Voor het ‘bad to the bone’-gevoel in de polder.
Omwille van CO2-belastingen, brandstofprijzen en andere ongemakken zul je bepaalde auto’s niet snel op onze wegen aantreffen. Met andere woorden: je ziet nog weleens een Corvette, maar al het andere snelle spul uit The States is prijstechnisch niet interessant voor de Nederlandse markt.
Juist daarom is het gaaf als er toch een dikke Yank op Nederlandse occasionsites opduikt. Een hele dikke Yank zelfs. De Dodge Charger Hellcat is met z’n 717 pk en 881 Nm een beest van een auto en de liefhebber kan nu z’n slag slaan in het Limburgse Echt.
De prijs bedraagt 99.000 euro, maar je voelde natuurlijk al op je klompen aan dat de BPM daar nog niet bij zit. Kan ook niet, want de uitstootcijfers van de Hellcat zijn nog niet bekend. Als je er toch al vanuit kunt gaan dat je zakken diep genoeg zijn, dan vind je hier je gouden ticket naar de chocoladefabriek.
Dank aan Sweder voor het tippen!





Hebbeeeeeeeeeh
Specs zijn cool (maar lijkt mij nogal onhandelbaar te rijden) en het neusje is dik, maar het algehele design van de auto en met name het interieur is het geld niet waard. Het te betalen BPM bedrag zal m wel enorm duur maken.
@stfu: Een M zal inderdaad een stuk beter sturen. Maar die heeft wel weer nep geluid. Keuzes….
@dutchdriftking: Deze altijd liever dan elke AMG, M of RS voor mij. Liever mopar dan priemijum.
@ikbenmnzus: in de vs wel.
@stfu: gemaakt voor de VS en hij is daar veel goedkoper. Daar is hij de prijs dubbel en dwars waard
717 pk is leuk, maar als het dashboard niet aaibaar is dan ga je ‘m hier niet verkopen.
@jipino: dashboard is er sinds de facelift met sprongen op vooruitgegaan. Is gewoon prima.
En het is een Dodge, geen Audi. Ook geen concurrent voor een Audi. De concurrentie voor de Charger is de Ford 500 en Chevrolet Impala. Dat soort type auto’s hebben wij niet meer hier in Europa, maar het dichtstbij komen de oude Opel Omega en Ford Scorpio.
Dat we hier knuffelbare interieurs willen, verbaast mij. Want ik zie toch echt veel Priussen, Outlanders en Polo Bluemotions rondrijden en die hebben plastic fantastic interieurs…
@gtwillem: Prius, outlander en polo. Is best wel een andere (prijs)klasse dan dit beest.
@fejjie: De auto’s hebben wel wat gemeen.
De Prius is voor de milieubewuste, saaie, man die weleens op zondag naar zijn moeder moet rijden.
De Outlander is voor de ‘kijk mij eens met de hype mee doen’ man, en wil er net als de rest van Nederland leuk bijrijden. Vrouw en kids moeten ook mee.
De Polo is voor de alleenstaande man, weinig verstand van auto’s en techniek (vebruik oid) en zal er in rijden omdat het moet.
De auto’s hebben iets treurigs om zich heen.
@BmwMPower: zo, dat is heerlijk generaliseren.
De waarheid is dat de auto’s gewoon enigzins betaalbaar zijn en waar voor hun geld bieden.
Je bent gek als je geen Outlander had gekocht een paar jaar geleden. Zo veel kortingen en subsidies maakten het een heel interessante auto. Voor de kosten van een Fiesta had je een lekker ruime SUV met 4wd, lekker veel opties en redelijk wat power. Dus op zich wel begrijpelijk, zeker als je ziet hoeveel belasting je al op alle andere dingen betaalt!
@fejjie: de basis van de Hellcat is een Charger. En die heb je voor 28 millen in Dollars in de States, gelijk op het niveau van de Outlander…
@gtwillem: Dan kan je net zo goed een RS4 met een 316d vergelijken, want de 316d heeft dezelfde basis als de M3.
@fejjie: klopt helemaal. En dan zie je dat een 316d kaal maar netjes is, en een Charger vooral erg ruim ;-). Gewoon andere prioriteiten.
