• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Niets is cooler dan een senioren limo tunen

Auteur: willeme, gepost 11 januari 2020 om 15:03 – 18 Reacties

Dat bewijst deze Century maar al te goed.

Tuning is niet voor iedereen weggelegd. Persoonlijk ben ik een fan van milde tuning. Eenvoudige ingrepen die de auto beter maken. Een fabrikant moet altijd een compromis sluiten met het ontwikkelen van een auto. Een duidelijk voorbeeld is de BMW 1 Serie, die nu dankzij betere vering en dempers eigenlijk gewoon prettiger rijdt dan voorheen, ondanks het missen van @jaapiyo-aandrijving.

Voordat we afdwalen, terug naar tuning. Er zijn diverse soorten tuners. De ‘beste’ zijn vaak de merktuners met fabriekssteun. Denk bijvoorbeeld aan AC Schnitzer. het is niet altijd ieders smaak, maar de kwaliteit is onomstreden. Hetzelfde geldt natuurlijk voor Manthey, Brabus en Roush. Hetzelfde geldt voor TOM’s, alhoewel deze briljante tuner niet bij iedereen bekend is. Bij voldoende animo kunnen we er een uitgebreid artikel over schrijven.

TOM’s staat voor Tachi Oiwa Motorsports en net als AC Schnitzer doen ze aan racen en tunen, in dit geval met producten van Toyota. Hun laatste wapenfeit is deze Century. De Toyota Century is een uberchique limousine die het niet van de daken schreeuwt. Deze auto koop je als Japanner omdat je waanzinnig rijk bent, niet omdat je wil uitstralen dat je waanzinnig rijk bent. Mocht je rijk én sportief zijn, heeft TOM’s de oplossing voor je.

De Century is namelijk erg behoudend vorm gegeven. Een bewuste keuze, voor eveneens behoudende (rijke) Japanners. Maar bij TOM’s weten ze het geheel wat meer cachet te geven dankzij een compleet nieuwe bodykit met voorbumper, sideskirts en achterbumper. Ook zien we twee dubbele uitlaten en enorme 21-inch velgen. Ook staat de Century nu wat lager op zijn poten. TOM’s is overigens niet de eerste met een sportieve Century, speciaal voor Akio Toyoda (de baas van Toyota) heeft Gazoo Racing een Century GRMN gebouwd.

In technisch opzicht heeft TOM’s dit keer niet zoveel gedaan. Als uitgangspunt werd gekozen voor een hybride. Let wel, een 5.0 V8 met 375 pk en een elektromotor met 224 pk. Het maximale systeemvermogen bedraagt 430 pk. In principe meer dan voldoende. Bij TOM’s hebben ze vooral gekeken om de motor wat sportiever alleen te laten voelen. Dus de gaspedaalreactie bijvoorbeeld is een stuk directer, waardoor je de auto in het dagelijks verkeert als sportiever en sneller ervaart. Er worden slechts 36 stuks van gebouwd. De prijs is ook bekend, omgerekend zo’n 230.000 euro.

Ook interessant!

  • Toyota GR86
    Naamsverandering voor Toyota GR86
  • Video: belachelijk boze BMW beukt blauwe Toyota
  • Toyota blijft een betaalbare A-segmenter maken
  • YouTuber laat Toyota Hilux van helikopter vallen
    YouTuber laat Toyota Hilux van helikopter vallen

Nieuwste artikelen

  • Dit is de goedkoopste Lancia Beta Spider Zagato van Marktplaats
  • Kwalificatie F1 Monaco: wie wint de pole en dus de race in het Prinsdom?
  • De Bovensiepen Zagato is een hele dikke BMW
  • BREEK: kinderzitjes bevatten levensgevaarlijk PFAS
FacebookTweetPinLinkedIn

century, Toyota, tuning

Vorig bericht: « Autoblog advies: vlotte auto met Applecarplay voor 700 p.m.
Volgend bericht: Driewerf hoera! Onschuldige burger wint van flitsmaffia »

Lees Interacties

Reacties

  1. davido89 zegt

    11 januari 2020 om 15:12

    Ik ken TOM’s nog van de TOM’s Castrol Supra uit GT4. Ik zou het zeker op prijs stellen als er een artikel verschijnt over TOM’s of een andere Japanse Tuner (mugen, spoon, amuse, blitz, hks, Mine’s, Nismo, etc.)

    Login om te reageren
  2. toyotafortuner zegt

    11 januari 2020 om 15:20

    Zo dan! Dik ding!

    Login om te reageren
  3. baklava zegt

    11 januari 2020 om 15:31

    Gaaf! Zou een leuke toevoeging zijn voor de Nederlandse wegen.

    Login om te reageren
  4. alassad zegt

    11 januari 2020 om 16:10

    Hoeveel kost een normale century dan in Japan?

    Login om te reageren
    • sudbina zegt

      11 januari 2020 om 22:48

      @alassad: vanaf ongeveer €160.000,- (¥19,600,000)

      Login om te reageren
  5. grasvreter zegt

    11 januari 2020 om 16:27

    Wat rij jij dan? Oh een toyota sedan, hybride trouwens.

    Ah okay, beetje saai maar prima toch.

    Nou..

    Login om te reageren
  6. Dutchdriftking zegt

    11 januari 2020 om 16:59

    Hij is geniaal, maar niet zo mooi.

    Login om te reageren
    • Gulli zegt

      12 januari 2020 om 12:43

      @dutchdriftking: dat zei een collega laatst nog over mij

      Login om te reageren
      • Dutchdriftking zegt

        13 januari 2020 om 10:08

        @gulli: story of my life…..

        Login om te reageren
  7. raoufff zegt

    11 januari 2020 om 17:41

    Stukken gaver dan de zoveelste AMG, M of RS meuk!!

    Login om te reageren
  8. lompey zegt

    11 januari 2020 om 17:50

    Wat een geil hok

    Login om te reageren
  9. theblazerunner zegt

    11 januari 2020 om 18:20

    Helaas schreeuwend duur.

    Login om te reageren
  10. v12powerr zegt

    11 januari 2020 om 18:38

    De Century degradeert de S-Klasse naar een massaproduct.

    Login om te reageren
    • mopar zegt

      12 januari 2020 om 03:36

      @v12powerr: Een S-klasse is een massaproduct. Een duur massaproduct maar toch.

      Login om te reageren
  11. FieRo zegt

    11 januari 2020 om 22:11

    Ik mis 1 meter taartschep voor en 4x 1 meter uitlaat achter… beetje jacuzzi dit ;)

    Login om te reageren
  12. mopar zegt

    12 januari 2020 om 03:38

    Op die velgen na best goed te pruimen. Zet een een setje putdeksel (style) velgen onder en je hebt een ultieme yakuza bak.

    Login om te reageren
  13. red5 zegt

    12 januari 2020 om 09:54

    Kom maar op met een TOM’s special! En ook één over hun racehistorie.

    Login om te reageren
  14. robbie123 zegt

    12 januari 2020 om 13:40

    Ik rij een Century maar dan de 12 cilinder. De beste wagen die ik ooit gehad hebt. Alles valt in het niet, ook de duren Audi’s, Mercedessen, BMW’s, Bentleys en Rolls Royse.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North