Newey: ‘Red Bull wordt gedwongen de F1 te verlaten’

Auteur: , 84 Reacties

Adrian Newey, de technische man bij Red Bull, ziet de nabije toekomst van het team en satelietteam Toro Rosso somber in.

Adrian Newey peinst alles nog eens over

Nu Ferrari en Mercedes beide definitief uit de race zijn om motoren aan Red Bull en Toro Rosso te gaan leveren, lijkt Renault de enige hoop van Red Bull. De relatie is echter zodanig beschadigd door de eerdere ruzie tussen de motorleverancier en de renstal, dat Adrian Newey een nieuwe samenwerking niet ziet gebeuren.

“We’re possibly going to be forced out of Formula 1 – Mercedes and Ferrari have refused to supply us out of fear,”

Aldus Adrian Newey tegenover Reuters vandaag. Natuurlijk, het zou allemaal hoog spel kunnen zijn, maar we hebben zo’n vermoeden dat er écht dikke stront aan de knikker is. Max, koele kikker dat het is, gooit gewoon wat olie op het vuur door niet al te geheimzinnig in gesprek te gaan met Mercedes. Want seizoen 2016 zonder Red Bull en Toro Rosso is een vervelend vooruitzicht, seizoen 2016 zonder Max is een nationale ramp.



84 reacties

Ik hoop dat adrian geen gelijk krijgt
@rob5nismo: Max als 3e rijder voor Mercedes-AMG is niet zo erg toch?
@martinus: hahahah nee dat zou wel tof zijn
@martinus: of hij gaat de DTM in voor Audi.
Redbul heeft toch geld zat . Kunnen zE niet zelf een motor in elkaar zetten of laten doen..
@blaze3027: Niet op zo’n korte termijn, ’t is echt 5 voor 12 naar mijn idee daar… Een F1 motor ontwikkel je niet vanuit scratch in een paar maanden.
@griffendahl: nee zeker niet…
@griffendahl: vergeet niet dat het hele chassis aangepast moet worden op de aandrijflijn
@griffendahl: zeker niet als je 1 geen ervaring hebt met F1 motoren bouwen en 2 er de middelen niet voor hebt om een motor te ontwikkelen
@blaze3027: En nu pas met de ontwikkeling beginnen? Dat zou mclaren taferelen veroorzaken. Ze hebben een goed chassis, goede coureurs, maar zonder een competetieve motor ziet RedBull het niet zitten geloof ik.
@bartteeuwen: moet zeggen dat ik weinig verstand heb van f1. Maar zo groot als redbul is. zou je denken dat ze langzamerhand zelf iets ontwikkelen om niet afhankelijk van andere te moeten zijn
@blaze3027: RedBull neemt mensen aan die verstand van zaken hebben. Ze kunnen de motor verder wellicht iets aanpassen, maar volgens mij zijn de bakverhoudingen van elke auto hetzelfde.
Er is verder wel wat ruimte voor tweaken, maar een motor “from scratch” opbouwen is toch wel heel andere koek.
@blaze3027: Ja, maar dan moet je mensen wegkopen. Daar is het te kort dag voor, want in december beginnen de wintertesten alweer. Drie man kunnen geen 50 man aansturen als die alle 50 geen kennis hebben van F1.
@blaze3027: dat hebben ze ook laten doen, door renault. dus jij ziet het voor je om
in 1 winter aan audi te vragen of ze een v6 biturbo met pakweg 800pk willen maken, deze 3 keer mogen testen op jerez, en ze er maximaal 4 per jaar per coureur laten opblazen? en red bull doet het voor het geld. en dit gaat alleen maar keihard geld kosten. dus waarschijnlijk stopt rb er gewoon mee. torro rosso is een ander verhaal. zoals bekend besteed rbr ongeveer 60 miljoen euro per jaar uit aan ontwikkeling van de auto, terwijl dat bij tr maar de helft is. voor rbr racing zou het dus waarschijnlijk goedkoper zijn het contract af te kopen voor de komende 5 jaar. voor tr zit dat waarschijnlijk heel anders.

