
Het levert voor- en tegenstanders op in de Gelderse plaats.
Lieve Autoblog-spotters, het is tijd voor een tripje naar Wijchen. Daar kun je in de parkeergarages Oostflank en Station Wijchen je hart ophalen aan veel verschillende klassiekers. Denk aan een Jaguar XJ-S, Rover 3500 V8 of Citroën DS19. Doe het vlug, want de oldtimers kunnen binnenkort verdwijnen.
In de kleine stad is het hommeles vanwege de geparkeerde klassiekers. Het centrum van Wijchen gaat op de schop en daarmee verdwijnen er wat parkeermogelijkheden. Daardoor is het op drukke dagen goed zoeken voor je een parkeervakje hebt gevonden.
In de vakken die nu gevuld worden, staan behoorlijk wat oldtimers. Sommige van deze auto’s zouden er al jaren staan. De eigenaren ervan zien de parkeergarages als een gratis plek om hun pareltje droog te stallen. Geen gek idee, maar nu de parkeerdrukte groter wordt, wil een deel van Wijchen maatregelen tegen de autoliefhebbers.
De tegenstanders
De Telegraaf sprak bijvoorbeeld met de uitbater van de lokale Hema. ”Die garage moet veilige parkeerplekken bieden aan onze klanten en is niet bedoeld om er maandenlang oldtimers in onder te brengen. Er is toen beloofd dat zou worden onderzocht of er een blauwe zone kon komen, waardoor iedereen na een bepaald aantal uur weer weg moet zijn. Nooit meer wat van gehoord”, zegt hij.
De rookworstenverkoper krijgt bijval van raadslid Björn Derksen. Tegen De Gelderlander zegt hij: ”Er staan zóveel oldtimers in de garages, het is net Autotron hier.” Hij stelt voor om blauwe zones in te voeren in de garages en vergunningen uit te delen aan buurtbewoners. Een andere maatregel is betaald parkeren invoeren voor auto’s die langer dan 24 uur een vakje bezet houden.
Niet alleen maar tegenstand
De Telegraaf spreekt ook een aantal ondernemers in het centrum die geen problemen hebben met de geparkeerde klassiekers. ”Afgelopen weekeinde was het heel druk vanwege koopzondag en activiteiten rond de kerstmarkt, maar meestal is er plek genoeg”, zegt een kledingverkoopster.
Een keukenboer voegt eraan toe: ”Op die paar uur per week dat het auto-aanbod een piek vertoont, kun je als gemeente toch moeilijk je gehele beleid bepalen.” Hij ziet het als een storm in een glas water.
Wat vindt het gemeentebestuur?
Wethouder Twan van Bronkhorst is verantwoordelijk voor het parkeerbeleid in Wijchen. Hij wil voorlopig niet ingaan op de kwestie. Van Bronkhorst erkende het tumult in de garages al eerder en zou in de lente van 2024 met een plan komen. Daar werkt hij ogenschijnlijk nog steeds aan.
Wijchen is allerminst de enige plaats in Nederland waar dit gebeurt. Eerder zagen we het ook al voorkomen in Nijmegen en Elst. Sterker nog, bij mij in het dorp staan ook twee oldtimers tegenover elkaar geparkeerd in de gratis parkeergarage. Vanaf 2026 wordt dit een blauwe zone, dus dikke kans dat ze dan weg zijn.
Ook in Zeewolde hadden wat liefhebbers hun trotse bezit in een garage weggestopt. Daar maakte spotter @tenaci dankbaar gebruik van door een stel klassiekers vast te leggen en de afbeeldingen te uploaden naar Autoblog Spots.





Geef de bezwaarmakers wel gelijk, daar is zo’n gratis parkeergarage niet voor bedoeld. Ik wens de gemeenteraad sterkte met de discussie, ha ha.
Tja, in de parkeergarage in ons dorp staan ook enkele niet daily’s gestald. Is een blauwe zone, maar wordt nooit gecontroleerd.
Geen probleem overigens, altijd plek.
Een gratis parkeergarage. Dat bestaat gewoon niet
Niet enkel in Wijchen. Ik heb een parkeergarage tegenover mijn werk, Wageningen Campus. Meerdere auto’s staan hier al erg lang. Een Supra uit de jaren 80. 2 oude Saabs. En een doodnormale Renault Megane. Die laatste vlak bij de ingang, kan mij niet meer herinneren dat ie er niet stond.
