• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Vaarwel diesel, EV doet nu de zakelijke kilometers

Auteur: RubenPriest, gepost 7 november 2024 om 07:42 – 19 Reacties

Vaarwel diesel, EV doet nu de zakelijke kilometers

Voor het eerst heeft de elektrische auto meer zakelijke kilometers gemaakt dan een diesel.

Een leasauto uitkiezen en dan voor zo’n romige diesel gaan. Dat is toch lekker naar klanten tuffen. Het is ook een beeld van vroeger, want tegenwoordig is het helemaal niet meer normaal om voor een diesel te gaan. Je werkgever kan zelfs verplichten een elektrische auto te kiezen.

Zakelijke kilometers vooral elektrisch

Inmiddels is diesel zo exotisch dat zakelijke rijders in Nederland voor het eerst meer kilometers maken met een elektrische auto. Dat blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Het gaat hier om zowel leaseauto’s als bijvoorbeeld ondernemers die hun privéauto voor zakelijke doeleinden gebruiken.

De zakelijke rijders reden gemiddeld zo’n 20.000 kilometer af in 2023. In een kwart van de gevallen gaat het om kilometers afgelegd met een elektrische auto. Omdat het aantal dieselrijders jaarlijks daalt heeft de elektrische auto inmiddels de dieselbeukers ingehaald. Diesels waren vorig jaar goed voor zo’n 14 procent van de zakelijke kilometers.

Dat terwijl het aantal zakelijke rijders met een elektrische auto in hoog tempo toeneemt. Alleen al in vergelijking met vijf jaar geleden hebben we het over een vertienvoudiging.

Diesel en EV’s daargelaten. Benzine is nog altijd koning onder de zakelijke rijder. Dik de helft van de zakelijke kilometers worden afgelegd met een benzineauto. Je ziet onder leaserijders ook geregeld dat de voorkeur toch ligt bij een benzineauto, als ze dit van de werkgever nog mogen kiezen. In vergelijking met vijf jaar geleden zijn afgelegde zakelijke kilometers met een benzineauto met 50 procent gestegen.

Niet alleen zakelijk is benzine de favoriet. Ook onder particulieren is het met afstand de populairste brandstof. Ondanks de opkomst van elektrisch rijden worden nog altijd 80 procent van alle kilometers afgelegd met een auto op benzine.

Heb jij ooit de keuze moeten maken tussen elektrisch of benzine met je leaseslee? Laat het weten, in de comments!

Foto: Audi S6 TDI

Ook interessant!

  • Zakelijke rijder laat EV staan vanwege de vakantierit
    Zakelijke rijder laat EV staan vanwege de vakantierit
  • Duitsers kopen véél minder EV's, meer diesels
  • Toyota steekt middelvinger op naar EV's
  • EV rijders gaan massaal overstappen op benzine

Nieuwste artikelen

  • Hoeveel zakelijke youngtimers zijn er eigenlijk?
  • Duurste Nissan van Marktplaats kan er maar eentje zijn
  • WTF: Invalidenplek rondom auto geverfd, parkeerder krijgt toch boete
  • Autoblog-lezer bezoekt prachtige verzameling
FacebookTweetPinLinkedIn

benzine, cbs, Diesel, Elektrisch, lease, onderzoek

Vorig bericht: « De échte Peugeot 406 uit Taxi staat te koop in België
Volgend bericht: Deze Spectre heeft voor 30k aan weggezogen vet »

Lees Interacties

Reacties

  1. racerx zegt

    7 november 2024 om 08:01

    Gezien de financiële voordelen en verplichtingen vanuit sommige werkgevers ook weinig verrassend. Daarnaast, als je thuis kunt laden is een EV voor binnenlandse zakelijke km’s (tot 3-400km per dag) uitermate geschikt.

