Waarom Skoda door VW aan de ketting wordt gelegd

Auteur: , 77 Reacties
Pwoah

Kannibalisme binnen het eigen concern? Nein!

Ooit was Skoda niet bepaald een sexy merk. Auto’s als de Felicia Fun (klassieker in wording!) waren niet echt aan de Nederlandse consument besteed. Volkswagen pakte het echter slim aan door iets oudere techniek aan te bieden voor een fraaie prijs, en dat alles met een representatieve vormgeving.

Skoda is dan ook niet meer het lachertje in de prijslijsten, maar dé keuze voor autokopers die gaan voor value for money. Kijk onze rijtest met de Superb maar eens. De zaken gaan zelfs zó gesmeerd dat VAG zich genoodzaakt ziet om het succes van het Tsjechische merk iets af te remmen. De reden? Skoda levert teveel concurrentie op binnen de Volkswagen-groep!

Om die trend een halt toe te roepen zullen de Tsjechen meer moeten betalen voor de technieken die bij Volkswagen op de plank liggen. Zo worden de voordelen op het gebied van arbeidskosten (om maar een voorbeeld te noemen) ietwat tenietgedaan. Daarnaast willen de Duitsers dat Skoda een deel van de productie verplaatst van Tsjechië naar Duitsland. Da’s duurder voor Skoda, maar ook de vakbonden zien het mogelijke banenverlies uiteraard niet zitten.

Voor de beeldvorming: Skoda is winstgevender dan Audi en groeit op de Europese automarkt bovendien harder dan Volkswagen. Dat laatste merk heeft het juist lastig vanwege de dieselschandalen en alle kosten die daarbij komen kijken. (via: Reuters)

Foto: de hele gallery vind je HIER



77 reacties

Is het voor Skoda niet een idee om zich bij VAG weg te kopen ofzo? Ik roep ook maar wat hoor, maar het merk is echt heel groot geworden en groeit dus nog steeds. Ook vind ik bijvoorbeeld de Superb een mooiere auto dan de Passat. Dat is ook wel eens anders geweest.
@viezefreddyw: Maar waar halen ze dan alle platformen, onderdelen, technieken en dergelijke vandaan? Allemaal goed en wel om dit even te roepen, maar zonder VW zou Skoda het niet ver schoppen vrees ik..
@amauryg: Daarom zeg ik, ik bler ook maar wat. Ik zou niet weten waar ze al die meuk vandaan moeten halen. Wellicht een idee om zelf wat te ontwikkelen maar ja nogmaals, ik roep maar wat. Wat weet ik er ook van.
Het zijn best veel onderdeeltjes om zelf te ontwikkelen :p
@amauryg: is helemaal zo moeilijk nog niet als Skoda en Seat om de tafel zouden gaan ben je klaar.
@amauryg: Misschien kunnen ze “zichzelf verkopen” aan BMW?
@viezefreddyw: Het succes van Skoda komt dankzij VAG, niet ondanks. De onderstellen van VAG zijn gewoon goed, multimedia systemen zijn peperduur om zelf te ontwikkelen. Jezelf losmaken van die Mount Everest aan R&D zou zelfmoord zijn voor Skoda.
Volkswagen gewoon schrappen als merk, lost alle problemen op.
Maar ze hebben natuurlijk zelf fouten gemaakt in de positionering van alle merken uit de groep. Skoda is te veel richting VW geschoven, terwijl Seat een soort Skoda is geworden, maar dan net niet. Een van de merken zou gewoon weg kunnen eigenlijk…
@trustmeiamanengineer: Klopt helemaal. Skoda is gewoon de ‘sensible part of the family’ geworden, wat VW eigenlijk steeds zelf was. En Seat probeert nog steeds de jongere bevolkingsgroepen aan te spreken, aldanniet met iets meer kwaliteit dan voorheen. Dus eigenlijk kan VW zelf gewoon weg?
@amauryg: Heb juist het idee dat VW steeds meer richting Audi wordt gepositioneerd
@lekkaah: Dan kan Audi dus weg…

