• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Nederlandse parkeervakken hebben het zwaar met obesitas auto’s

Auteur: RubenPriest, gepost 28 april 2025 om 11:55 – 12 Reacties

Nederlandse parkeervakken hebben het zwaar met obesitas auto's

Langer, breder, zwaarder. Zo groeit het Nederlandse wagenpark met auto’s die vooral zwaarder worden.

Net als dat je oom een overhemd draagt die nét iets te klein is, waardoor z’n dikke pens uitsteekt. Zo zie je steeds vaker dat een moderne auto niet meer in een ouderwets Hollands parkeervak past.

Auto’s worden zwaarder

Nederlandse parkeervakken hebben het steeds zwaarder te verduren, letterlijk. De gemiddelde personenauto in Nederland is in tien jaar tijd namelijk 94 kilo aangekomen, zo blijkt uit cijfers van het CBS. Begin 2025 weegt een doorsnee auto 1.254 kilo, terwijl dat in 2015 nog 1.160 kilo was. Probeer jij maar eens een nieuwe middenklasser met dit gewicht te vinden. Succes.

De schuldige? Niet alleen de SUV-hype, maar vooral de opmars van stekkerauto’s. Elektrische auto’s en plug-in hybrides zijn de boosdoeners door hun batterijpakket. Waar een benzineauto uit bouwjaar 2024 gemiddeld 1.217 kilo weegt, tikt een stekkerauto zomaar de 1.875 kilo aan. En die zware EV’s zijn bepaald geen niche meer. Bijna de helft van alle nieuw geregistreerde auto’s uit 2024 heeft een stekker.

Het blijft niet alleen bij obesitas. Auto’s groeien ook in lengte en breedte. Een nieuwe auto is gemiddeld 441 centimeter lang (dat is 21 centimeter langer dan een 2016-model) en 182 centimeter breed. Probeer daar maar eens netjes mee in een Amsterdams parkeervak te komen zonder de spiegels van je buurman eraf te vegen of in een gracht te eindigen.

De grotere en zwaardere auto’s zijn ook steeds vaker op de wegen te vinden. In 2024 werd een kwart van alle gereden kilometers gemaakt door auto’s die meer dan 1.500 kilo wegen, tegenover 15 procent in 2018.

Zakelijke rijders eten en drinken niet alleen graag mee tijdens zakendiners zodat hun omvang groeit. De auto’s doen vrolijk mee. Een auto op naam van een bedrijf woog begin 2025 gemiddeld 1.517 kg, ruim 300 kg meer dan een particulier exemplaar. Een echte verrassing is het niet. Het zijn vooral de zakelijke rijders die zich verplaatsen in EV’s en plug-in hybrides.

Krappe parkeervakken

Parkeervakken zijn de pineut. Ook met het plaatsen van nieuwe vakken wordt er amper rekening gehouden met de omvang van de moderne auto. Zouden gemeenten ooit overstag gaan? Tot die tijd: succes met instappen zonder je deur tegen de auto naast je te rammen. Zeker als je een coupé hebt.

Foto: keurige parkeeractie van Mercedes EQE 300 via @devennep op Autoblog Spots

Ook interessant!

  • Auto's steeds groter, Nederlandse parkeervakken te klein
    Auto's steeds groter, Nederlandse parkeervakken te klein
  • Deze Nederlandse auto was ooit de snelste auto ter wereld
  • Auto gestolen? Hier gaan veel Nederlandse gestolen auto's naartoe
  • Mijn Auto video: Toyota bB van Mees

Nieuwste artikelen

  • UPDATE! Heeft deze occasion het record ‘snel kilometers maken’ in de pocket?
  • Dit moet wel de debielste optie ooit zijn in een auto
  • Van deze occasion moet je óf braken, óf je wordt er juist heel er blij van
  • De overheid juicht voor vervuilende dieselbusjes
FacebookTweetPinLinkedIn

cbs, onderzoek, parkeren

Vorig bericht: « Een surfplank tegen een Bentley van 3 ton laten leunen, mag dat?
Volgend bericht: Video: Vrachtwagenchauffeur boos op afsnijdende Citigo »

Lees Interacties

Reacties

  1. DeWitteCondor zegt

    28 april 2025 om 12:06

    Wij hebben een vrij grote auto maar ik krijg m echt wel in ieder parkeervak (zelfs in claustrofobische Italiaanse parkeergarages). Het veel grotere probleem is het gebrek aan kunde of fatsoen (of allebei) van andere bestuurders om m netjes recht in een vak te krijgen EN gewoon even op te letten als je een deur open doet.

    Login om te reageren
    • Robert zegt

      28 april 2025 om 12:18

      Ook met netje parkeren is het soms een uitdaging. Waar ik zoef in een modale D-segment middenklasser uit 2012 rij, stond ik laatst ‘klem’ tussen links een ID.4 en rechts een Model Y die na mij waren gearriveerd; allebei stonden ze keurig tussen de lijnen, maar desondanks kon ik daarna niet meer fatsoenlijk instappen.

