Even controleren op de veiligheid? Welnee.
Onze eigen auto’s zijn, mede door een verplichte APK-keuring, doorgaans wel veilig te noemen. Voor aanhangwagens zijn er niet zulke regels. Dit heeft tot gevolg dat er amper omgekeken wordt naar de staat van zo’n aanhanger.
Brancheorganisatie BOVAG hield na afloop van de Sneekweek een inspectie. Men lette in het bijzonder op boottrailers. Het resultaat was niet mals. Maar liefst 82 procent van de gecontroleerde boottrailers vormden een risico voor de verkeersveiligheid. De boottrailers hadden scheuren in de banden, of in plaats van een breekkabel werden veters gebruikt om de boot ‘vast’ te zetten. Je zal er maar als automobilist of motorrijder achter rijden als er iets mis gaat..
In Friesland werden in totaal 132 aanhangwagens gecontroleerd. Slechts 24 stuks kwamen positief uit de inspectie. Volgens BOVAG is de situatie omtrent de veiligheid aan het verslechteren. 10 jaar geleden voerde de organisatie een vergelijkbare controle uit. Het resultaat was toen een stuk beter dan nu het geval is. Men geeft onder meer het advies om elke zes jaar de banden te vervangen. Er waren echter meerdere trailers met banden uit de jaren negentig. Rijden met banden van 25 jaar oud, what could go wrong…
Buurlanden België en Duitsland hebben wel een APK voor aanhangers. Gezien de resultaten van de BOVAG-inspectie lijkt zo’n verplichte keuring in Nederland geen gek idee. De BOVAG wil het onderwerp dan ook in Den Haag op de agenda krijgen. Volgens de organisatie bleken booteigenaren tijdens de inspectie in Sneek zich totaal onbewust van de technische staat van de aanhangers.
Foto: een willekeurige aanhanger, ter illustratie
beast95 zegt
Ik ben voorstander van om een dergelijk APK-systeem in te voeren. Op weg naar mijn vakantie zag ik weer genoeg aanhangers waar ik lichte Paranormal Activities ideeën kreeg. 25 jaar oude banden… Kom op jongens, je brengt niet alleen jezelf in gevaar
aadzor zegt
@beast95: ik absoluut niet. Bedenk je dat de Bovag een belangenorganisatie is voor garages en niet de gebruiker. Hoeveel ongelukken zijn er nou echt met Nederlandse aanhangwagens? Zelfs met oude banden.
reactief zegt
@aadzor: elk ongeluk is er één teveel. Zeker als er immateriële schade is.
Maar ik heb ook geen cijfers.
sportevo zegt
@aadzor: ik denk niet dat je ze de kost wil geven…
Jochen zegt
@aadzor: https://www.aanhangwagendirect.nl/blogs/technische-ontwikkelingen-van-aanhangwagens/banden-controle-voorkomt-ongelukken/
De bron is twijfelachtig. Maar laten we er even vanuit gaan dat de uitspraak ergens op gebaseerd is : 55% van de ongelukken komt door versleten banden.
E34M5Touring zegt
@aadzor: Stond gister nog in de krant, vrouw krijgt zo’n neuswiel op de voorruit. https://www.telegraaf.nl/nieuws/476745019/vrouw-krijgt-vliegend-neuswiel-tegen-voorruit
Ik werk veel met lui op de bouw. Als je ziet hoe sommige van die aanhangers eruit zien…. Wachten op ongelukken.
Gulli zegt
@beast95: bedoel je niet Final Destination? ?
fmgarcia zegt
@gulli: Juistum:)
porsche928 zegt
De BOVAG wil gewoon elk jaar paar tientjes pakken van aanhangwageneigenaren.
bmwe46m3balling zegt
@porsche928: breh, banden van 25 jaren oud. Geproduceerd in 1994 met de toen geldende veiligheidsnormen van autobanden. Dat is gewoon heeeeeel ziek.