Volgens mij is het vooral het VW merk dat in de knoei komt dus die kan je het makkelijkst schrappen, want voordat een Mercedes rijder een volkswagen gaat kopen ben je toch een aantal jaren verder.
@ronnys: haha zo kunnen we wel door gaan😂
@trustmeiamanengineer: Ja zeker, Volkswagen gewoon schrapen als merk. Heb je nog een paar suggesties voor andere wereld problemen;)
@dirkv: Trump schrappen als POTUS?
@trustmeiamanengineer: Skoda is met sommige modellen zelfs al heel wat jaren qua afwerking en rijeigenschappen met Volkswagen te vergelijken. Persoonlijk vind ik sommige modellen mooier dan de VW’s. Klinkt misschien gek, maar bij mij deed de groene kleur die gebruikt wordt in het dashboard / RNS-systemen altijd iets. Het zit er dus al jaren aan te komen dat ze zo’n stap zouden zetten om Skoda en halt toe te roepen.
@trustmeiamanengineer: Skoda verkopen aan BMW of Mercedes. Die hebben beide op dit moment geen merk in de “goedkopere” klassen dus die zullen geen probleem hebben met concurrentie in eigen huis.
De oplossing: Skoda verkopen aan Fiat, halen ze meteen hun verkoopdoelstellingen!
@alfalfa: Dan wordt Skoda de concurrent van Fiat binnen het concern. Zelfde probleem dus.
Tja, lastig verhaal voor Volkswagen. Alleen ze keren het succes van Skoda door ze nu op kosten te jagen. En als het nou om de hogere marges die Volkswagens hebben te doen was oké, maar Skoda is zelfs winstgevender dan margekoning Audi. Dus dan lijkt mij dat ze het puur om prestige doen voor het merk Volkswagen doen?
@granlusso: Nee, het geld stroomt van hun vermogende klanten en werknemers (de Duitsers) naar hun minder vermogende klanten en werknemers (de Tsjechen).
@Jochempie: je bedoelt gewoon dat ze het wel bij elkaar sjoemelen en vervolgens dikke boetes?
@bmwfreak038: Nee, ik bedoel dat de salarissen van de Tsjechische arbeiders niet in de Duitse maar in de Tsjechische economie belanden. Hierdoor groeit de Duitse economie minder snel, wat ook een effect heeft op de beurswaarde van het in Duitsland beursgenoteerde VAG.
@Jochempie: dit is wel heel ver gezocht, ze hebben 30.000 medewerkers. Ik denk dat de complete productie verplaatsen naar Duitsland heel erg weinig invloed heeft op de Duitse beursgangen. Vooral als je je bedenkt dat VAG zelf 630.000 medewerkers heeft (minder dan 5% is skoda dus)
Skoda volledig overnemen lijkt mij logisch. Wat is Skoda zonder VAG?
@jorden: kan niet. Want dat is al jaren terug gedaan. Skoda is een 100% dochter. Het “probleem” is dus helemaal geen probleem.
Skoda is niet meer dan een oude naam, gegeven aan een door VW zelf bedacht automerk. Het Skoda van nu heeft helemaal niks te maken met het Skoda van weleer. Het zou dus ook waanzin zijn om te denken dat Skoda van VW los zou kunnen worden geweekt.
VW heeft het dan ook bijzonder onhandig aangepakt met Skoda. Skoda had nu gewoon op hetzelfde niveau moeten staan als Dacia. Dan had VW zich volledig als volume-/massamerk kunnen profileren.
Seat kan überhaupt weg, want dat kannibaliseert alleen maar. Het merk verkoopt alleen maar in bv. Duitsland en de alpenlanden omdat men weet dat ze een goedkopere VW kopen, maar voor die positionering kan het Skoda al gebruiken.
@lalancia: Dit dus.
VW moet ze niet meer laten betalen, maar het lager in de markt zetten.
De MCV is/was een forse station op het platform van een B-segmenter van een vorige generatie.
Ruimte, eenvoudiger techniek. Dan past een Rapid wel in het plaatje, maar een Citigo of Kodiaq niet. Een Kodiaq, Octavia of Superb staat alleen in aaibare dashboards en fratsen op de optielijst ‘onder’ VW.
Dan houd je reputatie of uitstraling of dat soort klets over. En op dat gebied gaat het niet helemaal geweldig bij VW…
Als Skoda voor meer geld moet inkopen bij VW dan verschuift er gewoon winst van Skoda naar het concern. Lood om oud ijzer. Ja, Skoda kanabiliseert het merk Volkswagen. Maar is dat wel zo erg? Nu Volkswagen beschadigt is door het dieselschandaal mag het concern zich vooral gelukkig prijzen dat ze met Skoda zo’n goed plan B hebben liggen.
