Kijk, dat is nog eens goed de dag beginnen!
Nederlandse automerken zijn niet dik gezaaid. Dankzij VDL worden er een groot aantal MINI’s en BMW’s gebouwd, maar gelukkig hebben we Donkervoort nog. De kleine sportwagenbouwer maakt licht gewicht supercars waar de internationale pers van moet smullen. Niet alleen zij, ook bij Autoblog vinden we ze geweldig.
Maar er komt een nieuw Nederlands merk bij: Lightyear. Die naam is niet geheel willekeurig gekozen. Er worden jaarlijks namelijk, volgens de naamgevers, zo veel fossiele brandstoffen verbruikt dat het het mogelijk is om een lichtjaar af te leggen. Voor de goede orde, dat is bijna 10.000.000.000.000 kilometer.
De Lightyear One is hun eerste auto. Het is uiteraard een elektrische auto, maar dan eentje die net even wat verder gaat. De auto zal namelijk op vier manieren opgeladen kunnen worden. Het zonnedak bijvoorbeeld. Het is mogelijk om tot zo’n 10.000 km daarmee te rijden, mits het weer een beetje mee zit (zoals vandaag). De zon is de grootste hernieuwbare energiebron, waar tot nu toe eigenlijk in de autobranche niet heel veel gebuikt van gemaakt wordt. De Lightyear One heeft 5 vierkante meter aan zonnepanelen.
Uiteraard is het ook mogelijk om de auto aan het stopcontact te leggen. In een uur tijd krijg je dan 40 km extra range. Een andere mogelijkheid is een 75 kW-snellader, waarmee de accu in een uurtje behoorlijk vol zit. Wat het exacte gewicht van de auto is, is vooralsnog niet bekend. Wel krijgen we te horen dat e auto zo licht en zo aerodynamisch mogelijk is. De motoren zitten in de wielen geplaatst.
Vandaag is de lancering van de compleet nieuwe auto, dus verwacht meer informatie en persplaten. De presentatie is nu al bezig en jullie aller @Wouter is er op dit moment bij om alles vast te leggen. Hij maakte alvast de eerste kiekjes van het productie model, dat je kan aanschouwen in de gallery. Qua range werd er al verklapt dat de Lightyear One op een volle accu maar liefst 725 km kan halen.
Die 725 km is niet zomaar een doel, maar wat de Lightyear One daadwerkelijk in de WLTP ‘doet’. Hoe zit het dan in de winter? Dan heeft de elektrische auto een lager rendement, maar dan kom je alsnog 400 km ver.
Functie boven vorm lijkt een beetje de norm te worden voor EV’s, begrijpelijk. Benieuwd naar de gelikte persplaatjes waar hij er ongetwijfeld beter uit lijkt te zien.
@el-loco: Vind hem wel vet eruit zien. In ieder geval weer eens iets anders. Een stuk spannender dan een id-3 of een van de andere 13 in een dozijn in een elektrische uitvoering.
Tsja, uhm, Anders. Nog vlees nog vis. Zo op t eerste gezicht denk ik dat di3 op zoek moet naar wat mooiere velgen, die beter bij de klassieke lijn staan.
@jpoers: Noch
@vanquish: sorry leef in de moderne tijd waar auto’s met een fatsoenlijk bereik niet meteen vooraan staan bij de missverkiezingen.
@jpoers: Ik ben het met je eens. Mooi is anders, maar dat is ook helemaal niet het doel. Wat ze hebben gedaan is ontzettend knap.
Hier houd ik van, lijkt me een kruising tussen een Model S en een zonneracer. Wens ze veel succes alvast.
Hij is aerodynamisch, heeft veel zonnecellen, en lijkt productierijp. Maar ziet er niet echt heel mooi uit. Maar met lage bijtelling doen we het vast wel.
Gaaf hoor! Toch mooi dat dit uit Nederland (natuurlijk Brabant!) komt. Ik hoop dat het een succes gaat worden.
Krijg je ervan als je het design laat uitvoeren door de TU Delft ipv die in Bologna :D
Maar wel gaaf dat het er is, ben benieuwd naar het complete plaatje!
oh lol zie nu het filmpje pas, sorry, TU/e dus :)
@gulli: Ontwerp komt van Granstudio in Turijn, geleid door Lowie Vermeersch, ex-designer van Pininfarina.
@Jochempie: uit zn prullenmand zeker
Dit is het bereik waar je wat aan hebt.