maar toch hoop ik gewoon dat rbr uiteindelijk akoord gaat om klantenmotoren van ferrari te krijgen, ze deze vervolgens dik opvoeren naar het niveau wat ferrari zelf heeft, en knallen. en dat tr dan het opleidings team wordt van ferrari.
@blaze3027:
Het enige wat dan zou kunnen is dat Illmor in allerijl een motor in elkaar gaat schroeven, omdat die (naar het blijkt), op initiatief van Red Bull, aandachtig naar de gebrekkige Renault motor heeft zitten kijken. Renault wilt echter niets met hun adviezen gaan doen…

Maar dan nog hoor, al hebben ze de kennis, zomaar een motor in elkaar schroeven is het absoluut niet. Het is niet zonder reden dat Mercedes er 4 tot 5 jaar aan heeft ontwikkeld en dat Honda nu zo enorm zit te hannesen.
@blaze3027: je ziet aan Honda hoe lastig het is. Het is niet zo gedaan, een motor ontwikkelen.
Max uit de F1, kan ome bernie niet even inspringen? Mag zeker niet gebeuren! Misschien heeft Honda een gat in de hand? Niet dat je daar mee gaat winnen…
@henkhupelschoten:
Als RB en TR verdwijnen dan worden Mercedes en Ferrari verplicht om een 3e auto in te zetten. Bernie is namelijk zelf verplicht om met een minimaal aantal auto’s op de grid te verschijnen.

Het is ook niet voor niets dat Jos en de manager van Max samen bij Mercedes op thee kwamen dit weekend…
@poes: Ik betwijfel sterk dat we Max naast Rosberg en Hamilton in een Mercedes stapt, maar hoe ongelooflijk cool zou het zijn als dat wel gebeurt en hij ook nog eens sneller zou zijn!
@budha:
Nou, het zou eigenlijk zeer logisch zijn. Vergeet niet, Mercedes wilde hem dit jaar al heel graag hebben. Echter wilden, en konden, ze hem niet direct een stoeltje geven. TR wilde dat wel, daarom zit hij nu daar.

We zijn inmiddels een jaartje verder en Max heeft zijn sporen duidelijk nagelaten (in positieve zin). Dus de twijfel of hij wel klaar zou zijn voor de F1, die is er niet meer. Als het dan ook nog een zo is dat Max, door het verdwijnen van TR, op zoek moet naar een nieuw stoeltje én Mercedes daardoor tegelijkertijd een extra stoeltje beschikbaar heeft, dan is 1+1=2.

Ze moeten ook wel actie ondernemen, want anders bestaat de kans dat Ferrari hem in hun 3e auto plaatst.

Maar goed, dit zal enkel plaats kunnen vinden als zowel RB als TR exit zijn. Wat ik absoluut niet hoop, want het laatste wat je wilt is 3x Mercedes en daarna 3x Ferrari vooraan.
@budha: eigenlijk moet max wel sneller zijn als ham en zeker als rosberg. max is namelijk kleiner en lichter, en kan een godverdorrie goed partijtje sturen!
@gwnbmw: En dus ook beter dan Hamilton? In mijn ogen heeft Max niet genoeg ervaring om te tippen aan Hamilton, al is hij wel een talent..
@poes: heeft ook een goede kant misschien? hamilton (voor alle gangsters) +rosberg (voor de duitsers en de finnen) + verstappen (voor iedere echte liefhebber van f1) = dreamteam zoals bij fifa. ik zeg doen met een naar gevoel
@henkhupelschoten:
Hahaha! Je het mooi te omschrijven :-) Dat is zeg-maar de positieve benadering.

Ik zie het toch een beetje anders. Mercedes is zo dominant (Singapore blijft wat dat betreft echt een mysterie, daar moet meer aan de hand geweest zijn) dat ik dan voorspel dat je in minimaal 90% van de gevallen een volledig Mercedes podium zult krijgen. Dat is echt slecht voor de sport.