@mashell: “nu Volkswagen beschadigd is door het diesel schandaal”
Dat Volkswagen schade ondervind door boetes/schadeclaims is duidelijk maar de consument maakt dat diesel schandaal blijkbaar weinig uit. Want VW heeft vorig jaar gewoon weer meer auto’s verkocht.
Bovendien heeft dat gesjoemel er voor gezorgd dat de CO2 uitstoot in de testmodus omlaag ging en er dus minder bpm betaald hoefde te worden over de auto, een lagere netto verkoop prijs dus.
Voor de overheid een strop, want die melken minder geld binnen.
Bovendien zitten die VW motoren ook in Skoda, Seat enz modellen, zou daar dan ook niet een “klein” diesel schandaaltje plaatsgevonden hebben?
@dirkv: “Bovendien heeft dat gesjoemel er voor gezorgd dat de CO2 uitstoot in de testmodus omlaag”?
Heh? Er zijn twee dieselschandalen. Het eerste dat VW in de VS met bepaalde motoren tijdens een test gesjoemeld heeft. Het tweede dat nagenoeg alle dieselmotoren van nagenoeg alle fabrikanten onder praktijk omstandigheden teveel NOx uitstoten. Maar met verbruik en dus CO2 uitstoot is door VW of in Europa niet gesmokkeld. Dat wat Mitsubishi in Japan.
@mashell: Door het toegenomen energetisch rendement van moderne motoren is de uitstoot van NOx toegenomen maar de uitstoot van CO2 is afgenomen. Door de sjoemel software word een testmodus herkent en wordt de NOx uitstoot beperkt. Dan heb je aan het einde van de som een auto die minder CO2 uitstoot en dus minder belast wordt door de fiscus maar wel meer NOx uitstoot als door de fabrikant wordt opgegeven.
@mashell: VAG is nog steeds een merk dat op de Duitse beurs handelt. Als vermogen van de Duitsers naar de Tsjechen gaan, omdat de Tsjechen meer auto’s bouwen en de Duitsers minder, remt de Duitse economie af, waardoor het aandeel VAG automatisch meedaalt.
@jochempie: Het is een 100% dochter onderneming; alle winsten vloeien in principe door naar (de aandeelhouders van) het moederbedrijf ?!?. Daarnaast zullen ze wel weer ‘officieel gevestigd zijn’ in zo’n belastingparadijs met 0.0003% belasting zoals Luxemburg, Ierland of Nederland (ala Tesla, Microsoft, Google)….
@dawwg: De winsten vloeien natuurlijk door, maar de werknemers shoppen niet in Duitsland, waar het moederbedrijf zich op de beurs bevindt. Dus per saldo gaat er geld van landen waar Skoda’s verkocht worden richting de Tsjechische economie en met de aantallen die er nu gebouwd worden begint dat z’n effect te hebben.
@jochempie: Maar Volkswagen voelt zich natuurlijk niet verantwoordelijk voor de Duitse economie. Ze mogen wel het grootste bedrijf zijn maar zover gaat hun invloed en verantwoordelijkheid natuurlijk niet. Dus dat Skoda medewekers die de Seat Actea in elkaar zetten hun loon in Tsjechie in boodschappen omzetten, wellicht bij het Duitse bedrijf Lidl of Kaufland, maakt hun echt niet uit. Dat soort nationalistisch denken is volkomen achterhaald. Zeker in Duitsland, die weten inmiddels dat van teveel nationalisme niks goed komt. Nationalisme heeft in 2017 alleen nog plaats bij sportwedstrijden.
@mashell: Het is niet nationalistisch denken als je nagaat dat het een direct effect heeft op de Duitse handel en dus ook de beurskoers van VAG en hun Duitse toeleveranciers. Dan is het geen sentiment maar keiharde Oiro’s.
Neemt overigens niet weg dat zowel VW als de Tsjechen de afgelopen twintig jaar puik werk hebben verzet met het merk. Het is van Oostblok-meuk veranderd in een zelfverzekerd en volwaardig automerk.
@lalancia: Maar met deze zet loopt Škoda en daarmee ook Tsjechië tegen het glazen plafond van VAG (“VW moet de grootste blijven want sentiment en erfgoed!”) en is daardoor de bitch van Duitsland. De Tsjechen zijn nu aan zet. Ik hoop dat een Chinese partij als Chery gaat dreigen met het oprichten van een Tsjechisch automerk, terwijl de Tsjechen Škoda’s gaan boycotten. Wellicht dat VAG Škoda dan van de hand wil doen.