Een paar vragen heb ik wel:
* Kan je ook sneller dan 75kw laden
* Is 3 fase mogelijk
* Ik ben reuze benieuwd of dit echt ook in productie gaat, behalve de 10 die ze gaan bouwen in 2109
* hoe is LY gefinancierd
Het zou een leuk onderwerp zijn voor @Wouter om samen met Meindert in de BNR autoshow eens uitgebreid te bespreken
@grandvitara: Lex Hoefsloot, CEO van Lightyear, is al eens te gast geweest…
@joostvis: Weet ik, maar nu is het doek er vanaf. Een leuke special van een uur zoals afgelopen vrijdag met Bram zou leuk zijn. Veel ins en -outs van de auto bespreken én kijken naar de toekomst en investeringen die nodig zijn om dit project (want dat is het nog steeds) van de grond te krijgen.
@grandvitara: absoluut, mee eens!
@grandvitara: dat ga ik niet meer meemaken in 2109 :-)!
@grandvitara: via het stopcontact 40 km/u laden maakt de auto bizar efficiënt. Tenslotte levert een stopcontact maar 1x16A.
Al zal het waarschijnlijk gaan om 2x16A of 1x32A. Met 3 fases zou je eerder 50-60 km per uur verwachten.
@flutterby: Zeker ik had met 3 fase idd een hogere snelheid verwacht.
je hebt helemaal gelijk dat een normaal stopcontact 40 km p/u laadt. Ik ben benieuwd welke techniek zij hier achter hebben zitten.
Mooi van Nederlandse bodem! Lijkt wel een auto uit een science fiction film. Helaas is 75 kW laden niet van deze tijd, dit zou minimaal het dubbele moeten zijn. Gelukkig helpen de zonnepanelen iets mee, maar om dit serieus tot massaproductie te brengen met een goede after sales support zal nog veel energie kosten.
@raw68: 75kW is ruim voldoende indien de batterij bijna slechts de helft zo groot is dan die van de voornaamste concurrentie. Nee nog geen cijfers, enkel een vermoeden.
@onehp: oops, video gekeken, 2/3 van een Tesla MS, dus ongeveer 60kWh?
Dit is dus zo’n zeldzaam geval dat het fijn is dat de foto’s onscherp zijn.
Brrrr wat een lelijke auto
kruising tussen een toyota prius en een porsche 911. als je dan zo serieus bezig bent met je product, waarom besteed je dan geen aandacht aan het design?.. ik snap dat niet.., project is mijns inziens daardoor al meteen een fail..
@hans75: ontworpen samen met Lowie Vermeersch,
@hans75: Volgens mij is het meer een gigantische Volkswagen XL1.
Lijkt wel op het prototype van VW. De wagen die met 1liter diesel 100km kon afleggen.
Maclaren dient al klacht in! Speedtail geinspireerde kont.
@ericc: of Porche, Ferarri, Lamborzjini of Mazerati. Nog best lastig, die automerken correct schreiven. Waar is de edit-knop.
@koen0373: Misschien gaat het MacLaren, die kinderwagenfabrikant.
-edit: dank u, is inmiddels gefixt.-
Laat maar komen.
@karhengst: Daar kom je godverdomme ver mee!
Gaaf concept. Slim om efficientere motoren te gebruiken dan Tesla, en slim om nog wat extra bij te kunnen laden. Voor een hoop mensen is dat toch al gauw de helft van hun jaarlijkse kilometers. Moet je nagaan hoe fijn dat voor het stroomnet is, als slechts de helft van de kilometers van het net zou komen (ondanks dat iedereen met slecht weer aan de stekker hangt)
wat ben ik benieuwd naar het koudstart motorgeluid…ow wacht…dat is een ding van het verleden
https://youtu.be/bSbWwn_YCr8
Meer info en beeld. Sowieso een YouTube kanaal om te volgen als je op de hoogte wilt blijven van elektrische auto’s.
@reactief: Oh wauw, Robert Llewellyn is er weer snel bij deze keer. Fully Charged is een fantastisch kanaal!
@reactief: Foto’s zijn echt bizar slecht die jullie gebruiken! Op het filmpje ziet de auto er eigenlijk gewoon best wel fraai uit.
Ook van binnen hebben ze hem erg mooi ontworpen.
En wat een typisch zeikerige reacties weer. Het is echt ongekend tof wat ze hier neerzetten. Het gaat hier niet om krachtpatsen met grote accu’s. Het gaat om efficiëntie. 2x verder komen op hetzelfde formaat accu. In NL minimaal 8000km kunnen rijden puur om zonne-energie (20.000km in Californië).