Drie auto’s kan op zich best leuk zijn. Penske had dat een tijdje, in de hoogtijdagen van de Indycars, toen ze in dat team allemaal nog met Marlboro sponsering reden (en toevalligerwijs een Mercedes motor, al kwam die gewoon van Illmor). Die hebben toen een aantal keer een 1-2-3 gescoord. Dat is dan best gaaf en bijzonder Maar als zoiets op structurele basis gebeurt dan gaat de lol er heel snel af.
*kuch* Cosworth *kuch*
@e1000bmw523i: Da’s geen gekke, wie duikelt er een interview op?
@e1000bmw523i: Cosworth maakte specials van Ford motoren.
Ook de Formule1 motoren hadden een Ford basis.
Op het moment heeft Ford niets dat ook maar in de buurt komt van een Formule 1 motor, laat staan dat Cosworth een ERS systeem kan ontwikkelen.
Zelfs Honda, die toch al wat hybride ervaring heeft, krijgt dit na 1,5 jaar ontwikkelen nog niet goed.
@n54coupe: Maar Ford heeft wel wat anders: Ecoboost.
@n54coupe: Overigens heeft Cosworth in het verleden ook andere motoren aangepakt…


…Inderdaad, Mercedes…

1 + 1 = …
@n54coupe: voor 2014 had Cosworth volgens mijn info een F1 motor (v6 turbo) klaarstaan…. Dus die als basis en weer zijn zo een heel eind… ICE is ook niet zo moeilijk… De hybride meuk is veel lastiger (he Honda?) dus die zou ingekocht moeten worden…
Dan ga je toch af, als je geen motor durft te leveren aan een ander …
Aldus Autoblog, bekend vanwege haar betrouwbare F1 nieuws.
@LittleIdiot: Wat op AB staat is waar…Altijd , eeuwig..
@norge: met wouter als onze profeet
@norge: absoluut. Tot het tegendeel bewezen is dan, natuurlijk.
@norge: ook als kwaliteit en Volkswagen in een zin genoemd worden…


…vooral in geval van de Caddy…
Pppff als Mac uit de F1 gaat. Waar moeten we dan nog over schrijven hier?
Red Bull heeft zichzelf gedwongen de F1 te verlaten. Ik vind het niet meer dan terecht dat Mercedes en Ferrari geen full spec-motor willen leveren. Ook vind ik het terecht dat Renault klaar is met Red Bull.

Aan de andere kant is het ook weer zonde dat Red Bull (en vooral Toro Rosso) het toneel zou verlaten. Ik heb nooit erg veel sympathie gehad voor het team, maar ze waren wel altijd competitief. Toro Rosso daarentegen vind ik een erg leuk team dat soms verrassend uit de hoek kan komen.
@berlinetta: Is het ook niet een beetje terecht dat Red Bull, die een hele hoop energie en geld in hun chassis ontwikkeling stoppen, niet blij zijn dat door een zeer zwakke motor ze bij voorbaat al kansloos zijn voor een overwinning. En dat een team als Sauber soms, door puur en alleen door de motor, de Red Bull kan verslaan. Het is eigenlijk competitie vervalsing door een Manor wel te voorzien van een (2016) motor maar Red Bull niet, puur omdat je verwacht dat ze misschien toch wel een beter chassis kunnen bouwen dan jij zelf…
@wif1: Uiteraard is het terecht dat Red Bull niet blij is. Renault heeft gefaald en mede daardoor faalt Red Bull ook. Maar ik denk niet dat het alleen aan de motor ligt. Met het verbieden van de geblazen diffuser werd Red Bull ook opeens een stuk minder competitief. En Red Bull kan alsnog zoveel geld in hun chassis steken, maar regelmatig staan de achter de Toro Rosso’s. Die moeten het met minder geld, maar dezelfde motor doen. Face it, zowel Renault als Red Bull falen op dit moment.

En ik blijf erbij: het is terecht dat Mercedes of Ferrari geen full spec-motor willen leveren. Ze zijn toch helemaal niet verplicht een concurrent van de beste spullen te voorzien? Omwille van de sport zijn ze het misschien verplicht, maar dat is net zoiets als Messi soms uitlenen aan de tegenstander om die ook een kans te geven. Dat slaat nergens op.

