Nieuwe affengeile feitjes over de Audi A8

Auteur: , 56 Reacties

Krijgt de A8 qua techniek een voorsprong op de concurrentie?

A8

Mwah, dat valt nog te bezien, maar Audi gaat in ieder geval wel haar 48V-goodies implementeren in het topmodel. Al in 2014 maakte het merk bekend dat het werkte aan de technologie, de Bentley Bentayga en Audi Q7 rijden er al mee rond. Ook de nieuwe A8 zal gaan beschikken over High Voltage. Danger, danger!

Alle nieuwe A8-en worden daarmee zogeheten mild hybrids. Het systeem gebruikt een riemaangedreven alternator en een lithium-ion batterij in de kofferruimte. Het voordeel van de riemaangedreven alternator is dat deze permanent aan de motor verbonden is en zodoende te allen tijden de motor kan starten. Alleen voor de koude start is nog een conventionele startmotor nodig. Dit maakt een aantal slimme oplossingen mogelijk die brandstof besparen.

Net als sommige andere auto’s heeft de nieuwe A8 een start-stop functie voor als je stilstaat voor bijvoorbeeld een stoplicht. Tevens is er net als bij nieuwerwetse Volkswagen’s een Coast-functie voorhanden die bij een snelheid tussen 55 en 160 kilometer per uur de motor maximaal veertig seconden lang uitschakelt. Het vernuftige van de A8 is echter dat deze een aantal technieken combineert om deze zaken efficiënter en comfortabeler te maken.

Als je bijvoorbeeld op een rood stoplicht afstevent, maar het licht springt opeens op groen en je laat de rem los, dan ordt de motor van de A8 dankzij de riemaangedreven alternator zonder vertraging gestart, zodat je meteen door kan scheuren. Daarnaast gebruikt de A8 informatie van het navigatiesysteem, sensoren en camera’s om in de juiste modus te rijden.

Als je bijvoorbeeld stilstaat achter een auto met de motor af en de sensoren detecteren dat de auto voor je weer begint te rijden, wordt de motor reeds gestart voordat je het rempedaal loslaat. Als je na lang stilstaan slechts de airco een beetje wil opvoeren, wordt de motor gestart in een extra stille modus. Al met al denkt Audi dat het systeem je 0,7 liter brandstof kan besparen per 100 kilometer.

Eerder bleek al dat de nieuwe A8 ‘level 3 autonoom rijden’ aankan. Dat is een hoger level dan Mercedes, BMW én Tesla momenteel aanbieden. De functie zal echter in eerste instantie niet beschikbaar zijn voor klanten, omdat de regels dat nog niet toelaten.

Qua motoren zal de A8 een greep uit de schappen van moeder VAG doen. De 2.9 liter V6 is een zekerheidje. Daarnaast komen er vast ook weer V8-en en waarschijnlijk de W12 beschikbaar. Tenslotte wordt er gespeculeerd over een échte hybride. De Q7 hybride heeft een V6 diesel onder de kap, maar voor de A8 wordt er ook gesproken over een vierpitter op benzine, net als de vorige A8 hybrid had.

UPDATE: de nieuwe A8 is officieel, alle info lees je HIER!



56 reacties

Ah mooi, allemaal zaken die een Prius al 18 jaar doet.
@fanboy: Ah, je laat er geen twijfel over bestaan, in ieder geval geen Audi-fanboy te zijn.
@fanboy: Zo’n Prius-hok kan helemaal niet autonoom rijden, heeft 500kg aan zwaar vervuilende batterijen in zich en zit vol met goedkoop plastic. Ellen DeGeneres en Doutze zijn ook beide vrouwen, maar over 1 kam scheren zou ik niet doen ….
@dawwg: Nee, in 1999 kon hij nog niet autonoom rijden nee hehe.
500kg? Zwaar vervuilend? De eerste Priussen gebruikte een 100kg nikkel accu pakket, dat ten eerste veel langer mee gaat dan Lithium Ion, en ten tweede gerecycled wordt.

Mijn punt is meer, al die super innovatieve 48 Volt zooi is niet zo innovatief. Het is op zich wel toe te juichen hoor, maar het zijn gewoon uitgeklede hybrides, gewoon een technisch mindere en goedkopere oplossing, maar dus ook met minder prestaties.

