
De Tesla-schaamte groeit, maar in hoeverre is het echt een ding onder Nederlanders?
Het woord van het jaar in 2025 kan zomaar Tesla-schaamte zijn. Dit woord viel voor het eerst aan het begin van het jaar. Niet geheel toevallig enkele dagen na de inauguratie van Donald Trump als de president van de Verenigde Staten.
In de afgelopen weken is Elon Musk en Tesla niet minder, maar juist meer in het nieuws geweest. Het onderwerp is actueler dan ooit, hoe zit het nu met die zogenaamde Tesla-schaamte onder Nederlanders dan?
Nederlanders denken vooral met hun portemonnee. Als we het gaan hebben over moraal en consequenties kijken we liever de andere kant op. Want als je eenmaal begint met ‘proberen goed te doen’ lijkt er soms geen einde aan te komen. Zus komt uit China, of de CEO van dat bedrijf doet zo.
Bij Nu.nl hebben ze eens een rondvraag gedaan hoe het zit met de Tesla-schaamte onder Nederlanders. Komen bedrijven in Nederland in actie en reageert het volk anders met alle commotie rondom Elon Musk en zijn autobedrijf?
Autoverkoop
De Model 3 en Model Y reden gewoon de top vijf van bestverkochte EV’s binnen, aldus cijfers van de BOVAG. De impact is daar gering. Athlon, een van de grootste leasemaatschappijen van Nederland, merkt dat bedrijven Tesla nog steeds trouw blijven. “Bedrijven die Tesla weigeren, zijn op één hand te tellen”, zegt marketing- en salesdirecteur Willemijne de Wit.
Hoe zit het dan bij ActivLease, een andere leasemaatschappij? Volgens Patrick van Heijningen gaat het om het product, niet om de persoon erachter. Een Tesla is nog steeds een goede elektrische auto en dat is wat voorlopig telt.
De Tesla-schaamte lijkt zich voorlopig af te spelen op individueel niveau. De massa laat de Amerikaanse auto’s niet staan. Je moet echt naar individuele gevallen. Zoals Nancy Kabalt van consultancybedrijf Windkracht 5. Ze ruilde haar Tesla Model 3 in op een elektrische Volvo XC40. Uit principe.
Als je een Tesla Model Y gaat rijden ben je sowieso alle schaamte voorbij, met dat design heb je geen andere keus…
Ik zou mij niet schamen om een Tesla te rijden. Schamen om er 1 te kopen of leasen is een groot woord, maar snap volledig dat mensen de auto niet kiezen omdat ze Musk niet tof vinden. Maar dan moet je naar mijn mening ook geen Chinees nemen, zoals die Nancy.
Precies dit. En dat betekent dus ook geen Volvo kopen.
Duitsers en Italianen waren fout in de oorlog, Fransen deden kernproeven op Moruroa, de Britten streden tegen ons op zee, de Spanjaarden voerden zelfs 80 jaar oorlog tegen ons. Ik denk dat je het beter bij een Gazelle kunt houden.
Ik vind het onzin om het verleden er steeds bij te pakken. Kijk gewoon naar het nu. En dan zijn er naar mijn mening redenen om Tesla’s en Chinese auto’s te laten staan. Andere mening? Helemaal prima.
Je mist mijn punt. Het is allemaal nogal subjectief. Er is altijd wel wat aan te merken op een merk of een land. De aankoop van een Chinese auto laten afhangen van de Oeigoeren kwestie is ook nogal ver gezocht. Jammeren over dat de Chinese overheid Chinese merken subsidieert om auto’s voor Chinese consumenten te maken en dan wel rommel kopen bij de Action is nogal hypocriet.
Ik snap ook dat mensen geen Telsa kopen omdat ze Musk een idioot vinden, geldt ook voor mezelf. Maar automerken in de boycot doen vanwege de politiek van een land is nogal vreemd, waarom niet Twitter, Harley, Coca Cola, McDonalds, Netflix, Marvel, Microsoft, Facebook, KFC en Google in de boycot doen omdat de Amerikanen een openlijke Nazi door het witte huis laten paraderen?
Als je om die reden Amerikaanse producten wilt boycotten, be my guest. Ik vind zelf dat er een verschil zit in de relatie tussen Amerikaanse bedrijven en hun overheid, en Chinese bedrijven en hun overheid.
Je vergeet nog de Amerikaanse besturingssystemen (iOS of Microsoft of Ubuntu) en de internationale luchtvaart transport bedrijven( FedEx, UPS en DHL). Zonder deze zijn we nergens. We houden dus beter op met deze onozele cancelcultuur.
