![Lambo Genesis?](https://static.autoblog.nl/images/wp2015/1-lambo-genesis.jpg)
Een tijdje geleden werd bekend dat Hyundai de Genesis los gaat laten en het model zal laten opereren als zelfstandig merk. De Zuid-Koreanen pakken gelijk goed uit met wat exotische tintjes.
Genesis van Hyundai is wat Lexus is van Toyota en Infiniti van Nissan. Vinden ze gewoon leuk daar in Azië, merkception. Momenteel is de grijzige G90 het debuutmodel. Een zakelijk model, die weinig spannends voor de rijder te bieden heeft. Maar daar gaat mogelijk verandering in komen.
We wisten al dat ex-Bentley designer en opperBelg Luc Donckerwolke aan de slag zal gaan bij het luxemerk, maar nu is ook bekend geworden dat Manfred Fitzgerald op de loonlijst bij Genesis zal komen te staan. Fitzgerald is momenteel ‘Director Brand & Design’ bij Lamborghini en werkt al 12 jaar bij de Italiaanse autofabrikant. Niet bepaald de minste job. Wat stopt Genesis in de koffie dat deze heren zich bij het nieuwe merk willen aansluiten?
De huidige G90 heeft nog niks te maken met zowel Donckerwolke als Fitzgerald. Voor toekomstige modellen zal dit ongetwijfeld anders zijn. Een mix tussen wat Aziatische fetisj met een Bentley- en een Lamborghini-sausje dus. Wij zijn benieuwd.
Stop de verVAGgerisatie ..
En de neutronenbom ..
@lincoln: Stop het gezeik op Autoblog
@fejjie: En begin bij jezelf…
@norge: koren op de molen van norge zit….
@lincoln: Neutronenkorrels, ’t is godver gewone basterdsuiker…
@senne: hee rustaagh
Beide hebben genoeg ervaring om van dit merk iets speciaals te maken nu maar hopen dat ze de vrijheid krijgen om er iets moois van te maken.
Ik kijk erg uit naar hun eerste concept car, daarvan zouden we hun visie wel eens als eerste kunnen zien
@sketcher: Het lijkt me sterk dat Hyundai dik betaald om deze mannen op de loonlijst te mogen zetten en ze vervolgens niet tot hun volle potentieel zal benutten. Als wat Peter Schreyer voor Kia gedaan heeft enige indicatie is hoef je wat mij betreft niet bang te zijn.
@dikdraak: Helaas is het mijn ervaring dat management zich soms niet kan beheersen, het is moeilijk los laten. Mar ze hebben Peter bij Kia en nu bij Hyundai ook zijn gang laten gaan.
Vergeet DS niet van Citroën. Die doen dat dan wel voornamelijk voor de Chinese markt, maar is geen Aziatisch merk.
@[email protected]: ja, DS als merk vergelijken met Lexus. Ik denk dat Lexus de natte droom van alle DS-directieleden is.
Als je als designer de zoveelste Lambo onder voorwaarden van VAG mag designen of een merk zonder eigen gezicht een gezicht mag geven. Ja ik wist het wel, daar hoef je niets voor door de koffie te doen.
Als ontwerper is het gewoon enorm aantrekkelijk om een nieuw ontwerptaal te mogen verzinnen bij een nieuwe merk met een groot kapitaal. Dit is gewoonweg een no-brainer om ja te zeggen. Ik snap de beste heren wel.
Hoop dat de heren niet teveel Vage bagage meenemen naar het beste merk ter wereld…
De beste man heeft de afgelopen 12 jaar bij Lamborghini gewerkt. Dan is hij dus betokken geweest bij de LP570-facelift van de Gallardo, de LP640-facelift van de Murcielago, de Huracan, de Aventador en praktisch alle concept cars die de afgelopen 12 jaar ten tonele zijn verschenen. Toch niet de minste wagens! Als je een jong en ambitieus merk op de kaart wilt zetten, lijkt deze man wel iemand die je op je afdeling erbij kunt gebruiken. Sowieso zijn ze bij de Hyundai/Kia/Genesis groep wel lekker bezig. Eerst Peter Schreyer, toen Luc Donckerwolke en nu deze meneer. Het geeft toch maar aan hoe ver ze gekomen zijn en hoe serieus het merk tegenwoordig genomen kan worden. Wie had ten tijde van de eerste generatie Hyundai (S)Coupe en Kia Pride gedacht dat het concern zo snel zo’n stappen zou maken? Ik eerlijk gezegd niet, en dus petje af voor de Koreanen.