Ik lees hier over een 48V dynamo/alternator die ook wel de motor zou kunnen starten, maar niet in koude condities. En hij wordt aangedreven met een riem…
Tja dat staat allemaal in schril contrast met het ontwerp van een Prius. Je mag een Prius lelijk vinden, maar het hybride systeem zit goed in elkaar. Geen riem aandrijving of aparte startmotor, of losse start stop systemen. Nee gewoon een planeten wiel waarmee gekozen kan worden hoe hard je de benzine motor, elektromotor of aandrijfassen laat draaien, onafhankelijk van elkaar. En nooit defecten of onderhoud.
De nieuwe A8 kan level 3 autonoom rijden aan, maar mag het niet aanbieden. Dat is niet meer dan Tesla, want Musk heeft al gesteld dat de 2e generatie Autopilot level 5 van autonoom rijden aan kan. Wat dat betreft loopt Audi bij de introductie ervan al achter.
@krisp: Ja, maar de Audi A8 krijgt een handschoenenvakje dat afgewerkt is met de meest knuffelbare materialen, keurig afgewerkt door blinde albino-Nonnen in de bergen van Normandië. Kan Tesla nog veel van leren.
@willeme: Precies. En de achterbak is ook zeer mooi afgewerkt. Zeer mooie stof, en een met zijde verstevigd netje om al je flessen motorolie in te bewaren.
@fanboy: 2015 wilde zijn grap terug…
@romeoalfa: Altijd weer die afgezaagde grappen van de anti Audi brigade. Zal altijd wel zo blijven. Ze zouden maar wat graag een A8 bezitten.
@dijan: Eeuuuh nee hoor…
@dijan: De hoorn uit Ingolstadt schalde zeker weer? Het heeft even geduurd maar hier ben je weer om anderen erop te wijzen dat ze flauw zijn als ze iets hebben aan te merken op die auto’s met 4 ringetjes.
@str8six: Iedereen mag zijn mening zeggen . Maar altijd dezelfde opmerking word erg achterhaald.
@str8six: Ik heb in 2012 een nieuwe BMW 320i coupe mineral grey edition gekocht . Omdat jij Bmw rijd ,nog nooit zoveel olie verbruik gehad als met deze Bmw. Lederen bekleding er dun ,de instapwang was na 11 maanden al dun . Lakwerk VEEL slechter als dat van Audi. Motor hield in en ze kregen dat niet in orde .Garantie was erg slecht . Na 11 maanden ingeruild en mijn verlies van 13.500 euro maar gepakt . Dus praat niet over Audi voordat je eerst de slechtere auto s (BMW) reviews hebt gelezen . Door mijn ervaring met een zeker niet fijne BMW ,voor mij geen meer.
@dijan: moet altijd zo lachen als ik BMW-fanboys hoor over de VAG kettingproblemen. BMW heeft er ook flink last van. Maar als je hier positief over een VAG product bent en je dan ook nog eens negatief uit laat over BMW komen je posts er nieteens te staan :’)

Ohja, ik rij een 328i f30. Nog nooit zoveel onderhoud gehad, en de beurten zijn ook nog eens heel duur. Daar had ik met mijn A3 2.0 TDI S-Tronic veel minder last van.
@dijan: Ik wil je BMW verhaal zo geloven hoor, die kunnen ook flink olie verbruiken.

Maar je hebt het over garantie, dat is bij Audi en VW ook niet best. Ook met dat olieverbruik wordt je absoluut niet geholpen, ook al koop je een auto van 50.000 euro zoals een bekende van me.
Je zakt maar lekker in de strong, oh nee wacht, tenzij je in Amerika woont, want daar zijn de consumentenrechten beter en is het middels de rechter afgedwonen dat al die olie zuipende TFSI’s gefixed weden. Hier intereseert het ze niet, en de importeur PON besmeurt de naam van Audi en VW nog meer.

Ik vind het eerdelijk gezegd van beide merken (Audi en BMW) gepruts dat niet op dat niveau mag voorkomen. Fouten worden overal gemaakt, maar 4 jaar lang oliezuipende blokken maken slaat helemaal nergens op, en de consument lekker laten dokken voor “long life” olie ook niet.

