• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Is de Porsche Panamera Diesel de meest ideale auto?

Auteur: willeme, gepost 12 februari 2024 om 14:33 – 23 Reacties

Panamera diesel

Met de Porsche Panamera Diesel kun je 242 km/u halen en 1 op 15,9 halen. Niet tegelijkertijd, maar toch.

Stel, je wil een auto die zo ongeveer alles kan. Ruim genoeg om de kinderen mee te nemen, goede wegligging, prettige prestaties en een niet al te hoog verbruik. Dan kom je als snel uit op iets als een Audi A7, BMW 6 Serie Gran Coupe of Mercedes-Benz CLS. Of misschien een Jaguar XF of Maserati Ghibli. Maar er is ook nog de overtreffende trap in dit verhaal en dat is de Porsche Panamera, natuurlijk.

Die kon je krijgen met een keur aan motoren, waarvan de V8 de populairste lijkt te zijn. Maar er waren ook zescilinders én er was zelfs eventjes een zescilinder diesel! Die noemde men bij Porsche heel fantasieloos ‘Panamera diesel’ Geen TDI of D, gewoon diesel vol uitgeschreven. Het blijft een vreemde combinatie, alsof je 25 jaar oude Lagavullin door de Fristi doet, curryketchup op je beschuitje met anijshagel of een First Date aanschouwt met @jaapyio en Rob Jetten. Ofzo.

Motor van Audi

Porsche was niet gek toen ze een blok kozen bij zusterbedrijf Audi. In plaats van 4.2 TDI V8 kozen de Duitsers voor de overbekende 3.0 V6 TDI die we kennen uit alle Audi’s van A4 tot en met A8. In dit geval was de motor goed voor 250 pk en 550 Nm. Daarmee kon je in 6,8 seconden naar de 100 km/u sprinten en een topsnelheid halen van 242 km/u. Niet extreem snel, maar dit is een marathonloper, geen sprinter.

Panamera diesel
Panamera diesel
Panamera diesel

Dit was de ideale auto om lange afstanden door Duitsland te blaffen. Niet zozeer om de hoogst mogelijke snelheid te halen, maar juist voor een hoog gemiddelde. Ondertussen bevond je je dan in een van de beste interieurs van de gehele industrie, dat anno 2024 weliswaar ietsje verouderd oogt, maar nog altijd zeer fraai is. Dat geldt iets minder voor het exterieurdesign.

Panamera diesel
Panamera diesel

Een plaatje is deze generatie Panamera nooit geweest, maar tegenwoordig zijn auto’s dermate raar vormgegeven dat het ineens acceptabel is. Vroeger vonden we Hans Janmaat heel radicaal, tegenwoordig vind men zijn opvattingen zeer gematigd.

Goedkoopste Panamera diesel van Marktplaats

het exemplaar dat je op de foto’s ziet is de goedkoopste Panamera Diesel van Marktplaats. het eerste dat opvalt: was is ‘ie duur! Dit exemplaar is 12 jaar oud en heeft 268.000 km gelopen. Nog altijd moet ‘ie 24.995 euro opbrengen. Dan hoor ik u denken “dan haal ik er wel eentje uit Duitsland!”. NEEN! Ook daar zijn ze (minimaal) net zo duur.

Panamera diesel
Panamera diesel

Het betreft een importauto, maar dat importeren gebeurde al in 2015. Dus grote kans dat de Duitse historie aanwezig is en de rest via de NAP. Dus grote kans dat je allee kilometers nog kan herleiden. En ondanks dat het voor sommigen veel kilometers lijkt te zijn, valt het best mee, eigenlijk. Dat is minder dan 23.000 kilometer per jaar. Met een beetje mazzel, correct onderhoud en goed warm rijden kun je er met gemak 500.000 mee rijden, dus je afschrijving valt zo reuze mee! Interesse? De advertentie kun je hier bekijken!

Check hieronder wel even de video met alle aandachtspunten van de Porsche Panamera in ons Panamera aankoopadvies:

Meer lezen? Check hier de top 10 van (heel erg fout) getunede Porsche Panamera’s!

Ook interessant!

  • Porsche Panamera is multimiljonair
    Porsche Panamera is multimiljonair
  • Eerste blik in interieur volgende generatie Porsche Panamera
    Eerste blik in interieur volgende generatie Porsche Panamera
  • Nieuwe Porsche Panamera: meer hybride, grotere accu
    Nieuwe Porsche Panamera: meer hybride, grotere accu
  • derde generatie Panamera
    Derde generatie Panamera op onbegrensde Autobahn

Nieuwste artikelen

  • Video: De slechtste vrachtwagenchauffeur
  • Dit verandert er aan jouw Tesla na de grote Kerstmis-update
  • Mercedes geeft eerste beelden van vernieuwde S-Klasse prijs
  • Gespot – V10-legendes ontmoeten elkaar in Nederland!
FacebookTweetPinLinkedIn

Diesel, marktplaats, occasion, panamera, Porsche

Vorig bericht: « Video: Ford-aso pakt nog even de afslag
Volgend bericht: BREEK: Mercedes stopt met EQ-modellen »

Lees Interacties

Reacties

  1. Exit Luminar zegt

    12 februari 2024 om 15:00

    Deze auto is gewoon sans biezel.

    Login om te reageren
  2. audirs3 zegt

    12 februari 2024 om 15:09

    Nee, er komt veels te veel stikstof, fijnstof en CO2 uit de uitlaat, hij is traag en diesel stinkt. Doe mij maar liever de nieuwe Taycan.

