
Het Volkswagen MEB+ platform moet de groep erdoorheen helpen de komende jaren en met specs als 700 km rijbereik is een goede basis gelegd.
Het duurde even voordat de VW Groep (VAG) op gang kwam qua serieuze EV’s, maar vanaf 2019 schoten de modellen als paddenstoelen uit de grond. Dat merk je, ook op de Nederlandse wegen. Volkswagen ID.3, ID.4 en ID.5, Skoda Enyaq, Cupra Born, Audi Q4 e-tron en zelfs de ID. Buzz: het zal je niks verbazen dat deze auto’s onderling veel delen. Vergelijk maar eens de specs van de Enyaq, Q4 e-tron en ID.4, dan snap je direct waarom het zo snel achter elkaar kwam allemaal.

MEB
Dit natuurlijk dankzij de drie letters MEB, wat staat voor Modulare E-Antriebs Baukasten. Een standaardplatform voor elektrische auto’s waar elk merk zijn sausje overheen kan gooien. Auto’s op het MEB-platform scoren aardig, maar zoals met alles haalt de tijd je in als je het allemaal maar los laat lopen. Volkswagen moet dus klaar zijn voor de toekomst en doet dat met het nieuwe MEB+ platform.

MEB+
Hetzelfde idee, maar dan klaar voor de jaren die volgen. Net zoals MEB (MEB- vanaf nu dan?) wordt dit de basis waarop elk merk binnen VAG kan gaan bouwen. Da’s belangrijk, want de basis bepaalt een hoop. Onder meer de accu’s en snellaadcapaciteit moeten goed ingebakken zitten in het platform, anders kan je er niet zo veel mee. Volkswagen onthulde het MEB+ platform (zonder concrete aankomende modellen die erop staan te benoemen) en deelt wat specs die moeten laten zien wat we kunnen verwachten.

700 km rijbereik
Actieradius blijft toch een dingetje bij EVs en dus deelt Volkswagen dat het MEB+ platform in theorie 700 km rijbereik kan realiseren. Voor wie weet dat actieradius-stress tegenwoordig eigenlijk kul is, maar het wel fijn vindt om snel weer op pad te kunnen wanneer je even moet stekkeren: het platform gaat ook voorbereid zijn op snelladen tot en met 200 kW.

Nieuwe modellen
Volkswagen meldt dat er in ieder geval voor VW zelf tien nieuwe modellen gepland staan op het MEB+ platform. Hieronder vallen ook ‘performance- en luxemodellen’. Aan de onderkant van het gamma volgt een instapmodel met een vanafprijs van 25.000 euro. Concreter dan dit wordt het dus niet totdat de modellen worden aangekondigd. De ID. Aero waar we in dit artikel plaatjes van hebben gebruikt, is in ieder geval al bevestigd als een soort Arteon c.q. Passat-EV.
Actieradius is 1 ding maar snelladen is voor mij echt belangrijker. Als je een Ioniq 5 / EV6 naast een ID3/4 zet bij de snellader zet worden de bokken van de schapen gescheiden. 200KW is leuk maar haalt het in de verste verte niet bij de 350KW van Hyundai/KIA. Geef mij die maar…
De actieradius is voor de brochure. Want nogal veel mensen hebben angst. Die zeulen liever constant 20% teveel accu mee ipv die ene dag in het jaar dat ze meer dan 500km maken even een kwartier pauze nemen.
