Nieuw! Tesla nu ook een schadeherstelbedrijf

Auteur: , 29 Reacties

De Amerikaanse autofabrikant is van alle markten thuis.

Model X

Het zou best wel relaxed zijn als je bij schade gewoon een belletje kunt plegen naar je eigen dealer in plaats van de auto te brengen bij een louche schadeherstelbedrijf. Tesla neemt het voortouw in dit concept, want Elon Musk heeft bekendgemaakt dat zijn automerk in-huis schades gaat herstellen. Dat maakte de ondernemer duidelijk via Twitter.

Musk is niet tevreden over de gang van zaken bij derde bedrijven. Zo moeten sommige Tesla-rijders soms weken of zelfs maanden (al lijkt ons dat wat overdreven) wachten op de juiste onderdelen. In de tussentijd kan er niet worden gereden met de auto. Dat moet sneller kunnen, aldus de CEO. Wie een aanrijding heeft gehad met zijn of haar Tesla moet straks voortaan bij het merk zelf aan kunnen kloppen voor een reparatie.

Musk laat weten sommige reparaties binnen een dag of zelfs binnen een uur opgelost te willen hebben. Doel is om de auto nog beter te maken dan voor het incident, aldus de topman. Het feit dat alle onderdelen in voorraad zullen zijn en dat er niet gewacht hoeft te worden op toestemming van een verzekeringsmaatschappij zal een wereld van verschil maken volgens Musk.

Foto: aan deze Tesla Model X valt weinig te repareren



29 reacties

Zo moeten sommige Tesla-rijders soms weken of zelfs maanden (al lijkt ons dat wat overdreven) wachten op de juiste onderdelen. In de tussentijd kan er niet worden gereden met de auto. Dat moet sneller kunnen, aldus de CEO.

Ligt de oorzaak hiervan niet (deels) bij Tesla zelf? Als herstelbedrijf heb je er weinig baat bij om een auto ongebruikt te laten staan. Maar als de onderdelen niet leverbaar zijn….

..of zelfs binnen een uur opgelost te willen hebben
Excl spuitwerk dan.

en dat er niet gewacht hoeft te worden op toestemming van een verzekeringsmaatschappij
Die mag je me uitleggen. Als de verzekering erbij betrokken is zullen ze alsnog akkoord moeten zijn. Kan zijn dat ze een “goedgekeurde schadehersteller” zijn, maar dat geldt ook voor elke andere hersteller.


Als Tesla daadwerkelijk hun gewenste duurzame imago in de praktijk willen brengen moeten ze juist eens zorgen dat de normale mens zo’n auto redelijkerwijs in leven kan houden. Auto’s limiteren (geen quickcharge, geen service etc) omdat iemand er aan gezeten heeft is belachelijk. Dat gecombineerd met de bijna verplichting om bij de tesla store te komen maakt het voor die auto’s gewoon moeilijk om oud te worden.
@timberleek: als onderdelen gespoten binnenkomen kan je een ongeval met blikschade binnen een uurtje wel gemaakt krijgen. Denk niet dat er dan rekening gehouden wordt met kleurverschil :)
@nasty: Lang leve de kleurverschillen .
Misschien nu toch enkel uni zwart verkopen.
Ik hou mijn hart vast voor wit en zilver metallic.
@wimof: vooral zilver is een toppertje. Misschien niet zozeer bij nieuwe auto’s, maar toen mijn vorig 10 jaar oud beestje hersteld moest worden hebben ze de halve auto moeten overspuiten. Lang leve Satin Silver :D
@nasty: Buiten de kleur zelf speelt de laagdikte , afstand, nat of droog, metaal versus kunststof een enorme rol.
En door de laagdikte van de vernis (vooral als men schuin (flop) kijkt krijgt men een lichtbreking die het kleurverschil ( al dan niet optisch) nog aandikt.
Ben zelf een zeer moeilijk persoon en kon die kleurverschillen voor mijn klanten niet aanvaarden zodat ik dikwijls een hele flank schilderde, met of zonder betaling door de verzekeraar.
@wimof: haha je bent een held :p
@timberleek: Welkom in de realiteit.
Die Tesla is nog heel snel de Submarine update aan t downloaden.
@rijnounsdoor: handig die elektrische auto’s je volgt gewoon het snoer en je weet precies waar ze op de bodem geparkeerd staan
De auto’s moeten beter de straat op dan dat ze daarvoor waren.

