• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Vergeet de Passat, dit is de Volkswagen ID. Aero, met 625 km range!

Auteur: machielvdd, gepost 27 juni 2022 om 15:47 – 24 Reacties

De Volkswagen ID. Aero is een strakke elektrische sedan, met een grote range. Wat wil je nog meer?

De middenklasse sedan is helaas met uitsterven bedreigd. De verkoopcijfers van een auto als de Volkswagen Passat zijn enorm gekelderd. Waarom dat jammer is? Omdat het klassieke ’three box design’ nog steeds een van de fraaiste vormen is voor een auto. Of zijn we nu gewoon heel conservatief?

Hoe dan ook, er gloort nog hoop voor de sedan. Tesla bouwt natuurlijk al jaren sedans, maar ook Audi, Porsche en Mercedes hebben inmiddels elektrische sedans. Die zijn niet alleen mooier dan cross-overs, maar ook een stuk aerodynamischer. En dat is wel zo prettig als je zoveel mogelijk range wilt.

Na concerngenoten Audi en Porsche komt nu ook Volkswagen met een elektrische sedan. Dat wisten we al een tijdje, want al in 2018 lieten ze een concept car zien in de vorm van de ID. Vizzion. Die was alleen nog behoorlijk futuristisch en dus niet productierijp.

Volkswagen trekt nu echter het doek van een concept car die wél heel productierijp oogt. De auto is inmiddels omgedoopt tot ID. Aero. Deze sedan staat nog steeds op het welbekende MEB-platform, net als alle andere ID-modellen.

Zoals gezegd: een van de voordelen van een sedan is de stroomlijn. Die is wel in orde, want de Cw-waarde is in dit geval 0,23. Zo gestroomlijnd als een EQS is de ID. Aero daarmee niet, maar alsnog is dit een nette waarde. Dat moet ook wel, als je een auto ID. Aero noemt.

Dat de ID. Aero zo glad als een aal is pakt natuurlijk gunstig uit voor de range. Volkswagen verwacht een range van 625 km volgens de WLTP-cyclus. Dat klinkt heel goed. Volkswagen heeft daarvoor geen grotere accu nodig, want deze auto krijgt net als de ID.4 een 77 kWh-accupakket.

Qua designtaal lijkt de Volkswagen ID. Aero ook veel op de rest van de ID-familie. Wat dat betreft zijn er geen grote verrassingen. De vorm is trouwens niet die van een traditionele sedan. In vergelijking met een Passat is de ID. Aero een stuk hoger en de daklijn loopt ook een stuk verder door naar achteren. Daarmee is het eigenlijk geen ’three box design’.

Volkswagen ID. Aero
Volkswagen ID. Aero
Volkswagen ID. Aero
Volkswagen ID. Aero
Volkswagen ID. Aero

Desondanks ziet de Volkswagen ID. Aero er lekker strak uit. En het is bovendien een welkome afwisseling tussen al het cross-over geweld. Helaas moet je niet op een schappelijk prijs rekenen. Volkswagen wil deze auto namelijk als premium sedan in de markt zetten. Oftewel: als dure sedan.

Volkswagen maakt er geen geheim van dat China prioriteit heeft: de ID. Aero wordt allereerst op de Chinese markt geïntroduceerd. Dit staat voor de tweede helft van 2023 gepland. Niet getreurd: de auto komt ook gewoon naar Europa. De eerste exemplaren voor ons continent zullen in de loop van 2023 van de band moeten rollen in Emden.

Ook interessant!

  • Volkswagen ID. AERO, eindelijk geen SUV!
    Volkswagen ID. AERO, eindelijk geen SUV!
  • Volkswagen ID. Buzz rijtest video
    Volkswagen ID. Buzz rijtest video
  • Video: Volkswagen ID Buzz voor het eerst rijdend gespot
    Video: Volkswagen ID Buzz voor het eerst rijdend gespot
  • Volkswagen ID.Buzz is nu al gearriveerd in Nederland

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste Nissan GT-R R35 ter wereld heeft een nadeel
  • Huh? Keert dan alsnog deze leuke sportauto terug?
  • BMW onthult wat NOOIT achter een betaalmuur gaat komen
  • Deze auto’s worden volgend jaar helaas geen youngtimer
FacebookTweetPinLinkedIn

Elektrisch, Volkswagen

Vorig bericht: « Boer Blokkeer Beweging blokkeert trekkers voor burgers
Volgend bericht: Mercedes EQE 350 Plus – rijtest en video »

Lees Interacties

Reacties

  1. karhengst zegt

    27 juni 2022 om 16:07

    Als men dit als premium in de markt wil gaan zetten mag het interieur wel flink af gaan wijken van de ID3, want anders is het eerder de elektrische Jetta dan Passat.

    Laat iig maar komen. Meer concurrentie en minder Crossover is altijd goed.

    Login om te reageren
  2. lecomte zegt

    27 juni 2022 om 16:12

    Is de Passat al niet vergeten? Ik zie ze bijna nooit meer rijden, dat was voorheen wel anders.
    Voor mij is dit een gevalletje van dit moet ik in echt zien. Op de foto’s komt het op mij over als een walvis op wielen.