DHL is toch echt Duits hoor, is een dochter van Deutsche Post
Persoonlijk vind ik de Canadese aanpak wel wat hebben. Boycot enkel de bedrijven uit Republikeinse Staten en bedrijven die Trump steunen.
Kijk , dat is wel een plan. Waar komen de Lucid en de Cadillac EV vandaan?
Eens
@mashell: of je gaat op zoek naar een tweedehandsje met niet al te veel km’s, gebouwd in Born. Keuze zat.
Ja en nee..
Ik ben er absoluut geen fan van om Chinese auto’s to kopen, want … China… maar goed, ik gebruik de kabeltjes en andere troep dat ik heb nog wel gewoon.
Toch vind ik dit net even anders. We weten, hoop ik, al heel lang wat voor land China is, het is niet voor niks een soort halve vijand. Van de VS zouden we beter moeten kunnen verwachten en hoe Musk zich daar bij de regering heeft ingekocht is levensgevaarlijk. Om van zijn fascistische neigingen en steun voor andere gevaarlijke politici nog maar te zwijgen.
Eignelijk vind ik dat je je in een Chinese auto al enigszins moet schamen, maar als je nu nog een Tesla koopt.. terwijl er ook nog genoeg een stuk beter gebouwde alternatieven zijn, dan weet ik het ook niet meer. Chinese troep koop je toch vooral als je minder keus hebt, want niet veel geld, of.. met een Amerikaans of Europees merkje erop. Tesla is een soort van premium product op de EV markt. Je betaalt vooral ook voor het imago, dat was vroeger misschien anders, met minder keuze.. maar is nu, heel bewust ook vanuit Tesla zelf wel het geval.
Het probleem hier is dus just imago, tenzij je ook fascistische neigingen hebt, misschien.
Het is vooral een (gecoordineerd) media dingetje met de gebruikelijke luide kudde die wil deugen er achteraan schreeuwend. Iedereen met meer dan twee hersencellen grinnikt om de idioterie en is hoogstens de macht van groepsdenken aan het bestuderen. Ik heb niks met Tesla, behalve dat het interessant is om te zien dat ze belachelijk gewaarderd zijn (nog steeds) op de beurs vanwege deze zelfde deugkudde, en ik heb ook niks met subsidie-ondernemers zoals Musk, maar deze hetze nu is idem zo idioot.
Deugen? Wat wordt bedoelt met deugen?
Door wie wordt er een media dingetje gecoördineerd? Door de elite? Het WEF?
Oppervlakkig gezien een logisch idee, Tesla = EV = milieuridders.. makes sense..
Alleen is dat dus niet de praktijk. In de praktijk zijn het behoorlijk dure auto’s voor een soort yuppies die misschien best als milieuvriendelijk gezien wilden worden, toen dat nog in was, maar vooral ook gewoon rijden in wat ‘ in’ is.
Net als Audi, BMW, waar ik overigens zelf wel van hou.. maar ik vond de Model S dan ook best een leuk ding.. auto’s voor mensen die het goed hebben en willen dat anderen dat zien.
Op de beurs is het toch vooral ook ‘ hebben’, meedoen en de boot niet missen dat de waarde lijkt te pushen. Die zeepbel is niet gebaseerd op milieu.. maar op geld en hebzucht.
Als je je werkelijk zo schaamt verkoop je hem toch, of koop je leasecontract af.
Hou op met dat gratuite deug exhibitionisme door aan iedereen die er niet om gevraagd heeft te laten weten dat je je schaamt voor een automerkje, of die larmoyante aflaat stickertjes op de bumper van je vinexschuiver waar je eerst nog o zo graag je hele image aan ontleende.
Het enige wat je daarmee laat zien is dat je principes nog buigzamer zijn dan die van Elon.
Ik was eerst op zoek naar 2e hands model 3.
Maar kijk nu ook naar alternatieven in dezelfde prijsklasse en gebouwd in europa.
Het doet me goed dat u deugt.
Toch jammer dat een op zich positief woord als ‘ deugen’ ondertussen vooral nog gebruikt wordt als scheldwoord voor mensen die volgens degene die het gebruikt blijkbaar net iets teveel verantwoordelijkheidsgevoel heeft. Net als ‘ woke’ . Als de wereldtaal Nederlands was, dan kon je tegenwoordig niet eens meer met goed fatsoen zeggen dat je vanochtend om 8 uur ‘ wakker’ werd..
Ik deug regelmatig niet echt, maar ik ben wel ‘wakker’ genoeg om dat ook te weten. Dan hoef ik niet af te geven op degenen die het belangrijk vinden om fatsoenlijk bezig te zijn, om mijzelf beter te voelen.
