
Voor iedereen die gebukt gaat onder verregaande Veyron-moeheid (en dat zijn er veel hier op Autoblog) is er goed nieuws: we zijn binnenkort eindelijk van de Veyron af.
Begrijp ons niet verkeerd. De Veyron is tien jaar na dato nog steeds een fabelachtig stukje autotechniek. Een rijdende middelvinger van Piëch naar al zijn concurrenten, om even een auto te bouwen die 405 km/u – en later 431 km/u – rijdt, terwijl er nooit een euro winst is gemaakt met de Molsheimse überauto.
Toch lukte het niet om voor de geplande 450 Veyrons (300 coupés, 150 Grand Sports) binnen afzienbare tijd een eigenaar te vinden. De hoge aanschafprijs en de absurde onderhoudskosten bleken voor veel miljonairs toch een afkeerpunt. Bovendien werd het in het afgelopen decennium erg druk in het hypercarsegment. Bugatti zocht het daarom in de speciale one-offs. Actiemodellen met een unieke link naar het verleden, unieke materialen, of een unieke lakkleur. Tot aan porselein op de carrosserie toe.
Onlangs leerden we dat Bugatti was aangekomen bij de laatste acht exemplaren van de Veyron, maar ook die zijn inmiddels bijna allemaal vergeven. Er is er nog één over, zo laat CEO Durheimer aan Auto Motor und Sport weten, en die wordt op de autosalon van Genève ontdoekt. We hebben een donkerbruin vermoeden dat het om een Grand Sport Vitesse gaat en dat Bugatti op de persdag van de autoshow bekend zal maken dat ‘ie ook al verkocht is.
En daarmee komt een einde aan de Veyron-legende, en kan de werkplaats het attelier in Molsheim zich opmaken voor een retooling. Want de Veyron gaat sowieso een vervolg krijgen.
Zijn we daar ook weer vanaf.
@bouwvakkert:
Als dit dan ook het laatste bericht over dat hok zou zijn….
Zolang AB bestaat berichten ze bijna wekelijks over die meest overgewaardeerde auto van het afgelopen decennium.
Kijk voor de gekkigheid eens op de eerst pagina ooit van AB….
@jrk68: Hoezo overgewaardeerd; noem jij aub even een andere auto waarin zelfs je oma die 400+ km/u kan rijden ?!? En juist nu met alle muesli-grasmaaimotortjes zou een liefhebber een W16 Quad-turbo toch juist moeten kunnen waarderen ?
@jrk68: ondergewaardeerd bedoel je? Fantastische wagen. Nog steeds ongeëvenaard en dat na minstens 10 jaar oude concept
@jrk68: Onzin praat vooral voor jezelf en niet voor een ander aub.
Ik vind de Veyron geweldig, hoogstaande techniek en engineering,zelfs naar huidige maatstaven nog.
@bouwvakkert: waarschijnlijk komt er nog een Final Edition :-)
Fijn dat de laatste walvis ook een thuis heeft gevonden.
Laat de volgende Bugatti maar een iets gracieuzer zijn, niet pure brute force om het tot een technisch hoogstandje te schoppen
@gijsso: Die hele auto is een technisch hoogstandje, zeker in die tijd.
Maar ik snap je wel, op Autoblog ben je ‘cool’ als je VAG-producten afzeikt.
@bitethepillowimgoingindry: Nee, VAG afzeiken is zeker niet mijn doel. Is ook wel erg makkelijk om te zeggen als je niet eens bent met iemand anders.
Als werktuigbouwkundig student zie ik dat de Veyron alleen ontworpen is om 1000 pk aan boord te hebben en zo de claim tot snelste productie auto te verkrijgen. Pure brute force manier (dit zorgt ervoor dat ie dan ook meer dan 2 ton weegt) en dat vind ik als toekomstig ingenieur een erg lompe aanpak tot de uitdaging. Dat de auto gelijkenissen toont met een volwassen bultrugwalvis is dan ook niet geheel incidenteel.
@gijsso:
Smaken verschillen. Ik vind hem niet lelijk. En dat ‘pure brute force’ verhaal klopt ook niet helemaal. De Hennessy Venom is pure brute force. Ik vind dat je de Veyron iets te kort doet;)
@gijsso: ik ben het niet helemaal met je eens. Het doel van deze auto was om een luxe auto extreem hard te laten gaan. Zeker als je de auto op het moment van uitkomen gaat vergelijken, wint die als totaalplaatje op beide vlakken van alle andere auto’s. Ik ben het overigens wel met je eens dat ik niet hoop dat dit nog een keer gaat gebeuren.