@gtwillem: Fijn dat het Dodge is en geen Audi. En dat een Prius en een Polo ook een plastic interieur hebben. Maar die kosten niet meer dan een ton…
@crackdavid: de Dodge Charger heb je in de States vanaf USD 28.000. Dat is ongeveer het prijsniveau daar van een Outlander, iets duurder dan een Prius.
@jipino: dat ding heet hellcat dat is al de grootste reden omdat ding te kopen. Daarnaast heeft deze ook gewoon leren en alcantara bekleding, hij heeft een harman kardon geluidsinstallatie en verwarmde en gekoelde stoelen. Volgens mij ontbreekt het je aan niets daarbinnen, tuurlijk het is geen Benz qua interieur maar dat hoef je ook niet te verwachten…
Misschien erg prijzig, maar qua specificaties geen vergelijkbaar materiaal van de Duitsers. Dus misschien in dat opzicht valt de prijs wel mee. Een Brabus met dezelfde specificaties is toch een stuk duurder
@larsdbs9: helaas bestaan er ook nog bochten in Europa. Dus met een beetje 912 rijd je dat ding zo zoek.
@scharrenberg: nee. Een 912 blijf je gewoon achterplakken. Je hoeft maar 15 procent van je motor te gebruiken om zo’n Porsche met kevermotor bij te houden. Daarbij staan die 912’s nou niet echt bekend om hun goede wegligging.
En je onderschat schromelijk hoe goed deze auto is. En als liefhebber doet dat pijn in mijn hart…
@scharrenberg: je vergeet dat Amerikanen tegenwoordig aardig goed de bochten om gaan. Kijk maar naar de camaro’s, corvette c7 en Z06 en dergelijk. Ze maken het de Duitsers qua bochtengedrag het erg moeilijk. Welkom in het heden.
@larsdbs9: verschil is dan ook dat je bij Brabus zowel vermogen als luxe krijgt, hier alleen vermogen.
Hoe gaaf ik ‘m ook vind, dit geld is hij niet waard.
@foramen: ik vind een ton voor 717pk bijzonder gunstig geprijsd. Helaas komt die BPM er nog over…
@gtwillem: ja en dus kost deze auto ook geen ton maar gezien auto’s met dergelijke motoren meer richting de anderhalf a twee ton.
Doe als het Amerikaans moet maar cts-v of anders een M6 gc, niet alsof je bij die vermogen tekort komt.
@gtwillem: 142k voor een auto met een interieur van een Chevrolet Aveo…
Ik pak wel een C63 of een E63 als ik een snelle sedan wil hebben…
@thenotorious: helemaal goed Ali!
Niet op kenteken zetten maar ombouwen tot Drifter…
Uitgaande van de 480 gram Co2 die hier vermeld is http://www.aeceurope.com/media/33782/2015_challenger_specifications.pdf komt het totaal aan BPM uit op € 142.739,–
Lang leve de NL overheid!
@theo_vannassau: Hahaha, dus anderhalf keer de waarde aan BPM erbij?! Gaat toch nergens meer over…. Alsof iemand 70.000 km per jaar gaat rijden met zo’n bak. Een gemiddelde Golf stoot meer CO2 uit in z’n leven.
@theo_vannassau: nou, bijna een halve kilo per kilometer…
Aan de andere kant, bomen zijn toch blij met CO2???
@theo_vannassau: wow een kwart miljoen voor een hellcat. Daar krijgen ze in de vs wel een harde plasser van als ze dat horen. Ik kan mij echt niet voorstellen dat er iemand zo gek Is om dat te doen in Nederland.
Koenders in Echt. Hebben veel leuke Amerikaanse “bakken”.
Om eerlijk te zijn vind ik deze niet eens mooi. Doe mij de Challenger maar!
Wouw! In nederland… Dat is gestoord. Sowieso een gestoord gekke wagen!
Eerlijk is eerlijk… Het is toch wel een foute bak..
Maar dat maakt hem net begeerlijk!
Denk als je met deze rond aan het rijden bent, dat er toch meermaals een glimlach op je gezicht komt.
Wow!! Eens ff gaan kijken (om hem eens in real-life te zien), Echt is toch maar 10 minuten rijden voor mij!
Zo lekker fout en Amerikaans! Fantastisch!
Brengen maar!