Denk nou eens groter dan NL afstanden. Duidelijk geen sales ervaring in ESP, ITA, FRA of DEU aan jouw kant 👎🏻
Oja helemaal vergeten. Buiten Nederland rijden er wel mensen 4 keer per week Berlijn – Munchen, of Monaco – Parijs zonder pauze 👍👍
Ik ben helaas wel veel op de baan hoor en hij voor lange afstanden. In de tussenperiodes dat ik hier in de regio rondrij zou er met een BEV in m’n leven relatief weinig veranderen denk ik zo. Maar in de lange ritten zou ik meteen afzien. Gebrek aan snellaadpunten aan de autostrades in het buitenland, als er dan toch al bestaan, in drukkere seizoenen systematisch veel tijdverlies wanneer iedereen elektrisch begint te rijden. Er wordt natuurlijk geïnvesteerd maar ongetwijfeld gaat men de balans van het aantal laadpunten op strategische plaatsen (reken bv. op de trajecten met zomer- en wintertoerisme) vs beschikbaar vermogen en netverdeling nooit of te nimmer in evenwicht krijgen tenzij er zeer kostbare investeringen gebeuren. Zelfs in stedelijk gebied is het (buiten NL) zeer dramatisch op veel plekken om te laden. En een beetje triviaal, maar je moet bv. in een land of plek met veel open ruimte en kleine gehuchtjes zoals Z-Belgie of Frankrijk maar eens op zoek gaan naar een laadpaal dat niet het stopcontact is van ergens een schuur. We zijn er lang niet en Nederland is misschien wel één van de enige landen ter wereld waar men met een beetje enthousiasme op dit verhaal is gesprongen. Het is heel gemakkelijk maar ook gevaarlijk om dat als norm te zien voor de rest van de wereld.
-edit- ‘spreek’ -edit- niet uit je nek. De heerlijke rust dat je met een tank vol brandstof echt wel ver kan rijden en in korte tijd gevuld ga jij vervolgens verkondigen dat mensen maar even een kwartier rust moeten gaan nemen.
Om niet te spreken over irritante laadpaalklevers en de veels te beperkte beschikbaarheid van laadpalen.
Actieradius is wel degelijk belangrijk. Want in de praktijk leert men dat de opgegeven actieradius lang niet gehaald wordt.
Ok, je noemt eindeloos doorjakkeren “heerlijke rust”. Dat is zoiets als een s’avonds na werktijd een TV programma kijken met daarin een tirannieke presentator die heel snel praat en heel veel kleine onderwerpjes bevat en dat dan ontspannend noemen…
En ja er zijn te weinig laadpalen, de uitbreiding van de gewone laadpalen en de snelladers gaat op dit moment niet snel genoeg. En actieradius is zeker belangrijk, neem bij een EV altijd de grootste accu, maar het is ook niet zo dat je nou echt 700km nodig hebt, dat had ik met de diesel niet nodig en met de EV ook niet. Elke 250km 20 minuten stoppen is helemaal ok, maar dan hebben we wel meer snelladers nodig!
@werf76 Het is leuk dat je ‘echt wel ver kan rijden’ met een volle tank brandstof, maar géén rust pakken bij non-stop doorjakkeren is wel van invloed op de verkeersveiligheid.
Ik geloof best dat je 300-400 km non-stop geconcentreerd kan rijden, maar de meeste mensen willen dan toch even de benen strekken. Ontbijtje, lunch, diner… Plaspauze tussendoor… Of heb je standaard een pee-bottle in je auto liggen? Iets wat niet ongebruikelijk is bij Amerikaanse truckers. ;-)
Tegenwoordig gaat het laden zó snel, dat is al bijna geen serieus issue meer te noemen. En als jij dat nu écht een probleem vind, dan rij je toch lekker door met ICE? Ik snap de ophef niet zo.
Ik vind persoonlijk die 35 KWh accu’s zonde van de productie. Als je met een dusdanig korte range wegkomt, had je ook gewoon met het OV kunnen gaan. In dat kwartiertje extra reistijd kan je immers ook je bammetjes eten…
Of misschien kunnen we beter gewoon accepteren dat mensen gewoon verschillende behoeftes en rijprofielen hebben, in plaats van te doen alsof iedereen die 700km theoretische range mooi vindt dit enkel vindt vanwege range anxiety, wanneer men toevallig zelf niet tot de doelgroep behoort.
Die 350kW van de Hyundai en Kia zijn ook maar theoretische topsnelheden.. De snelheden zakken nogal snel in. Tussen de 10 en 80% haalt zo’n Hyundai gemiddeld 180 kW. Dat is heus snel maar ver van die 350.