Helemaal nu ik deze week al een paar keer mensen met aanhangers ben tegengekomen die ik op cruise 140 moeilijk inhaal omdat zij 130 135 rijden met die aanhangers waarvan ook nog eens de banden 25 jaar oud kunnen zijn.
Rustaaaaagg
potver7 zegt
@bmwe46m3balling: man man man, gaan we nou doen alsof 25 jaar oude banden de norm zijn?
bmwe46m3balling zegt
@potver7: hahah nee begrijp me niet verkeerd hoor, maar je moet toegeven dat dat wel heel erg oud is. stel je voor al die vrachtwagens elke dag door heel Nederland, allemaal met trailers waarvan de banden 25 jaar oud zijn….
flutterby zegt
@bmwe46m3balling: en dan eerst de band 24 jaar opslaan? Banden op aanhangers slijten amper en moeten eerder vervangen worden vanwege leeftijd dan slijtage. Bij vrachtwagens is dat wel anders.
Zelf trouwens van de week de 10 jaar oude banden onder de caravan vervangen. Werd ook tijd, maar aan de andere kant wordt door “Vaco” aangehouden om tot 3 jaar oude banden nog als nieuw te verkopen.
bmwe46m3balling zegt
@flutterby: dat van de aanhangers had ik niet zo over nagedacht, van het vrachtwagen was eigenlijk wel een extreem voorbeeld.
10 jaar valt nog wel mee dat is niet zo heel lang, het is dan ook meer het ouderdom. Misschien was het voorbeeld van 25 jaar dan wel overdreven.
Het viel me ook op dat als ik banden bestel ze soms 1 of 2 jaar geleden zijn geproduceerd maar nog nieuw zijn. Wist niet dat de grens op 3 jaar lag.
toniominestrone zegt
@porsche928: populistische borrelpraat.
flutterby zegt
@porsche928: de BOVAG natuurlijk niet, maar de leden die ze behartigen wel. En al die zielig consumenten maar denken dat de BOVAG het beste met hun voor ogen had, think again.
HIM zegt
Geweldig, alsof dit nieuws is zeg!!! Get real man.
robert110 zegt
Op basis van verlichting mogen 9 van de 10 aanhangers de weg al niet op. Hoe weinig verantwoordelijkheidsgevoel kan een mens hebben als je zelf daarbij je schouders optrekt, het meest simpele onderdeel van je aanhanger, een beetje garage heeft je in 30 minuten met een rekening van misschien €20 weer met fatsoenlijke verlichting de weg op.
lekbak zegt
@robert110: mijn ongeremde aanhangwagentje is ook niet in orde. Het duurde drie dagen voordat het witte lampje op de wielkast kapot was. Na vervanging duurde het een week. Nu is hij al twee jaar kapot, ik blijf niet bezig hoor.
De verlichting achter word bij bijna elk gebruik gecontroleerd. Dàt is namelijk wel van enig belang. Maar volgens deze statistieken zou ik ook één van die zware criminelen zijn die met een ondeugdelijke kar zou rijden. Komop zeg…
Matthijs zegt
Vind het een goede zaak dat hier over na gedacht wordt. Mogen ze gelijk ook nadenken over APK op scooters, brommers en motorfietsen.
20klepper zegt
@matthijs: Onzin, zelf vroeger nooit een opgefokte Zundapp gehad of wellicht een paar jaar terug een Aerox met terugloop uitlaat? Laat die 16 jarige lekker genieten van hun brommers ipv apk erop.
Aanhangers met banden eronder die elk moment kunnen ploffen met bijvoorbeeld een paard in de trailer of een boot op de snelweg heeft iets meer prioriteit als je het mij vraagt.
flutterby zegt
@20klepper: jij bepaalt prioriteiten op basis van wat jou (in het verleden) zou raken of niet?
