Nieuwe Audi RS4 met V6 laat niet lang op zich wachten

Auteur: , 76 Reacties

Het einde van de V8 is daar.

Nieuwe Audi RS4 met V6 komt al snel

Laten we eens reflecteren op een aantal zekerheden in het leven: autorijden zal nooit meer goedkoper worden dan het nu is, Bryan Cranston n*#kt jullie allemaal de moeder, en in het D-segment is straks geen topmodel meer te krijgen met een atmosferische motor. BMW startte de trend door de M3/M4 uit te rusten met een zescilinder met M TwinPower Turbo-technologie, Mercedes volgde onlangs met een geblazen V8 in de C63 AMG(-S), en als Audi de RS4 straks presenteert is het bye bye atmosferische 4,2 liter V8 met 450 pk.

Audi Quattro-topman Heinz Hollerweger bevestigde tegenover Car&Driver de geruchten die we onlangs brachten: de volgende RS4 krijgt een turbogeblazen V6. Een motorenformule die goed is vertegenwoordigd binnen de Volkswagen Group, dus we verwachten niets minder dan een pk-beul met acceleratiecijfers om van te kwijlen. Desalniettemin, dat een vrij ademende achtcilinder het veld ruimt ten faveure van drukvulling blijft jammer. *giet symbolisch wat benzine op de grond*

Hollerweger verklapte ook dat de nieuwe RS4 meer vermogen krijgt dan het huidige model met 450 paarden. Ook mogen we hem “relatief snel” op de markt verwachten. Hoewel hij geen data noemde, kunnen we er vanuit gaan dat de nieuwe RS4 niet lang na de S4 zal volgen, die gepland staat voor 2016.