Dat is gewoon super tof allemaal. En dan ook nog door de knappe koppen in Eindhoven!
Ik hoop van harte dat ze de volgende stappen doorgaan zoals ze tot nu toe bezig zijn en dat we over een jaar of twee en productiemodel zien wat niet teveel afwijkt.
@reactief: bewegend beeld doet de wagen goed, maakt het een stuk minder lelijk. En die design directeur Koen is grappig, die kan moeilijk kijken als een echte design directeur.
Wel komisch dat men hier baggert op de styling. “het oog wil ook wat”. Totaal onbelangrijk! Ten eerste ziet ‘ie er niet slecht uit, zeker als je nagaat dat zonnepanelen gewoon plat moeten liggen voor maximale efficiency, in ieder geval niet dubbelgekromd moeten zijn, en ten tweede draait het om aerodynamica. Voor jou maakt het misschien niet zoveel uit dat hij 20% onzuiniger is, als hij er iets gelikter uitziet, maar het gaat Lightyear duidelijk om de impact die alle auto’s bij elkaar opgeteld hebben. Je rijdt een Lightyear ook voor anderen. En die impact is behoorlijk.
@jochempie: braak… natuurlijk wil het oog ook wat… de ergste milieuvervuiling is die aan mijn ogen…
dacht dat er voor jullie een een apart groen7 hoekje was gemaakt zodat je hier niet telkens je groene drollen hoeft neer te leggen
@hans75: Hans, je klinkt naief als een kind. Je kunt je niet buiten milieuzorgen plaatsen, net als dat je niet om het stofzuigen van je zolderkamer heenkunt. Het verschil is schaal, en het delen met anderen.
@jochempie: als jij dan mijn zolderkamer wilt stofzuigen, kijk ik hier verder naar mooie autos.. . (btw, op de video ziet de lightyear er een stuk beter uit dan op deze foto’s. .
Ik vind het prima als je bezorgd bent om het miljeu, maar dan mogen dingen nog steeds leuk en mooi zijn… anders heeft het leven behoorlijk weinig zin.
@hans75: Als je een auto bouwt die veel mooier is, maar veel minder efficient, is dat ook prima, zo lang je ‘m maar vaker laat staan. Kun je er lekker naar kijken.
@hans75: En er is niet een “wij” en een “jullie”. Jij en ik zitten in dezelfde categorie mensen, tenzij je het hebt over mensen met en zonder verantwoordelijkheidsbesef.
@Jochempie: het maakt niemand ook maar ene donder uit wat er met het milieu gebeurt. Er bestaat geen “dit doe je niet voor jezelf maar voor iedereen”.
Het feit dat het merendeel van de nieuwe auto’s een SUV is bewijst dat wel. Dat iedereen massaal aan de BBQ gaat zonder ook maar te beseffen dat dat flinke invloed heeft bewijst het ook. Miljoenen mensen gaan jaarlijks met het vliegtuig op vakantie. Men blijft maar goedkope troep kopen die elk jaar vervangen moet worden en dus elk jaar vervuilt.
Heel veel mensen hebben een grote bek als het om milieu gaat. Maar owee als ze ook maar iets aan hun levensstijl aan moeten passen. Want de wereld moet gered worden, door anderen natuurlijk, want ikke moet nog wel een beetje plezier hebben hoor!
Het feit dat ik heel bewust de auto zo veel mogelijk laat staan bespaart het allermeest. Een stilstaande auto verbruikt nog minder dan dit wonderlijk efficiënte apparaat. Maar dat vereist een verandering in je levensstijl en daartoe zijn maar heel weinig mensen bereid.
@lekbak: Ik bekijk het minder pessismistisch dan jij, en verwacht dat mensen wel degelijk hun leefwijze aanpassen ten behoeve van het milieu.
@Jochempie: een paar jaar geleden dacht ik nog dat mensen intelligent zijn, en sociaal zijn. Maar het vertrouwen in mijn medemens is tot een dieptepunt gedaald.
Een enkeling kan zelf nadenken, en is dan vaak ook werkelijk sociaal met groot rechtvaardigheidsgevoel.
Het gros van de mensen is alleen in staat te doen wat anderen ook doen. Ook zijn deze mensen niet sociaal of rechtvaardig. Daarom vertonen ze gedrag als pesten, slechte dingen doen onder groepsdruk en zijn ze diep van binnen allemaal gewoon egoïstisch.