@gijsso: Als Autotechniek student zie ik dat de Veyron zo ontworpen is om te laten zien wat VAG in huis heeft. Vergeet niet dat de auto al ruim 10 jaar oud is. De techniek is nog steeds geweldig. De Veyron is ontworpen als een luxe ”sport” wagen die dagelijks bruikbaar is en 400km/h haalt. Een Aventador is leuk, maar daar ga je echt niet elke dag in rijden. (Ja de eerste week alleen omdat het dan nog leuk is). Dat de wagen 2 ton weegt is niet erg. Hij is niet ontworpen om licht en agile te zijn. Daarnaast geeft VAG gewoon op wat ze willen en de engineers zoeken het maar uit hoe ze dat voor elkaar krijgen. VAG geeft aan welke punten wel en geen prioriteit hebben. Binnen dat kader blijven is de uitdaging.
@gijsso: ik begrijp dat je nog student bent. Anders zou je wel weten dat 1000 pk en 1000 kg geen succes is. de auto is ook niet bedoeld als racewagen of iets. Cruiser, die alledaags? te gebruiken is, comfort biedt en idioot snel is.
@bitethepillowimgoingindry: met 500pk en een top van 250 had niemand het ding gekocht… Zo mooi is die dus niet. Technisch hoogstandje is het wel, maar deels omdat ze begonnen met verkeerde uitgangspunten. Een auto maken die hetzelfde kan/kon of beter was ook toen wel mogelijk maat wie wilde het betalen?
Heeft niets met bashen te maken maar met het budget van de Veyron had Ferrari twee modellen onder markt kunnen zetten die beter waren en Oorschelp idem ditto.
@w0o0dy: oorschelp geez… Moet Porsche zijn
@w0o0dy:
Met 500 pk en een top van 250 had ‘ie er compleet anders uitgezien. Met 1000 pk en een top van 400+ was deze ‘look’ volgens VAG het beste. Een mooie auto is denk ik nooit het uitgangspunt geweest.
@bitethepillowimgoingindry: Waarom ziet de Koenigsegg er dan wel mooi uit en is dit gewoon een zak stront op wielen?
Ohja en dit is een mening voor de haters onder ons.
@berlinetta:
Een zak stront op wielen… Dit is wat nou wat ik bedoel met ongefundeerde VAG-haat. Haten om het haten zullen we maar zeggen.
@bitethepillowimgoingindry: Dit heeft niks te maken met VAG-haat. Als het door een ander concern was gemaakt, was het in mijn ogen dezelfde zak met stront geweest.
@berlinetta: dat had ik nog wel is willen zien!
@berlinetta: ik vind de koeningsegg nou ook niet mooi te noemen. Het is bijzonder en indrukwekkend maar mooi? Niet voor mij. Daarnaast die naam? Zal t ook wel verkeerd gespeld hebben
@maxx1: Daarom zette ik er net ook bij dat het mijn eigen mening is. Ieder zijn eigen mening. Een Veyron vind ik gewoon een lelijke wagen. En het zal best dat die vorm noodzakelijk was voor de prestaties, maar dan hadden ze hem van mij ook ietsje langzamer mogen maken maar dan met een mooier ontwerp.
@bitethepillowimgoingindry: nee dat is nou juist het probleem van die auto. Het ontwerp is gebaseerd op een krabbel van Piech en zorgde voor enorme problemen want die vorm is eigenlijk niet geschikt voor 400km/u.
@w0o0dy:
Meerdere reviewers zeiden dat ‘ie als een blok op de weg ligt bij 400+. Ik geloof ze.
@bitethepillowimgoingindry: ja alleen hoeveel maagzweren heeft dat gekost omdat de basis vorm eigenlijk compleet ongeschikt is? Het ding is in feite een grote vliegtuigvleugel…..
@bitethepillowimgoingindry: Moet je films bekijken van de Veyron, hoe stabiel deze rijdt op een absurde snelheid van 430+ km/u. Met die absurde snelheid zit ik toch liever in een Veyron.
@bitethepillowimgoingindry:
Heeft niets met cool zijn van doen, dit is een blog vol liefhebbers….