    Login om te reageren
    • camber24 zegt

      12 februari 2024 om 15:26

      Die dingen moeten om de haverklap afgesleept worden. Continu gezeik mee. Mooie auto, zeker als Sport Turismo. Maar verre van probleemloos.

      Login om te reageren
      • willeme zegt

        12 februari 2024 om 15:30

        @camber24: een Taycan op zo’n gele bergwagen schijnt ook nog eens meer uit te stoten dan een Panamera :-D

        Login om te reageren
        • rollingstoned zegt

          12 februari 2024 om 15:35

          😁👍

          Login om te reageren
    • willeme zegt

      12 februari 2024 om 15:32

      @audirs3:

      Op zich wel een leuke. Pak de goedkoopste Panamera diesel en de duurste nieuwe Taycan. Begin je bij Bunde op de A31 en door naar Weil Am Rhein. Ben bang dat de Taycan er dan toch langer over doet ;-).

      Login om te reageren
      • audirs3 zegt

        12 februari 2024 om 19:09

        @willeme en dat is dan het enige voordeel van de Panamera.
        Een Concorde was ook sneller dan elk ander passagiersvliegtuig, maar toch was het een onding. Te duur in verbruik en onderhoud, en qua comfort ook stukken minder dan de concurrentie.
        En zo kan ik er trouwens ook eentje: met een Taycan sta je als forens nooit bij het pompstation. Gewoon thuis of op werk aan de laadpaal. Scheelt ook weer tijd.

        Login om te reageren
    • petroldrinker zegt

      13 februari 2024 om 08:52

      Tijd om je profielnaam aan te passen dan als je zo graag zo een onding wilt rijden…

      Overigens ben ik nog nooit zo lang onderweg geweest met afspraken etc als dat ik tegenwoordig ben met zo een klote EV als leasebak, nog nooit zoveel zolang langs wegen staan wachten als sinds dit jaar op die inferieure techniek die ze ons door de neus rammen

      Login om te reageren
  3. rrk147 zegt

    12 februari 2024 om 15:44

    Het is idd niet de meest ideale auto. Hij wordt niet erg mooi oud. Als het zoiets moet worden, dan een S350 diesel, of 730d.

    Login om te reageren
    • Robert zegt

      12 februari 2024 om 15:51

      Ik vind juist dat de Panamera mk.1, naar mate de jaren gaan tellen, steeds beter te pruimen is. Het is dat het onderhoud voor jan-met-de-pet schier onbetaalbaar is (al schat ik in dat voor dat 98% van alle onderdelen waar ‘diesel’ op of achter staat, uit de schappen van VAG komen), anders zou deze zeker op de shortlist komen voor toekomstig mogelijk autobezit.

      Login om te reageren
      • petroldrinker zegt

        13 februari 2024 om 09:10

        Mensen laten zich ook graag bang maken door cowboy verhalen over merken van mensen die iemand kende wiens achterneef er 1 had die wat issues had en er teveel aan uitgaf doordat ie geen enkele kennis had ofzo…

        Login om te reageren
  4. stewie zegt

    12 februari 2024 om 15:53

    In een blauwe kleur met normale velgen is het toch een mooie verschijning. Privé zou ik het niet aandurven, en zakelijk kopen is ook niet erg interessant. Liever een dikke youngtimer…

    Login om te reageren
  5. Dutchdriftking zegt

    12 februari 2024 om 15:53

    De Panamera Sport Turismo is heel kort ook met de instapper 4.0 V8 TDI 435pk geleverd. Nog altijd de beste daily aller tijden.

    Login om te reageren
    • willeme zegt

      12 februari 2024 om 15:59

      @dutchdrifking: hij is wel aangekondigd. Ik begreep dat er uiteindelijk drie voorserie-exemplaren van zijn gemaakt en toen kwam dieselgate het feestje verpesten. Misschien weleens leuk om er eentje op te sporen.

      Login om te reageren
      • Stefje zegt

        12 februari 2024 om 17:40

        Die ST met diesel is ook mijn ultieme papa-auto.

        Login om te reageren
      • Thomas20vt zegt

        12 februari 2024 om 18:00

        Op mobile.de staan er al 102 te koop, zijn gewoon geleverd. In de Panamera levert hij echter 422 pk ipv 435.

        Login om te reageren
    • alpina007 zegt

      12 februari 2024 om 17:34

      Hohooo vergeet de D5s niet

      Login om te reageren
  6. MaartenD zegt

    12 februari 2024 om 17:21

    Voor tokkievolk wel ja….die rijden voornamelijk in deze generatie Panamera rond…

    Login om te reageren
  7. David zegt

    12 februari 2024 om 17:35

    Een van de beste interieurs uit de industrie?? Kijk eens naar de wangen van de bestuurdersstoel:-(

    Ik heb recent mijn F30 met 290K op te teller weggedaan. De stoel daarvan leek wel nieuw vergeleken met deze

    Login om te reageren
  8. driver79 zegt

    12 februari 2024 om 20:06

    Wel bij een Audi specialist onderhouden. Bij Porsche loop je leeg

    Login om te reageren
    • Robert zegt

      12 februari 2024 om 23:55

      De vraag is natuurlijk wel, of dat voor alle eigenaren geldt.

      “Aantal eigenaren tot en met nu: 9”
      Ik denk dat ik pas.

      Login om te reageren
  9. ozzytrk zegt

    12 februari 2024 om 22:49

    Ik vind ze niet lekker rijden.

    Login om te reageren
  10. petroldrinker zegt

    13 februari 2024 om 08:50

    Ik zoek nu zelf met een schuin oog eentje, maar absoluut geen diesel overigens

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North