    Login om te reageren
  2. gekketurbo zegt

    7 november 2024 om 08:52

    Prima! Al die zakelijke kilometers over naar EV’s en dan ruimte voor de liefhebbers van veel cilinders…

    Login om te reageren
    • heckblende zegt

      7 november 2024 om 10:24

      blijven geloven in sprookjes
      en straks janken

      Login om te reageren
      • Robert zegt

        7 november 2024 om 11:42

        Ben jij misschien een kloon an @lincoln ..
        Je mist enkel de puntjes ..

        Login om te reageren
  3. Lynkesoep zegt

    7 november 2024 om 10:05

    Heb een vervangende ICE auto hier staan ivm onderhoud aan een van onze elektrische auto’s. Hoe we ooit hebben kunnen denken dat brandstof superieur zou zijn aan elektrische aandrijving is mij een groot raadsel. De enige reden zou kunnen zijn dat mensen bang zijn om niet te kunnen snelladen onderweg. Nou, zelfs in Italië hoef je je daar geen zorgen meer over te maken. Ik ben om. Zakelijk en privé

    Login om te reageren
    • DeWitteCondor zegt

      7 november 2024 om 10:10

      Het hangt gewoon af van wat je erin zoekt. Voor woon-werkverkeer, files en ritjes naar de supermarkt volstaat een EV prima en hoef je die niet te laten staan voor een wagen met een schraapdiesel of 3 cilinder torretje, mits lease. Maar als je m moet kopen zou ik wel 3x nadenken op dit moment

      Login om te reageren
    • Allison Burgers zegt

      7 november 2024 om 11:55

      Ha, herkenbaar. Ik ben nu een paar weken “in between EV’s” en rij nu in een hagelnieuwe handgeschakelde Golf 1.5TSI. Auto is dikke prima, maar die aandrijflijn… wat een primitief gedoe. Had ik niet (meer) verwacht.

      Login om te reageren
      • V8Vantage zegt

        7 november 2024 om 12:58

        Nou, als je een échte romige diesel (of benzine) hebt…. Dan mis je geen EV ;-) Althans dat is mijn ervaring met 3 – 4 maanden juist een EV als tussenoplossing gehad te hebben. Nu kon ik overigens niet thuis opladen, maar de EV koste meer per km aan stroom dan een 3.0 zes cylinder diesel aan… diesel per km.

        Login om te reageren
        • audirs3 zegt

          7 november 2024 om 13:20

          @V8Vantage dat is dan wel hele dure stroom… Is dan ook beetje pech per gemeente, in Den Haag is het overal 20c/kwh. Andere gemeenten betaal je soms het (drie)dubbele. Dan valt die rekensom plots heel anders uit. Zeker als je wegenbelasting ook nog mee gaat nemen.

          Login om te reageren
        • maotje zegt

          7 november 2024 om 13:50

          @v8 vantage ik wil die onderbouwing van stroomprijs tegenover dieselprijs van je weleens zien. Ik weet niwt waar je woont. Maar hier in nederland lijkt me dat onmogelijk.

          Login om te reageren
          • V8Vantage zegt

            7 november 2024 om 23:14

            @maotje Dat heb vorig jaar in eerdere post al eens uit een gezet. En wellicht dat het “kost meer” gevoelsmatig in het afgelopen jaar wat “meer” geworden is :-) Hoe dan ook valt het nog steeds tegen. Ik heb toen dik 12.000 km gereden (dat betekend meer dan 12k maar minder dan 12,5k) in drie maanden. Omgerekend kwam ik op 12 ct / km en op dat moment had ik nog niet de laatste facturen gekregen van de laadsessies. Die kwamen 3 maanden later nog steeds binnen….. Maar laat ik het dan maar op 13 cent per km houden (dat is méér dan 12 ;-)).
            De gemeten diesel-periode was 7000km in één maand. Wat veel, maar de omstandigheden vroegen daar om. Ik kwam daar op 12 ct per km. Met wat rondjes Rotterdam, Maastricht, Arnhem op één dag en soms meerdere keren per week kom je daar wel aan.