Matthijs zegt
@20klepper: zeker, had een speedfight die op een gegeven moment over de 100 km/u ging. Maar ik vind als je vanuit veiligheids oogpunt aanhangers gaat controleren dat je dan alles op de weg APK moet hebben.
gtke zegt
In belgie is er geen keuring voor aanhangwagens met een MTM van 750kg. Ge moet eens zien wat voor een schandalen hier rondrijden
phevtreb zegt
@gtke: hier in NL zijn het doorgaans ook de kleinere aanhangers die in belabberde staat zijn, de groteren worden vaker gebruikt en ook vaak bedrijfsmatig en verkeren daarom in een veel betere staat.
vaakbenjetebang zegt
@phevtreb: Caravans zijn er ook vaak schandalig aan toe. Van die dingen die 49 weken per jaar in een stalling staan waar geen hond er naar omkijkt. Banden oeroud en uitgedroogd, verlichting willekeurig, toestand oplooprem: niemand die het weet. Ieder jaar liggen er wel een paar van zulke exemplaren ergens dwars over een rijksweg. Dat krijg je met zaken die niet regelmatig gebruikt worden, daarvan weet de gebruiker vaak niet eens dat ze slijten.
flutterby zegt
@vaakbenjetebang: de meeste brengen hem wel om het jaar voor een beurt hoor. Zeker als de gasinstallatie gebruikt wordt.
vaakbenjetebang zegt
@flutterby: Dat zou best kunnen, ik ben en ken geen caravanner. Er rijden ook meer dan genoeg duidelijk nieuwere en/of goed onderhouden caravans rond. Maar hoe je het ook wendt of keert, je hoeft in het vakantieseizoen bepaald geen moeite te doen om de rotte appels er al op 100 meter afstand uit te pikken, en dat zijn er helaas toch flink wat.
sizedoesmatter zegt
@vaakbenjetebang: de meeste caravans die slingeren en omgaan hebben fietsen achterop. Stabiliteitskillers noemen wij dat!
Een klapband zorgt vooral voor schade aan de eigen caravan…
unknown32 zegt
Wij hebben in Belgie pas een APK voor trailers >750kg dacht ik? Die kleine pruts trailers die je hier ziet rijden zijn ook vaak in een belabberde staat…
jpoers zegt
@unknown32: hier dus ook voor aanhangers boven de 750kg geen keuring.
phdg zegt
@jpoers: dat wist ik dus niet als Belg dat in NL geen enkele aanhanger gekeurd word. Ik heb 2 grote aanhangers en deze worden elk jaar gekeurd en ik moet toegeven dat er toch al een paar keer zijn geweest dat ze op de keuring een opmerking hadden ivm de aanhanger dat mij zelf nog niet was opgevallen… Dus beter een keer teveel laten controleren dan nadien iets voorhebben.
jpoers zegt
@phdg: ja zou makkelijk zijn. Want er rijden zometeen rammelende versies rond. Die dus alleen bij steekproeven eruit worden gehaald. Ook voor motoren is dit niet aan de orde.
loserboi932 zegt
Ik heb vorige week m’n BE rijbewijs gehaald. Kan ik tenminste verzekerd een boot sleuren ipv 5+ jaar zonder rijbewijs. LoL
E34M5Touring zegt
@loserboi932: Lekker 5+ jaar lang onverzekerd je boot rondgetrokken. Echt om te gieren idd…..
krissie zegt
ttm <750kg is praktisch helaas niet uitvoerbaar, aangezien deze niet geregistreerd zijn. deze, soms zelf gefabriekte karretjes kunnen idd best gevaarlijk zijn. meen me te herinneren dat op een paardensport evenement ook eens zo'n controle was, met ongeveer hetzelfde resultaat. jammer dat sommigen zo op vakantie gaan, hun hobby beoefenen of zo aan het werk zijn….
cabriohater zegt
@krissie: Daar had ik niet eens aan gedacht, maar daar heb je een goed punt. Dan moeten ze het hele systeem omgooien, wat al een stuk lastiger zal zijn.
jack_abarth zegt
“De boottrailers hadden scheuren in de banden, of in plaats van een breekkabel werden veters gebruikt om de boot ‘vast’ te zetten.”