Het was leuk, maar Škoda wordt te groot voor VAG, en Duitsland houdt met deze onderdelen-move de Tsjechen onder de duim.
@jochempie: plusjes voor het gebruik van de letter Š.
@pomoek: Anders krijg ik klappen van de dame.. Dat is me meer waard dan een plusje ;)
Hoe dom kun je zijn. Succes de kop indruken? WHY?!?!?
Zorg, op een gezonde manier, dat VW aantrekkelijker wordt dan Skoda! Niet kunstmatig de prijs opdrijven. Wat een achterlijke actie dit zeg…
@kliko: Politiek. Eigen volk eerst en zo. Waarom denk je dat GM Opel van de hand deed nu het net weer goed ging met het Opel concern? Dit is gewoon een Trumpiaanse actie van Volkswagen. Dat mag hoor, maar wees dan de grotere partij en stoot Skoda af, net zoals dat GM Opel heeft laten gaan.
Misschien moet Skoda de plek van VW overnemen en moet VW zich volledig gaan richten op elektrisch rijden en daarmee een nieuw imago maken. VW heeft nu eenmaal het meeste last van het dieselschandaal. Zo kunnen ze proberen het vertrouwen terug te winnen van de consument. En als Skoda een stukje opschuift, dan kan Seat weer de plek van Skoda innemen.
@berlinetta: Dat is ook eigenlijk de enige juiste oplossing. Volkswagen is een stuk vertrouwen van de consument kwijt door het dieselschandaal en alle andere bijkomstigheden. Ook de financiële crisis heeft haar geen goed gedaan, maar dat trekt nu weer langzaam aan.
Volkswagen moet inderdaad investeren in electrisch rijden (hoewel ik dat helemaal niet zie zitten) en autonomisch technieken. Daar heeft het concern juist de inkomsten van Skoda voor nodig. Dus niet Skoda uit de markt prijzen door meer te gaan vragen van hen. Nee, gewoon het zo laten, eigen voertuigen in opgaande lijn uitdragen en de nieuwste technieken er aan toevoegen. Skoda gewoon de gebruikelijk conventionele technieken laten gebruiken en daarmee het overige marktaandeel mee uitlaten bouwen.
Seat is een Audi kindje, laat die het samen op een soortgelijke manier invullen met elkaar, dan heeft iedereen zijn eigen status en is elke niche ingevuld.
@orichy: Seat een Audi kindje? Seat is het budgetmerk en Audi het premium merk. Die hebben eigenlijk niks met elkaar van doen. Je ziet steeds meer dat Seat door Skoda gerund wordt. Al die succesvolle SUVs van Skoda en Seat zijn Skoda producten.
Dit is het nadeel van onderdeel uitmaken van een multinational met concurrerende producten. Je kunt geen voordeel meer behalen van de lage waarde van je munt (de Tsjechische Kroon), omdat je eigenaar gewoon meer gaat doorberekenen. Schijt aan monetaire grenzen.

