• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Nederlandse zonne-auto verslaat Apple en Tesla

Auteur: ricardo, gepost 6 februari 2015 om 11:58 – 24 Reacties

Afbeelding Nederlandse zonne-auto verslaat Apple en TeslaAfbeelding Nederlandse zonne-auto verslaat Apple en TeslaAfbeelding Nederlandse zonne-auto verslaat Apple en TeslaAfbeelding Nederlandse zonne-auto verslaat Apple en TeslaAfbeelding Nederlandse zonne-auto verslaat Apple en TeslaAfbeelding Nederlandse zonne-auto verslaat Apple en Tesla

Stella
De gezinsauto op zonnekracht uut Brabant wist een aantal grote namen uit Silicon Valley te verslaan. Nice!

De TU Eindhoven heeft wederom een reden om trots te zijn op Stella, het kleine zonne-autootje dat nog geen 400 kg weegt. In de VS heeft de auto namelijk een Crunchie gewonnen. U bent geen nerd? Dan leggen we het even uit: de Crunchies, bedacht door TechCrunch, zijn awards voor de techindustrie. Meestal gaan ze naar bedrijven in Silicon Valley, maar dit keer ging de Crunchie voor ‘Best Technology Achievement’ naar de 22 studenten uit Eindhoven.

Ze namen het op tegen onder meer Apple, dat genomineerd was voor betalingssysteem Apple Pay, en het herlanceringsprincipe van Elon Musks rakettenbedrijf SpaceX.

Teammanager Lex Hoefsloot tegen het ANP:

“Je hoopt er altijd op, maar als ik heel eerlijk ben had ik het niet verwacht. We stonden in een rijtje tussen hele grote namen. Het laat zien dat ze ook in de VS denken dat dit de toekomst is.”

Tja, voor nerdauto’s lopen ze wel warm in the valley.

De Stella is een opvallend laag autootje met plaats voor vier, een kofferbak, intuïtieve besturing en een range van 600 kilometer. Het Solar Team Eindhoven heeft de auto opgetrokken uit aluminium en koolstofvezel waardoor het wagengewicht niet boven de 380 kilo uitkomt. 60 kg daarvan is voor het accupakket, dat een capaciteit van 6 kWh heeft. De rest van de aandrijfkracht is afkomstig van zonne-energie. Op het dak van de 4,5 meter lange en 1,65 meter brede Stella zijn hoog rendement silicum zonnepanelen aangebracht, die voor bijna de helft van de benodigde energie zorgen. In theorie zou de auto meer energie kunnen opleveren dan hij verbruikt. Het is echter niet zo dat hij onbeperkt kan doorkachelen, de auto heeft daarom een maximale range van 600 km. Het was in ieder geval genoeg om de concurrentie tijdens de World Solar Challenge 2013 te verslaan en de wereldtitel te pakken.

Vanochtend om 06:00 uur Nederlandse tijd nam het team de prijs in ontvangst.

Nederlandse zonne-auto verslaat Apple en Tesla

Ook interessant!

  • Apple auto niet langer via Hyundai of Kia
  • Apple auto
    Apple auto toch weer een stapje dichterbij
  • Toyota-baas waarschuwt Apple: de autosector is geen makkie
  • Volkswagen: wij zijn niet bang voor Apple

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Een lekker gekke TVR op Nederlands kenteken
  • Audi RS6 met 1.100 pk is hypercar voor het hele gezin
  • Video: je auto verliezen door een dom ongeluk
  • Nieuwe wankelmotor komt uit onverwachte hoek
FacebookTweetPinLinkedIn

tu-eindhoven, zonne-energie

Vorig bericht: « Afsluitdijk gaat dicht, dat wordt omrijden!
Volgend bericht: EINDELIJK! Laatste Bugatti Veyron is in aantocht »

Lees Interacties

Reacties

  1. tupperware zegt

    6 februari 2015 om 12:07

    Gefeliciteerd, hebben ze gelijk een baantje bij Tesla gekregen..?

    Login om te reageren
    • maarteno zegt

      6 februari 2015 om 13:21

      @tupperware: snap ook niet waarom ze Tesla verslagen zouden hebben….

      Tesla = Elon Musk
      Space X = Elon Musk

      Maar Tesla != Space X

      Ook bouwen ze bij Tesla geen zonnecel auto’s…dus ook daarmee ‘verslaan’ ze Tesla niet…

      Login om te reageren
  2. JamesBond007 zegt

    6 februari 2015 om 12:08

    Helemaal te gek, kut!

    Login om te reageren
  3. norge zegt

    6 februari 2015 om 12:10

    Waarom is die max range er dan?

    Login om te reageren
    • Esprit_de_Flandre zegt

      6 februari 2015 om 12:20

      @norge: Plaspauze…

      Login om te reageren
  4. motoragent zegt

    6 februari 2015 om 12:19

    Fantastische prestatie, gefeliciteerd heren!