Voor fanboys van die groep hebben ze AW in het leven geroepen..
@tupperware:
Het valt me wel altijd op dat alles van VAG wordt afgezeken en alles van bv. BMW de hemel in wordt geprezen. Dan kan jij zeggen dat het niet zo is maar het is wel zo.
@bitethepillowimgoingindry: Dan lees je niet goed. Heb je een artikel over een willekeurig X-model van BMW eens gelezen? Ook genoeg haatreacties. Dat VAG in jouw ogen misschien het meest wordt afgezeikt, komt omdat ze waarschijnlijk een vd grootste zijn en daarom relatief vaker in het nieuws komen. Maar ik geef je wel gelijk als je bedoelt dat er hier een aantal notoire VAG-haters zijn ja.
Daar kunnen ze vast een leuke special edition van maken. Gaan ze ook zeker doen, bugatti kennende. Ben benieuwd wat voor leuks er verzonnen is.
” De hoge aanschafprijs en de absurde onderhoudskosten bleken voor veel miljonairs toch een afkeerpunt.”
Behalve als je 2e-rangs elektronica verkoopt. Dan neem je deze financiële horde 3x.
@gezondverstand: 2e rangs is nog een compliment.
moet 405 niet 407km/u zijn?
@SCscreamGT2: ik ga het vanmiddag ff controleren, is het goed als ik het dan vanavond doorgeef?
@escort77: Prima! Graag per mail naar [email protected].
@SCscreamGT2: Heb jij een passend mail adress…
10 jaar al!? De tijd gaat wel heel snel
Ik vind het toch een prestatie om 1 model 10 jaar in productie te houden in deze tijd.
@isn1981: Gaat meer om het feit dat hij zo schreeuwend duur is, het is maar als koper opscheppen he heb een Bugatti Veyron. Dan blijven die miljonairs hem wel kopen. Want mooi kan je hem zeer waarschijnlijk niet vinden.
@isn1981:
Je moet wat als je ze aan de straatstenen nog niet kan slijten..
Een beetje merk is dat aantal binnen een jaar kwijt..
@isn1981: zie dat er weer een regel niet door gekomen is.
Dan te bedenken dat het een beperkte oplage heeft.
Bugatti lijkt Victor Muller wel.. het einde wordt continu uitgesteld!
Mooi stukje techniek, maar niet echt mijn ding. Ik ben benieuwd wat we voor opvolger gaan zien.
Ze zouden eigenlijk de ultieme hardcore one-off Veyron moeten bouwen, uitgaan met een klappert!
“Een rijdende middelvinger van Piëch naar al zijn concurrenten, om even een auto te bouwen die 405 km/u – en later 431 km/u – rijdt, terwijl er nooit een euro winst is gemaakt met de Molsheimse überauto.”
Ik had het pas echt een middelvinger gevonden als er ook daadwerkelijk flink winst op werd gemaakt. Nu is het alleen maar een goede reclame geweest die zo vaak werd uitgezonden dat het mensen ging vervelen. De Veyron kan ondertussen mijn middelvinger krijgen.
@berlinetta: anders mijne wel ;)
@berlinetta: Ik vind de veyron daarom ook juist wel een dikke middelvinger. Dat ze er geen euro winst op zouden maken wisten ze al voordat ze de auto gingen bouwen.
@kapitein: Ze verdienen er inderdaad niet direct aan nee. Maar indirect levert het wel weer op andere manieren geld op. Hetzelfde als het pompen van geld in de racerij. Je maakt er geen directe winst mee, maar het levert wel een verkoopboost van de straatauto’s op (mits je wint natuurlijk).
Hehe…
Nou dat heb wel ff geduurd zeg… Vind 450 over 10 jaar tijd ook echt niet veel.
@thijsj: zeker niet als je beseft dat de P1 in een keer uitverkocht Was.
Het enige wat Bugatti tegenwoordig doet is terugkijken naar het roemruchte verleden met een megalomane olifant..Laat ze het dan een keer goed doen en hopen dat ze met een moderne interpretatie van de Royale Coupé Napoléon type 41 komen.Maar dat zal wel een gevalletje ‘hoop doet gekken in vreugde leven’ zijn.
De kosten zijn voor de doelgroep totaal irrelevant. Het feit dat andere hypercars leuker/mooier/spannender/exclusiever en inmiddels soms ook sneller zijn deed de verkopen meer pijn.