Ik geloof dat Mercedes z’n zaken beter op orde heeft, maar dat kan ik moeilijk staven.
Ik zou zelf best een auto uit dit soort segmenten willen rijden hoor, geef ik zo toe. Dat zal ook het geval zijn over een paar jaar. Nu maak ik nuttigere keuzes.

Maar goed, neem dan een Lexus. Zelfs al neem je daar de 5 liter V8 sportversie (met 8-bak) van een IS (een auto van het kaliber M3) dan heb je nog steeds geen gezeik en gewoon een erg betrouwbare auto zonder problemen.
@dijan: Het scheelt dat het leeuwendeel van die anti Audi brigade onder de 18 is en geen rijbewijs heeft….
@romeoalfa: denk dat ’t wel meevalt. Als je ermee hebt gereden weet je het namelijk zeker; ze rijden nog saaier dan dat ze eruit zien.
@str8six: Daarom word Audi nog zo goed verkocht? Ik vind juist Audi s er mooier uitzien dan enig ander merk . En met mij meerdere. Ik kijk nog graag om na het parkeren van mijn S3 sedan en dan krijg ik en mijn vrouw nog steeds een meer als tevreden glimlach. En wat rij jij ? Moet wel iets overtuigend blits zijn ,wat iedereen fantastisch vind?
@dijan: hap hap. BMW rijd ikzelf. En ja, heb ook een paar Audi’s gehad. Overigens S3 is idd wel erg gaaf! Maat van mij had zo’n ding, op de A20 los v/d grond komen, kicken was dat!

Off-topic: ben ik de enige die problemen ervaart met posten via telefoon?
@str8six: heb er ook last van jah, denk dat ze verwijderd worden. of probleem van android…
@str8six: Wat rijdt u zelf?
@dijan: ik weet hoe het is om een A8 te bezitten en daarom kan ik uit ervaring vertellen dat het geweldige auto’s zijn. Laat ze de Audi A8 hier maar lekker afzeiken, het is niks meer dan jaloezie (al zullen ze dat natuurlijk ontkennen). Mij boeit het niet, ik geniet lekker van mijn luxe bolide.
@romeoalfa: hoezo die italiaanse rotzooi heeft patent op olie lekken, roesten , en onveilige auto’s zo’ audi kan er nog wel bij
@unidentified: U rijdt waarschijnlijk is iets super gaafs! Jij weet zo veel van auto’s!
@willeme: wacht, was jij niet de grootste fan van de A8 op de redactie ;)
@jaapiyo: Ik houd gewoon heel erg van mooi afgewerkte dashboardkastjes. En ja, ik houd ook van grote bakken zonder uitstraling (A8, Legend, LS460, STS, Phaeton).
@willeme: Dan is de Citroën C6 echt een auto voor jou! Vooral de opbergvakjes in de deuren. Fantastisch! Blijf ik een machtige auto vinden.
@krisp: kan ie wel roepen, maar dat wil niet zeggen dat ie gelijk heeft. Level 5 is volledig automatisch rijden. Altijd, onder alle omstandigheden, je hoeft nooit in te grijpen, na aankoop hoef je nooit meer achter het stuur. Ik geloof daar niks van.
@krisp: ze kunnen better oppassen als ze bij de level 10 eindbaas komen! Die is heel gevaarlijk namelijk!
@banaan7: Ik ben eerder benieuwd naar het geheime bonus-level, veel leuker !
@krisp: de nieuwe Audi A8 wordt volgens mij volgende maand geïntroduceerd. Volgens Elon Musk zelf zal Tesla pas over een jaar of 2 een versie van de Autopilot hebben op level 5. Bovendien kan Elon Musk dat nu wel verkondigen, maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat dit ook al zeker is.