Het had Red Bull veel meer gesierd als ze er echt energie in hadden gestoken met Renault. Samenwerken in plaats van alleen maar boehoe roepen. Maar bij Red Bull gedroegen ze zich als een klein kind. Nu moeten ze op de blaren zitten. Red Bull geeft je dan wel vleugels, maar het geeft je geen motor.
@berlinetta: zoals Bernie zelf (op de BBC) al toegaf: geen team en geen sponsor heeft het afgelopen decennium zó veel voor de promotie van de F1 gedaan als Red Bull. Het zou niet alleen een nederlaag voor de sport zijn, maar ook voor Bernie Ecclestone zelf, als ze de Formule 1 de rug zouden toekeren.
al die tegenstrijdige berichten overal
maar als audi de F1 in wil in 2018 kan bmw eigenlijk niet meer achter blijven we weten dat ze de knowhow hebben
@boynoon: Ik denk niet dat BMW weer zo snel met de F1 zal starten. De vorige keer heeft ze kapitalen gekost en heeft ze niks op geleverd. En dat is nu lastig is om in te stappen blijkt wel uit het falen van Honda. Zelfs Renault, een ervaren F1-participant, heeft de grootste moeite.

Audi daarentegen zal nu toch geen groen licht krijgen van papa VW. Die moeten hun miljarden ergens anders aan uit geven.
@berlinetta:
Precies.

BMW heeft de kennis momenteel ook niet. Die moeten echt vanaf nul beginnen. Als je ziet hoe Honda dat nu afgaat, dan kan ik me niet indenken dat er ook maar iemand serieus overweegt om de F1 in te stappen.

Audi had inderdaad gekund, omdat zij zelf natuurlijk zeer ervaren zijn met competitieve hybride technologie. Net als Porsche. Maar goed, zoals gezegd, allebei VAG, en die hebben momenteel echt andere prioriteiten.

Daarbij, er is zoveel kritiek op de huidige “power unit”, dat ik heb me niet kan voorstellen dat zo nog járen met dit concept door blijven gaan. De huidige fabrikanten hebben er bizar veel geld in gepompt, dus het zal zeker niet gelijk de nek om worden gedraaid. Maar als ze een beetje naar de toekomst kijken (en de huidige kritiek ter harte nemen) dan moet er al nagedacht worden over een alternatief.
@poes: Of BMW de kennis in huis heeft, weet ik niet. Maar dat jij stelt dat Audi die kennis dan wel in huis heeft en BMW niet, daar ben ik het niet helemaal mee eens. Ik vraag me namelijk altijd af in hoeverre Audi haar techniek zelf ontwikkelt. Als je een Audi koopt, zit er niet voor niks VW-techniek in. En dat bedoel ik nu niet om Audi af te kraken, maar het feit dat Audi geen zelfstandige autofabrikant is moet je niet uit het oog verliezen.

Motoren bouwen kan Audi echter wel degelijk, maar dan vind ik dat ze voornamelijk goed zijn met de dikkere diesels. Ik denk dat ze daarin zelfs nog beter zijn dan BMW. Maar zodra het aankomt op benzinemotoren, kunnen ze nog niet tippen aan BMW.
@berlinetta:
Ik bedoel meer de hybride kennis binnen VAG door de Le Mans activiteiten van zowel Audi als Porsche. Ze gebruiken ook nog eens verschillende systemen. Dus kennis in overvloed. Of dat allemaal kan worden toegepast op een F1 motor is natuurlijk weer een ander verhaal, maar de basis is binnen VAG wel erg sterk.