      Veel parkeervakken kúnnen ook niet eens worden aangepast, zeker als dat een parkeergarage betreft, waar op de zoveel vakken een dragende kolom is geplaatst. De enige optie zou zijn dat je (fors) aan capaciteit gaat inleveren, door bijvoorbeeld vier vakken te herverdelen als drie vakken.

      Login om te reageren
    • banderas zegt

      28 april 2025 om 12:25

      Wat is groot? SUV’s zoals een Kia EV9 zijn gigantisch en passen in een vak, maar blijft niet veel ruimte over aan beide zijden. Dus ja, het is wel een probleem.

      Login om te reageren
    • maotje zegt

      28 april 2025 om 16:26

      Maar niet heel nederland kan zo goed autorijden als jij.

      Login om te reageren
  2. heckblende zegt

    28 april 2025 om 12:16

    in de stad gaat de auto echt op plek 3, achter de voetgangers en fietsers, eindigen.

    ik verwacht dan ook niet dat gemeentes overstag gaan, deel van het ontmoedigingsbeleid zullen we maar zeggen

    Login om te reageren
    • maotje zegt

      28 april 2025 om 16:28

      Gemeentes gaan wel overstag al gaat t niet van harte. De crow heeft al het advies gedaan om naar minimaal 2.00 m breed te gaan bij langsprkeren ipv 1.80 die al decennia door veel gemeenten gehanteerd wordt. Ook de lengte zal hierbij worden vergroot

      Login om te reageren
  3. Aalbert zegt

    28 april 2025 om 12:54

    Mercedes S klasse: 1950 kg leeg, werd voor de EV hysterie nog aangemerkt als zwaar.
    EQS: 2635 kg
    Volvo ES90: 2500kg
    Audi A6 etron: 2480kg
    Renault 5: 1550kg….wordt beschouwd als een lichtgewicht.
    Nieuwe lexus ES350e: 2100kg, relatief lichtgewicht.

    Login om te reageren
  4. Simon zegt

    28 april 2025 om 13:08

    Het probleem is NIET gewicht of lengte, maar de ruimtelijke breedte van nieuwe auto’s. Netjes parkeren is niet genoeg om het probleem op te lossen. Alleen bredere vakken…..

    Login om te reageren
  5. potver7 zegt

    28 april 2025 om 15:37

    “Begin 2025 weegt een doorsnee auto 1.254 kilo, terwijl dat in 2015 nog 1.160 kilo was.”

    Ben ik de enige die zich afvraagt hoe ze dit hebben uitgerekend? Gemiddeld nog geen 100kg erbij in 10 jaar tijd, dat lijkt reuze mee te vallen. Nou, dat komt dus doordat het CBS het gemiddelde gewicht van het Nederlandse wagenpark meet, en niet het gemiddelde gewicht van nieuwe auto’s.

    Een paar zinnetjes uit het gelinkte CBS-artikel:
    “Het gemiddelde gewicht van een auto met bouwjaar 2024 is 1554 kilo, terwijl auto’s met bouwjaar 2016 gemiddeld 1224 kilo wegen. Dit is 26,9 procent meer.”
    “Bij auto’s met bouwjaar 2024 weegt een stekkerauto gemiddeld 1875 kilo en een benzineauto gemiddeld 1217 kilo. “[Elektrische] auto’s uit 2024 zijn 4,9 procent zwaarder dan [elektrische] auto’s uit 2016.”

    Kortom, auto’s met brandstofmotor zijn in die 10 jaar niet heel veel zwaarder geworden, en EV’s eigenlijk ook niet – wel wat natuurlijk, door toegenomen veiligheidsconstructies en doordat auto’s ontegenzeglijk groter worden. Maar de grootste gewichtstoename zit ‘m in het grotere aandeel EV’s.

    Login om te reageren
  6. kniesoor zegt

    28 april 2025 om 17:59

    Heb recent eens met m’n ‘nieuwe’ aanwinst in een vrij nieuwe parkeergarage gestaan. In de breedte hield dat al niet over, maar in de lengte was het helemaal een potsierlijk gezicht, de achtersteven stak flink uit. En we hebben het niet over een EWB/LWB of zoiets. Volgende keer maar op zoek naar een extra ruime plek in de hoop, dat die bestaan.

    Login om te reageren
  7. tborre zegt

    29 april 2025 om 07:15

    Ik neem met men i8 vaak 2 plekken. Anders kan ik er gewoonweg niet in of uit. Eens de deuren open staan weet iedereen snel waarom. Waar je een coupe deur vaak nog deels open kan krijgen met raam naar beneden lukt dat bij de i8 niet…

    Login om te reageren
  8. cossiekiller zegt

    29 april 2025 om 08:12

    Als de helft van de nieuwe auto’s al 1875kg weegt, hoe kan dan het gemiddelde 1254kg zijn??

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North