    Login om te reageren
    • Robert zegt

      27 juni 2022 om 19:34

      De mensen die voorheen een Passat als leaseauto kozen, kiezen nu massaal voor de elektrische ID.4, Seat Formentor of Skoda Enyaq VI. Net zoals de Golf gekannibaliseerd wordt door de ID.3 of de EV’s van de concurrentie.

      Dat gezegd hebbende hoop ik dat men de Europese introductie ook aangrijpt om er een stationwagen variant van te presenteren. En desnoods ook weer met Skoda badge, als opvolger van de Superb.

      Login om te reageren
    • HelldogBE zegt

      28 juni 2022 om 01:25

      De Superb van de laatste generatie heeft zeker wat van de Passat afgesnoept!

      Login om te reageren
  3. harrie zegt

    27 juni 2022 om 16:28

    Nog zo’n ID.Walrus, wat een inspiratieloze vormloze hoop staal+kunststof weer.

    Login om te reageren
    • rutgerg zegt

      27 juni 2022 om 20:10

      Ok harrie, u rijdt een Opel Astra G?

      Login om te reageren
  4. Edge zegt

    27 juni 2022 om 17:04

    Dit ziet er nog best fraai uit, maar in de praktijk valt het helaas tegen. Op het instagram-account van notoir lek/spyshotposter wilco blok is de productieversie met lichte camouflage al te zien.

    Login om te reageren
    • stekkerkoning zegt

      28 juni 2022 om 09:47

      Dank voor de instatip. Die Aero ziet doet rond de C-stijl wat denken aan de uitlopende Mondeo. Verder maar even afwachten wat het definitief wordt. Aandacht voor stroomlijn en efficiëntie is hoe dan ook positief. Wat je niet verbruikt, hoef je ook niet bij te laden. Zo simpel is het uiteindelijk gewoon.

      Login om te reageren
  5. mashell zegt

    27 juni 2022 om 17:26

    Ok, het is dus een Model 3 kloon maar dan een stukje fraaier.

    Login om te reageren
  6. wimof zegt

    27 juni 2022 om 17:28

    Wat we nog meer willen, wel aan de helft van de prijs, dan verdienen ze nog steeds 20%

    Login om te reageren
  7. Dutchdriftking zegt

    27 juni 2022 om 18:10

    Zonder verbrandingsmotor heb je zoveel vrijheid in design, en alsnog zijn het vrijwel alleen maar lelijke hokken… Kan deze aandrijflijn niet in een Arteon?

    Login om te reageren
  8. ikwileenm3 zegt

    27 juni 2022 om 18:35

    Ik snap dat die accu’s in de bodem moeten, maar behalve de model S, Etron GT en Taycan hebben al die auto’s last van obesitas.

    Bij een suv valt dit niet op, maar die sedans zien er allemaal uit alsof ze tegen suikerziekte aan zitten te hikken.

    Login om te reageren
  9. tjorque zegt

    27 juni 2022 om 18:38

    Ben benieuwd wat hij in België gaat kosten en hoeveel kofferruimte hij zal hebben.

    Login om te reageren
  10. W115 zegt

    27 juni 2022 om 19:20

    “Sedan”

    Login om te reageren
  11. rutgerg zegt

    27 juni 2022 om 20:14

    625km range zal wss zo’n 500/525 van overblijven. Als ie dan met 300kwh kan snelladen is de ideale elektrische auto voor mensen die nu zeuren over range en oplaadtijden wat mij betreft hier.

    Login om te reageren
    • HelldogBE zegt

      28 juni 2022 om 01:30

      77kWh/500km = 154 Wh/km. Dat zal best lukken aan 70km/u en gunstige buitentemperatuur, maar alvast niet op de snelweg.

      Login om te reageren
      • rutgerg zegt

        28 juni 2022 om 07:15

        Ik haal met mijn ID.4 met de zelfde accu en met een veel hogere cw waarde de 450, ook als ik m op de snelweg leeg rijd. Maar dan wel met max 108km/h. Dat is zo’n beetje het omslagpunt. Dus die 500 moet haalbaar zijn.

        Login om te reageren
    • mashell zegt

      28 juni 2022 om 05:29

      Het is een MEB auto, snelladen zal dus wel maximaal 175 kW zijn.

      Login om te reageren
  12. m00s zegt

    27 juni 2022 om 20:36

    Doe maar in een station

    Login om te reageren
  13. joos straetmans zegt

    27 juni 2022 om 21:56

    Ik begin Tesla’s steeds mooier te vinden.

    Login om te reageren
  14. ericc zegt

    27 juni 2022 om 23:31

    Strakke design? Veel design vind ik niet terug in dit ontwerp!

    Login om te reageren
  15. RutgerK zegt

    28 juni 2022 om 01:19

    En dan komt er een ID Buzz met 100 kWh accu in het MEB platform.. De stap naar 800+ km WLTP in een ID AERO L is goed te msken.

    Login om te reageren
  16. stekkerkoning zegt

    28 juni 2022 om 09:48

    Goed verhaal, lekker kort.

    Login om te reageren
  17. mashell zegt

    28 juni 2022 om 09:50

    is een verzinsel van rechtse conservatieven.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North