Zodoende beschouwde ik VAG als de meest kansrijke nieuw F1 motor fabrikant. Tot het diesel schandaal om de hoek kwam kijken…
@poes: Ja, VAG in z’n geheel heeft zeker kennis in huis. En dan voornamelijk Porsche.
@berlinetta: Audi is wel degelijk een zelfstandige autofabrikant. In een Audi A6 zit niet veel dat van VW komt. Natuurlijk worden er motoren en componenten gedeeld maar er is zeker onafhankelijke ontwikkeling. Juist omdat de winstgevendheid van Audi zo goed is komen veel ontwikkelingen voor heel de groep daar vandaan.
@poes: BMW is anders heel goed met heel veel vermogen uit turbomotoren halen. *herinnert zich iets met Brabham, een 1500cc blokje en turbotechniek*
@e1000bmw523i:
Dat kan je je vast ook nog wel herinneren welke andere fabrikant toen een ijzersterke motor produceerde…
@berlinetta: 2018 zijn de problemen van VW opgelost en afbetaalt waarschijnlijk
en BMW zou nu geen team hoeven runnen alleen de motoren hoeven leveren.maar het is wishful thinking
en RB heeft zich nou niet echt als een heer gedragen richting Renault dat hebben de andere leveranciers natuurlijk ook meegekregen
ziet er dus alsmaar slechter uit
@boynoon: Nouja, het is nogal erg makkelijk om te concluderen dat in 2018 de problemen voor VW zijn opgelost. Tegen die tijd is het dieselschandaal wel voorbij (hoop ik voor ze), maar ze zullen de nasleep ervan zeker nog voelen. Als de berekeningen kloppen, zijn ze tientallen miljarden kwijt. Daar komen ze echt niet binnen 2,5 jaar bovenop.
Bovendien ben ik benieuwd waar ze allemaal op gaan bezuinigen en wat voor gevolgen dat heeft voor de kwaliteit.
@berlinetta:
Precies. Daarbij is het totaal nog niet zeker wat nou precies de schade gaat zijn voor VAG. Kan zomaar nog meer zijn. En de vooruitzichten zijn inderdaad al niet bepaald positief… Er is wat dat betreft nog ontzettend veel onzekerheid.

Het zou PR-technisch trouwens ook wel slecht staan hoor. Het grootste uitstoot-schandaal ooit op je kerfstok en daarna actief worden in het decadente F1-circus, wat nou niet bepaald bekend staat om z’n duurzaamheid…
@poes: Mocht VW opeens besluiten mee te doen met de F1 en winnen, dan zou het mooi de aandacht afleiden van het hele dieselgebeuren. Maar tegen die tijd is de consument het sowieso al vergeten dus erg effectief zal het niet zijn.
Bovendien verwacht ik niet dat VW het erg goed zal doen in de F1. VW heeft daar helemaal geen ervaring mee. Misschien zou Porsche of Audi het wel kunnen.
@boynoon: Nu honda is ingestapt denken ze er bij toyota wel over na. Wie weet over een aantal jaar!
Red Bull moet nu niet zo gaan janken zeg. Hadden ze maar wat liever moeten zijn tegen Renault. Zij komen echt nog wel terug met goed, sterk en competitief materiaal. Daar heb ik alle vertrouwen in.
Volgens mij wordt er momenteel een dramatisch toneelstukje opgevoerd door het RedBull kamp om de diverse partijen wakker te schudden dat de F1 niet zonder Red Bull kan het is een fabel, teams komen en gaan door de jaren heen, “de koning is dood,leve de koning”!
@toniominestrone:
Dat heb ik ook heel lang gedacht. Dat het allemaal onderdeel is van de onderhandelingstactiek. Nou is het dat natuurlijk nog steeds wel, maar ik kan me best voorstellen dat ze echt nerveus beginnen te worden bij Red Bull. En in huize Ecclestone.

Want ook al heeft Red Bull zeker nog niet de historische status van een McLaren of Williams, in sportieve zin zijn ze uiterst relevant voor de huidige F1. En vanuit commercieel oogpunt ook, want het merk Red Bull is nog altijd “cool”. Dat terwijl de F1 eigenlijk nooit “cool” is geweest.

Daarbij, ineens 4 competitieve auto’s exit, dat ga je wel merken. En dan waarschijnlijk een 3e Mercedes en 3e Ferrari daar voor in plaats. Nee, dat is geen scenario waar ik blij van kan worden.
@poes: Vergeet niet dat Haas erbij komt. En Lotus wordt overgenomen door Renault en reken maar dat die Fransen erop zijn gebrand te laten zien wat ze in hun mars hebben.
Tenslotte verwacht ik ook dat Honda er echt alles op alles gaat zetten om terug naar te top te gaan.
@berlinetta:
Haas heb ik sterk mijn twijfels over. Tuurlijk, de basis klinkt lekker, want alles dat ingekocht mag worden bij een ander team, betrekken ze bij Ferrari vandaan.