Naar mijn mening wordt de breekkabel niet gebruikt om je lading vast te zetten. Eerste de beste “inspecteur” die dit tegen mij zegt lach ik dus vierkant uit.
Verder lijkt mij een APK nog niet zo heel gek, maar het moet geen vermogen gaan kosten. Gewoon een tientje of 3 voor zeg een half uur controle tijd. Denk dat ze daarmee inderdaad behoorlijk wat rotte appels er tussenuit weten te vissen.
Dutchdriftking zegt
APK voor aanhangers is prima. Maar houdt het wel netjes. Gewoon 1 maal per 3 jaar ofzo. Anders is het weer zulke geldklopperij.
Kvgorp zegt
Mijn caravan staat in Spanje in de stalling. Als ik dan opgeroepen wordt voor de APK, wat dan?
potver7 zegt
@kvgorp: die hoort dus gewoon op Spaans kenteken te staan toch?
henkhupelschoten zegt
Dat buurlanden niet gaan klagen verbaast mij toch het meest, al die ongelukken met die ongelukkige aanhangers op hun wegen… denk dat Jan en Thea Modaal er weer lekker op los gaan klagen op Facebook mocht Nederland (terecht) APK voor aanhangers instellen..
skid zegt
Elk voertuig op onze wegen! Elk jaar keuren.
Caravans, aanhangwagens, auto’s, snorfietsen jong en oud, alles.
Er rijden veel te veel mensen met kapotte verlichting, slechte banden en een algehele achteloosheid voor de staat van hun voertuig dat ze zich eigenlijk niet eens op de weg zouden mogen bevinden.
Die betalen maar lekker die paar tientjes per jaar aan APK, niet zeiken.
En liever geen APK meer bij autobedrijven, onafhankelijke keuringstations verdeeld over minimaal 2 partijen (maar geen KIWA, die zijn af)
flutterby zegt
@skid: prijsstunten met de APK moeten ze gewoon verbieden. Één landelijke prijs voor de keuring zonder enige stimulans om bij de keurende partij te repareren (behalve gemak).
skid zegt
@flutterby: Absoluut, vaste prijzen. Geen gestunt als het om veiligheid gaat. Maar, niet eenzijdig bepaald. Daarom min. 2 partijen in overleg met de overheid om jaarlijks prijs vast te stellen.
seicilindri zegt
@ skid : niks mis met de huidige apk door erkende APK garagebedrijven. Het toezicht daarop is onlang weer geintensuveerd en je moet inmiddels als rotte appel al van goede huize komen wil je er (langere tijd) mee weg komen. Alternatief is het systeem zoals ze dat bv in Belgie hebben. Wat ik daar al niet voor klachten over gehoord heb !
horch zegt
Dat mensen zelf de banden van hun aanhanger niet checken op scheuren vind ik bezopen, banden en verlichting moeten gewoon goed zijn. Vaker controleren en boete geven lijkt me afdoende, Apk plicht lijkt me geldklopperij, daar heb je ook de goed willende mee. Dat motorfietsen en brommers geen Apk plicht hebben vind ik wel vreemd. Laat ze dat eerst maar eens invoeren.