Echter wel een stuk meer dan de concurrentie:
https://support.fastned.nl/hc/nl/articles/4408899202193-Kia
Ter vergelijk, de BMW i4:
https://support.fastned.nl/hc/nl/articles/204784718-BMW
Of de e-Tron Q4:
https://support.fastned.nl/hc/nl/articles/360000815988-Audi
De piek van de Audi (en dus de IDx / Enyaq) ligt lager dan het laagste punt van de Ioniq 5 / EV6. Wat dat betreft is de amibitie van deze nieuwe generatie niet bepaald hoog. Maar als men de piek lang aan kan houden, dus expliciet niét hoe BMW het heeft geïmplementeerd, is het geen waarde om je voor te schamen.
Precies dit, helemaal mee eens. Die extra range heb je nauwelijks wat aan, sta je iets later bij de snellader maar dan sta je er wel 2x zo lang. Voor mij geen EV met <800V architectuur.
Een Aero zonder dikke turbo…
Ik houd het wel bij mijn Saab. Komt ook bijna net zo ver op een volle tank.
Het is leuk om te roepen 700 Km, maar dat lijkt mijn alleen mogelijk bij grote accu pakketen, hoe kleiner het accu pakket hoe korter de Range, verder zal het nog steeds een 400v systeem zijn vermoed ik, met dus max 200 kW laad snelheid.
+1. Bij die van 25.000 euro zul je ongetwijfeld geen 700 km range krijgen. Er moet ergens op beknibbeld worden immers.
Joh no shit! Kleiner accu pakket is minder range?
Ik weet niet of dit nu wel zo vooruitstrevend is. Afgelopen zomer deed een dude in Noorwegen vrolijk 671km op een volle accu van een i4 edrive40.
Juist, maar dat is dan ook een serieuze auto, nog niet eens als pur sang EV. Laten we hopen dat het een beetje gaat vlotten met de ontwikkeling en vermarkten, ik MOET over 1,5 jaar er ook aan geloven. Zakelijk dan, want privé blijft een D segment ICE op de oprit staan voor de nodige lange afstand trips (ja, meerdere per jaar)
Jij had toch ook een i4, of vergis ik me?
En hoe groot is dat accu pakket, 83.9 kWh. ??
Mja lijkt erop dat ze stil zijn blijven staan en dus achter de feiten aanhobbelen. Had meer verwacht nu dat ze het Artemis project opeens gaan staken.
“Voor wie weet dat actieradius-stress tegenwoordig eigenlijk kul is”, dat is dus weer zo’n halfbakken opmerking… Als je een ton stuk kunt slaan op een nieuwe e-mobiel is dat misschien het geval, maar veel elektrische auto’s met nieuwprijs onder de 50-60k komen in de praktijk, met name als je gewoon realistische omstandigheden zoals nu rond het vriespunt op de snelweg bekijkt, echt niet zo ver. Vergeleken met een gewone simpele derdehands brandstofauto van een paarduizend euro kom je met een e-auto van een aantal jaren oud niet eens in de buurt van het rijbereik op brandstof.
Ik ben zeker niet tegen elektrisch rijden, maar wij pakken de auto hoofdzakelijk voor lange stukken. Komend weekend weer vanuit zuid-limburg naar amsterdam, en dan zaterdag door naar familie in noord-holland en na een paar uurtjes weer terug naar het zuiden. Met vrijwel elke elektrische auto die hooguit 20-30k tweedehands kost rij je in de praktijk, met 130 op de snelweg, echt niet relaxed 400 km zonder 1 of 2x te hoeven laden.
Er worden absoluut grote stappen gemaakt in elektrisch rijden en het nieuwste van het nieuwste en het duurste van het duurste is zeker een prima alternatief, maar wat er tweedehands of betaalbaar nieuw te krijgen is haalt het toch bij lange na niet, vooral niet als je veel snelwegkilometers maakt en echt een pishekel hebt aan onderweg moeten stoppen om te laden. Voor stadsauto’s is het best, maar met de huidige volatiliteit in energieprijzen slaan de balansen elektrisch – brandstof ook nog eens veel neutraler uit vandaag de dag. Een jaar geleden laadde je je auto veel goedkoper op dan nu, maar de benzine is uiteindelijk niet duurder dan een jaar geleden. En dat is dan maar een momentopname, maar die instabiliteit in energieprijzen helpt niet mee als je niet alles zelf thuis opwekt.