Zelfs een betaalde garage wordt gebruikt als stalling. Vaak een stuk voordeliger om twee maal per jaar een kaartje als vermist door te geven dan een stalling te huren.
Ik neem het de oldtimer eigenaren niet kwalijk, het is de lokale overheid die dit veroorzaakt.
Het zit zo: boeren en tuinders in de regio verhuurden schuren en kassen voor de stalling van caravans en oldtimers. De lokale politici waren het daar niet mee eens en iedere verhuurder werd bezocht door handhaving. De stalling was in strijd met de afgegeven vergunning. Dus al die huurders moesten ergens anders heen.
Gelukkig was dat er, de veiling verkaste (pun intended) van Huissen naar Ede. In de oude veilinghal kwamen bedrijven, waaronder een caravanstalling. 1400 plekken en ook mijn 944 overwinterde er. Ideaal. Iedere eigenaar werd daarheen gestuurd.
Maar aan alle goede dingen kwam een eind. De hal was eigendom van een sloopbedrijf en die zochten een koper die het perceel wilde hebben én wilde lappen voor het slopen en afvoeren van asbesthoudend materiaal. Dat lukte en al die 1400 eigenaren kregen een brief. U dient uw voertuig/caravan te verwijderen voor datum x.
We zijn inmiddels een paar jaar verder en een deel van de daar gestalde oldtimers staat nu in de parkeergarage. Er is nergens in de omgeving plek. Er zijn tuinders en boeren genoeg maar die mogen het niet. Met dank aan de lokale politiek.
Veel gemeenten hebben het in hun bestemmingsplan geregeld dat agrariërs een bepaald percentage van hun stallen mogen gebruiken voor stalling van caravans, boten oldtimers etc.
Probleem is dat het zo makkelijk geld verdienen is en men vaak teveel van het beschikbare oppervlak gaat verhuren. Dat levert vaak weer gevaar op i.v.m. brandveiligheid. Het zal niet de eerste keer zijn dat in glazenkassen of loodsen van alles op elkaar gepropt zit en aan geen enkele brandveiligheidseis voldoet met alle gevolgen voor de eigenaren van als het misgaat. Een agrariër kan natuurlijk vragen om meer ruimte daarvoor te kunnen gebruiken (vergunning) maar ja dat kost geld (leges en die zijn duur) en vaak aanvullende brandveiligheidseisen waaraan men moet voldoen. En als er dan daarin geïnvesteerd moet worden is het opeens minder interessant. Moeilijk, dan kan een parkeer garage een uitkomst zijn.
Is er MRB plicht in een openbare garage? Zo ja dan lijken eigenaren in elk geval bij te dragen aan de maatschappelijke faciliteit. Zo niet dan per direct stoppen met deze verkapte subsidie.
Is er MRB plicht in een openbare garage? Zo ja dan lijken eigenaren in elk geval bij te dragen aan de maatschappelijke faciliteit. Zo niet dan per direct stoppen met deze verkapte subsidie.
@JelmerS : MRB is verplicht voor ieder voertuig wat zich op de openbare weg bevind, met uitzondering van voertuigen ouder dan 40 jaar. De twee voertuigen op de foto zijn oud genoeg om vrijgesteld te zijn van MRB.
Ja inderdaad bij mij in Den Haag staan heel veel mooie klassiekers, zoals een 356 speedster
Een gratis overdekte parkeergarage in Den Haag? Waar?
Keizer Karel parkeergarage in Nijmegen idem dito. Staan vele young- en oldtimers droog en vorstvrij. En gezien het feit dat Nijmegen de lokale autobezitters
háátsteeds weer opnieuw het leven zuur maakt, snap ik dat ook wel.Overheden zouden eens niet zo moeten janken en young- en oldtimers óók als industrieel erfgoed moeten gaan beschouwen. En anders moeten ze ook niet zo zeuren als je een (gemeentelijk) monument wil voorzien van de modern(st)e snufjes en voorzieningen.
Dit is Nederland, daar regeert het Calvinisme wat is samen te vatten als “Is het leuk, nou dan mag het niet”. Leuk moet keihard worden aangepakt!