Maar dan nog, zee moeten een hoop zelf doen en ontwikkelen. Zoals een volledig eigen chassis en aero-pakket. Waarbij ze op niets terug kunnen vallen En het runnen van het team zelf natuurlijk. Een F1 team is wel wat anders dan een NASCAR team.

Als je dan kijkt naar de historie van beginnende teams, dan kan het haast niet anders dat Haas volgend jaar achteraan rijdt. Achter Manor.

En Lotus gaat volgend jaar slechter presteren dan nu, dat kan haast niet anders. Ze verruilen de beste motor in voor de op één na slechtste. En dat verschil is groot. Of Renault houdt nu wat achter, dat kan natuurlijk ook. Maar om dan meteen op gelijke hoogte te komen met Mercedes, dat zie ik niet gebeuren.
Verder zal het op technische vlak ook niet ineens heel anders worden bij Renault. Ze stappen pas laat in (als het al gebeurt) dus aan de ontwikkeling die nu gaande is voor 2016 hebben ze dan weinig bijgedragen.
@poes: Dat klopt ook allemaal. 2016 zal grotendeels nog hetzelfde blijven als nu. Misschien dat de strijd tussen Ferrari en Mercedes iets gelijker wordt. Verder zullen de teams die het nu moeilijk hebben het volgend jaar ook nog steeds moeilijk hebben. Maar Mercedes blijft niet eeuwig aan de top. De andere teams zitten niet stil.
@berlinetta:
Absoluut. Maar ik heb bij Mercedes steeds het idee dat ze nu nog niet aan hun maximum zitten. Enerzijds omdat ze dat risico nog niet hoeven te nemen, ze zijn snel zat, maar ook om er voor te zorgen dat ze niet extra gestraft zullen gaan worden om de competitie terug te brengen.

Nog even over Haas. Wat mij ook zo verbaasde is dat ze vanuit drie locaties gaan opereren. De thuisbasis zit gewoon in de VS (lekker handig), maar ze gaan ook in GB zitten (wel handig, dat is de thuisbasis van meer dan de helft van de F1-teams) en in Italië (overduidelijk door de link met Ferrari). Ik vraag me oprecht af hoe ze dat in hemelsnaam goed gaan managen.

Honda blijft natuurlijk een vraagteken. Op basis van hun historie zou je zeggen dat het goed moet komen. Maar het gaat dit jaar allemaal wel héél erg slecht. En er zit ook niet echt progressie in.
@poes: Ik weet het niet met Mercedes. Ik heb het idee dat ze het vooral dat ze het vooral van de motor moeten hebben en dat hun chassis wel mee valt. Mercedes heeft bij de introductie van de V6 gewoon heel erg goed z’n werk gedaan en heeft nu het geluk dat de andere teams te weinig mogen testen om een daadwerkelijke inhaalslag te maken.
Mercedes is nu dus wel oppermachtig, maar als de regeltjes niet waren veranderd, reden ze nog steeds in de middenmoot.
@poes: Zolang het tokensysteem voor motoren blijft zal er voor zowel Honda als voor Renault niet snel een verbetering komen qua performance.
Met de hoeveelheid beschikbare tokens per jaar krijgen ze de veranderingen niet snel genoeg gerealiseerd om echt de competitie met Ferrari en Mercedes aan te gaan.
Lepel dan maar gewoond de oude Renault V8 erin en gas op die lolly. Dat blok heeft ze (Sebastian) 4 wereldtitels opgeleverd. Ik vind dus eigenlijk dat ze eens moet stoppen met janken en gewoon Renault een kans hadden moeten geven. Wie weet rijd Lotus volgend jaar iedereen het snot voor de ogen met dat blok. Wel heel zuur voor alle vier de Red Bull rijders, zijn qua coureures eigenlijk allemaal top. Hoop in ieder geval dat Max wel een stoeltje heeft volgend jaar. En zonder die immer lachende Australiër kan de F1 eigenlijk ook niet.
Slecht voor de sport dit….. maar ook f1 zal wel een jaartje overleven. Hele wereldje moet opgeschud worden. Bernie moet opzouten, v12 moet terugkomen, budget niet hoger dan 75 miljoen, meer testen, ruimte voor innovatie, geen boordradio en dit alles vanaf 2017.
In de jaren 90 had je nog hier en daar van die kleine motorbouwers die nog wel iets klaar konden krijgen: Ilmor, Mecachrome en Yamaha om er maar enkele te noemen. Maar geen van allen had echt succes.