Die dickheads van Volkswagen zouden natuurlijk gewoon het concern zo in kunnen richten dat ze de nettoprijzen van Škoda’s omhoog zouden mogen brengen, waarbij de marge per verkochte auto stijgt. Wellicht zouden ze minder auto’s verkopen, maar mogelijk levert de hogere marge per saldo een gelijke winst voor Škoda op. Maar door de constructie van het VAG concern is het waarschijnlijk een illegale prijsafspraak om de nettoprijzen van een dochtermerk te beinvloeden.

Op de nu voorgestelde manier vreet VW direct aan de winst van Škoda… De nettoprijzen gaan omhoog doordat de onderdelen duurder worden. De marge op de auto blijft gelijk. Maar men koopt minder auto’s door de hogere nettoprijzen, dus de winst gaat omlaag.

Precies wat Škoda niet zou moeten willen (minder winst), precies wat Tsjechië niet zou moeten willen. VAG zou het geen moer uit moeten maken, want dochter 1 maakt minder winst (Škoda) terwijl dochter 2 wat meer winst maakt (Volkswagen). De enige die hier beter van wordt is de Duitse economie, want meer consumentengeld gaat naar Volkswagen dan naar Škoda. Ik kan dus enkel concluderen dat dit een politieke zet is.

Maar goed, het zijn dan ook Duitsers, zeg maar.
Dat krijg je als je een enorme eenheidsworst van je merkenportfolio maakt. Het had niet zo moeilijk hoeven zijn: Volkswagen als degelijk merk, Seat als sportief merk en Skoda als het lager geprijsde merk. Audi daarboven als premiumspeler en je hebt een duidelijk merkenportfolio dat niet te erg overlapt om kannibaliserend te zijn. In plaats daarvan schurkt het allemaal zo dicht tegen elkaar. Neem de Passat. Da’s een degelijke, burgerlijke sedan die vanaf € 33.690 in de prijslijsten staat. Ga je kijken bij Skoda, dan zie je de Superb -eveneens een degelijke, burgerlijke sedan- voor €31.290 in de prijslijsten staan. Dat is een prijsverschil van €2400 euro. Dan heb je in beide gevallen een 1.4 TSI met 125pk en handgeschakelde zesbak. Vink je bij de Skoda het luxere navigatiesysteem en multifunctionele stuurwiel aan (standaard bij de Passat) dan is het verschil nog maar €1060. Dat verschil is gewoon niet genoeg om een andere doelgroep aan te trekken en kannibalisatie te voorkomen.
@edge: De Superb is wel een stukje groter dan de Passat. De Superb is 4861 mm lang waar de Passat op 4765 mm uitkomt. De Octavia komt op 4659 mm. Qua afmetingen valt de Passat daar dus precies tussen in. Dus ik weet niet of je van VW de Passat met de Superb zou moeten vergelijken qua prijs. Lijkt mij eerder met de Octavia en dan wordt het prijs verschil meteen een stuk groter.
Grote baas van Skoda rijdt misschien zelf noodgedwongen een Audi van de zaak om daar de cijfertjes op te krikken. Je moet wat voor de zaak doen…
Dat Skoda winstgevender is dan Volkswagen is toch niet gek. onderdelen R&D is voor rekening van Volkswagen. Snap uberhaupt niet waar t concern zich druk om maakt betreffende Skoda. Gewoon Volkswagen portfolio en Skoda portfolio beter laten balanceren/aanvullen, Seat eruit mikken.
@dakarbemo: Dat weet je helemaal niet. Ik vermoed dat voor MQB alle onderdelen gewoon binnen het R&D budget voor MQB zijn begroot, en dat de VAG merken die MQB zouden gaan gebruiken van te voren d.m.v. een omzet-inschatting per merk hun eigen bijdrage moesten aftikken.
@jochempie: weten doen we niets over interne cashflow maar anders kan ik de reactie van VW niet snappen.
@dakarbemo: het is een idioot idee dat volkswagen voor de r&d van de onderdelen zou betalen en de rest ze gewoon zo zouden mogen gebruiken. Dan had VW al lang niet meer bestaan wegens de nettoprijzen.
@jochempie: “gewoon zo zouden mogen gebruiken” tegen een stukprijs ofc. Volkswagen is uberhaupt niet echt het voorbeeld van dingen logisch doen…
@dakarbemo: tegen een stuksprijs? Dan betalen ze dus toch hun aandeel van de R&D…
@dakarbemo: dit heeft niets met de betaling van de r&d voor de onderdelen te maken maar puur met dat er relatief veel Skoda’s worden verkocht, doordat de nettoprijzen voor een Skoda lager liggen. Dat komt weer door de goedkope productie in Mladá Boleslav. VAG zou blij moeten zijn met het goed lopende Skoda. Maar dat zijn ze niet, want ze betalen Tsjechische werknemers, die hun salaris binnenlands uitgeven. VAG is toch grotendeels een Duits concern, dus al hun klanten moeten het liefst Duitse producten kopen want dat is goed voor de Duitse economie en dus VAG. Maar ook in Duitsland koopt men veel Skoda’s, omdat men privé graag bespaart. Geld dat deels (de werknemerssalarissen) uit de Duitse naar de Tsjechische economie verdwijnt. Dat heeft een negatieve invloed op de koopkracht van Duitsers en dus op de verkopen van VW en Audi. En dan wordt Skoda, samen met de Tsjechische economie wéér sterker, en de Duitse economie zwakker, waardoor het gros van VAG weer de lul is.
@jochempie: ik heb het een beetje technisch omschreven maar volgens mij zit het zo:

