.
Maar dump alles van Elon. Blijf ver weg van deze opportunist en egoïst.
Waarom alleen een merk/type overzicht van de EV”s?
Ik zou dit ook wel willen weten van de andere brandstoffen, bijvoorbeeld de 510 diesels…
Een goede PHEV, zoals de Golf, is ook prima. Hoef je bijna niet meer te tanken als je thuis of op het werk oplaadt.
sorry, maar wat? wie koopt (of least) er nu nog een Tesla? Gedateerde auto’s, lelijk, matige bouwkwaliteit en qua technologie door de rest inmiddels wel ingehaald. Enige dat er nog overgebleven was was het “coole” logootje, maar dat is nu het tegenovergestelde van “cool”. Onbegrijpelijk.
Iedereen zegt dat ze ingehaald zijn maar dat valt denk ik nog tegen.
Ze zijn zeker bijgebeend door iedereen, en in China wellicht ingehaald.
Maar nog steeds geldt dat zo’n Model Y een prima aanbod is en de concurrentie wel iets vergelijkbaars kan bieden inmiddels, maar niet persee goedkoper.
Maar wel een stuk minder lelijk..
Tesla is inderdaad compleet ingehaald. Steeds meer concurrenten bieden 800V techniek, sneller snelladen dus verdere vakanties. De concurrentie biedt een betere ergonomie zoals knoppen en een instrumentencluster. De concurrentie biedt meer kleuren, meer interieur mogelijkheden, meer personalisatie mogelijkheden. En wat doet Tesla, ze kopiëren de lichtbalken die de concurrentie ook al had…