De tijden waren ook anders: bouw een V10. Simpel. Het moeilijkste was om de hellingshoek van de cilinders te bepalen. Betrouwbaarheid was niet zo’n punt omdat de motoren hoogstens 1 of 2 sessies dienden mee te gaan. De grootste uitdaging was gewicht besparen en zo.

Tegenwoordig moet een motor 10000000 wedstrijden meegaan, mag hij niet meer dan 100 liter/minuut verbruiken én er hangt een onnodig ingewikkeld ERS-systeem aan vast. Het is haast onmogelijk geworden om in de huidige regels met iets competitief op de proppen te komen.

Al die regelneverij heeft de F1 meer kwaad dan goed gedaan. Motorbouwers zijn een uitstervend ras… Als ze nog zouden toelaten dat motorbouwers een verschillende aanpak kiezen (zoals bij Le Mans) dan zou het nog spannend kunnen worden.

Het is tekenend dat een F1 in theorie de 24 uren van Le Mans zou kunnen rijden. Dat kan écht niet de bedoeling zijn.

En trouwens: het getuigt van zéér weinig zelfvertrouwen als Ferrari en Mercedes geen motoren willen leveren. Bende losers…
@nemus: trouwens leuk idee voor lemans… een f1 auto inzetten en kijken hoe lang ie het volhoud… elk jaar hebben ze daar toch ruimte voor? (Een doe het zelf project)
@maferick74: het probleem is natuurlijk dat een F1-wagen geen verlichting en aanduidingen heeft en niet gemaakt is om snel een versnellingsbak of zo te wisselen. Het kan natuurlijk wel, en het lijkt me een geweldig idee, maar volgens de huidige regels en zonder steun van een team wordt het moeilijk.
@nemus: Hoe had Ilmor geen succes? Hakkinen is WDC geworden in 98 en 99 met motoren van Ilmor achterin.
@Wessee: op dat moment was het geen huisgemaakte motor meer, maar een soort van rebranding van een fabrieks-mercedes motor. Een beetje zoals Red Bull nu met ‘Infiniti’-motoren rijdt. Pas op, die man wist écht wel hoe hij motoren moest afstellen. Ilmors hebben later ook in de Saubers gelegen (voor ze naar Ferrari en BMW overschakelden)
@nemus: Juist andersom. Het waren door Ilmor gebouwde motoren met Mercedes-Benz branding. Net zoals die Infiniti’s in de Red-Bull gewoon Renaults zijn. De laatste motor met een Ilmor badge lag in ’94 in de Pacific. Sauber reed toen met MB branding. Daarna hebben ze met Ford gereden voordat ze overstapten naar Ferrari met Petronas branding.
Hoort gewoon bij het spel, denk je nou echt dat Red Bull de F1 verlaat..gewoon een onderhandelingspositie waarin ze zich plaatsen, zodat de F1 organisatie (lees Ecclestone) het werk voor hen gaat doen…
@maarten020: zoiets vermoed ik ook, het wordt Ferrari of Renault.
En nu maar hopen dat hij geen gelijk krijgt….
Ooit was de F1 net als het echte leven, teams en rijders die tegenslagen moesten overwinnen en een startveld waar 35 % de finishvlag ook zag.
Toen ging het langzaam beter, de sport evolueerde en zaken als betrouwbaarheid en veiligheid namen toe.
Toen kwam het grote geld naar binnen en alles, letterlijk ALLES moest afgedwongen worden naar beter, sneller betrouwbaarder en tegenslag werd een vies woord en verbannen uit de sport.
Helaas, door tegenslag leer je de echte mannen kennen, leer je wie er echt loyaal zijn en VIER fucking WK kampioenschappen wel of niet gewoon wegschijten en trouw tonen aan een motorenleverancier die jarenlang loyaal naar jouw team was en prestaties heeft geleverd waarvoor je een diepe buiging mag maken.
Maar net als in het echte leven is de kampioen van vandaag de verliezer van morgen en kan de Honda motor misschien wel DE motor zijn over een jaar of twee drie.
Niemand weet het en dat is juist de charme
Nu lopen dreinen omdat het Mercedes’ beurt is, dat Mercedes het lek boven heeft, morgen vind Jantje of Pietje iets uit waardoor Mercedes achteraan rijdt, dat mijne heren hoort iedere sporter te weten en ieder team te begrijpen
Zoals ze in de Dordogne plegen te zeggen : Every dog has its day and today it happens to be Mercedes.
Merci et bon soir a vous !
@desjonnies: F1 is voor Red Bull vooral marketing en omzet draaien. Als het dan een tijdje tegenzit en er meer uitgegeven moet worden terwijl de prestaties teruglopen dan neemt Mateschitz een economisch besluit en trekt hij de stekker eruit.