Lang verhaal kort, ik wil niet veel uitgeven aan een daily (<5k), en actieradius-stress blijft voor mij binnen mijn budget een reden om niet elektrisch te gaan rijden omdat ik zeker de helft van mijn tijd langere afstanden rij en onderweg stoppen zonde van mijn tijd vind.
Op het moment (beetje fris buiten) geeft 100% lading een range van 340 km ipv 520 km aan mijn ID4. Dus een beetje extra range is echt wel welkom. Volgende auto mag best een sedan zijn, maar alles met een kleinere range (in theorie) maakt het leven minder prettig. Kan opgelost worden met meer snelladers langs N-wegen. Bijvoorbeeld langs de hunebed-highway. Daar is geen tankstation meer te vinden, maar in de wijde omtrek al helemaal geen snellader.
Ik zie vooral een EV-break!!!! Bring it in on!
De range is leuk maar voor mij geen grote must…
700km is in werkelijkheid een rijbereik van +/- 450km in de winter. Normaal laad je op tot 80% en hou je een 375 over.Lijkt me toch heerlijk om niet na elk ritje al de kabel eraan te moeten hangen. Het is toch vervelend als je weer een straat verderop moet parkeren omdat voor je huis bezet is, en uiteraard regent.
Mijn grote stress is dat wanneer ik op dit ogenblik mijn EV zou willen laden ik 37 km moet omrijden, rekening houdend met de reeds beperkte autonomie van die 50KW batterijtjes ben ik 15% kwijt, thuisladen kan ik enkel met het stopcontact daar mijn installatie 3×220 v mij niet veel meer toelaat,
MEERWAARDE bijzonder weinig daar mijn T4 me 1150 km ver brengt, maar geen nood de Waalse regering besliste dat ik er vanaf 2025 er niet meer mag mee rijden dus ik zal me wel MOETEN aanpassen.
Hoe door een IBUZZ van 65000€ te kopen, zijn jullie gek!
@wimof
Uhh.. je mag er niet meer mee rijden? Hoe kom je daar precies bij? Welke wetgeving verbiedt bij jullie in België vanaf 2025 het rijden in een (ouder) brandstofvoertuig?
de Waalse regering heeft beslist dat van 2023 euro 0 en 1 niet meer in Wallonië mogen rijden, ik heb een Euro 3 voor mij is dit 2025, ik heb alles in stand gezet, nieuwe kat en alle betreffende toebehoren (maar dat was mijn idee om er nog 10 jaar mee te mogen rijden) maar nee in het landsdeel van 3x220v met amper dekking moet ik afstand doen van mijn T4 ondanks mijn ruime bos, een beetje de omgekeerde wereld., met enig begrip hoe dan ook maar zeer slecht beheerd , het lijkt wel de bouw van het Waals parlement in Namen (Namur) moeite waard om dit effe te volgen.
@wimof
Ik heb het inmiddels ook elders gelezen. Bizar hoor, ben je dan mooi klaar mee. men zou op zijn minst met dergelijke wetgeving moeten zorgen dat alle zaken goed geregeld zijn. Overigens vond ik wel het volgende bericht, lijkt het er op dat deze niet vóór 2025 in zal gaan (in het “beste” geval).
https://gocar.be/nl/autonieuws/politiek/lez-wallonie-niet-voor-2025
Ik ga eens op zoek naar het verhaal wat je verteld over bouw Waals parlement! Dank voor de tip.
Is geschreven maar helaas nog niet officieel, ben benieuwd, maar die typische “laisser-aller” mentaliteit eigen aan de Franse mentaliteit overgenomen in Wallonië , we zijn ondertussen al 10 december…