
Een van onze lezers spotte tijdens een werktripje bovenstaand label op een doos. Dat kan maar één ding betekenen toch?
De Volkswagen Golf R heeft het niet makkelijk in superhatch-land. Daar waar de rapste Golf het moet doen met 300 pk, weet de Audi RS3 367 paarden te mobiliseren, de A45 AMG doet 381 pk en zelfs Ford is met de Focus RS (350 pk) de Wolfsburgers te snel af. Volkswagen lijkt nu orde op zaken te willen stellen met de Golf 370R.
Dat is tenminste wat we verwachten na het zien van bovenstaand label. Een van onze lezers is voor werk bij een toeleverancier in Bosnië en spotte daar deze doos. Volgens hem gevuld met stoelen die voor deze nieuwe über-Golf worden gemaakt. Of Volkswagen deze 370 paarden uit de viercilinder turbo weet te persen, of dat ze simpelweg de 367 pk-sterke vijfcilinder uit de Audi RS3 in de Golf lepelen, blijft nog even gissen.
Over gissen gesproken, het is überhaupt maar de vraag of de Golf 370R geen doodgeboren kindje gaat worden. Volkswagen verkeert in zware tijden en heeft al aangekondigd te gaan beknibbelen op R&D en niet-noodzakelijke modellen uit te stellen of zelfs af te blazen. Deze Golf 370R mag vooral gezien worden als image builder en kan dus zomaar slachtoffer worden van dieselgate. Mocht de krachtigste Golf ooit toch op de markt komen, dan weet je waar je er het eerst over hoorde!
UPDATE: Hey, Abt heeft ook een 370R… klik!
Update 2: een reaguursel vertelt ons dat 370R de interne benaming van VW voor de Golf 7 is. Busted?
Dank aan onze anonieme tipgever!





Ik zeg doen
Volkswagen was toch dood na de dieselgate?
@jazzzo28: nee, je was dood na de GM gate.
@eklasse: Wat zeg je nou allemaal?
@jazzzo28: moet ik die echt uitleggen?
@jazzzo28: verschillende doden na defecte contactsloten bij GM. Paar miljoen wagens teruggeroepen…
@phdg: Ja dat weet ik, maar wat heeft dat te maken met mijn opmerking?
@jazzzo28: ok: “je” = niet jazzzo28. Die leeft gelukkig nog. “Men” was dood, 124 pax. Excuses voor de onduidelijkheid.
@eklasse: pax, jij bent 100% een defensiemedewerker
@eklasse: Je weet pas echt zeker dat je dood bent als je in een kist achterin een zwarte Mercedes naar je laatste rustplaats gate.
@moveyourmind: amen
@moveyourmind: een Mercedes diesel uiteraard :)
@moveyourmind: volgens mij als je op je sterfbed je laatste adem uitblaast.
@moveyourmind: of Cadillac, of Ford USA, of Buick…
@e1000bmw523i: Daar zou ik nog niet dood in gevonden willen worden …… ohh wacht.
@e1000bmw523i: Je vergeet het beste paard van stal:
Lincoln…
@moveyourmind: Ssssjjjttt! Laat @lincoln het niet horen… :x
@jazzzo28: Stoppen met het introduceren van niewere modellen lijkt mij in iedergeval geen goede strategie om je levensvatbaarheid in stand te houden.
Analyse op politico.eu voorspeld dat dieselgate zware impact gaat hebben op de financiën van vw maar dat ze het wel overleven.
Een vijfcilinder, dat zou leuk zijn! Dan vraag ik me alleen wel af wat ze gaan doen om m op voldoende afstand van de RS3 gaan houden…
@scottishcarspotter2000: *te houden
@scottishcarspotter2000: beetje met de software spelen
@scottishcarspotter2000: beetje kloten met de software…..laat dat maar aan vw over.
@g40freak: origineel
@pjeey: tsja, meestal lees ik alle reacties, voor ik wat type.
Soms niet :)
@g40freak: lol, het zij je vergeven :)
@scottishcarspotter2000: makkelijk zat, die afstand creëren. De Audi komt met leder van een premium koe, gevoed met rechtsgedraaid gras, de Golf krijgt het gewone leder van een maïsgevoede volkskoe.
R&D? Zal toch wel gewoon een golf body op een rs3 zijn, of niet?
@560pkferrari: Rebadgen in een kunst die men bij de vw audi groep tot ongeëvenaarde hoogte beheerst.