1. Volkswagen koopt Skoda, wegens de lage prijs, de lage werknemerskosten, de nabijheid bij Duitsland en wellicht omdat het Nazi-regime verantwoordelijk is voor bezetting en daarmee de Tsjechische weerloosheid tegen de communisten, en VAG als modern Duits oud-Nazi merk zich daar schuldig over voelt.
2. De Tsjechische economie bloeit op, mede dankzij VAG en ze voelen zich helemaal enthousiast over hun schattige kleine Skoda.
3. De prijzen van Skoda blijven laag, maar de auto’s worden steeds beter. Ook zijn ze geregeld veel betrouwbaarder dan hun Duitse stalgenoten.
4. Men koopt meer Skoda’s en het liefdadigheidsproject ontploft in het gezicht van VAG. Ze hebben een financiële parasiet binnengehaald die steeds meer geld van de host (Duitse economie) naar de parasiet (Tsjechische economie) sluist. Als ze dezelfde Euro hadden genomen, was dit goedgekomen voor VAG. Maar de prijzen blijven laag, dus Skoda blijft groeien.

VAG, stoot Skoda af, en verkoop het aan een partij die geen vergelijkbare producten op dezelfde markt aanbiedt. Chery of Geely ofzo. Beter voor iedereen. Volkswagen kan Skoda direct en eerlijk beconcurreren, en het moedermerk van Skoda heeft enkel Jaguar of Volvo in Europa in het aanbod. Geen vergelijkbaar product.
@jochempie: maar bekijk het een van concernzicht. Daar ontwikkel je 1x tecnhiek. Stopt die in 4 verschillende wagens. Dan heb je voor de ontwikkelingskosten van in totaal 2 wagens, 4 wagens op de markt. Dat die naast met de concurrenten ook met elkaar concurreren is helemaal niet erg. De kans dat jij als concern een goed martkaandeel haalt is zo flink groter.
Als dan 1 van die 4 merken het buitengewoon goed lijkt te doen dan is dat niet het eerste maar het laatste merk dat je van de hand zou willen doen.
@mashell: Ja, als je daar alle vruchten van terug zag, tenminste. Maar Skoda medewerkers brengen hun salaris niet terug in de Duitse economie, waar wel hun salaris vandaan komt. En hoe meer Skoda’s er verkocht worden t.o.v. VW’s of Audi’s, hoe minder de Duitse medewerkers bijdragen aan de Duitse economie. En dat is slecht voor de Duitse beurs en dus de beurswaarde van VAG en al hun toeleveranciers.
Gelukkig zit er vaak wel wat rek in die kettingen van VW.
Een Skoda is ruimer, goedkoper en voorzien van dezelfde techniek als een VW. Dus wanneer ik een VW wil kopen, waarom dan geen Skoda?
Ze zijn als fabrikant zo cheap om er zelf geen onderscheid in te maken. Want dan gaan de productiekosten omhoog. En dan is dit een logisch gevolg.
Kunnen ze VAG niet helemaal opheffen.
Tja… nationalisme is een zwakte die de romantiek van ‘hoe het moet zijn’ de voorkeur geeft, over ‘hoe het is’. Gebrek aan realiteitszin en de wereld volgens de VW top, heeft al veel gekost en zal nog meer kosten :/ Jammer, als ze het succes van ‘hoe het is’ zouden omarmen, zouden ze zien hoe goed ze bezig zijn.
@linkador: Een multinational hoort niet op een nationale beurs thuis, omdat door extern succes (Skoda verkoopt meer en de Tsjechische economie bloeit op) een negatief gevolg heeft voor de aandelen (Duitsland produceert minder auto’s, heeft minder koopkracht, economie remt af, beurs zakt in).