Dat dat zolang heeft moeten duren. Volgende keer toch iets beters verzinnen dan maar.
Mag hopen dat het echt een knaller wordt, als ze nog wat kunnen bedenken
Nu zullen jullie wel een hoop minder artikelen hebben om te schrijven he AB?
@berlinetta:
Zou kwaliteit dan toch nog boven kwantiteit komen..
@tupperware: als het jullie allemaal niet interesseert dan ga je toch lekker vissen? Altijd maar dat gezeik op ‘het auto nieuws’. Als je een nieuwsbericht niet boeiend vind lees je het toch niet? Blijkbaar ben je er alleen op uit om alles en iedereen af te zeiken op een topic over een Veyron, ik snap niet dat je je tijd hieraan verspeelt. Heb je geen hobby’s ofzo?
En als je de nieuwswaarde op AB niet boeiend vind, dan ga je toch lekker weg? Niemand die zich dááraan stoort.
@87sandyd: Als je het tevens tegen mij hebt; ik wilde daarmee alleen maar aangeven dat Bugatti zoveel speciale modellen maakte dat er iedere week wat over viel te schrijven. Was niet gericht tegen AB zelf. Dat AB daar altijd een artikel aan wijdt, vind ik niet meer dan logisch.
Kan wel zijn allemaal maar toch dik 1001/1200 pk… nondeju wat een kanon blijft het toch dat alles zoek rijd!
@schellekens006: Ehm zoek ff op Laferrari vs Veyron… New kid in Town… Overigens maakt de Agera One. 1 ook korte metten met de supersport.
Aan de ene kant roep ik “Eindelijk!”, want ik ben al die special editions wel zat, en hoe eerder de Veyron uitverkocht is, hoe eerder we die hybride opvolger kunnen verwachten. Maar aan de andere kant is dit toch ook wel jammer, het is immers toch het eind van een tijdperk.
Ik wou er net nog eentje kopen….
Het is een VAG-product dus er moet gebasht worden. Niemand weet waarom, maar omdat iemand het doet, doen we gewoon allemaal mee.
@kapiteinaudi:
En terecht, we moeten die fanboys natuurlijk wel een beetje realiteitszin bij brengen….
Nou, dan hebben we dat ook gehad. Laatste bericht over een Veyron lijkt mij zo.
Maar: haalt een Veyron niet 407 ipv 405?
Als er mensen zijn die foto’s weten van de grijze Gransport zoals op de achtergrond, dan houd ik mij ten zeerste aanbevolen. Wat een gave kleur icm zwart en donkkerrood!
Een vraag aan iedereen hier, wat is in jullie ogen dan de mooiste supercar die gebouwd is in de afgelopen 10-15 jaar. De meesten zeiken de Veyron helemaal af, maar supercars die echt mooi zijn, zijn ook zeldzaam. De meeste supercars zijn bruut, dik maar als ik denk aan ECHT mooi schiet deze mij gelijk te binnen:
http://fc03.deviantart.net/fs70/f/2011/346/d/5/pagani_zonda_cinque_by_ktolonguc-d4iwdil.jpg
Van de huidige suoercars deze;
http://image.motortrend.com/f/wot/1405_mclaren_p1_sets_motor_trend_production_car_record_on_ignition/67799485/2014-mclaren-p1-yellow-rear-three-quarters.jpg
@badboys:
U heeft smaak..
@badboys: laatste 18 jaar? Ferrari F40
Markeert het einde van een tijdperk van de übersportwagen met traditionele motor.
Als je een Veyron lelijk noemt, dan moet een ritje over de Nederlandsewegen als zoutzuur in je ogen prikken.
Ah Veyron nieuws en het bataljon standaard azijnzeikers is weer van de partij.
Het zijn zogenaamde autoliefhebbers, tenminste dat roepen ze zelf, proest!!
@bofkont: helemaal mee eens, ach laat ze maar joh. Thuis hebben ze niks te vertellen, dus kruipen ze maar met hun staart tussen de benen achter hun computer om daar nog een beetje de ‘stoere man’ uit te hangen…:)
Voor een Volkswagen was tie best wel grappig…..Als Bug een ramp…
Ik voel een Perridon artikeltje komen…
Ik vond het eigenlijk altijd al een mooie auto. Ik ga hem missen snif snif