@martinus: Ik kan me vergissen, maar tussen een Golf en een A/S/RS 3 zit dacht ik iets meer verschil dan alleen de badges…. toch? ;)
@potver7: Net zoveel verschil als bij de diesel motoren..
@560pkferrari: En jij denkt dat ze dat gewoon even in de fabriek in elkaar schroeven als ze daar zin in hebben? Reken maar dat ook voor zo’n 370R de nodige R&D-Euro’s worden stukgeslagen. Al is het alleen maar om te onderzoeken of de motor, versnellingsbak en differentiëlen nog wel genoeg koeling krijgen, of er wat (fijn-)afstemming aan het onderstel gedaan moet worden.
Daarnaast zullen ze nog wel wat sleutelen aan de motorkarakteristiek, om net even wat andere accenten te leggen
@560pkferrari: een A3 is een golf met een Audi body dus omgekeerd kan het niet al te moeilijk zijn;)
Dit kan toch net zo goed een productcode zijn? Normaal zijn die misschien langer maar gewoon intern ofzo? Hoop het niet natuurlijk;)
Toen de Golf V in 2004 met maarlieft 200pk op de markt (172 was toen de max, Clio) kwam was ik aangenaam verrast. Waar eindigt dit?
@bartsmit: Tegen een boom.
@bartsmit: Toen was er ook al een R32 met +/_ 250 pk
@bsxc2: 241pk maar dit was echt het topmodel.
@bartsmit: er was toen ook al een mini cooper jcw met 200pk ;)
@kimi100: 218pk zal je bedoelen. Je noemt wel wat anders dan massa productie.
@bartsmit: het is wel massaproductie, werden er misschien alleen minder van verkocht. Toentertijd had de MINI nog geen 218pk, de GP was de eerste?
@bartsmit: integra type r, 190pk…
@nasty: 190pk is toch geen 200pk maar idd meer dan de Clithoris had.
Als ze de afgelopen twee jaar een paar miljoen in R
@stefanvts16v:
Hmmm, m’n reactie wordt weer eens half geplaatst…
Anyway, als ze de afgelopen tijd een paar miljoen in R
@stefanvts16v:
[ ] Geschikt
[X] Ongeschikt
Probeer het nog eens.
@stefanvts16v: je hebt het ‘en’ tekentje gebruikt op waarschijnlijk je smartphone.
Heb ik ook wel eens, om het te voorkomen gebruik ik soms gewoon een ‘-‘ of simpelweg een ‘en’.
370 zal wel op de hoeveelheid Co2 of Nox slaan… of het kan ook het olieverbruik aangeven? 1 liter op 370 km komt aardig in de richting
@hans75: +10^99
Staat CC geen afscheidsmodel voor de pssst cc ofzo, zie nergens golf staan namelijk. Benieuwd wat Opel met z’n Astra aan het doen is
Ik moet een nieuwe bril aanschaffen, heb de golf ervoor helemaal niet zien staan! We kunnen ons dam offficieel op gaan maken voor een extra bonanza golf..
Leuk bedacht, maar helaas. De naamgeving is wat raar. Maar de 370 heeft een andere betekenis. Tip: de hoeveelste generatie Golf is nu op de markt?….
@breinen: en hoeveel jaar is het geleden dat de eerste Golf 1 GTI op de markt kwam?
@e1000bmw523i: Eigenlijk waren alle VW ’s zonder computer fantastisch…
Leuk allemaal maar dit slaat allemaal op de Golf concept car die in Detroit getoond wordt of later op Genève…….
Jan!
Geef jij de Gewirke-Schaum-Watte-Verbund ff door?
Mijn Golf doet het niet.
De Golf 370R, standaard met chiptuning.
hmm als die 5 pitter toch komt…..
VW gaat de aandacht verleggen richting benzine auto’s en gaat ons eindelijk een lekkere5 cyl Golf schenken ! die het uitroffelt vam plezier met de juiste uitstoot.
De rest is geschiedenis…TD NIE ipv TDI..
Is geen nieuw model! 370 is gewoon de interne benaming van VW voor de Golf 7! Net zoals BMW F30 doet.
Geheel volgens verwachting was de golf 5 de 350, 6 de 360 en de Golf + geloof ik de 365.
@rost: inderdaad dat klopt. De R kan ook staan voor “Rechtslenker” of gewoon het huidige R model.
Leuk maar wie koopt dit als de focus rs in aantocht is?
Ik zag hem net op de autotrein langskomen in het donkerblauw. Was te laat om een foto te maken, maar ziet er top uit!