Echt heel erg bedankt voor deze informatie, Hubert!
Graag gedaan
Ik heb echt nergens last van.
Hypocriet gedoe!
Kijk eens naar het nieuws zou ik zeggen voor dat musks beste vriend Putin in je tuin staat.
Wat is de gemiddelde levertijd van een 3 of y? Spreken we bij verkoop cijfers over bestelmoment of uitlevering (het op kenteken zetten) ?
Weet niet in NL. Maar als je vandaag een Model Y of 3 bestelt (andere zijn nog niet leverbaar) kan je hem deze maand nog ophalen. +/- 2 weken dus (of sneller).
In BE dus (werken Edit zou handig zijn).
De meeste mensen zijn ook volwassener dan de gemiddelde autoblogger. Die interesseert het ook geen stier of een grootaandeelhouder dubieus is. Musk bij Tesla, Qatar bij VW, etc.
Musk zal blij zijn om te horen dat de verkoopscrash een tijdelijk dipje is en het binnenkort weer helemaal zoals vroeger is
Je hebt gelijk, de meeste interesseert het inderdaad niet. Dat is niks nieuws, die ouderwetse Shell boycots deden ook bar weinig. Of het nu om milieu, gegraai ging .. of toen ze ons als Nederland aan de kant zetten. Dat laatste heeft bij Unilever ook geen verkoopdip opgeleverd. Ook niet bij mij, terwijl ik me behoorlijk heb geërgerd. Niet zo zeer aan die milieudingetjes, maar aan het verhuizen van het hoofdkantoor naar GB.
Maar om nu te zeggen dat dit ‘ volwassen’ gedrag is? Als volwassen cynisch, egoïstisch , gemakzuchtig en hebberig betekend.. dan wel natuurlijk.
Ik heb best wel een soort van waardering voor die weinigen , die anders dan ikzelf, wel echt met principes bezig zijn.. ergens is dat ook best volwassen van ze, terwijl ik op veel vlakken, bijvoorbeeld m.b.t. mijn voorkeuren wat betreft auto’s nooit ouder dan 15 ben geworden.
Ik lig er geen seconde wakker van, is gewoon een steengoede elektrische auto tegen een aantrekkelijke prijs.
Ik vind het maar een apart artikel op Nu.nl. Alsof de journalist Tesla aandelen heeft.
Bij ons bedrijf en die van mijn partner worden geen Tesla’s meer toegestaan als nieuwe leasewagen (vanaf deze maand) en ik kan me voorstellen dat er meer bedrijven zijn met zo’n vernieuwde policy.
De huidige cijfers lijken mij daarom nog te vroeg om conclusies uit te trekken. Ik kan me voorstellen dat de auto’s die nu geregisteerd worden, al voor de uitspattingen van Musk zijn besteld.
Precies dat. Ook bij m’n wederhelft is het niet meer toegestaan een Tesla als nieuwe leasebak te kiezen.
Natuurlijk zegt Athlon dat het wel meevalt met de Teslaschaamte, ze hebben nog een vloot Tesla’s die ze uiteindelijk tegen een zo hoog mogelijke prijs willen verkopen. Tesla verkocht de eerste twee maanden dit jaar 34% minder auto’s dan in de eerste twee maanden vorig jaar, er is dus echt wel iets aan de hand.
In Duitsland zelfs -76 % en heel Europa -45% dacht ik.
Ik voel toch meer schaamte dan mensen hier aangeven.
Maar nog meer:
– Er is genoeg keuze
– De restwaarde is gedaald door de heisa, de nieuwprijzen niet
– Meer kans op vandalisme
Genoeg redenen dus als het kan, om een ander merk te kiezen. Je moet daarvoor geen super-hater zijn, soms zit een gevoel niet goed en als 2 producten maar een paar % in kwaliteit en prijs verschillen is het snel dan de andere keuze als het ene een beetje stinkt naar een dampende drol.
Afhankelijk van Musk zijn gedrag lijkt het me nu nog wél omkeerbaar. Maar dan mag hij niks ‘fout’ meer doen. Genre Oekraine afsnijden, nog een extra Nazi salute,.. enzovoort.
Dat hele anti-Tesla gedoe was een leuke mediahype, maar het neemt nu kinderachtige vormen aan. Met name dat vandalisme en/of Tesla-dealers bestormen. Ik snap het statement, maar voor degene die je ermee probeert te benadelen is het een druppel op een gloeiende plaat en de mensen die er het meeste gedoe aan ondervinden zijn niet perse de mensen bij wie het probleem ligt.