ronaldddvos zegt
@horch: apk plicht vind ik het totaal niet. Als je aanhanger 3,5/4 ton alleen weegt met geen remmerij dan moet de auto alles afremmen. Kijk dan maar je remweg. Ben een grote voorstander van APK op een aanhanger. Denk dat op dit moment 8/10 aanhangers word afgekeurd
hans_stoute zegt
Een deel van de reacties zijn in feite vragen. Als APK ingevoerd moet worden omdat er af en toe iemand om het leven komt, kunnen we direct alle bomen kappen. Vanmiddag nog een fietser dood door een omvallende boom. De realiteit is dat er per jaar ca. 6-8 ongelukken voorkomen door aanhangers. (bron WRVV) Gebruikersfouten als overbelading en verkeerd aankoppelen vallen met geen keuring te voorkomen. Banden moeten aan bepaalde criteria voldoen. Helaas hoort de leeftijd daar niet bij. Dus zouden hoge kosten gemoeid zijn met deze keuringen en een vals gevoel van veiligheid oproepen. Beter is dat de politie beter oplet op de weg.
cabriohater zegt
Je kan moeilijk APK doen voor aanhangers onder de 750kg omdat die niet geregistreerd staan zoals iemand hierboven aan gaf. En als je die over slaat kan je net zo goed geen APK doen. Boottrailers, en andere karretjes die 1 keer per jaar gebruikt worden zijn vaak redelijk bagger.
APK voor motoren ben ik dan al helemaal tegen. Die worden over het algemeen netjes onderhouden, staan vaak netjes gestald, maken weinig kilometers. Natuurlijk zijn er uitzonderingen. Maar goed als het dan fout gaat met een motor is de gevaarzetting weer relatief klein.
jeroenwz zegt
In mijn vrije tijd “werk” ik voor de lokale VVN. En we houden daarvoor elk jaar een caravan-controle. En dan kom je ook erg “leuke” zaken tegen. Dit jaar mochten er één of twee gelijk door naar de sloop. Dus APK voor aanhangers en caravans lijkt me zeer wenselijk.
ronaldddvos zegt
Op het werk rijden wij dagelijks met aanhangers, ook zwaar/soms te zwaar beladen. Ik doe zelf het onderhoud op het bedrijf van de bussen en grotendeels aanhangers. Maar als bij ons de achterassen kapot gaan breng ik hem liever naar een aanhangerboer. En ik rij elk kwart jaar met elke kar op een zaterdag om te kijken als de remmen nog werken en loop hem kompleet na. Ik wil het niet op mijn geweten hebben dat we er een kind of mens mee doodrijden omdat we geen remmen hebben. Zie vaak genoeg aanhangers van andere mensen waar ik met een hele grote boog omheen loop of niet mee wil rijden. Onderhoud is alles.
towi1989 zegt
Ik kan me nog goed herinneren hoe de 8 jaar oude banden op mijn Japanse import eruit zagen, kan me niet voorstellen wat 25 jaar zou betekenen, maar het verbaast met dat je die überhaupt nog uit de garage gerold krijgt.
sirdrinksalotofpetrol zegt
Voor alles een apk plicht inclusief de fiets. Ik denk dat 9 van de 10 fietsen zo de schroothoop op kunnen! Inclusief die van mezelf! Maar ja ik zou er ook maar iemand mee het ziekenhuis in rijden, of erger nog; iemand invalide, een kind, bla bla bla. Je snapt natuurlijk wel dat dit satire is, ik heb het niveau van de Autoblog reaguurder namelijk hoog zitten! Maar dit artikeltje heb ik weer tenenkrommend gelezen. De Bovag die wel eventjes de boel gaat in specteren om tot de verschrikkelijke conclusie te komen dat het overgrote deel van de aanhangwagens in Nederland een absoluut gevaar op de weg is. Het enige doel van de Bovag is om zoveel megelijk werkplaatsvulling te krijgen voor hun leden. Dus een aanhanger apk is een mooie toevoeging van werkplaatsvulling voor de aanhangwagenbedrijven. Kan de Bovag ook weer richting die leden mooie sier maken. Het is natuurlijk zo dat aanhangers deugedelijk de weg op moeten, maar als het aan de Bovag ligt komt er overal apk op, maar niet omdat ze Nederland veilig willen houden…..