@jochempie: Inderdaad, eens opgestart en stevig in de schoenen hoort men niet meer op een beurs te staan. De wijlen Belgische trots Minerva (en veel anderen) is door beurskoers obsessie onder gegaan.
@linkador: Dat bedoel ik niet. Ik bedoel dat als je merken in je portfolio bezit die elkaar beconcurreren op de thuismarkt, dat die dan ook moeten profiteren van waar ze produceren. Maar dat gebeurt nu niet. Het aandeel VAG profiteert niet van de Tsjechische markt die mede door hun groeit. Het profiteert enkel door de groei in de Skoda verkopen, maar dat is maar één walletje.
@jochempie: Er komt inderdaad veel bij kijken, ondertussen komen ze nog eens goed in het nieuws.
@linkador: Tenzij alle onderdelen van die multinational enkel op hun eigen thuismarkt hun producten aanbieden. Zo beconcurreer je elkaar niet. Maar zodra een twee onderdelen uit één multinational elkaar op eigen terrein beconcurreren, en één het voordeel van een lage munt heeft, zit je in de tang. En dat gebeurt nu bij VAG. Er moet één van deze drie dingen gebeuren: Skoda moet vertrekken uit Tsjechië/VAG moet Skoda verkopen/Tsjechië voegt zich bij de Eurolanden. Ik denk dat de tweede optie het meest voor de hand ligt.
@jochempie: Of de logische 4de optie. Het Skoda succes en de gunstige omstandigheden in Tsjechië omarmen. De nationalistische trots van kant zetten, er VW productie huizen en ondertussen met de extra cash de Duitse productie optimaliseren tegen het tij keert. Het moet geen arbeidsplaatsen in de heimat kosten. Het is alsof de spits jaloers is dat de keeper ook eens een goal maakt, VW en Skoda spelen met anderen voor team VAG.
@linkador: Het gaat VAG er om dat het geld dat zij en hun werknemers verdienen in de economie verdwijnt waar zij op de beurs zitten. En dat is niet Tsjechie. Of ze daar nou Skoda’s of Volkswagens maken.
Skoda is binnen VAG het value for money no nonsense merk.
Skoda kunstmatig duurder maken zal ervoor zorgen dat meer mensen naar VW overstappen. Maar zal er ook toe leiden dat meer mensen naar Toyota of Hyundai/KIA overstappen.
Dus of dit zo’n goed plan is?
@ramshoek: Seat is het value vor money oftewel budgetmerk. Skoda was het vroeger maar is dat al jaren niet meer. Skoda is gewoon middle of the road. Niet duur, niet goedkoop, concurrent voor Ford en Opel. VW is het een klein beetje luxere merk en Audi het premiummerk.
@mauritsH Wat is je bron? Zie nergens verwijzingen o.i.d. Dit soort verhalen over VW en de gelieerde merken komen 1 keer in de zoveel jaar weer eens voorbij en tot nu is er nooit iets veranderd volgens mij. Beste voorbeeld is de Superb die je zelf ook aanhaalt..
@eboman: Dan moet je toch echt beter kijken, zie wat tussen haakjes achter de laatste zin staat.
@MauritsH: Oeps, viel net op de volgende zin op mijn schermpje. Excuus!Desondanks blijf ik sceptisch over de eventuele consequenties. Vind het bijzonder dat de bonden niet kijken naar de aantrekkelijkheid van hun modellen en zich afvragen waarom ze minder verkopen maar naar de verschillen intern. Getuigt van weinig visie..
Tja, persoonlijk ben ik ook voor een Skoda aan het kijken, alles behalve spannend, maar wel een stuk sympathieker dan VW.
Gewoon een boekhoudkundig trucje om de winst te drukken. Skoda moet meer betalen voor een sigaar uit de eigen VAG doos.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).