Iets waar in de hedendaagse consumptiemaatschappij dankbaar gebruik van gemaakt word door de grote bedrijven. Je kunt bijna iedereen alles wijsmaken en laten doen, als je het maar goed vertelt.
Helaas is er geen geld te verdienen met minder consumeren. Zonder geld kan je bijna niet de massa sturen, dus zal er gewoon niks veranderen. Behalve dan dat we weer geld uit moeten geven om het milieu te redden natuurlijk, want geld uitgeven betekent geld verdienen voor een ander. Dit is ook de reden dat er nooit oplossingen komen waarbij ze minder vervoer of consumptie stimuleren. Je ziet het wel eens voorbij komen als je er naar zoekt, maar die initiatieven zullen nooit doorzetten.
Misschien ben ik te pessimistisch. Maar als je eenmaal ziet hoe het spelletje werkt snap je opeens onze geschiedenis, en snap je ook wat er in de toekomst wel en niet kan gaan gebeuren.
@lekbak: Je bent vooral realistisch. Maar mensen willen dat gewoon niet horen. Bijna iedereen denkt van zichzelf dat ze goed bezig zijn en het beste voorhebben met het milieu.
Zelfs de groenste hippies stappen regelmatig in het vliegtuig om in Azie een rondreis te maken. De enige mensen met een echt kleine eco voetafdruk zijn de allerarmsten.
Ik herinner mij een vrouw in Afrika die uren aan het lopen was met een flinke lading op haar hoofd. Dat is een levensstijl waarmee de aarde kan voorbestaan. De rest van de wereldbevolking helpt de aarde alleen maar richting de vernieling.
Haha, succes met “Tesla killen” met 75 KW snelladen. Zelfs een Kona kan sneller laden. Om maar niet te spreken over het supercharger netwerk, eigen batterijproductie en de efficiëntste aandrijflijn op de markt.
Overigens wel een gave auto van eigen bodem De zonnepanelen kunnen op dagen als deze garanderen dat je auto nooit té warm wordt. Bij andere (PH)EV gaat dit ten koste van je range.
Tof om in Nederland weer trots te worden op een automerk (huidige merken zijn natuurlijk leuke projecten van opa Jan). Alleen het is wel pas een “killer” als die daadwerkelijk in de verkoop gaat! Heel veel succes, hoop dat het wat wordt!
Een auto van Nederlandsche bodem en dan moet men nog wel even € 149.000 incl. btw neerleggen voor een exemplaar. Toch vind ik het geen lelijke auto. Misschien komt er nog eens een pricedrop a la Tesla? Maar dan voor 50k per stuk ipv 3x zo veel. Ik zeg megafactory :-)
Wow dit is echt te tof https://youtu.be/bSbWwn_YCr8 Lightyear One | Fully Charged echte video
@kjeld: wel opletten he! ;) had ik al gedeeld!
@reactief:
Ik vond de link van Kjeld leuker.
@hubert: aangezien je het leuker vond, heb je nu misschien je mening bijgesteld.
Op die silhouette foto zie ik de neus van een Audi TT 8S, met koplampen van een Tesla model S, de daklijn van een Passat CC en de kont van een Honda S2000. Waarschijnlijk de verkeerde muffin als ontbijt genomen..
Geweldig project. En wat een vreselijk coole naam!
Op de site van Lightyear kun je de auto ook al pre-orderen:
https://lightyear-prod.dev.warp.land/reserve/
In tegenstelling tot de foto’s in het artikel staan hier ook al betere foto’s
@peidur: Website heeft veel weg van polestar.com
Weet iemand hoeveel kw de accu is?
Het is ongelofelijk vet wat deze Startup heeft laten zien. Nu hopen dat ze snel doorgroeien naar een volwassen autobedrijf. Er zijn genoeg vermogende ondernemers die van deze jonge ondernemers een auto kunnen afnemen. Koning Willy mag het voorbeeld geven door een verlengde en bepantserde Lightyear af te nemen ter vervanging van zijn A8. ;-)
Gaaf! Doet me denken aan een mikx tussen de Fisker Karma, Volkswagen XL1, een zonneauto en een beetje Tesla. Ik hoop dat ze het redden. Mooi dat de leasemaatschappij mee durft te investeren.
Allemaal mooie en wel maar dit soort wagens zijn zo onpraktisch en met afmetingen waar je in de stad moeilijk uit te voeten kan. Waarschijnlijk zal dit te maken hebben om voldoende batterij capaciteit in onder te brengen.