            Tuurlijk, was openbaarladen en de ene kostte 25 cent en de andere 87 ct en ik heb ook veel snelgeladen. Want geen eigen laadpaal… Maar neemt niet weg dat de kosten voor mensen zonder leasewagen en zonder eigen laadmogelijkheden voor de ‘brandstroom’ mij wel erg tegenvielen t.o.v. diesel.

            Login om te reageren
            • maotje zegt

              8 november 2024 om 07:59

              @v8vantage. Dat is geen berekening. Dit is gewoon een verhaal. Zoals we allemaal wel weten kan een verhaal mooier gemaakt worden dat t is.
              Stroom kost hier aan de laadpaal 35 ct/kwh. Dat is voor 20 kwh (100 km) 7 euro.
              Diesel kost hier bij de zelftank 1,619 /liter.
              Een 3 liter diese mag je in je handjes wrijven met een verbruik van 1:20
              5 x 1,619 is 8,10 euro
              Dus dr klopt geen hol van.
              Daarnaast heb je je mrb niet meegenomen. Waarom heb je die achterwege gelaten? Die hoort er ook bij. Als je die meereken zal het verschil enkel maar groter worden.

              Login om te reageren
              • V8Vantage zegt

                8 november 2024 om 08:58

                Wel zonde van heel mijn verhaal dat je het niet goed leest @maotje… Ik schrijf toch echt dat het alleen brandstof/stroomkosten betreft… En dat viel mij gewoon ontzettend tegen. De MRB beschouw ik in mijn geval als luxe toeslag….
                Daarnaast vergelijk je die ene laadpaal met al die andere door het land heen die ik gebruikt heb inclusief snelladen… Dus om nou te zeggen dat alleen mijn verhaal niet klopt…

                En ja, alleen op de snelweg zijn dat reële getallen :-) Misschien had je dat stukje ook even gemist?
                Geeft niet hoor, de meeste mensen interpreteren wat ze lezen naar hun eigen beleving en waarheid. Ik ook af en toe.

              • maotje zegt

                8 november 2024 om 09:16

                @v8vantage.
                Ohja snelladen maar geen tanken langs de snelweg meewegen zeker?
                Je maakt t verhaal zelf heel smeuig in. T voordeel van de diesel. Maar puntje bij paaltje valt t natuurlijk compleet door de mand.
                Luxe toeslag…. Hoe verzin je het.
                Wees gewoon realistisch.

    • monsieurleloure zegt

      7 november 2024 om 17:41

      Ik ruil mijn 3 liter 6 cilinder diesel niet graag om voor een elektrisch kippenhok.
      Een 1,0 3 cilindertje daarentegen wel

      Login om te reageren
    • Nico zegt

      8 november 2024 om 07:49

      Tja, ik rij met een Aston Martin v12, ben nog geen elektrische auto tegengekomen die ik fijner vind. En heb het twee keer geprobeerd met elektrisch en heb er enkel giga afschrijvingen aan overgehouden.

      Login om te reageren
  4. pier zegt

    7 november 2024 om 10:06

    Romige diesel? Dat is een zescilinder, maar die lease je niet zakelijk. Dat zijn de 1.5 dci’tjes en 1.6 tdi’tjes. Dan rijdt elektrisch beter 🙂

    Login om te reageren
  5. Pordon zegt

    7 november 2024 om 11:45

    Ik ben uiterst tevreden over mijn lease EV.
    Zoveel zelfs dat ook de privé auto volgend jaar een elektrische wordt.

    Login om te reageren
  6. V8Vantage zegt

    7 november 2024 om 12:54

    Nou, bij ons mag men kiezen. Ze krijgen een budget per maand en daar moet men het mee doen. EV, benzine, diesel, nieuw of 2e hands leasen. Allemaal afhankelijk van de persoonlijke situatie en/of voorkeur.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North