    Als ie betaalbaar zou zijn zou ik er best een willen, af en toe de stekker er aan en de zon gebruiken om hem bij te laden (volledig op de zonnepanelen rijden gaat hier sowieso niet lukken). Boeien dat het niet zo hard gaat, op mijn bestemming kom ik toch wel aan. Lijkt me een aardige belevenis om hier mee te rijden.

    Login om te reageren
  5. mrrallycross zegt

    6 februari 2015 om 12:21

    Mooi gevormd door engineering, echt top dat we in Nederland dit soort dingen kunnen winnen!

    Login om te reageren
  6. motiondrive zegt

    6 februari 2015 om 12:27

    Ook leuk dat we dit soort dingen met enige regelmaat winnen! We zouden wat trotser mogen zijn op wat ons landje nog kan :)

    Login om te reageren
  7. rammillius zegt

    6 februari 2015 om 12:27

    Netjes gedaan! Binnenkort Google op de stoep om de patenten over te nemen voor hun autootje? Of zal NedCar hem in productie nemen?

    Login om te reageren
  8. celicatwincam zegt

    6 februari 2015 om 12:33

    -edit: dank u, is inmiddels gefixt-

    Login om te reageren
  9. TopgearUK zegt

    6 februari 2015 om 12:35

    Begrijp me niet verkeerd, ik vind het een hele mooie prestatie, maar is deze auto ook niet zo licht omdat hij simpelweg geen airbags en andere wettelijke verplichte veiligheids-maatvoorzieningen heeft?

    Login om te reageren
    • desjonnies zegt

      6 februari 2015 om 12:43

      @TopgearUK: RDW goedgekeurd zegt men

      Login om te reageren
    • motoragent zegt

      6 februari 2015 om 12:44

      @TopgearUK: Airbags zijn geen wettelijke verplichting ;)

      Hij heeft gewoon een Nederlands kenteken, wat dus betekend dat hij aan alle overige eisen wat betreft veiligheid etc. voldoet. Bovendien is hij vrijwel helemaal uit CFRP opgetrokken om het gewicht zo laag te houden.

      Login om te reageren
      • Mairsil zegt

        6 februari 2015 om 16:53

        @motoragent: Hij zal het ongetwijfeld niet best doen in de EuroNCAP, en qua geluidsisolatie en comfortdingen als airco, audio, navigatie, electrisch wat-dan-ook moet je ook niet veel verwachten, maar het blijft een hele prestatie om hem uberhaupt road-legal te krijgen. Het is natuurlijk geen praktische auto qua aanschaf (met dit materiaal zou hij wel eens meer kunnen kosten dan een Tesla S als je hem in productie zou nemen) maar het zijn wel goede eerste stappen om dit soort dingen beter te maken.

        Login om te reageren
  10. mashell zegt

    6 februari 2015 om 12:53

    Gelukkig was het geen design wedstrijd.

    Login om te reageren
  11. Dutchdriftking zegt

    6 februari 2015 om 13:03

    Leuk dat onze studenten tot zoiets in staat zijn, wordt je stiekem toch wel een beetje trots van!

    Login om te reageren
  12. amski zegt

    6 februari 2015 om 13:15

    In Nederland kunnen ze beter aan een auto beginnen die op regen rijdt ipv zon.

    Login om te reageren
    • Dutchdriftking zegt

      6 februari 2015 om 13:28

      @amski: haha ja goed idee! Watermolen achterop?

      Login om te reageren
    • henrie zegt

      6 februari 2015 om 17:53

      @amski: http://www.hetregentbijnanooit.nl/site/

      Login om te reageren
  13. Tonnie zegt

    6 februari 2015 om 13:58

    Dit bewijst ook wel weer dat het universitaire niveau in nederland vergeleken met de rest van de wereld niet slecht is.

    Login om te reageren
    • trustmeiamanengineer zegt

      6 februari 2015 om 18:18

      @Thijsj: Heel goed zelfs, zeker gezien het beperkte aantal studenten en kleine budgetten (vergeleken met de grotere landen om ons heen).

      Login om te reageren
  14. m4ple zegt

    6 februari 2015 om 15:20

    Ik mag de laatste tijd genieten van de verhalen van een van de leden van het nieuwe team. Hij vertelde me dat het vandaag een gekkenhuis is met media en andere geestigheden. Hij gaat na de zomer zelf naar Australië om daar deze prestatie proberen te evenaren. Ze zijn ontiegelijk trots in Eindhoven en hebben constant geroepen dat ze het niet zouden winnen. Wij als studenten pffff nee wij kunnen niet winnen van die miljarden bedrijven. Tja dus toch. En die nieuwe auto… ik denk echt dat die nog veel beter wordt.

    Login om te reageren
  15. trustmeiamanengineer zegt

    6 februari 2015 om 18:19

    Mooi, weer een reden om een troste TU/e-er te zijn!

    Login om te reageren
  16. stifke zegt

    6 februari 2015 om 18:36

    Het blijft gaaf om tijdens je projectvergaderingen op de TU/e de werkplaats in te kijken en dat ding te zien staan!

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North