Shopje: Theophilus Chin



76 reacties

Ooh dat ziet er niet verkeerd uit
@janmetdelangeachternaam: https://m.youtube.com/watch?v=wArxI9SUhgY …. Exact wat deze vrouw toen zei ­čśé
Lijkt op de achterkant zo wel erg op de nieuwe C-klasse estate.
En dat is geen compliment!
@bsxc2: vandaar dat ik net dacht dat dit er eindelijk weer een keer goed uitziet voor Audi begrippen ;-)
Onetrickponys daar bij audi
@paulloper: * klopt wielkasten uit doen *
mensen dit een fotoshop nog niks officieels
@bmwm4: dat hoop ik echt!
Ziet er precies uit zoals ik had verwacht. Is niet knap van mij hoor dat ik die gave heb, Audi maakt het mij zo gemakkelijk…
Als ie maar beter klinkt dan de motor uit de M3/M4 ben ik al blij
Waarom nou geen 5 cilinder :(
@retetikker: Die kunnen ze altijd nog in de S4 stoppen; kleine 100pk-tjes minder dan de RS4… lijkt me een goed plan :)
@dawwg: wordt de rs al helemaal niet meer verkocht!
Zou dit turboblok het wel doen zonder goede smering of leveren ze een jerrycan olie mee ?
@silenro: zo wat een origineel grapje zeg knap van je
-edit: we kennen het nu wel, niet telkens dezelfde discussie aub-
@silenro: De meeste motoren doen het niet zonder goede smering. Maar ik snap wel welk grapje je probeerde te maken hoor
@silenro: toch staan BMW bovenaan met olieverbruik.
Geen 4 cilinder? Rs4,A4 de naam heeft ie al mee…
@schellekens006: de m3 met 3 cilinders dan maar?
@audirijder: ja en de m2 met 2 cilinders. Of beter nog, de c63 met 63 cilinders­čśé
@philipf: zou wel wat zijn heh! 63 cilinders
@audirijder: Met een vul slang van de pomp van minstens 450km :)
@philipf: dan zwijgen we nog over de s600
@philipf: vergeet Peugeot niet met de 5008
@audirijder:
Dat gaat ook gewoon een keer gebeuren, aandrijflij├▒ van de i8 in de M3.
@noodles: niks mis mee .
I8 is super snel
@bohica:
Dat wil ik ook niet suggereren, mij zal het worst zijn hoeveel cilinders het heeft.
Als het als een malle de hoek om wil ben ik al snel tevreden, de oer M3 had immers ook een modale 2.3 vier in lijn en die is in de ogen van de liefhebbers nog steeds geniaal.
@noodles: ja prima maar dan wel max 1200kg
@noodles: Als bovenstaand verhaal ook op zou gaan voor de i8, zou de i8 dus acht cilinders moeten hebben wat betekent dat de M3 weer van zes- naar achtcilinder gaat! Jiehoeee!
Vind het maar een matige shop.. Met dat bumpertje van de quattro clubsport erop geplempt heeft deze A4 echt een buiten proportioneel dikke reet.
Beetje vreemd dat de Giulia niet genoemd wordt in de tekst. Of is die niet ‘premium’ genoeg? Daar zit in ieder geval al een beul van een V6 in.
@trustmeiamanengineer: Duitse drie h├ę
@trustmeiamanengineer: die Guilia heeft toch nog helemaal niets bewezen anders dan een mooi plaatje…
@freezzr: tja, of je moet trots willen zijn op het feit dat de Audi’s gemakkelijk te jatten zijn, dat ze alleen maar goed zijn voor ramkraken en dat je olieverbruik om te janken is…
@rufctr01: liever trots op een dikke Audi (die ik niet heb) met al deze gebreken dan op een Dacia Logan voor de deur
@freezzr: Zeker waar, maar de nieuwe RS4 ook niet.
@trustmeiamanengineer: hij is beter als zijn voorganger.. Wat is de voorganger van de alfa ? 159
@freezzr: nou deze Rs4 met v6t anders ook niet
@trustmeiamanengineer: vind je 36 blogs/artikelen niet genoeg?
Heerlijk!
Is de R8 de volgende.
Ik begrijp het niet waarom niet de echte v8 behouden? Na een paar jaar gaan ze de rs4 brengen met 4cilinders…
Die V6 was te verwachten, helaas.
@philipf: Jammer inderdaad. Hopelijk doen de sound engineers goed hun werk. Laten we vooral nog maar niet nadenken over wanneer die V6 ooit zal verdwijnen en er viercilinders in de topuitvoeringen van Audi/BMW/Mercedes-AMG komen te liggen…
@stigspielberg: nu kan n V6 heel goed klinken, dat heeft Jag wel bewezen. Ook turbo’s hoeven geen probleem te zijn, iets wat ///AMG heeft laten zien. Ik ben benieuwd!
@scottishcarspotter2000: Die Jaaaaaaaaag V6 heeft dan ook (behalve een tof uitlaatje) een Supercharger en geen stofzuiger. Daardoor worden de good vibrations van het uitlaatgas door de uitlaatpijp niet weggeleid naar een schoepenwiel en kunnen ze dus ongebreideld geluid voortbrengen.
@jaapiyo: graag verwijs ik je door naar het tweede deel van mijn reactie
@scottishcarspotter2000: alleen klinkt die AMG turb├▓w in mijn oren lang niet zo goed als de hype doet geloven. De 4 pitter heeft alleen neppe plofjes en de 8 pitter 4.0 klinkt bij opstarten als een diesel. De 5.5 klinkt nog wel ok maar ook die haalt het niet bij de oude 6.2.
Minder cilinders is minder olieverbruik zullen ze wel denken…..Flauw ….ik weet het…
@norge: maak de “grap” dan ook niet , want die is nog ouder dan me dooie oma
@johanhummer9:
Nu heb je het over de grappen over onbetrouwbare Franse en roestende Italiaanse auto’s, die zijn inderdaad ouder dan mijn in 1988 overleden oma.
@noodles: Hmm.. Jij hebt een zwaar verleden gehad met onbetrouwbare franse auto’s en roestende italiaanse auto’s gehad in de hippie tijd en in het tijdperk van de 1e mobiele telefoon?
@lamborgfan:
Nee hoor, ik erger me een beetje aan dat gejammer van bepaalde types die graag uitdelen maar niet kunnen incasseren en laten die nou net fans zijn van een groep die graag smeergeld betaald om een paar auto’s aan de hermandad te mogen leveren.
@noodles: Vind ik erg ver gezocht.. Zeiksnorren heb je altijd en overal en of dat ze nou japans of duits liefhebben, het zijn allemaal idioten (inclu mezelf) die “blijkbaar” niks beters te doen hebben..
@johanhummer9: Zeg alleen maar wat ik denk, en soms zijn dat flauwe olie grappen ,excuse moi..
@johanhummer9: …die gisteren overleden is ?
Dus terwijl Mercedes downsized door van een 6.2L atmosferische V8 naar een turbogeblazen 4.0L V8 gaat, doet Audi de V8 gewoon maar helemaal in de ban? Echt jammer!
@Edge: Merc deed dat vanwege china, daar krijg je een extra heffing op auto’s boven de 4.0 liter. Zolang ze kunnen zullen ze vasthouden aan de v8 (uitgezonderd alle modellen onder de C-klasse)

Audi’s V8 was kon in de B7 heel goed meekomen (bijna 100pk meer dan de toenmalige M3) maar ze hebben daar amper in ge├»nvesteerd in ontwikkeling skosten voor de V8.