Dit geeft ons wel heel veel open deuren meneer Musk!
Goh zou hij een bepaald Brits onderzoek gelezen hebben of een cursus Noors gevolgd hebben…..is al jaren de #1 klacht volgens mij.
@ioosterbaan: hij geeft dat ook op Twitter toe. Nieuwste prioriteit. Heb gelukkig nog geen schades gereden.
Die gast zwamt echt uit z’n nek als een Muller. “Vooral overal tegenaan rijden want je auto wordt er alleen maar beter van, de verzekering vindt alles OK en het is uiterlijk morgen weer klaar” Joh!
De realiteit is dat er inderdaad soms maanden op onderdelen gewacht moet worden die ook nog eens schreeuwend duur zijn.
Tja, als je als bedrijf enorm moeilijk gaat doen over onderdelenlevering etc kun je van een ander niet verwachten dat ze de meuk snel klaar hebben…. laatst een filmpje gezien over een vent die zelf zo’n ding aan het opknappen is, die moet hemel en aarde bewegen voor de simpelste onderdelen. Ik zou als Tesla zijnde daar eens wat mee doen…
@e34m5touring: https://youtu.be/NuAMczraBIM
@pomoek: Ja dat filmpje idd. Heb dat telefoongesprek met de onderdelenlijn met verbazing bekeken.
@E34M5Touring: in mijn ogen is het dan ook een verbloeming van de realiteit. Tesla heeft blijkbaar problemen met het aan kunnen leveren van spare parts, willen dan zelf de schades gaan herstellen met onderdelen van geproduceerde auto’s? Ik denk dat de realiteit is dat Musk het één en ander heeft onderschat danwel overschat en kan hij de gevolgen niet helemaal meer overzien echter dit zal hij nooit erkennen.
@E34M5Touring: snap wel waarom. Stel het wordt niet goed gedaan en een Tesla crasht is het enorm groot (negatief) nieuws. Genoeg journalisten en olieconcerns die willen dat Tesla faalt (zie Jaapyio) en dan kunnen roepen: zie je wel! Ze proberen zich in te dekken voor prutsers.
Het lijkt mij dat hij de ongebonden herstellers gewoon helemaal buitenspel wil zetten. Als Teslarijders bij Tesla zelf terecht kunnen, heeft hij een reden om die geen enkel onderdeel nog te leveren. Er blijft echter wel de vraag wat er met total-loss auto’s moet of mag gebeuren. Recyclage, wat toch een verkoopsargument van Tesla schijnt te zijn, is milieuvriendelijk maar lijkt op deze manier onwaarschijnlijk.
@alfapeter: laatste zin liep een beetje fout
Recyclage is milieuvriendelijk, toch een verkoopsargument van Tesla, lijkt op deze manier onwaarschijnlijk.

Een EDIT-knop aub?
@alfapeter: Als hij daadwerkelijk externe schade-bedrijven buitenspel wil zetten wens ik hem veel succes met de Europese Commissie, dat is namelijk niet toegestaan. Externe bedrijven moeten toegang krijgen tot de zelfde informatie en onderdelen als de “eigen” werkplaatsen.
Grappig dat ze de schuld van de maanden wachttijd bij de herstellers lijken te leggen. Alsof die er baat bij hebben. Dat eigenaren maanden moeten wachten (niet overdreven, gebeurd regelmatig voor sommige onderdelen) ligt aan Tesla zelf.

Wellicht als ze de productie wat beter loopt dat dan ook de reserve onderdelen distributie wat aangepakt kan worden.
@sketcher: correctie. Hij lijkt de schuld bij de verzekeraars te leggen. Maar zoals ik al zei en al vaker geraporteed is door eigenaren is het Tesla die de onderdelen niet kan leveren. De bumpers bijvoorbeeld. Die zijn anders dan de meeste gewone auto’s omdat er meer techniek achter verholen zit en niet altijd leverbaar. Ook secties gestampt metaal is vaak moeilijk aan te komen en meerdere eigenaren hebben het moeten doen met stukken uit slopers hergebruiken.
Het is gemakkelijk lullen als je nog nooit een schadebedrijf gehad hebt.
Als medewerker van één der grootste leasemaatschappijen in NL kan ik bevestigen dat het soms weken tot maanden kan duren voor een Tesla gerepareerd is, wat ook voor ons grote druk op de klantrelatie zet. Zeker omdat de berijders van deze auto’s vaak ‘hoog in de boom’ bij organisaties zitten.

Overigens is het idee van Tesla niet nieuw, bijvoorbeeld BMW stuurt al langer op zoveel mogelijk schadeherstel door het eigen dealernetwerk.
“Doel is om de auto nog beter te maken dan voor het incident, aldus de topman.” Dat lijkt me de makkelijkste doelstelling om te halen : we leveren bagger en daarna maken we hem nog beter, ja duuuh.
Gelukkig hebben schadeherstelbedrijven zoveel belang bij een zolang mogelijke afhandeltijd van auto’s. Goed voor de klanttevredenheid ook. Misschien moet die blaaskaak eens een oplossing gaan zoeken voor die miljoenen dollars die die per week armer is in plaats van dit soort domme dingen te roepen…
Zou Tesla niet ook op termijn gewoon zelf autoverzekeringen aanbieden? Of zijn zulke dingen al gaande bij automerken? Verzekering doen resulteert in grote reserves die geïnvesteerd kunnen worden in nog meer groei..

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).