Hij heeft hetzelfde met zijn Nascar team en de Red Bull Air Race gedaan. Over en sluiten, we gaan weer iets anders doen. Niks loyaal en trouw. Handelen naar cijfers en winst, net als in het echte leven.
@Jozo: Dat is inderdaad zo voor Mateschitz, maar niet voor de mannen die werken voor het F1-team van Red Bull. Dat zijn mannen met benzine in hun aderen en die willen racen en winnen. Winnen betekent keihard werken.
Mateschitz is geen sportman. Het is een zakenman. Dat hij de stekker eruit wil trekken, is vanuit economisch oogpunt niet meer dan logisch. Maar zoals @desjonnies mooi verwoordt: echte sporters treden naar voren wanneer het tegen zit.
Zeg gewoon een vtec motor erin, wat is het probleem :)
@ozer1907:
Er zijn B16A2 VTEC motoren die meer vermogen leveren dan de huidige honda f1 motor.
Dat zijn dan zelfd nog 4 cilinders.
Ook al is er weinig meer van de standaard onderdelen over en zullen ze vast niet aan de brandstof norm voldoen.
Ik denk dat Ferrari en MB gewoon een spelletje terug spelen.
We hebben het wel over RB, een team dat in de arrogantie-klasse ook gewoon bovenin meestrijd.
Waarschijnlijk hebben ze bij MB enof Ferrari al lang intern besloten: voor weinig mogen ze de 2015 hebben, voor veel de 2016, maar we rekken het lekker, want t is veel te leuk om nu te zien lijden. Ergens in Dec krijgen ze m dan, eerste 4-6 races van het jaar verneuken ze, zijn ze iig geen concurrentie voor 2016.
En waarschijnlijk willen ze ook zien of ze inderdaad die 3e auto in mogen zetten als RB kapt; vinden ze misschien nog wel interessanter.
Ik vind de soap iig leuker dan die diesel-nox-onzin.
Ik denk (weet bijna zeker) dat redbull gewoon weer mee doet volgend jaar. Ik denk dat het ze meer gaat kosten om iedereen naar huis te sturen dan dat ze mee doen met een mindere motor. Ik maak me er niet druk over.
Bernie heeft gezegd dat er meer mogelijkheden zijn… Hij zou graag een terugkeer van een klantenmotor van Cosworth zien. Wellicht zit daar de oplossing? Bernie en RedBull zetten Cosworth aan het werk voor de ICE en de hybride meuk en versnellingsbak worden geleverd door een van de anderen? (Renault bijvoorbeeld aangezien die geld willen voor 38jaar F1 maar daar nog geen deal over hebben?)
Nu Renault Lotus overneemt is de kans voor RBR verkeken om nog een A-spec fabrieksmotor te krijgen.
Geen enkel fabrieksteam geeft hun top of the line motor aan een afnemer.
Zolang RBR het topteam was voor Renault zaten zij eerste rang.
Maar dat hebben ze zelf verpest. Grondig.
Dus de enige manier voor RBR om weer een A-spec motor te krijgen zou zijn door een nieuwe speler (Audi, VW) een motor te laten leveren. Dat gaat nog een par jaar duren, als het al gebeurt. Dus de opties zijn erg beperkt. Stoppen kan wel een de beste oplossing zijn vanuit Red Bull gezien, als niet winnen geen optie is.
Misschien moet RBR op zoek naar een nieuwe hoofdsponsor?

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).