Wat ik vooral zo aan deze auto kan waarderen, is dat hij er helemaal niet schreeuwerig uit ziet. Dat terwijl hij fokking 717 paardjes onder de kap heeft staan trappelen. Lekker clean design met twee mooie eindpijpjes. Niet die orgelorkesten die de Duitsers hebben. Audi dat 4 uitlaten op een S1 plaatst, Mercedes die van gekte niet meer weten welke vorm ze de uitlaten nu weer kunnen geven.
vraag me af hoeveel deze bij de zuiderburen kost?
ook al vaak gezien in reviews en filmpjes dat deze telkens meer dan de opgegeven PK heeft.
Roemeense platen erop en gaan .. Belasting betalen doe je aan de pomp wel ..
Kan je in Nederland een tankstation vinden voordat je tank leeg is?
Ik verhuis voor een jaar naar USA en koop tijdig een hellcat voor usd 60K plus wat extra’s. Na een jaar kom ik terug met de hellcat als verhuisboedel (geen BTW, BPM of importduties, slechts koplampen vervangen). Ik roj er een jaar weinig mee en verkoop de auto voor “slechts” 40% van de NL list prijs van zo’n EUR 250K = EUR 100K.
Bruto marge daarmee is zo’n EUR 55K minus transport. Daarmee kan ik een 12 maanden vakantie vieren in de USA..,
@spidermann: Moet je wel een idiote koper vinden in NL…
Als ik het geld had zou ik eerst emigreren voor dat ik zo’n auto zou kopen. Ik gun die Nederlandse belastingnazi’s echt dat geld aan BPM niet. Een Tesla rijden is ook een idee natuurlijk. Maar dat doen er al zoveel.
Wat een buffel
Ik denk dat deze auto zo verkocht is. Hoeveel mensen leggen er een ton neer voor een kale Camaro die in de vs minder dan de helft doet? Ziet ze genoeg rijden dus dan zoiets speciaals als dit is zo weg denk ik. Prachtig ding!
Ik ben in staat om nu de bank te gaan beroven….
@srthellcat: @politie
Als je maar lang genoeg rechtdoor blijft rijden kom je vanzelf weer op de plek van vertrek aan. Want bochten nemen met zo’n ding…….
@soulmaster: jij zit nog in 1970 of niet?
$63000 in de US. In de basis dus een enorm goed(!) geprijsde auto.
Frans Duits Italiaans Amerikaans .. Overpowerde meuk = overpowerde meuk .. En daar zit overpowerde meuk belasting op .. Zo simpel kan het zijn ..
Here, take all of my money!!!
Zijn dr hier een hoop die er al ingezeten hebben, en ook al een paar die er mee gereden hebben. O wacht, ik zit op 1874Blog….
@E34M5Touring: 1874blog? (Ik heb het gegoogled maar er kwam niks zinnigs op het scherm).
@spidermann: Ja doelde op die eeuwige jaren 70 vooroordelen….
Ik heb veelvuldig al in een Charger en Challenger gereden (van de Charger overigens het model van ~2008 en 2014, beide prima wagens. De nieuwe Charger zou ik zelfs graag in Nederland willen rijden. In de V6 vorm kan hij het al opnemen tegen aardig wat europese concurrenten.
Als de CO2 niet geweten is, hoe doen ze dat dan qua BPM ?
Wat een monster! Ben net teruggekomen van een maand vakantie in cali, daar met een dodge rondgereden.
Die achterlichten zijn fantastisch, de nvh is op goed niveau en de stoelen zaten heerlijk. Interieurdesign was heel netjes voor een auto in die prijsklasse, heb er tevreden mee rondgereden. Dodges smoelen tegenwoordig echt goed.
Enige waar ik niet aan kon wennen was de gebrekkige gasrespons door de automaat ertussen. Nooit eerder met een automaat gereden.
Door die vakantie ben ik steeds meer gaan dromen over hellcats, jammer dat ze zo duur zijn.
Muk hem.
Als ik een beetje google op co2 uitstoot van dit monster is er wel degelijk een waarde bekend, maakt hem er niet goedkoper op;) of zou de verkoper hem toch liever niet kwijt willen?
Dit toch veel liever dan die duitse meuk
Wat een beest zeg, daar trek je de straatstenen mee uit de grond. Graag hebben, nog effe doorsparen denk ik!!
Ik neem wel een r34 ;)