Sowieso legt het weer eens prachtig bloot hoe zwart/wit de standpunten kleuren. “Oh, jij gooit je Tesla die je 6 maanden geleden kocht niet weg omdat je dan effectief de helft van het aankoopbedrag in de fik hebt gestoken? Dan moet je wel een nazi zijn.”
Waar is de nuance gebleven? Of was die er nooit? (Dat laatste is ook niet onvoorstelbaar)
Ik heb niks met Tesla, heb het altijd een merk gevonden dat te hoog van de toren blaast en Elon Musk is nu inderdaad ook van een beetje quirky naar gewoon knettergek gegaan. Maar ik begrijp ze als product zeer goed, dus als jij ervoor kiest om er eentje te rijden: prima. Ik zou er nooit één kopen, maar ik vind Tesla-schaamte wel de laatste reden om voor een alternatief te kiezen.
Voor velen even een opheldering: Bron wikipedia: Het woord ‘nazi’ is afkomstig van Nationalsozialist, de Duitstalige term voor een aanhanger van het nationaalsocialisme. De afkorting ‘nazi’ is analoog aan het iets oudere ‘sozi’, dat in het Duitsland van het begin van de 20e eeuw de volksnaam was voor een aanhanger van het socialisme.
Socialisme is een politieke maatschappijvorm, en ook een economische filosofie gebaseerd op socialisatie en het collectief eigendomsrecht van de productiemiddelen. Kerngedachte binnen deze stromingen is dat het collectief de hoogste beslissingsbevoegdheid heeft over de verdeling van macht en goederen. Arbeiderszelfbestuur staat centraal bij verscheidene socialistische theorieën.
Als je 5 minuten wat deftige bronnen naleest zou je weten dat de nazi’s allesbehalve socialisten waren maar dat het sociaaldemocratische de arbeidersklasse moest aantrekken met verkiezingen. Maar sinds het afd en Elon Musk verklaren dat de nazi’s socialisten zijn gelooft iedereen het blindelings. https://www.knack.be/nieuws/belgie/politiek/neen-nazis-waren-geen-socialisten/
Of als je het nog duidelijker wilt:
“In April 1933 communists, socialists, democrats, and Jews were purged from the German civil service, and trade unions were outlawed the following month. That July Hitler banned all political parties other than his own, and prominent members of the German Communist Party and the Social Democratic Party were arrested and imprisoned in concentration camps. ”
https://www.britannica.com/story/were-the-nazis-socialists
En voldoet Elon Musk volgens jou aan dat profiel? Want hier gaat het toch over.
Hij heeft er op zijn minst een extreme en ongezonde sympathie voor. Dit heeft Elon bijvoorbeeld van op zijn twitter “wall” vandaag gedeeld.
https://x.com/Rothmus/status/1900002974899830973
Eerst start het met normaliseren van acties van de nazi’s, dan kan het snel heel fout lopen.
Oef.. hebben we dat stukje geschiedsvervalsing, dat best populair is onder de rechtsen in de VS nu ook hier al?
Ik hoop altijd dat wij, als Nederlanders, toch iets beter snappen hoe het is en was, dan de gemiddelde Amerikaan. Valt tegen.
Vraagje, hoe democratisch was de DDR, of is Noord Korea?
Als je de officiële naam als leidraad neemt, net als je bij de Nationaal Socialisten doet en niet snapt dat de term nogal doorzichtig gebruikt wordt, werd om mensen voor de gek te houden, dan wordt je dus… voor de gek gehouden..
Dat is precies was de Duitse nazi’s heel bewust hebben gedaan. Er zijn in archieven zelfs nog gewoon documenten die aangeven waarom ze dit uit politieke redenen hebben gedaan.
Maar goed.. vrijheid is bij de PVV ook nogal ver te zoeken en met gewone burgers heeft de BBB ook niks..
Dit soort trucjes zijn de normaalste zaak…
In dat geval kan je ook prima een Chinese auto kopen. Dat is tenslotte een Volksrepubliek en het volk zou nooit toelaten dat het onderdrukt wordt toch? Of zou de naam misschien niet de lading dekken?
Nu opeens Teslaschaamte hebben terwijl Musk al jaren discutabele dingen uithaalt vind ik bijzonder. Natuurlijk is het niet goed zoals het nu in de VS gaat, maar alle gestoorde streken tot dan toe zoals openlijk de beurskoersen beïnvloeden en vriendjes worden met China, waar vziw nog steeds alle Model 3 voor ons vandaan komen waren allemaal geen reden om Tesla te mijden.
Wist niet dat je een Tesla kon inruilen 🤷♂️. Bij Volvo blijkbaar wel😉