De Audi A8 is bij zijn introductie dus zeker niet al achterhaald en loopt nog voor op de concurrentie. Ik wacht zelf af in spanning op de lancering van het nieuwe model.
De marketing afdeling draait in ieder geval alweer op volle toeren….
Mazda start z’n benzine motoren al jaren door middel van de injectie en ontsteking, nadat de motor op een specifiek punt is stilgezet, dat is pas mooie techniek.
@trustmeiamanengineer: wacht ff, zeg jij nu dat mazda z’n motoren start door een mengsel te ontbranden bij een stilstaande motor?
@lekbak: hier ben ik ook wel benieuwd naar idd
@ozan: deels waar: http://www.mazda.nl/videos/technologie/slimmer-stoppen-en-starten-animatie-van-mazda3-i-stop/?gclid=Cj0KEQjw6-PJBRCO_br1qoOB4LABEiQAEkqcVYVAFZhbX0ZvSRgPPOyGMKQVHgy7u5oaxVoNBACt6GoaAh9E8P8HAQ

Startmotor blijft in gebruik maar zuigers staan idd in de ideale positie om meteen te kunnen starten, wat de starttijd verkort.
@ozan: video doet het niet op mijn mobiel. Maar ik denk dat ik het wel snap door je korte uitleg. Leuk idee en gek dat niet iedereen daar mee werkt.
@lekbak: mystery solved!
Het is nog niet bekent hoeveel motorolie je bespaart?
@rufctr01: Het is ook nog steeds niet bekenD dat ‘is bekent’ eigenlijk op een D hoort te eindigen.
En dat, terwijl deze regel minstens zo oud is als de hilarische olieverbuiksgrap…
@Jetlag: zolang het olie probleem niet opgelost wordt, blijft de grap ook bestaan?
@henkhekje: Ehhh… ‘Nee’ (Of stelde je geen vraag?)
@Jetlag: haha die zit.
Ja als je de V8 A8 wilt kan iets minder uitstoot je vast veel schelen, dan is zo’n mild hybrid echt dé oplossing voor een schoner milieu. De elektromotor/alternator doet dus niet mee met de aandrijving, maar wordt alleen gebruikt om de verbrandingsmotor iets eerder te starten gebaseerd op sensoren die allang in de auto zaten. Dat is wel een hele milde hybrid dan. Eigenlijk niet eens een hybrid dus maar marketing geneuzel.. Ik vind het mooie techniek maar voor mij is dit geen hybrid.
start/ stop technologie…. Zucht, een uur stationair kost nog geen liter… Wat een winst!
@cloverleaf: Bekijk dit eens: https://www.youtube.com/watch?v=t8D6N981zo8
@sjouveur: Dat is wanneer je alleen in drukke stadscentra’s rijdt en om de 3 minuten stil staat. Pak dan gewoon de fiets!
@cloverleaf: ehh nou in een auto als de Audi A8 wel hoor, ik kan het weten :)
Wel grappig dat Audi met de A8 als vlaggenschip niet de technologie aan boord heeft om verder te komen dan Autonoom rijden level 3.
OT. De CEO van Ford heeft laatst verkondigd dat zij direct hun producten doorontwikkelen naar stap 4 “mind off”, aangezien het blijven hangen op stap 3 kan leiden tot complicaties in transitie naar autonoom rijden.
@occasiefapper: door een tussenstap over te slaan heeft Ford feitelijk een achterstand op de rest van de markt. Ook ontbreekt het hun daarmee aan ervaring om die hogere niveau’s te kunnen halen. Dat hoeft overigens geen probleem te zijn, autonoom techniek kunnen ze straks ook gewoon inkopen bij Bosch of andere toeleveranciers. Goede kans dat bedrijven als Peugeot daar gewoon op wachten. Voorop lopen met autonoom rijden is iets van de premium fabrikanten geworden. Daarvoor kijk je niet eens naar Peugeot, Opel of Ford.
“Nieuwe affengeile feitjes”?? Tis maar waar je opgewonden van raakt….
Vooralsnog geen nieuws dat mij hebberig maakt.
En als hij nu op de concept gaat lijken….
Mijn Golf start ook automatisch opnieuw op wanneer mijn voorligger terug vertrekt.
Is dit iets nieuws?
Lekker nutteloos allemaal. Iedereen met verstand zet zij startstop functie uit. Leuk voor de perspraatjes maar in de praktijk gewoon slecht voor de motor.
@bin_sbo: Aangezien stop/start systemen al meerdere jaren op de markt zijn zou ik dan toch graag enige statistische onderbouwing willen zien van je stelling. Niet om je af te vallen, maar vooral uit interesse. Het zou namelijk ook een mooi artikel maken op AB. Mythe of fabel?
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).