Merc heeft dus binnenkort een mooie USP
@Edge: als Audi dezelfde sprong zou maken als Mercedes zou je een 2.0 V8 krijgen… Downsizing heeft voor Audi bij de V8 niet zoveel zin meer, want ze kunnen op een gegeven moment niet minder inhoud per cilinder hebben, en Mercedes had met de 6.2 nogal wat marge…
@jobberns:
Buiten het feit dat wanneer je dezelfde downsizing zou toepassen op de Audi V8 je op een 2.7l V8 uitkomt.
Zo klein is dat dus niet, in het verleden wel kleinere V8’s in straatauto’s gezien.
Alfa Romeo Montreal Montreal, 2593cc V8
Ferrari 208, 1990cc V8
Of om het naar meer cilinders met vergelijkbare inhoud te trekken, de beroemde 250 serie van Ferrari heeft een V12 van 2953cc.
Die motor begon zijn leven echter als 166, een 1992cc V12 dus.
In 1948 trouwens al goed voor 140 pk.
Het is technisch dus weldegelijk mogelijk, het mag alleen niet meer van de beancounters.
Voor de liefhebbers live vanuit Zandvoort, BMW is, eins, zwei, drei, vier, fumf, sechs und sieben, leider viel nummer 8 uit.
Het lijkt wel een merkencup zo.
Zielig spul gaat toch niet met een v6 rijden als je ook een c63 (S) kunt kopen
@poar: Wat een onzin, waarom zou een V6 slecht zijn? Zuiniger, misschien wel krachtiger dan een ongeblazen V8, minder roterende delen, dus goedkoper. Een S3 8V met viercilinder kan dus ook niet hard gaan?
Dan maar met zijn allen over stappen op de Lexus RC-F voor de atmosferische V8 ;)
Back to the basic, de 1e RS4 had ook een V6 en zat qua vermogen niet ver van de RS4 B7 vandaan.. kan nog wat worden dit.
@zjonnie: juist, goed dat je dat aanmerkt. Een machtig 2.7 v6 biturbo
De eerste RS4 met V6 biturbo was ook geniaal. Dus ik zie het probleem niet. Minder gewicht op de vooras kan ook geen kwaad.
Ik snap jullie jankerds niet. Punt 1 kan geen van jullie een nieuwe RS4 betalen en punt 2, als je een V8 wil, dan koop je toch een tweedehands? Hetzelfde geldt voor de M3. Als je het geluid kut vindt, koop je toch een E46? Mooier, veel goedkoper en een beter geluid.


Opgelost.
@swaffelaer: een e46 klinkt net als een kapotte 320 met sportuitlaat
Zoals hierboven al aangegeven had de eerste RS4 ook een V6, geen enkel probleem dus. Daarnaast is de V8 FSI nooit een juweeltje geweest qua betrouwbaarheid of geluid, dus echt missen zal ik ‘m niet. Het extra koppel dat de V6 turbo moet gaan leveren zal de nieuwe RS4 onderin ook wat rapper maken.
Even terugkomend op V6.
Als bmw, jaguar, Alfa en nu ook audi een auto neerzetten die vrijwel net zo snel is (of sneller is)als de Mercedes V8 dan snap ik het
nut niet zo van de V8.. Dan heb ik het nog niet gehad over de V6 van de GT-R.. Dag Mercedes, dag andere V8 liefhebbers
@tvr1974: als de V8 van Mercedes in de praktijk net zoveel verbruikt als de L6 van BMW en de nieuwe V6 van Audi, dan kun je je afvragen wat het nut van de zescilinders is, een V8 kan immers net zo “zuinig” zijn. En zo zou het cirkeltje weer rond zijn.
Zijn die twee olieafvoerpijpen aan de achterzijde een optie of standaard?
Lekker populistisch geschreven @Ricardo Wedden dat het gros hier die ├╝berhaupt geen auto auto heeft het hartstikke met je eens is?
Zal wel weer klinken naar niks

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).