
Het roze pasje krijgt een paar kleine, maar wel belangrijke aanpassingen.
Geniet er nog maar even van om een fysiek pasje te kunnen tonen wanneer Oom Agent je staande houdt. In 2030 moeten alle lidstaten dan een digitaal rijbewijs invoeren die je gewoon op je smartphone kunt bewaren. Het kan dus zomaar zijn dat het nieuwe rijbewijs dat gisteren in productie is gegaan, het laatste fysieke rijbewijs is dat je hier kunt krijgen. Een collectors item dus!
Op 1 juni 2025 is het nieuwe model rijbewijs in productie genomen. Met het blote oog is er vrij weinig nieuws te spotten. Alleen de vormgeving van de echtheidskenmerken zijn veranderd volgens de RDW. Het uitgifteproces en de kosten blijven gelijk. Ook bevat het rijbewijs nog steeds een contactloze chip en kan het worden gebruikt als inlogmiddel.
Het nieuwe rijbewijs: de veranderingen
Een belangrijke aanpassing is de nieuwe echtheidskenmerken. Door deze nieuwe echtheidskenmerken moet het moeilijker zijn om het rijbewijs te vervalsen. Voor de uitleg over de nieuwe kenmerken laat de RDW, senior projectmanager Bas Berkhout aan het woord: ”Het zijn er meer én we hebben nieuwe technologieën toegepast. Zo zie je bijvoorbeeld een gedeelte van de antenne van de chip in het transparante gedeelte van het rijbewijs.”
Deze antenne loopt door het gedeeltelijk transparante deel van het pasje. In de letters NL op de voorkant en in het transparante deel in de rechterbovenhoek zie je de drie gele strepen (die de RDW dus antenne noemt) die door het rijbewijs loopt.

Berkhout vervolgt: ”Niet alles is met het blote oog te zien. Op de voorzijde en op de achterkant kun je met een UV-lamp illustraties van bijvoorbeeld een stratennetwerk of een verkeerslicht zien.” Zodra je de UV-lamp op het nieuwe rijbewijs schijnt, moet je het onderstaande beeld zien op de voor- en achterkant. Wat een gezellige boel, nietwaar?


Nog iets waar je weinig van merkt en waarschijnlijk nog nooit over hebt nagedacht: de producent van je rijbewijs. Het vorige contract voor de productie van het rijbewijs is na 10 jaar gestopt waardoor er een nieuwe aanbesteding moest komen. Deze aanbesteding is gewonnen door producent Thales. Zij produceren naast het nieuwe model rijbewijs ook het kentekenbewijs.
En vergeet niet je rijbewijs deze maand te verlengen om het T-rijbewijs gratis te behouden!
Foto: RDW





Ik heb begin Maart mijn rijbewijs moeten verlengen, dus nog één van de vorige generatie.
Over 5 jaar moet er weer een deel vernieuwd worden, en de rest in 2035.
Verder wordt er klaarblijkelijk maar aangenomen dat iedereen een smartphone heeft.
Ik weet genoeg mensen die geen smartphone hebben en er ook nooit één gaan nemen.
Ik ken zelfs mensen die helemaal geen. mobiele telefoon hebben, omdat ze gewoon niet 24/7 bereikbaar willen zijn. (wat een zegen is dat, om gewoon niet 24/7 bereikbaar te willen zijn)
En dit zijn zeker niet alleen oudere mensen.
Lijkt mij dat digitaal juist makkelijker te vervalsen is dan het fysieke pasje. Maar blijven ze niet naast elkaar bestaan, zodat je de keuze hebt?
Hoezo is een digitaal rijbewijs gemakkelijker te vervalsen dan een stuk plastic? Met cryptografie kun je digitaal juist uitstekend de authenticiteit garanderen. Tip van de dag: als je denkt dat digitaal gemakkelijk te vervalsen is, vervals dan een bitcoin. Lukt je dat heb je veel geld, lukt je dat niet heb je wat over cryptografie geleerd.
Ik zal mij er eens in verdiepen, ben niet heel erg digitaal kundig of onderlegd dus daarom zei ik ook ” lijkt mij” . Maar bedankt voor de tip
Ik zat meer te denken in de richting van de corona qr codes, die werden toegevoegd op vage manieren bij mensen die nooit een prik of test hebben gedaan. Nou was dat natuurlijk een haast klus, maar het idee blijft uiteindelijk hetzelfde.
Ik ga niet mee met een digitale rijbewijs. In 2030 bestaat dat verschrikkelijk EU niet meer.
Hahaha. Ik ben erg pro EU, de enige manier waarop wij economisch en militair sterk staan tegen machtsblokken als de VS en China. Zeker nu Den Haag al haar tijd verspilt aan een niet bestaand probleem als de asielinstroom in plaats van echte problemen zoals stikstof, woningnood, stroomnet, toeslagen affaire, energie transitie etc. op te lossen.
Nu de VS zich van vriend tot vijand transformeert hebben we de EU meer en meer nodig.
Hahaha echte problemen en dan als eerste stikstof noemen..
Stikstof is een serieus probleem. De effecten van teveel stikstof op de natuur zijn met het blote oog te zien. En ja ik vind de natuur waar dieren leven en mensen ontspannen belangrijker dan wat grijp stuivers in de hand van de boeren.
Ik denk dat ‘de mens’ het grootste probleem is. Wij zijn in slechts honderd jaar met 4 miljard (!) vermeerderd. Daar is geen rocketscience voor nodig als je dat even doorrekent, hoe de aarde nog even los van de ruimte er over een tijdje uitziet. We vreten alles op, we knallen alles af wat gevaarlijk is, we vissen alle zeeën leeg om te eten, we kappen de bossen voor ruimte en huizen. Stikstof is niet het probleem! Wij zijn het probleem. Per direct een mega wereldwijde stop op voortplanting van max 1 kind en dan eerst eens even 200 jaar dat volhouden, gewoon weer even onderaan beginnen!