Niet iedereen kan zich een Porsche 959 permitteren, bovendien zijn ze nogal zeldzaam. Gelukkig biedt de aloude Kever soelaas.
Volkswagen en Porsche zijn zo’n beetje vanaf het begin der tijden onlosmakelijk met elkaar verbonden en hoe kun je dat beter illustreren dan met een Porsche Kever Vijf Negen. Natuurlijk benadert het de legendarische 959 (rijtest!) nog niet een beetje, maar leuk is het wel.
Het gaat hier om de Cintra 959, een Braziliaanse conversie-kit die eigenlijk zo op de mini-911 kan worden geschroefd. De kit omvatte naast de panelen ook een 1.8 turbomotorje, wat het geheel natuurlijk nog een stukkie interessanter maakt. Jammer genoeg zijn er maar drie exemplaren van gebouwd.
Leuk om je olievebruik te verbergen.
@BmwMPower: Je dacht (VAG) + (opmerking over olieverbruik) = (heel veel plusjes)?
@donvincenzo: haha, daarom krijg jij van mij een plusje.
@dutchdriftking: en jij van mij!
@BmwMPower: Deze stamt uit de tijd dat een VW daar nog geen last van had…
Op de verhouding van de motorkap en het dak na vind ik hem er goed uitzien!
@gijzerrr: Dat maakt het juist zo leuk….
Wat een guitig cartoonesk wagentje is dat, je zou bijna vergeten dat er zo’n triestig stuk verdriet onderin zit.
Stoer ding toch? Ik moest wel even twee keer kijken.
Toen met de top 10 foute body kits of tuners wagens had ik deze er ook bij gezet. Ik voel er wel iets voor, een Porsche polo/a1
@henkhupelschoten: precies!
Platgeslagen kever…
@donvincenzo: Als een normale Porsche een platgeslagen Kever is, is dit een opgehoogde Porsche…
@motoragent:
het is niet zo eenvoudig:
911: is een platgeslagen kever
panamera: is een uitgerekte kever
cayenne: is een opgeblazen kever
cayman: is een verschrompelde kever
914/924: is geen porsche
928: is geen kever en daarom niet doorgezet.
Cool! Erg leuk, is weer eens wat anders
@gieltj:
Cool?
Sub zero in mijn boekje, hiermee laat je niet alleen zien dat je jezelf niet echt serieus neemt….
Je laat ook nogeens zien over een gezonde dosis humor te beschikken.
Leuk gedaan! Alleen het dak nog iets platter stampen. Dan is ie helemaal af.
@mauritsh: met dank aan @henkhupelschoten voor de tip!!! (Twee weken geleden in het jaren 80 polyester porno festijn artikel had hij hem al geplaatst).
Leuk, als je zo graag die Porsche wilt hebben. Ziet er alleen niet uit
Ach, het zwaartepunt en de wegligging zijn vermoedelijk even slecht als het origineel.
@mgmgb: De 959 stond inderdaad niet bekend om zijn perfecte wegligging, en zette absoluut geen nieuwe standaard neer…
Toch?
@motoragent: Ja klopt. De 959 is de eerste auto die een 4 wiel aandrijving had waar het vermogen variabel was (van voor naar achter). Tegenwoordig zie je dit veel vaker natuurlijk. Maar de 959 was meer een experiment om de ultieme staat racer te maken. Helaas werkte het nog niet helemaal 100%. Maar het heeft er wel voor gezorgd dat we nu de Porsche carrera 4 hebben. Dus eigenlijk een gigantisch belangrijke auto in de porsche geschiedenis.
best grappig toch
Er is nog nooit iets goeds voortgekomen uit de KDF wagen, inclusief de 959. Die mocht dan wel uitzonderlijk snel zijn, er was wel idioot veel techniek voor nodig om ze niet schaamteloos uit iedere bocht te laten spinnen.
Benadert nog niet een beetje…. Rare zin
Stiekem vind ik hem heel vet
Cartoonesk zeker! Er zouden eigenlijk van die ‘cars’-ogen op de voorruit geplakt moeten zitten.
En over de voorruit gesproken, waarom is er niet een kever met een bolle voorruit genomen voor de ombouw?
@jacobsen: Volgens mij is in Brazilië de voorruit altijd vlak gebleven.
Net echt
Is dat de 1.8T uit de Golf 4/A3 etc.? Of een opgeboord boxertje met blaasassistentie? Zal best lekker lopen dan met zulk wagengewicht.
Zonde van die mooie Kever die er onder zit….
(OVVS)
Grappig ding juist! Geen slechte imitatie maar eerder een parodie!