@Edge: Vanaf de KIA Sephia wist ik al dat het goed zou komen.
Die was ook niet mooi, maar ten aanzien van alles daar voor een pareltje. Ook toen zette men al flinke stappen.
Dacht ff dat de auto van de header een gefacelifte CLS was… Maar tis een Hyundai :-/
Gaat er dan toch een versie van de Estoque komen! ;)
@BmwMPower: haha, das een goeie inderdaad
Ik dacht eerst aan een Mercedes (foto)
Of ben ik de enige?
@Dreumeltje: als je de foto zo ziet… je hebt zeker wel een punt.
@Dreumeltje: Ja Mercedes copieert wel vaker Hyundai…
@dreumeltje: dacht aan een 6/7 serie
Wat is er eigenlijk gebeurt met het premium merk van Mazda, Xedos bestaat dat nog?
@toniominestrone: https://en.wikipedia.org/wiki/Mazda_Xedos
@toniominestrone: ies Tot.
@fijnkonijn: en Lexus lijkt ook maar niet aan te slaan. Kwestie van tijd, alles waar de L op staat is in de US en oosterse wereld ook als Toyota verkrijgbaar dus niemand die het mist…
@awesome: Lexus slaat prima aan. Alleen niet in Europa, want geen ster, propeller of vier ringen op de grille.
Mercedes: Copy
Rijstbak: Paste
Zucht… zo een heerlijk inspiratieloos volkje…
@fijnkonijn: Ja , de Koreanen zouden een rechtzaak tegen ze aan moeten spannen..
@fijnkonijn: Net Audi.
@csx3000: en BMW. Eigenlijk de meeste merken. Ze teren op een succesvol ontwerp en dan is het “uitmelken en d’r bij blijven”.
Vroegah was alles beetah !
Dit plaatje zegt het wel helemaal denk ik.. Waarom ze voor Hyundai gaan? Nou dit dus… http://www.hyundaigroup.com/image/eng/vision2020_invest.jpg
25 naar 50 miljard assets… In 10jaar.. (sinds 2010)..
@w0o0dy: He! dat is best interessant. Ben benieuwd hoe ze dat voor elkaar gaan krijgen. Hier in Nederland staan ze toch een beetje stil.
Check deze grafiek.. Die lui gaan echt heel hard. http://www.hyundaimotorgroup.com/images/en-mobile/about-us/img_performance-view4.jpg
Ik ben vooral benieuwd of het echt een begeerlijke wagen zal gaan worden….
De foto van het artikel lijkt op een Mercedes met een mazda grill
Ik moest echt twee keer kijken voordat ik zag dat het logo geshopt was, beste shop van het jaar @rubenpriest! :P
Trouwens mensen die zeggen dat de Koreanen alleen maar copy-pasten, ze zijn de laatste jaren juist enorm vooruit gegaan met hun designs. Waar ze soms zelfs meer durf tonen dan hun Europese concurrenten en met mooiere modellen komen. Komt ook wel omdat ze de grote Europese ontwerpers hebben aangenomen, en dat heeft gewerkt zo te zien.
Ze hebben ook eigenlijk een oneerlijke concurentie positie. Ik heb wel is begrepen dat de Zuid-Koreaanse regering voor Zuid-Koreaanse bedrijven (Hyundai, Kia, Samsung etc.) de ontwikkelingskosten voor hun rekening neemt. Dat is voor een auto al snel 1 miljard euro per model. Als je dat uitbespaart in de ontwikkeling kun je als bedrijf natuurlijk enorm snel groeien en komt er dus ook geld vrij om heren zoals dit te overtuigen in Zuid Korea te komen wonen en werken. Dat is dus ook gelijk de reden waarom ze nu zo goedkoop verkocht kunnen worden. En dat terwijl het hele goede auto’s zijn.
@kilum: Het is wat leeswerk maar bij deze:
http://www.mckinsey.com/insights/winning_in_emerging_markets/south_korea_finding_its_place_on_the_world_stage